Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:03

Waar komen die akelige filmpjes over mishandeling in slachthuizen dan vandaan,als hier beweerd wordt dat het er daar allemaal zo diervriendelijk aan toe gaat?

RianneH

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:12

Dat is geen vraag van TS en niet een discussie die hier gevoerd zou hoeven worden.
Wil je het er toch over hebben dan is een nieuw topic misschien een beter idee of in een bestaand topic verder praten zoals hier: [MD] Keuzes mbt euthanasie paard - wat is wijsheid?

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:16

anjali schreef:
Waar komen die akelige filmpjes over mishandeling in slachthuizen dan vandaan,als hier beweerd wordt dat het er daar allemaal zo diervriendelijk aan toe gaat?

Ik vind deze opmerking (net als andere in dit topic) hier absoluut niet op zijn plaats.
TS ik heb geen advies voor je maar wil je wel sterkte wensen. Het blijft altijd vervelend om de beslissing te moeten maken. Zelf heb ik ook een goede ervaring met het slachthuis.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:19

Ik heb er (gelukkig nog) geen ervaring in, maar wil je heel veel sterkte toe wensen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:22

Ik heb een hele goede ervaring met het slachthuis in Nijkerk van dhr. Veen.
Dit is geen groot productieslachthuis en er wordt zeer respectvol met de dieren en eigenaren omgegaan. Het is voor jou te ver weg maar misschien kun je ze bellen en vragen of ze een goed adres bij jou wat dichter in de buurt hebben?

Heel veel sterkte met alles. Als ik een paard heb waar dit weer de beste keus zou zijn, zou ik het zelf ook weer doen (slachthuis - laten schieten).

We kozen er toen voor omdat pony in kwestie een gruwelijke hekel had aan alles wat DA was / spuit en ik heb meegemaakt bij paard van kennis en bij hond van ons zelf dat het inslapen een strijd werd (in vorm van meer dan uur mee bezig voordat dier echt dood was...). Dat wilde ik hem hoe dan ook besparen.
Ik ben niet bij het schieten zelf geweest, wel t/m en heb hem zien liggen. Pony was totaal niet gestresst, liep gewoon netjes mee zonder gedoe en heeft met wachten zelfs nog wortels en hooi gehad (van de slagerij!) en was weg voordat hij er erg in had.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:25

Als je kiest voor slacht, omdat je schieten beter vindt dan spuitje, kan je misschien vragen aan je dierenarts of hij thuis kan schieten, zgn. "Noodslachting"

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:27

Allereerst sterkte.
Zou je Van Veen in Nijkerk niet kunnen bellen of mailen of hij een goedeslachter in Belgie weet?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:32

YWC schreef:
Als je kiest voor slacht, omdat je schieten beter vindt dan spuitje, kan je misschien vragen aan je dierenarts of hij thuis kan schieten, zgn. "Noodslachting"

Nee is niet toegestaan volgens de overheid. Tenzij het paard dusdanig letsel heeft dat vervoer naar een slachterij niet mogelijk is en daar is in dit geval geen sprake van.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:34

Diervriendelijk slachten bestaat simpelweg niet.
De meest diervriendelijke manier van euthanasie is inslapen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:39

anjali schreef:

Oh, als ik een varkentje zou hebben zou ik dat echt niet tijdens spitsuur laten slachten. Maar die paardenslachters schijnen netjes te werken.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:40

BarbaLala schreef:

En waarop baseer je dit?
In een keer hersendood is volgens mij nog altijd 'vriendelijker' dan een langzamer proces als inslapen.

Hier ook goede ervaring met Nijkerk, misschien kan hij je helpen aan een slachter in België?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:42

Nijkerk!
Geen idee alleen of dat te doen is voor je.
Blijf er inderdaad wel bij, en zorg ervoor dat je als 1e kan ivm de geur e.d.
Paarden voelen het aan

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:43

zelfs in dit topic kunnen vegetariërs/veganisten zich niet inhouden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:45

@Barbalaia dat is niet zo.
Vanwaar zo weinig respect voor de vraag van TS ... jammer. Ze heeft het al moeilijk genoeg lijkt me.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:46

Allereerst heel veel sterkte!

Vind de ideeën die genoemd worden om van Veen in Nijkerk te vragen naar collega’s een goed idee!
Ik snap je keuze heel goed. Heb zelf wel eens een paar uur meegekeken bij van Veen. Werkten heel netjes en humaan.
Kun je van sommige die ingeslapen worden niet zo zeggen.

Die filmpjes zullen wel in een grote productieslagerij gemaakt zijn, zeker bij van Veen ging het er absoluut niet zo aan toe.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:47

Kinke schreef:

... :') Ik weet al zeker van twee mensen die hier reageren dat ze vegetariër zijn. En die zijn net 'voor' het slachten in dit topic.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:48

Vind het best eigenaardig dat de mens zo goed weet wat diervriendelijk is of wanneer een dier stress heeft.

Iedereen moet zelf weten hoe men het dier laat gaan.
Maar dieren verbergen veel dus kom bij mij niet aan dat een dier dan wel/ geen stress heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:57

Ah het idee dat ik heb staat indd al genoemd. Ik zou die slachterij in Nijkerk bellen om te vragen of hij iemand in België kan aanraden.

Veel sterkte hiermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:58

Kinke schreef:

Het kiezen om geen dierlijke producten te nuttigen cq gebruiken die geproduceerd zijn in de (imo dieronvriendelijke) bio industrie. Heeft niks te maken met het voor of tegen zijn van het schieten van een paard vs inslapen.
Waarschijnlijk is het paard toch niet geschikt voor consumptie. En is het dat wel dan is het waarschijnlijk een van de meest diervriendelijke stukjes vlees die je kunt krijgen in NL.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:59

DezeNaam schreef:
Kinke schreef:

... :') Ik weet al zeker van twee mensen die hier reageren dat ze vegetariër zijn. En die zijn net 'voor' het slachten in dit topic.

Hier is er (nog) 1. Uit de OP maak ik op dat het gaat om een dier dat niet gezond meer is. En dan vind ik uit het lijden verlossen de beste oplossing. Hoe maakt weinig uit, als het maar geen halal of stierengevecht-achtige martelpraktijken zijn.
Dit staat helemaal los van mijn redenen om vegetarisch te eten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:17

BarbaLala schreef:

En leg dat dan ook eens uit waarom je dit zegt!! Al die losse flodders van wat zweverige o zo zielig roepende zogenaamde dierenliefhebbers kunnen mensen ontzettend verdrietig maken. Staan jij, Anjali en Calipsolover hier wel bij stil. Indien je niets beters te doen hebt open zelf een topic ipv ts ook nog eens een schuldgevoel aan te praten over de wijze waarop zij haar paard wil laten hemelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:19

DezeNaam schreef:

Goh, ik zie er al 2 die in ieder geval vegetariër zijn (volgens mij is 1 veganist), en die zijn juist helemaal niet voor slachten.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:21

Kinke schreef:

Wauw, lekker bevooroordeeld. Ik ben vegetariër en wil niks anders dan TS veel sterkte wensen. Ik woon in Nijkerk en hoor ook veel goede ervaringen over het slachthuis. Als dit geen optie is TS, hoop ik echt dat je een andere fijne oplossing kan vinden :)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:27

Sterkte TS, altijd lastig als je hier overna moet gaan denken.

Ik heb 1 van de paarden naar Nijkerk gebracht en heb daar zeer goede ervaringen mee, de man was erg vriendelijk en gaf de pony bij uitladen nog een worteltje ook :+

De rest is naar Jansen in Lieren gegaan omdat dat voor ons gewoon een stuk dichterbij is, ook daar werd het heel diervriendelijk en fijn gedaan.

Zelf ben ik alleen bekend met slachterijen in Nederland...

Edit: let wel, de meeste slachterijen slachten paarden op een bepaalde dag. Als je je paard op de ochtend van die dag brengt dan krijg je garantie dat hij dan ook meteen (evt. iets later op de dag) geslacht word.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 20-10-18 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:28

ik snap niet waarom je je aangesproken voelt Danielleee, ik noem jou toch niet?