Cap plicht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helmplicht voor ruiters op de openbare weg, ja of nee.

Ja.
417 (60%)
Nee.
115 (16%)
Ook voor menners.
144 (20%)
Ook voor iemand die een paard te voet of te fiets begeleid.
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 688

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:10

Als ik echt mooie foto's wil maken met mijn paard, laat ik mijn cap even af.. Maar verder altijd (en zeker met buitenrit) een cap op.. :j

_PantaRhei

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:16

Inderdaad een lastige hoe ver je gaat met het opleggen van regels. Echter, ik vind de openbare weg wel echt iets anders dan eigen terrein of diep in het bos. Op de openbare weg zou ik het wel verplichten. Niet per se voor de ruiter zelf, want eigen verantwoordelijkheid en keuze, maar wel omdat er ook veel anderen in het spel zijn. De voorbeeldfunctie werd al genoemd, maar daarnaast: wat als je toch in een ongeluk terecht komt, wat ook met een bomproof paard kan, en permanente schade aan je hoofd oploopt? Ik kan me voorstellen dat dat voor andere betrokkenen in het verkeer ook zeer heftig al dan niet traumatiserend kan zijn.

Oftewel, niet voor jezelf maar wel voor iedereen om je heen, doe hem gewoon op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:17

Altijd een cap op, heb het nut ervan al aan den lijve mogen ondervinden en dat was dan nog gewoon in de bak.

Voor motorrijders is het in België denk ik wel verplicht om naast de helm een beschermend vest te dragen. En voor kinderen op de fiets een helmpje geloof ik.

Wat is er nou zo erg om bescherming aan te doen? Niks toch? Of lijkt het leuk om je medemens het cadeautje te geven dat zij je resten van het asfalt/autokoffer/fietspad/huisgevel mogen schrapen?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:24

Oneens, ik vind dit echt een kwestie van eigen verantwoordelijkheid nemen. We kunnen niet alles 100% veilig maken, soms gebeuren er ongelukken, soms met hele vervelende consequenties. Maar het is wat mij betreft aan je zelf om daarin je afweging te maken welk risico je daarin neemt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:26

Tsja ben ik 1 van de weinigen die vind dat je het zelf mag weten.
Op mijn eigen paard draag ik hem nooit, mits op locatie waar het verplicht is.
Dan doe ik ook niet moeilijk.
Ik ben mijn eigen verantwoording en rij hoe ik wil op mijn bezit.
Word het stom gevonden, prima ieder zijn keuze ~~}>
Mensen die daar iets van zeggen tegen mij, krijgen ook altijd dat antwoord.
Ik op vreemde paarden ? Heb ik mijn cap op, komt gelukkig nooit tot zelden voor.
Anderen op mijn paard? Ze moeten een cap op, op dat moment ook mijn verantwoording
Oja, ik rijd overigens alleen maar buiten :')

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:28

LukieBradley schreef:
Tsja ben ik 1 van de weinigen die vind dat je het zelf mag weten.
Op mijn eigen paard draag ik hem nooit, mits op locatie waar het verplicht is.
Dan doe ik ook niet moeilijk.
Ik ben mijn eigen verantwoording en rij hoe ik wil op mijn bezit.
Word het stom gevonden, prima ieder zijn keuze ~~}>
Mensen die daar iets van zeggen tegen mij, krijgen ook altijd dat antwoord.
Ik op vreemde paarden ? Heb ik mijn cap op, komt gelukkig nooit tot zelden voor.
Anderen op mijn paard? Ze moeten een cap op, op dat moment ook mijn verantwoording
Oja, ik rijd overigens alleen maar buiten :')

Zo denk ik er dus ook over nath!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:29

Maar voor de mensen die geen cap dragen, waarom draag je hem dan niet?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:32

Omdat ik er simpelweg geen zin in heb en een hekel heb aan dat ding *D
Misschien verhoogd risico maar ik denk heel simpel, dan is het wel mijn eigen schuld.
Gelukkig neem ik niet zo vaak risico want zoveel rij ik niet <<)

Yes roos _O- tis toch ook zo, lekker zelf weten

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:37

Ik draag hem niet omdat ik het vreselijk vind. Hou niet van druk om mijn hoofd en zelfs een goed passende cap zorgt uiteindelijk voor verschrikkelijke hoofdpijn.
En daarnaast mijn keuze en verantwoordelijk hoe ik op mijn paard zit.

Lukietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:41

Ik vind het zo belachelijk als mensen zonder cap rijden, je kunt het braafste paard van de wereld hebben. Maar een paar kan altijd struikelen en dan val jij met je hoofd op een steen oid. Maar ja, iedereen moet het zelf weten. Op een openbare weg vind ik wel dat het verplicht moet worden. Je hebt altijd van die een hele mensen die met 100 kmh langs je scheuren. En daarnaast is het inderdaad ook niet een bepaald goed voorbeeld voor kinderen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:52

Ohja en ik heb zeker niet het braafste paard van de wereld :Y)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:56

Varekaj schreef:
Altijd een cap op, heb het nut ervan al aan den lijve mogen ondervinden en dat was dan nog gewoon in de bak.

Voor motorrijders is het in België denk ik wel verplicht om naast de helm een beschermend vest te dragen. En voor kinderen op de fiets een helmpje geloof ik.

Wat is er nou zo erg om bescherming aan te doen? Niks toch? Of lijkt het leuk om je medemens het cadeautje te geven dat zij je resten van het asfalt/autokoffer/fietspad/huisgevel mogen schrapen?

Betutteling. Dát is er erg aan. Volgens mij is het in België nog erger dan in Nederland.
Want waar stopt het? Kindertjes een helmpje op, op de fiets. Dan ook de volwassenen maar een helm op, op de fiets. Ach, waarom ook niet tijdens het wandelen op straat? Wat is er op tegen; het is toch veiliger? Stel je voor dat je struikelt?
En roken maar gewoon helemaal verbieden. Alcohol natuurlijk ook. Wat is er op tegen? Het is toch veiliger / gezonder? En als we toch bezig zijn; laten we ongezond voedsel ook maar verbieden. Snackbars sluiten!
het is toch beter voor iedereen? Wat kun je daar nou op tegen hebben?

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:03

Alle kinderen die buitenspelen moeten dan ook maar een helm op, ik denk dat er meer kinderen hoofdletsel oplopen door een val uit een boom dan ruiters door een val van een paard.

We krijgen steeds meer last van betutteling door de overheid en door allerlei belangenclubjes die weer garen spinnen bij extra regelgeving.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:15

Zelf altijd een cap op maar mij intereseert het geen biet of anderen dat wel of niet doen.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:15

Hier ook oneens. Het dragen van een cap voorkomt geen ongelukken. Over de openbare weg zonder zadel of met n halstertje vind ik dan een ander verhaal omdat je hier andere eerder mee in gevaar brengt. Geen enkel paard zal in iedere situatie bomproof zijn.
Ik vind het dragen van een cap eigen verantwoordelijkheid. Als jij zo stom bent geen cap te dragen, is het ook je eigen schuld als je het niet meer na kunt vertellen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:19

Jij mag dan graag je hoofd of huid in flarden hebben, inderdaad jouw verantwoordelijkheid.
Maat bedenk wel, als je op de openbare weg een ongeluk krijgt, dat je een boel omstanders eveneens vrolijke aanzicht geeft van de restanten die je achterlaat. En dan hoeft het nog niet eens jouw fout te zijn.

Van mij mag je hoofd gerust uit elkaar spatten als een overrijpe druif. Ik hoef het alleen niet te zien. Idem met schade aan ledematen. Doe gerust een intensieve peeling, maar laat er anderen dan geen deelgenoot van zijn.

Wat je thuis doet kan me dan weer geen bal schelen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:25

Varekaj: maar met die logica is de oplossing simpel: buitenrijden verbieden. Of uberhaupt iedereen verbieden om buiten te komen. Maar mij lijkt dat geen prettige wereld. Ja, erg naar als anderen het zien maar die dingen gebeuren.

Ik rij altijd met cap, maar vind een verplichting een slecht idee. Niet alles hoeft in regels. Regels zijn nuttig als het gaat om enorme aantallen (daarom zijn de cijfers rondom autogordels en bromfietshelmen iets anders), of als er makkelijk druk ontstaat om veiligheidsmaatregelen niet te nemen (zoals op de werkvloer.)
Bij paardrijden buiten spelen naar mijn mening beide niet, dus ik zie geen reden voor extra regels.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:30

Ik reed vroeger zonder cap..en als ik daar aan terug denk voel ik me zo dom...

Ik rijd altijd met cap ( eindelijk een goed zittende, en wel wat duurdere maar ja ) en vaak een bodyprotector. Ik heb eens gehad dat er een cap van mij bij een val de binnenkant volledig eruit kwam.

Ja verplichten, ik weet het niet....is alleen zo banketstaaf voor diegene die het op moet ruimen als er met een hoofd gebeurt wat er met mijn cap is gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:32

Waar ik zit word best veel buiten gereden met paard (en kar) én er is een hoop verkeer én een aantal drukke wegen, ook al hebben we heus ook flink wat veldpaden. Aparte ruiterpaden zijn hier niet te vinden. Wij delen onze routes met wandelaars, lopers, mountainbikers, andere ruiters, quadrijders, motorcrossers, zwaar landbouwtuig, landeigenaren met 4x4 en gewone voertuigen en de occasionele sluiproutegebruiker.

Rij je in het bos of veld waar je matig tot occasioneel eens iets of iemand tegen komt, helemaal mee eens dat zonder moet kunnen. Helaas is dat hier net uitzonderlijk. Om over het weggedrag nog maar te zwijgen.
Dan lijkt een helm verplichten me toch nog fijner dan buiten komen (fiets, paard, quad...) helemal verbieden.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:36

Ik vind een helm plicht ook goed.

Los daarvan.. Stel je gebeurd iets zonder cap... En je zit met betrokkenen.. Dan kan zelfs je verzekering moeilijk gaan doen.. Dan ben je dus nog verder van huis los van de schade die veroorzaakt is..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:39

Varekaj schreef:
Dan lijkt een helm verplichten me toch nog fijner dan buiten komen (fiets, paard, quad...) helemal verbieden.

Alleen zijn dat de opties niet. Hoe meer regels je maakt, hoe verder die regels over het algemeen opschuiven. Het is nu niet de keuze tussen 'paardrijden helemaal verbieden' of 'rijden met helm'. Nu hebben we de keuze 'helm verplichten' of 'helm niet verplichten.'
Verplichten we het nu, dan versterken we het idee dat alles in regels gepakt moet worden, en krijgen we over een tijdje dezelfde discussie over de volgende regel. En dat schuift steeds een beetje op, tot de oplossing is dat er niets meer mag.

Dat hou ik liever zo lang mogelijk tegen: regels alleen als ze echt een conreet probleem van omvang oplossen, en anders niet.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:41

Afgelopen zondag is dochterlief gevallen, op het zand, in de bak. Dikke scheur in haar cap. Als ik mijn kinderen ooit zonder cap op hun paard zie zitten, gaan ze eraf en komen ze er niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:48

In mijn familie zitten redelijk wat motorliefhebbers en eentje heeft ook op circuit geracet met succes. Zowel mama als ik hebben in een ziekenhuis gewerkt. We hebben dan ook op allerlei manieren al "valschade" voorbij zien komen, met en zonder bescherming.

Heb ooit een koets op een banale manier zien omkiepen, menner met cap. Dat ding in frut maar zoveel leed dat bespaard is gebleven (op een scherpe steen geland).

En zelf ook al stomme val gehad. Met hoofd op de bakrand vliegen, cap in 2 en ik slechts lichte hersenschudding.

Met de autogordel is ook die heisa geweest en nu vindt iedereen dat doodnormaal. Een helm of vest belemmert je niet in het uitoefenen van je hobby of verplaatsing. Het vraagt gewoon 2 minuten extra om dat ding op te zetten of aan te trekken.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:52

Dan ook een helm bij deelname aan het verkeer in het algemeen, de kans op een fiets aangereden te worden met de hedendaagse verkeersdrukte is groot.
En met de snelle opkomst van de e-bike al helemaal.
Paarden en verkeer gaan al bijna niet meer samen in het snel dichtgroeiende Nederland.
En idd, zoals al veel genoemd, telefoon gebruik achter het stuur, dat is wel iets waar vanuit de overheid heel veel aandacht naartoe mag, ook fietsers die alleen maar met hun neus in hun telefoon hangen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:55

Ik heb zelf juist het idee dat er steeds meer mensen met cap rijden. Ook in de hogere dressuur vind ik dat je steeds meer rijhelmen ziet en steeds minder hoedjes. Ik vind dat een goede ontwikkeling.
Hier op de manege is het vanzelfsprekend gewoon verplicht. Ook bij het even uitstappen, eigen paard e.d.

Zelf rijd ik altijd met cap en mijn dochters ook. Je hoofd is gewoon zo kwetsbaar en het is een kleine moeite om deze te beschermen.
Voor mij zou het verplicht mogen worden, in ieder geval voor de jeugd tot 18 jaar. Kinderen zijn nog niet goed in staat de gevaren er van in te zien en zijn vaak toch wat gevoeliger voor meningen van anderen (iemand waar ze tegenop kijken rijdt ook zonder cap, mooier voor de fotoshoot, stoerder om zonder te rijden).
Al kan ik het niet begrijpen dat ouders het hun kinderen niet verplichten.

En het voorbeeld wat genoemd wordt met de motorrijders en geschikte kleding … ook dat zouden ze voor mij mogen verplichten.
Een autogordel dragen is immers ook verplicht en ik neem aan dat de meeste dat ook gewoon doen.
Waarom iets weigeren te dragen/gebruiken als je daarmee jezelf simpel extra kan beschermen?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 11-09-18 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt