Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Careri18

Re: Hoe paard vervoeren dat omvalt door medische oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:05

Is het paard wel fit genoeg om 50 km onder het zadel of als handpaard te gaan? 50 km is zelfs in een aantal dagen een eind voor een ongetraind paard.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:08

Hado Midden Nederland heeft een paardenambulance-trailer (meestal ingezet bij grotere concoursen). Je zou contact me ze kunnen opnemen of die ook te leen is.

Edit; op de website staat hij te huur inderdaad.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:20

Hilary schreef:
Wat betreft omdonderen: paard van een kennis was uitgedroogd, zwalkte, donderde om (in een dikke laag zaagsel) en brak een been.

Mijn merrie struikelde over haar eigen benen in de wei en brak haar schouder.

Doorgaans donderen ze ook gewoon om bij de dierenarts als ze onder narcose gaan etc. Daar zijn vaak ook speciale kussens tegen de muren.

Maar dit paard valt niet om, al doet de titel dat wel vermoeden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 19:39

peach2001 schreef:
Gaat ze nooit helemaal tegen de grond? ze blijft zichzelf opvangen?

Geen idee, de twee keer dat we hebben gezien ging het precies zoals op het filmpje.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 27-08-18 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 19:41

Careri18 schreef:
Is het paard wel fit genoeg om 50 km onder het zadel of als handpaard te gaan? 50 km is zelfs in een aantal dagen een eind voor een ongetraind paard.

Ja zeker, paard is vrijdag afgekeurd door de dierenarts, heeft tot vrijdag gewoon frequent gelopen, waaronder buitenritten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:43

50 km zonder ruiter erop verdeeld over 1 x 20 en 2x 15 km is al een heel ander verhaal lijkt me.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:44

Delaja schreef:
Benita schreef:
Misschien toch lopend gaan en het dan in een paar dagen doen, met overnachtingen. Ik zou het niet eens uitproberen, teveel stress en ellentde als het toch mis gaat.

Dat heeft ook mijn voorkeur. Vriendlief hoopt op een andere optie :Y)

Ja zeg, het hoeft toch niet elke week? >;) Dan neem je je vriend mee, op een mountainbike ofzo. En maak je er een trektocht van.

Ik zou ook gaan lopen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:47

Delaja schreef:
peach2001 schreef:
Gaat ze nooit helemaal tegen de grond? ze blijft zichzelf opvangen?

Geen idee, de twee keer dat we hebben gezien ging het precies zoals op het filmpje.

Dan zal ze niet plat omvallen in een trailer. Balansproblemen willen ze nog wel eens trainen in een vrachtwagen waar ze zijwaarts instaan, maar ik zie geen hele rare trailerbewegingen dus ik vraag me af of dat een oplossing is.

Evt. kun je haar nog plat laten spuiten, maar dan is het opstaan wel echt een probleem, dus dat is ook niet handig.

Wat is de medische oorzaak die eraan gelinkt is?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:57

Blijft ze onder het zadel wel goed in de benen, ook als ze moe is?
Ergens een greppel inkukelen is ook niet ideaal.

Indien toch vervoeren kan je kijken naar een soort hangmat idee. Heb je wel een vrachtwagen nodig en moet ze gesedeerd worden, als het om ataxie gaat is sederen geen goed idee.
Andere optie is zo'n b-vrachtwagentje en dan het tussenschot eruit en veel zaagsel erin.
Wij hebben zo ooit een koliek naar de kliniek vervoerd. Paard verging van de pijn (baarmoedertorsie) en kon net de 2 stappen op de vrachtwagen zetten om weer te gaan liggen en poging tot rollen.
Onderweg is ze niet meer gaan staan maar heeft wel heel de vrachtwagen omgewoeld. Ze kwam ongedeerd op kliniek aan en heeft het uiteindelijk ook gered (veulen helaas niet).

In jouw geval is het niet zeker dat ze niet weer zal proberen opstaan.

Moeilijke afweging.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:02

Ik heb het filmpje gekeken. Vloer lijkt wel glad. Wat is de oorzaak van vallen/wegglijden? Door haar achterkant zakken, wegglijden en balans niet houden?

Als ik zou zie zou ik links en rechts van het paard pakken hooi of stro leggen die niet kunnen schuiven. Dus aan elkaar en desnoods aan de zijkant gefixeerd zijn. Vervolgens een rubber mat en een dikke laag stro ook op de bodem. Zodat er rondom een stabiele "muur van hooi en of stro ligt. Eventueel als paard dat zou accepteren als eenmaal in de trailer ook onder de buik de boel volstoppen met stro of hooi. Zodat paard echt bijna ingebouwd zit tussen stromuren, En dan gaan rijden rustig.

Dit als onder het zadel niet zou kunnen en je ook geen speciale trailer kan huren waar ze bv in banden kunnen hangen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 20:15

peach2001 schreef:

Zenuwbeknelling waardoor er een soort kortsluiting plaatsvindt in de signalen die naar rechtsvoor/linksachter worden gestuurd. Geen 100% zekerheid dat dit het is maar icm alle klachten en de röntgenfoto's en echo's die zijn gemaakt wel het meest waarschijnlijke.

Gladde vloer is het probleem niet, ze zakt gewoon weg, heeft dus niks met uitglijden te maken.

Koper: het heeft niks te maken met 'iets' dat elke week hoeft hoor :D Meer dat het laatste stuk echt naar wandelen zal zijn omdat we een rivier over moeten waar niet iedere kilometer bruggen voor zijn (meest logische brug qua route is die van de a12)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 20:17

Thioro schreef:
Blijft ze onder het zadel wel goed in de benen, ook als ze moe is?
Ergens een greppel inkukelen is ook niet ideaal.

Ze is 2 maanden geleden een paar keer op de knieën gegaan, dit is een van de redenen geweest dat ik haar heb laten nakijken door de dierenarts. Na die 4 keer is het echter niet meer gebeurd.
Toch ga ik niet meer onder het zadel. Volgens de dierenarts kan het best icm met buut maar als ik mijn paard buut moet gaan geven om er op te kunnen gaan zitten vervoer ik liever aan de hand.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:18

Na het zien van het filmpje zou ik haar liever lopend verplaatsen dan in de trailer. Want stel het gaan liggen gaat wel goed (ik vind dat zelf nogal een risico). Wie zegt dat ze dan relax blijft liggen tot de eindbestemming? Gaat ze dan niet heel erg gaan vechten om weer overeind te komen. En dat ze dan weer valt en dat dit zo km's doorgaat?

Maar om even op je vraag terug te komen. Bij echt grote internationale evenementen is soms toch wel een soort paardenambulance te plekken. Al heb ik geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen. Maar was het niet ergens afgelopen indoor seizoen dat een springpaard zijn been brak in het parcours en is afgevoerd met de paardenambulance. Die was daar omdat tegelijk een congres was voor dierenartsen of iets was. Ik dacht dat dit bij indoor Brabant of jumping Amsterdam was. Weet alleen de details dus niet meer echt. Als ik moet gokken was die ambulance van Utrecht. Maar dat kan ik maar zo helemaal mis hebben. Misschien dat iemand hier beter weet? Lijkt mij dat dit paard niet heel makkelijk zelf in een trailer kon komen en daarin blijven staan. Dus als wellicht heeft deze trailer wel een soort harnas waar je merrie in kan blijven hangen. Maar als dat al zo is weet ik niet of die te huur is. Dus eigenlijk heb je weet net niks aan mijn antwoord. Succes in ieder geval nog
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 27-08-18 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:19

Delaja schreef:
peach2001 schreef:

Zenuwbeknelling waardoor er een soort kortsluiting plaatsvindt in de signalen die naar rechtsvoor/linksachter worden gestuurd. Geen 100% zekerheid dat dit het is maar icm alle klachten en de röntgenfoto's en echo's die zijn gemaakt wel het meest waarschijnlijke.

Gladde vloer is het probleem niet, ze zakt gewoon weg, heeft dus niks met uitglijden te maken.

Koper: het heeft niks te maken met 'iets' dat elke week hoeft hoor :D Meer dat het laatste stuk echt naar wandelen zal zijn omdat we een rivier over moeten waar niet iedere kilometer bruggen voor zijn (meest logische brug qua route is die van de a12)

Ik weet niet van waar naar waar je moet.
Maar als je via lunteren moet mag hij bij ons wel een nachtje bij komen hoor!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 20:29

Ik heb het filmpje bekeken... ik zou de trailer niet aandurven... wellicht hebben vrachtwagenverboerders een oplossing of advies...ik zou er een paar bellen ... nee heb je... ja kun je krijgen...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 20:51

Als ik alle reacties zo lees kies ik toch voor wandelen. Ik hoopte dat er misschien nog een veilige manier was om te vervoeren maar zo te lezen eigenlijk niet, tenzij ik haar plat laat spuiten en liggend vervoer.

Ik moet niet via Lunteren. Ik moet van Ede naar Wehl.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:00

Los in een driepaards met extra rubberen matten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:06

O gatver, laatste stuk is een ramp om te lopen. De optie pont is ook niet echt fijn. Eventueel zou je via pannerden kunnen maar dat is eind op. Via westervoort is niet te doen veel te drukke weg. Die via de parallel a12. Oef. Dan zou ik eerder via posbank en brug bij doesburg nemen, die is ietsje rustiger en vanwege groot deel parallelweg en alleen laatste stukje naast de weg misschien fijner.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:12

En het rotstuk wel met de trailer/ vrachtwagen? En de rest wandelen?

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:13

Delaja schreef:
Als ik alle reacties zo lees kies ik toch voor wandelen. Ik hoopte dat er misschien nog een veilige manier was om te vervoeren maar zo te lezen eigenlijk niet, tenzij ik haar plat laat spuiten en liggend vervoer.

Ah oke ja ik zag dat je woonplaats op Ede staat vandaar het aanbod.
uhm

ja lastig ik zou inderdaad ook zeggen de trailer ambulance.

succes in iedergeval!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:19

Delaja schreef:

Dat is wel iets meer dan 50km, maar nog steeds prima te doen. Helaas niet zelf been there, maar ik ken wel iemand die het gedaan heeft en waar ik andere stukken van die reis wel mee gereden heb.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:20

Zou je haar niet met een vrachtwagen kunnen vervoeren en dan na het inladen door een DA een sedatie geven, zodat ze gaat liggen? Dan kun je haar redelijk gecontroleerd laten vallen en bij aankomst een tegen-spuit geven, zodat de sedatie is uitgewerkt. (Denkt aan de castratie van mijn pony...)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 21:33

karuna schreef:
O gatver, laatste stuk is een ramp om te lopen. De optie pont is ook niet echt fijn. Eventueel zou je via pannerden kunnen maar dat is eind op. Via westervoort is niet te doen veel te drukke weg. Die via de parallel a12. Oef. Dan zou ik eerder via posbank en brug bij doesburg nemen, die is ietsje rustiger en vanwege groot deel parallelweg en alleen laatste stukje naast de weg misschien fijner.

Via Doesburg is zo'n gek idee nog niet, dan geeft ie de korste route 44,4 km aan (vanaf de driesprong in Ede naar de Wardsestraat in Wehl). Vanaf Doesburg zijn er denk ik prima tussendoorweggetjes te vinden en is het stuk over de Veluwe ook groter.

Ons idee zou zijn om in één dag de Veluwe over te steken in etappes. Ze heeft tot vorige week gewoon buitenritten van 20 km gelopen dus we verwachten dat aan de hand wandelen in twee etappes met een flinke pauze tussendoor te doen is. Dan een nacht rust aan de rand van de Veluwe (als we via Doesburg gaan zou dat bij de Steeg of Ellecom in de buurt moeten zijn) en dan het laatste stuk in één keer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:42

Ik ken de omgeving daar verder niet. Hopelijk vind je een prettige route TS.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:46

M_Vainqueur schreef:
Hado Midden Nederland heeft een paardenambulance-trailer (meestal ingezet bij grotere concoursen). Je zou contact me ze kunnen opnemen of die ook te leen is.

Edit; op de website staat hij te huur inderdaad.

Ik quote mezelf even, vanuit Ede makkelijk op te halen (kwam zelf ook uit Ede). En voor degene die het had over jumping Amsterdam etc... Dat is deze trailer van Hado.