Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8384
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:15

Ik ga even volgen. Vanwege mijn D rijbewijs heb ik al de theorie voor C en wil ik binnen twee jaar voor C afrijden om een vrachtwagentje te kunnen halen. Ook voor mennen (dus twee paarden en twee wagens) totaal gewicht zal ik niet mee zitten.
Ik vraag me meer af wat de kosten zijn van een vrachtwagentje als je deze wekelijks gaat gebruiken? Dingen zoals verzekering, wegenbelasting en onderhoud.

Ts, voor jou specifiek lijkt me een vrachtwagentje ook relaxed. Al kan ik natuurlijk niet in je portemonee kijken.
Een trekauto huren lijkt me ook niet prettig. Ik heb al een tijd een trailer maar moet de auto van mijn ouders lenen, komt er dus op neer dat ik eigenlijk niet wegga met de trailer.

Rex_Rolfo

Berichten: 5391
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:27

nicky_rilana schreef:
Het gewicht van een vw golf is 1237+1300=2537 dit blijft onder de 3500 waardoor je deze combinatie zonder e rijbewijs mag rijden.

Als je iets beweert, zeg het dan goed!!


Voor de vraag mag ik deze combi met B rijden is maar één vraag van belang: is de toegestane maximale massa (leeggewicht plus maximaal laadvermogen) van auto + tmm trailer niet meer dan 3500 kg!

Het gaat in de vraag rijbewijs niet om werkelijk gewicht, alleen om wat mag. Dus trailer tot de rand vol of helemaal leeg maakt rijbewijstechnisch niet uit. Zie
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
https://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Verschil tussen NL en B: in NL mag de tmm van de trailer hoger liggen dan het maximale trekgewicht van de auto (het werkelijke gewicht niet, dus je kunt in zo'n geval niet het gehele laadvermogen gebruiken). In B is niet zeker, maar optie is altijd om de trailer terug te keuren, heb je ook meer kg's over die de auto mag wegen.

Ik zou sowieso gaan lessen met aanhanger, rijden met trailer en kostbaar paard is toch wat anders dan met kleine aanhanger en een paar stoeptegels. Hoe beter je bent voorbereid des te beter het is.

Shalimar

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:43

Ik heb zelf een tweepaards vrachtwagen gehad en wat een kosten heb daaraan gehad qua onderhoud en reparatie. En een bak stress steeds daarover, zowel qua betrouwbaarheid als qua financiën. Ik vond het super rijden, voelde me de koning te rijk en de paarden ook, maar ik ben nu wel veel beter af met mijn auto en anderhalf paards trailer. Ik heb een degelijke middenklasser auto die niet te veel kost en idem trailer en heb veel minder zorgen. Ik zou alleen nog een vrachtwagen nemen als ik ook echt een nieuwe of bijna nieuwe kan betalen. Maar ga dan nog maar eens rekenen wat nou uiteindelijk goedkoper is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:36

Als ik me goed herinner waren de kosten voor mijn vrachtwagentje aan verzekering hetzelfde als dat van een gewone auto. Doe je maar een beperkt aantal km's/jaar, dan kan je altijd naar het aangepaste tarief kijken dat elke verzekeraar voert daarvoor. Maar dat was bij mij nog steeds rond de €400/jaar geloof ik hoor.

Bij auto + trailer kan je je combinatie makkelijker ergens kwijt voor herstellingen dan voor een vrachtwagentje. Dat doen ze niet standaard in elke garage.
Ik heb het even opgezocht, en dit is mijn verschil in kosten:

Gewone auto (renault grand scenic) + vrachtwagentje (Ford Transit ombouw) = +/- €380/jaar aan wegenbelasting.
Trekauto lichte vracht (mistubishi pajero sport) + trailer (ifor HB506)= € 204/jaar.

Dat is alleen al op vlak van wegenbelasting €176 verschil/jaar. Dat is ongeveer 2x een volle tank van 65 liter tegenwoordig :=

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:21

Maar da's lichte vracht... dat is niet voor iedereen een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:43

Ik heb sinds een jaartje ook een Renault Master vrachtwagentje en zou niet meer anders willen. Paarden staan er veel rustiger in, nooit geen problemen meer met laden en binnen opzadelen/omkleden. In aanschaf natuurlijk duur, maar dat is en goede auto + trailer ook. Wegenbelasting staat op kwarttarief dus dat valt ook reuze mee :) Ik zou het wel weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:50

TS geeft wel aan ernaar te willen kijken en informeren. Dan kan ze die info maar gewoon in haar achterhoofd houden. Of ze er uiteindelijk wat mee doet is haar eigen keuze.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:17

Geen idee hoe het in Belgie zit, maar in Nederland:

Een beetje flinke trekauto is algauw een diesel of een 4x4 of een middenklasser met flinke motor (en dito verbruik).

Dat betekend dus algauw hoge kosten (wegenbelasting voor diesel, onderhoud en wegenbelasting aan een 4x4 en brandstof voor een beter gemotoriseerd exemplaar)

Ik heb bijvoorbeeld 3 auto's gehad die een trailer mochten trekken, even rekensommetje:
DS3 1.6 diesel, mocht 1150 kg trekken, dus een anderhalfpaards trailer van 600 + max 550 aan paard, B rijbewijs in NL
Aanschaf (toendertijd) 11.000 euro, en een trailer zo'n 3000. Wegenbelasting 1188 euro per jaar, verbruik van 1 op 20 op diesel dus met 20.000 km per jaar 1400 euro per jaar. Onderhoud is voor een normale, moderne personen auto is toch gewoon vrij gemiddeld.
Dus aanschaf 14.000, kosten per jaar zonder onderhoud 2588

Daarna een RAV4 funcruiser gehad, benzine 4x4. Aanschaf 4000 euro, trailer nog steeds zo'n 3000. Mocht 1500 kg trekken, dus dat was ruim.
Wegenbelasting 560 euro per jaar, reed 1 op 10 dus met 20.000 km 3200 per jaar aan brandstof. Onderhoud is bij 4x4 vaak duurder (meer slijtage, duurdere onderdelen omdat ze meer krachten kunnen verwerken), maar ik heb er eigenlijk nooit wat mee gehad.
Dus ik kwam op aanschaf 7000 euro en kosten zonder onderhoud per jaar 3760

Nu heb ik een kleine volvo met enorme motor en dito verbruik, die mag 1500 kg trekken, maar loopt dan 1 op 5, en kost mij sowieso een godsvermogen haha, dus dat ga ik niet eens uitrekenen. Maar die auto heb ik voor de auto, en dat ie kan trekken is leuk meegenomen, heb nu toch geen eens een trailer.


Ooit heb ik ook een B vrachtwagentje gehad. In mijn geval een omgebouwd busje, die je nu heel vaak tegenkomt op marktplaats en boktmarkt. Ideaal als je het mij vraagt.
Als ik nu op marktplaats etc kijk ben je dan rond de 12.000 - 15.000 kwijt
Wegenbelasting is kwart tarief in Nederland (camper tarief) dus 712 euro per jaar, diesel die wel 1 op 16 rijd dus stel dat je de 12000 rijdt met je kleine auto en 8000 met paard is 700 euro brandstof. Komt je kleine auto dan nog wel bij, ik gok zo'n 1200 euro per jaar voor benzine en wegenbelasting bij 12000km per jaar.
Dus bij elkaar dan 2612 per jaar en tja, 15.000 aanschaf waarschijnlijk.


Dat was dan in ieder geval ongeveer de berekening van mijn situatie.... Ik vond een busje de allerbeste optie.
Ik heb de verzekering nog niet eens meegerekend maar verzekering van veewagen is veel goedkoper dan een gewone auto.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 27-08-18 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13906
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:18

Wij hebben ook een vrachtwagentje en de trailer de deur uit gedaan. Wil nooit niet anders meer.
Ik zou zeker kijken bij de betere dealers. Die hebben ook vaak goede 2e hands staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:40

TS zit in België en hier gaat je wegenbelasting volgens je motorinhoud. Een lichte vracht is daarop uitzondering. Het kan makkelijk €2000/jaar verschil maken of je een zware auto als lichte vracht inschrijft of als gewone personenwagen. Dit is niet voor alle auto's mogelijk, maar het kan prima. Op die manier kan je een (zware) trekauto rijden zonder je blauw te betalen aan wegenbelasting alleen al.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:02

Maar bij een lichte vrachtauto heb je in de meeste gevallen geen achterbank, je auto wordt dan een 2-persoonsauto, wat ook niet voor iedereen zo handig is.
Als je een 4x4 hebt, zeg maar kaliber Toyota Landcruiser en het is geen licht vracht, dan betaal je ook in Belgie een flink pak belastingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:06

Lichte vracht heeft voor- en nadelen. Wil je wel een achterbank, dan moet je kijken naar een pick-up. Anders inderdaad achterbank eruit. Maar dat is algemeen wel geweten, toch?

Shalimar

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:13

Je hoeft echt niet een mega auto te hebben voor een anderhalf paards trailer. Kan gewoon een goede tweedehands middenklasser zijn die 1500 kilo kan trekken. Dat scheelt behoorlijk wat kosten als je het afzet tegen een vrachtwagen of een dikke jeep. Een trailer aanschaffen zijn vervolgens de kosten niet. Ik snap de euforie van een vrachtwagen, maar kostentechnisch gezien denk ik/weet ik dat je beter af bent met auto & trailer.

betadine

Berichten: 3245
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:00

Net hetzelfde dilemma als jij gehad, maar na een hoop kosten voor een oude vrachwagen ben ik blij met onze nieuwe auto die mag trekken. Extra verzekering, reparaties, belastingen... het blijft een extra wagen met extra kosten die je oprit versiert. Zoals velen hier zeggen... vrachwagen is comfortabeler, maar het kost meer. Voor mij geen vrachwagen meer tenzij mijn loon verdubbelt.
Ik ga volgende maand voor mijn e rijbewijs en de aankoop van een trailer. Ook niet goedkoop natuurlijk :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:04

E-rijbewijs en trailer zijn inderdaad niet goedkoop, voor mij was dat de beste investering OOIT! Heeft zich echt al dubbel en dik terugbetaald, niet enkel financieel maar ook gewoon omdat ik nu niet gebonden zit aan 1 weiland. Dan zou ik jaarrond hooi moeten bijvoeren bijvoorbeeld en dat telkens laten leveren. Dan zit je ook snel aan €200/maand :P

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:27

Vergis je trouwens niet in het goed onderhouden van een flinke 4x4. Heb er vanmiddag een nieuwe accu in laten leggen, kosste bijna €300. Binnenkort weer een grote beurt (deze keer bij de dealer want locale garages laten het een beetje afweten de laatste tijd) dus dat zal ook het nodige gaan kosten. Veel bewegende delen, zware auto = veel slijtage.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:59

Varekaj schreef:
Een vrachtwagentje huren is vaak ook een stuk duurder dan een trailer huren. Hier vlakbij kan je zo'n wagentje huren voor €120/dag, een trailer heb je al voor €40/dag.

Met een goede begeleider en een geldige eigen combinatie kan je je BE halen voor €36. Zoniet zijn er rijscholen waar je met €900 ook klaar bent, inclusief intensief les en de examenkosten.

Mijn auto is een lichte vracht jeep. Die kost me samen met mijn trailer minder aan wegenbelasting dan een klein autootje en een vrachtwagentje. Verzekering wss ook. Verbruik al helemaal. Schrik niet als je met zo'n vrachtwagentje rijdt, dat durft nogal eens zuipen en zeker als je een wat ouder karretje overneemt. Mijn oudje zat aan 20L/100km als er wat tegenwind was op de autostrade. Mijn jeep verbruikt met geladen trailer (2 paarden) tegen 90km/u hooguit 12-15L/100km. En met 1 paard slechts 10L/100km. Mijn auto is uit 1997 en diesel dus lang niet de jongste. Ik rij jaarlijks gemiddeld 20.000km, waarvan zeker 1/4 met geladen trailer er achter.

Als je een trailer met trekauto koopt en je BE haalt, dan kan je op termijn eens iemand meenemen op stap. Of stel er komt een paardenvriendje bij. Met die combi ben je gewoon in orde. Met je vrachtwagentje heb je een probleem.
Met BE leren rijden valt echt goed mee. Had nooit gedacht dat ik het zou kunnen, laat staan dat ik mijn combi intussen vlot in de meeste rare hoekjes kan wringen :))


Hier heb je al een flink stuk van je verhaal.

betreft vrachtwagens. Een vrachtwagentje is voor de ombouw vaak al 2000 kg. Met een ombouw is het laadvermogen voor paard, zadels water en voer, chauffeur, bijrijder en brandstof vaak maar een 1000- 1300 kg (en dit zijn de betere).

Velen komen op minder dan 1000 kg voor bestuurder passagiers en paard.
Deze vrachtwagens worden vaak als 2 paards aangeprezen, maar met een flink paard ben je gauw aan je max.

De bestelbusjes zouden in gewicht beter uitkomen zie bv de link. maar geloven die ik de gewichten niet.

Als je de mogelijkheid van een 2e paard wilt hebben, kijk dan naar een trekauto met aanhanger.

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:52

Daarom zeg ik, ga voor C en koop een kleine C vrachtwagen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:52

Je betaalt je in België blauw aan de wegenbelasting dan met dat kilometerbakje :=

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:33

s0173957 schreef:
Daarom zeg ik, ga voor C en koop een kleine C vrachtwagen...

Ga ik je uit de droom helpen: die bestaan niet meer. Ik heb twee jaar gezocht naar een wagen, alles was goed zolang ie maar 1000kg per paard laadvermogen had, twee a drie paarden erop en 20pk per ton TMM.

Heel simpel: ik heb ze niet gevonden en heb uiteindelijk genoegen genomen met een 12-tons LF45 met 220pk, 8mtr lang, 4 ton laadvermogen en, als het moet, 6 paards capaciteit.

Die 170pk die je graag in een 7,5-tonner wil hebben, die is wel te vinden maar de enige twee (politie)wagens die ik gevonden heb met voldoende laadvermogen, hadden een armetierige 130pk aan boord. Dat is echt te weinig voor een wagen die geladen zonder veel moeite de 7 ton haalt.
De wagens met voldoende power haalden vaak op geen stukken de 2 ton laadvermogen (1750kg is het beste wat ik ooit gevonden heb).


Nog een dingetje: die opmerking over weeglussen in Belgie geldt ook voor NL. Sterker nog, ga er vooralsnog maar eens vanuit dat ze aan het einde van dit jaar alles wegen wat er overheen rijdt......

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:06

Onze Mercedes 817 (ondertussen wel van 1994 maar nog topfit ;) ) heeft idd die vereiste 170pk voor 7,5 ton. Destijds geïmporteerd uit Duitsland want in België alleen 814 te vinden.
Ingericht voor 4 paarden maar idd maar een 1750kg laadvermogen. Hebben denk ik in de 14 jaar dat we hem hebben 5x 4 paarden op gestaan.
Meestal 1-2 tegenwoordig.
Draait ongelooflijk kort voor toch niet heel klein te zijn.
Hebben met de kilometerheffing nu op 2,5 jaar tijd €100 op gereden dus dat valt ook allemaal best mee.
Ik zou voor geen geld willen wisselen en op wedstrijd vertrekken met m'n Amarok met trailer achter... gebruiksgemak van zo'n vrachtwagen is immens, alleen al de ruimte om op te zadelen...

Eigenlijk stom dat er niet meer van deze rondrijden, voordeel van de kleine maat en toch laadvermogen genoeg: https://www.boeckmann.com/de/transportl ... ance_trio/
Prijs is ook wel navenant bij een nieuwe uiteraard...
Maar de vrachtwagens in die maat met die gewichtsklasse bestaan dus wel degelijk, zijn alleen bijna niet te vinden (of er staat een mobilhome op gebouwd).

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:19

Persoonlijk vind ik het rijden met vrachtwagen rustiger. Je hebt niets achter je hangen, en de rest van het verkeer houdt regelmatig geen rekening met aanhangers jammer genoeg. Ik ga gemiddeld 6 x per jaar op pad en laat mijzelf rijden. Ik huur de vrachtwagen incl chauffeusse. Niet te duur en ik heb verder geen kosten, zelfs geen schoonmaak na de rit. Als ik het geld had ging ik voor vrachtwagen. Die Mercedes 817 is wel prachtig zeg

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:22

Laatst bijgewerkt door s0173957 op 28-08-18 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:22

Voor comfort zou ik zeker voor een vrachtwagentje gaan. Het is in zo veel opzichten veel makkelijker. Over de financiën kan ik je niet veel melden. Ik huurde altijd.

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:24

boedjang schreef:
Die Mercedes 817 is wel prachtig zeg


Als je die uit de link bedoelt, dat is een Iveco Daily C70, voorbeeldje van zo'n 7200kg met 180pk en laadvermogen genoeg.