Keuren toegestaan k.k

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:38

Maar dan kan je iedereen belazeren want als je het wel weet dan verkoop je dus willens en wetens een paard voor te veel geld.
Als koper wil je wel enige zekerheid.

Het is mij 1x gebeurt, verkopende oartij trokken het dier direct terug uit de verkoop en waren echt van slag.
Ook blij dat het eruit kwam want ze wilde absoluut niet dat het dier in de handel kwam

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 14:41

Ik zou inderdaad liever zien dat bij RK 50/50 wordt betaald. Vooral als het maar een kleine bemerking is en de kopers toch het paard willen hebben. Wat zouden jullie dan beslissen?

Ik ben voor in de toekomst opzoek naar een paard. Ik ben nu nog niet op zoek maar ik hou de markt wel in de gaten en dit is dus iets wat mij o.a opviel. (Ook dat de prijzen weer omhoog zijn gegaan, maar das een andere discussie)

Stel ik zie dan een pony/paard van 2000€, dan laat ik hem alleen klinisch keuren. Ik vind dat dat bij een 5000€+ paard toch anders is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:43

Een klinische keuring kan met de dag anders zijn, wil je als koper keuren prima, maar als verkoper, mijn paarden hebben hier altijd goed gelopen en zou er een arts komen die misschien de buigproef niet correct zou uitvoeren zou ik dus de keuring betalen voor een afgekeurd paard die hoogstwaarschijnlijk gewoon goed is. Zelfde als een paard die een dag flink heeft gelopen of een tijd stil heeft gestaan.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:46

Gillbo schreef:
Licor schreef:
@Gillbo
De prijs is gebasseerd op wat ik weet van het paard.. ik zeg niet dat ik een gezond paard verkoop want dat weet ik gewoon niet 100% zeker.. ik zeg alleen dat hij de afgelopen 13 jaar nooit iets gemankeerd heeft.. dat is namelijk wat ik weet..

Maar als het paard de buigproef niet haalt blijft de prijs dan hetzelfde?
Ws wordt die dan lager dus de prijs is wel op een gezond paard gebasserd.
Als je daarop vertrouwt kan je toch ook gewoon laten keuren want als je paard gezond is kost jou als verkoper dat niks.

Als een verkoper niet bereid is bij afkeuring de kosten opzich te nemen dan laat ik het paard staan.Dan heb ik het niet over foto's e.d.

Ik weet eigenlijk niet of ik de prijs dan zou aanpassen..
Nu is t in mijn geval mss anders omdat ik een recreatie paard zou verkopen en geen sport paard.. mijn paard is geschikt voor lagere dressuur, heerlijke buitenritten en aangespannen.. hij is ook nog eens heel braaf.. als de buigproef negatief is, veranderd dat toch niet meteen?
Ik doe deze dingen al 13 jaar met hem.. en ik weet zeker dat hij nog wel wat jaren vooruit kan.. ongeacht wat die buigproef eigenlijk zegt.. dat is immers ook maar n moment opname

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:46

Gillbo schreef:
Maar dan kan je iedereen belazeren want als je het wel weet dan verkoop je dus willens en wetens een paard voor te veel geld.

Nee, want je verkoopt een paard dat 13 jaar zonder keuring uitstekend gefunctioneerd heeft. Je belazert tot een keuring of zonder keuring dus helemaal niemand.
Dat de koper wil keuren verandert daar niets aan. Echter, op het moment dat de keuring niet goed uitpakt zit je wel met een afgekeurd uitstekend functionerend paard. En zie daar maar weer eens vanaf te komen.

NatasjavE

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:05

Ik zit al ruim 40 jaar in de paarden en ken het niet anders.
Wel met de kanttekening dat bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:14

Ik koop pas een paard wanneer de verkoper bij afkeuren iig 50% van de keuringskosten bij afkeuren meebetaalt. Dit om te voorkomen dat een paard voor de zoveelste keer wordt afgekeurd omdat de verkoper hoopt dat ie er een keer doorheen komt. En ja dat komt voor. Dierenarts: deze heb ik toch al een keer gekeurd? Verkoper: nee hoor.. Yeah right, bij de eerste foto afgekeurd... Toevallig dat hij met de foto's begon bij de linker kogel...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:25

Tegenwoordig wil iedereen keuren. Iets wat ik helemaal prima vind. Maar heb in het verleden dus al gehad dat ik een pony liet keuren vooraf dat ik hem te koop ging aanbieden. Netjes goed gekeurd. Nog geen week later pony verkocht mensen wilde toch herkeuring door eigen dierenarts ... DA grote stevige vent. Pony spartelde een x tegen bij de buigproef en hop hij liep niet goed. Afgekeurd en ik mocht betalen. Weer 2 WK later buigproef en opnieuw laten doen door mijn eigen dierenarts en pony liep gewoon weer prima... Dat spelletje doe ik dus niet meer. Flink kosten gemaakt zelf en geen verkochte pony. Keuren mooi op eigen kosten. Paard in de lagere prijsklasse ook rongte prima maar ik kan er niet in kijken dus op eigen k.k
Paarden die midden hoge prijsklasse vallen laat ik zelf xray keuren voor ze te koop gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:34

Melissa1996 schreef:
De koper wil 'm keuren, niet de verkoper. Dus wie keurt, betaald.

de opdrachtgever is aansprakelijk voor de rekening. als je als verkoper dus een keuring aanvraagt voor de koper die ergens weet ik waar ver weg zit en de koper betaald uiteindelijk de rekening niet dan ben je als verkoper dus aansprakelijk voor de rekening. Beste kun je dan idd de koper de keuring laten regelen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:48

Fitzroy schreef:
Gillbo schreef:

Nee, want je verkoopt een paard dat 13 jaar zonder keuring uitstekend gefunctioneerd heeft. Je belazert tot een keuring of zonder keuring dus helemaal niemand.
Dat de koper wil keuren verandert daar niets aan. Echter, op het moment dat de keuring niet goed uitpakt zit je wel met een afgekeurd uitstekend functionerend paard. En zie daar maar weer eens vanaf te komen.

Ik bedoel dat de verkoper niet hoeft te zeggen dat er iets is wat met deze keuring wel naar voren kan komen.
Helaas helaas is niet ieder woord geloofwaardig.

Een paard wordt natuurlijk afgekeurd op een bad hairday, dan kan er wel degelijk iets mis zijn aan de koper te zien wat hij ermee wil. Als het dier is afgekeurd voor de hogere sport maar jij zoekt een recreatiepaard dan maakt dat niks uit en kan je als koper altijd nog beslissen wat je wil

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:23

EllyC schreef:
Als koper vind ik het prima om de keuring te betalen als het goedgekeurd wordt. Maar bij afkeuring zie ik die kosten toch graag bij verkoper. Voor je het weet ben je met keuren zoveel geld kwijt dat je budget om een paard te kopen op is.
Daarnaast ook meegemaakt dat men gewoon wist dat het paard niet goed was en dan de koper toch de keuring volledig laten betalen.

precies dat.

Al moet ik zeggen, dat ik mijn merrie net verkocht heb, en voor mijn Eigen gemoedsrust heb laten keuren voor verkoop. Alles super.
Mocht een koper over willen keuren,mag ie dat zelf betalen. Maar ze is vrij snel verkocht, de koper heeft niet meer gekeurd.

Bij een ouder paard dat al eeuwen goed functioneert, zou mij het niet veel uitmaken. Heb mijn toenmalige ruin wel gekeurd bij aankop op 13 jarige leeftijd, omdat de vorige eigenaren ( die bekenden van me waren) dat prettiger vonden.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:33

heb het in een ver verleden gehad.

Paard gekeken en was er verliefd op geworden, laten keuren dus!
DA zei, niet doen , je koopt de ellende van een ander!

Zjoefff weg was de verkoper, geen afspraken over gemaakt, helaas.
Volgende dag staat het dier weer op MP , nee hoor niks mis met het dier zei de verkoper tegen een vriend van ons die we lieten bellen!

En ja ik lekker kosten gemaakt voor het paard van een ander!

Nee hoor bij goedkeuring kosten voor de koper bij afkeuring kosten voor de verkoper!
Wie zegt mij dat deze de waarheid spreekt als ze zeggen diertje heb ik al 13 jaar en nog noooooit wat mee gehad!

en koop je een paard ongekeurd en er blijkt stront aan de knikker te zijn dan heeft iedereen zijn mond vol van : dat is dom van je dan had je hem maar moeten laten keuren!

En wees eerlijk , als je zelf een paard gaat kopen en keuren en het dier wordt afgekeurd dan wil je ook niet voor de kosten van een ander opdraaien!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:39

KarinLF schreef:
heb het in een ver verleden gehad.

Paard gekeken en was er verliefd op geworden, laten keuren dus!
DA zei, niet doen , je koopt de ellende van een ander!

Zjoefff weg was de verkoper, geen afspraken over gemaakt, helaas.
Volgende dag staat het dier weer op MP , nee hoor niks mis met het dier zei de verkoper tegen een vriend van ons die we lieten bellen!

En ja ik lekker kosten gemaakt voor het paard van een ander!

Nee hoor bij goedkeuring kosten voor de koper bij afkeuring kosten voor de verkoper!
Wie zegt mij dat deze de waarheid spreekt als ze zeggen diertje heb ik al 13 jaar en nog noooooit wat mee gehad!

en koop je een paard ongekeurd en er blijkt stront aan de knikker te zijn dan heeft iedereen zijn mond vol van : dat is dom van je dan had je hem maar moeten laten keuren!

En wees eerlijk , als je zelf een paard gaat kopen en keuren en het dier wordt afgekeurd dan wil je ook niet voor de kosten van een ander opdraaien!!

Ik wil als verkopende partij ook niet anders.
Ja of ik moet een recreatie beestje verkopen.
Maar als ik een sportpaard verkoop vind ik een keuring ook een stukje zelf bescherming.
Ik heb een keer gehad dat ik een paard verkocht.
Expliciet gevraagd of ze echt niet wilden keuren.
Nee. Dat was zeker niet nodig.
Bellen ze een half jaar later op dat er iets niet goed is met het paard.
Ik heb het paard niet terug genomen. Ik had haar zelf 6 jaar gehad en altijd goed en ik had getuigen zat dat ze zelf niet wilden keuren ondanks dat ik er zelf wel op aandrong.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:45

Hangt naar mijn ervaring heel hard af van de prijsklasse waarin je zoekt. Ofwel waren ze al gekeurd (foto’s worden dan herbekeken door onze VA) ofwel lieten wij keuren en zouden kosten bij afkeuring voor verkoper zijn.

Zelf worden onze fokproducten op foto gezet op 18 maanden, als die een jaar later verkocht worden zijn de keuringskosten voor de kopers.

Maar kosten standaard voor kopers bij afkeuring heb ik nog nooit geweten. Tenzij de prijs ernaar is :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:59

Stral schreef:
Hangt naar mijn ervaring heel hard af van de prijsklasse waarin je zoekt. Ofwel waren ze al gekeurd (foto’s worden dan herbekeken door onze VA) ofwel lieten wij keuren en zouden kosten bij afkeuring voor verkoper zijn.

Zelf worden onze fokproducten op foto gezet op 18 maanden, als die een jaar later verkocht worden zijn de keuringskosten voor de kopers.

Maar kosten standaard voor kopers bij afkeuring heb ik nog nooit geweten. Tenzij de prijs ernaar is :)

Nou standaard. Ik overleg dat altijd.
Als de verkopende partij dat niet wil dan ga ik niet over op koop.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:05

Giolli schreef:
Ik zou inderdaad liever zien dat bij RK 50/50 wordt betaald. Vooral als het maar een kleine bemerking is en de kopers toch het paard willen hebben. Wat zouden jullie dan beslissen?

In de praktijk wordt dan nog wel eens over de prijs onderhandeld. Toch bij professioneler ingestelde verkopers. Nog nooit onzin mee gehad...
Van die cowboyverhalen hoor je ook gewoon veel meer bij particulieren Ber, mensen die er professioneel mee bezig zijn kunnen zich een slechte naam door louche verkopen veel minder permitteren!

Overigens zou ik altijd zelf de keuring regelen als koper en niet door de verkoper laten doen, dan kan je evengoed niet keuren.

Wat leuk dat je op zoek gaat!! Zou wel nog even afwachten in jouw geval nu :') Maar roep me als je serieus gaat kijken!

Daantjuh: ik denk er hetzelfde over hoor, toch als het over de aankoop van een duurder sportpaard gaat. Bij een recreatiepaard zoals Licor zegt, waar ze weet dat ie al x jaar niets gemankeerd heeft en de prijs ernaar is, begrijp ik het ook. Zijn twee verschillende situaties gewoon!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 18:20

Thanks Jaana, het duurt nog wel een poosje hoor. Maar met oog op een ander huis in de toekomst waar we zelf onze paarden kunnen houden wordt er al wel hier en daar geïnformeerd. :D

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:30

Wat ik heel veel zie de laatste tijd is dat een paard net voor de verkoop gekeurd is.

Zelf heb ik mijn oude paard een week voordat wij heb tekoop aanboden röntgenologisch en klinisch laten keuren. Zodat ik zeker wist dat hij goed was op papier. Indien een koper extra foto’s of nog een klinische keuring wilde kon dit natuurlijk op hun kosten.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:41

Dat particulieren zoiets doen vind ik super professioneel juist!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:43

Zo lang ik mij kan heugen is dat hier in NL heel normaal: jij wilt een paard kopen, dus moet je als koper gedegen vooronderzoek doen. Dat ik nog als klein meisje op de manege rondliep was dit al ter sprake. Of iemand kocht een paard op basis van de blauwe ogen van de verkoper, òf je liet hem op eigen kosten keuren.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:47

Als je een huis gaat kopen zijn de taxatiekosten voor de kopende partij evenals bij de keuring van een tweedehands auto. Als er dan problemen zijn dan biedt dat onderhandelingsruimte maar daar gaat de verkopende partij in principe ook niet betalen voor de keuring an sich. Zo iets hoort bij, zo nodig, onderzoeksplicht. Waarom zou dat anders moeten zijn bij een paard?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:14

Melissa1996 schreef:
De koper wil 'm keuren, niet de verkoper. Dus wie keurt, betaald.

Hier ben ik het niet mee eens.... heb 3 paarden laten keuren en de eerste 2 waren afgekeurd... we hadden afgesproken bij goedkeuring kosten voor mij en afkeuring kosten voor verkoper...
Anders had ik al 3 keuringen gehad voor het eerste paar kocht....

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:43

Rytir schreef:
Als je een huis gaat kopen zijn de taxatiekosten voor de kopende partij evenals bij de keuring van een tweedehands auto. Als er dan problemen zijn dan biedt dat onderhandelingsruimte maar daar gaat de verkopende partij in principe ook niet betalen voor de keuring an sich. Zo iets hoort bij, zo nodig, onderzoeksplicht. Waarom zou dat anders moeten zijn bij een paard?

Omdat een gebrek aan een huis/auto vaak wel opgelost kan worden, en die eventuele kosten kun je er vanaf trekken. Een paard met bv atrose kun je niet laten maken en komt dat later toch naar boven is het niet meer geschikt voor sommige eigenaren waarvoor het gekocht is’. Een paard is een levendwezen, het is dan sowieso fijn voor beide partijen te weten of het paard geschikt is voor de eventuele sport. Als oude eigenaar lijkt het mij ook niet fijn als het paard later in de handel komt omdat het gebreken heeft, terwijl je anders misschien het paard aan een recreatie ruiter had kunnen verkopen. Iemand die een sportpaard zoekt zal geen paard met grote gebreken kopen ook al word de prijs een stuk lager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:51

Dit is inderdaad al wel langer zo :)

Ideaal zou zijn dat de gemiddelde verkoper het paard klinisch laat keuren; als basistegemoetkoming (dat kan je dan nog altijd opnemen in de verkoopprijs). Dan kan de eventuele koper nog altijd opteren voor een R.K., maar dan op eigen kosten vind ik wel.

Het is ook een beetje relatief. Als je een leuk recreatiepaard verkoopt, is het de vraag of een klinische keuring wel zo belangrijk is. Het blijft ergens toch een momentopname.
Verkoop je een (erg) duur sportpaard, dan vind ik het wel een goede basisservice dat de keuringen al gebeurd zijn.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 20:43

Valt wat mij betreft niet onder service naar verkoop toe maar gewoon zelf gezond verstand hebben :D

In de verkoop van huizen etc geldt: koper heeft onderzoeksplicht, verkoper leveringsplicht. Je geeft als verkoper idealiter gezien de info die je hebt en als koper is het je plicht ruim te onderzoeken.