Pony op afbetaling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:50

Ik vind het niet heel handig dat je op een fokkerij gaat kijken terwijl je nog geen geld voor een pony erbij hebt. Dat is vragen om dit soort problemen :+ Een beetje Googlen, vooruit, maar echt gaan kijken? Niet handig :D

Ik zou het niet op afbetaling doen. Ik weet niet hoe je ouders zitten, maar misschien toch bij hen vragen. Mijn vader heeft me ook geld geleend toen mijn auto het plotseling begaf en er een ander moest komen, samen met nog wat andere dure verrassingen. Maak ook met je ouders afspraken over wanneer het terug betaald wordt etc.

Op afbetaling bij de fokker: Niet doen. Al verwacht ik niet dat een fokker daarmee überhaupt akkoord gaat.

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 14:51

Lukasje schreef:
Voor mij is dit erg simpel ... Wil je de pony NU, koop je hem NU, betaal je hem NU. Heb je het geld niet, dan niet.

Maar je spreekt over een pony kopen einde dit jaar of iets vroeger. Nu en dat tijdstip scheelt hem een maandje of 5. Omwille van praktische zaken kan ik me voorstellen dat dat een verschil maakt maar qua financiën kan dat toch niet zo veel uitmaken toch?

Als verkopende partij ging ik met een afbetaling nooit ofte nimmer akkoord.

Anders moet je nu tijdens de zomermaanden extra bijwerken en hopen dat de pony er na de zomer nog is?


Daar heb je inderdaad ook gelijk in, en Ben ik het zeker met je eens. Ik ga deze zomer inderdaad extra werken, zodat ik het aankoopbedrag van een IJslander sneller bij elkaar heb. Maar nu ik deze pony ben tegengekomen, wil ik hem écht niet laten lopen... Vandaar ook dat ik erover aan het nadenken ben om aan de fokker te vragen of ik hem eventueel op afbetaling kan kopen, omdat ik anders bang ben dat hij over een tijdje wordt verkocht aan iemand anders. Ik laat het nog even bezinken, en ik kan altijd nog informeren bij de fokker hoe en wat.

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 15:00

GDG schreef:
In hoeveel maanden zou je het dier af willen betalen?


3 a 4 maanden!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:06

Delphi schreef:
Ik ben van het principe, wat je niet kunt betalen niet kopen. Het enige waar ik een lening voor af zou willen sluiten is voor een huis, een hypotheek.


Exactly.

Je potje voor je shetlander klinkt mij eigenlijk niet eens zo groot in de oren... Bedoel jij 0-500, 500-1000, 1000-1500, ...? Aangezien je er een baantje bij moet nemen en alles om harder te sparen. Je klinkt ook enorm afhankelijk van je ouders (niet gek op jouw leeftijd) dus ik zou het niet doen.
Nu is de gemiddelde IJsco volgens mij ook al wat duurder dan de gewone HTK of KWPN, maar toch.

Mijn redenering is: als je het stalgeld (op een pensionstal) voor 2 kunt betalen, dan kan je er veilig 1 houden zonder ooit in de problemen te komen met onverwachte kosten. Wil je er twee zetten, dan moet je er dus drie kunnen neerzetten. Kan je dat niet? Dan ga je heel veel lopen schrapen en vaak met dichtgeknepen billen zitten als er wat medisch mis of materieel kapot gaat.

Maar als je verliefd bent en je denkt dat je het gaat redden. Volg je hart en make it happen!

Jolynne

Berichten: 2299
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:09

Eerst het geld bij elkaar hebben en dan pas kopen, indien je niet kunt wachten, dan kun je beter bij je ouders gaan lenen en die afbetalen in 3 a 4 maanden..beter bij een bekende dan bij een onbekende zo'n regeling gaan vragen.

absque_dubio

Berichten: 7883
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:18

Ik zou eerst met de fokker overleggen. Mogelijk kan je een soort reserveringskosten betalen (maandelijks 100,- oid) waarbij de fokker deze pony voor je vast houdt. Mocht je dan op datum xxx nog niet het volledige bedrag bij elkaar hebben, dan is de maandelijkse betaling voor de fokker en mag de fokker de pony alsnog verkopen. Mocht je op datum xxx het bedrag wel hebben, dan kan je dan de pony kopen.
Maar communicatie met de fokker is hierin denk ik de oplossing.

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 15:25

Hoppit schreef:
Delphi schreef:
Ik ben van het principe, wat je niet kunt betalen niet kopen. Het enige waar ik een lening voor af zou willen sluiten is voor een huis, een hypotheek.


Exactly.

Je potje voor je shetlander klinkt mij eigenlijk niet eens zo groot in de oren... Bedoel jij 0-500, 500-1000, 1000-1500, ...? Aangezien je er een baantje bij moet nemen en alles om harder te sparen. Je klinkt ook enorm afhankelijk van je ouders (niet gek op jouw leeftijd) dus ik zou het niet doen.
Nu is de gemiddelde IJsco volgens mij ook al wat duurder dan de gewone HTK of KWPN, maar toch.

Mijn redenering is: als je het stalgeld (op een pensionstal) voor 2 kunt betalen, dan kan je er veilig 1 houden zonder ooit in de problemen te komen met onverwachte kosten. Wil je er twee zetten, dan moet je er dus drie kunnen neerzetten. Kan je dat niet? Dan ga je heel veel lopen schrapen en vaak met dichtgeknepen billen zitten als er wat medisch mis of materieel kapot gaat.

Maar als je verliefd bent en je denkt dat je het gaat redden. Volg je hart en make it happen!


Bedankt voor je bericht en advies! :) Ik was sowieso al van plan om over een tijdje een IJslander te kopen, dus ik heb er natuurlijk ook heel goed over nagedacht voordat ik dit besluit nam. De reden dat ik extra ga werken deze zomer is om sneller het aankoopbedrag bij elkaar te hebben, daarna verwacht ik gewoon weer mijn normale uren te werken. Hiermee kan ik prima rondkomen, en dus ook met een tweede pony. Ik moet alles zelf betalen, aangezien ik op mezelf woon. Nu betaald mijn vader de huur van mijn studio, maar verder betaal ik alles zelf! :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:26

Lotte45308 schreef:
GDG schreef:
In hoeveel maanden zou je het dier af willen betalen?

3 a 4 maanden!

Dat vind ik wel een redelijke termijn. Ik zou niet inzetten op dat je in die maanden het dier al als eigen mag beschouwen, maar ga gewoon in overleg met de fokker om het dier over vier maanden af te betalen en dan de levering te laten plaatsvinden.


absque_dubio schreef:
Ik zou eerst met de fokker overleggen. Mogelijk kan je een soort reserveringskosten betalen (maandelijks 100,- oid) waarbij de fokker deze pony voor je vast houdt. Mocht je dan op datum xxx nog niet het volledige bedrag bij elkaar hebben, dan is de maandelijkse betaling voor de fokker en mag de fokker de pony alsnog verkopen. Mocht je op datum xxx het bedrag wel hebben, dan kan je dan de pony kopen.
Maar communicatie met de fokker is hierin denk ik de oplossing.

Dit lijkt me een goede afspraak.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:30

Lotte45308 schreef:
Ik was sowieso al van plan om over een tijdje een IJslander te kopen, dus ik heb er natuurlijk ook heel goed over nagedacht voordat ik dit besluit nam. De reden dat ik extra ga werken deze zomer is om sneller het aankoopbedrag bij elkaar te hebben, daarna verwacht ik gewoon weer mijn normale uren te werken. Hiermee kan ik prima rondkomen, en dus ook met een tweede pony. Ik moet alles zelf betalen, aangezien ik op mezelf woon. Nu betaald mijn vader de huur van mijn studio, maar verder betaal ik alles zelf! :)

Hm, dit vind ik toch wel erg bedenkelijk. Hoe zijn de afspraken hierover? Als je vader ineens besluit om die huur niet meer voor je te betalen dan zit je in grote problemen gok ik zo? Ik vind het best een risico om twee paarden te hebben terwijl je voor je huur zo afhankelijk bent. Het is natuurlijk aan jou en je kunt je dieren altijd weer verkopen, maar de vraag is of je deze onzekerheid moet willen.

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 15:38

absque_dubio schreef:
Ik zou eerst met de fokker overleggen. Mogelijk kan je een soort reserveringskosten betalen (maandelijks 100,- oid) waarbij de fokker deze pony voor je vast houdt. Mocht je dan op datum xxx nog niet het volledige bedrag bij elkaar hebben, dan is de maandelijkse betaling voor de fokker en mag de fokker de pony alsnog verkopen. Mocht je op datum xxx het bedrag wel hebben, dan kan je dan de pony kopen.
Maar communicatie met de fokker is hierin denk ik de oplossing.


Bedankt voor jullie bericht! Dat is inderdaad een heel goed idee. Ik ga het eens overleggen met de fokker. Dank voor de tip! :D

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:38

Het geld dat je als spaarpotje hebt kun je dat niet gebruiken voor de aankoopsom of is dat niet genoeg? Kun je daarna door het extra werk je spaarpotje weer opvullen.

Elisa2

Berichten: 37888
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:39

Ik zou het niet doen, je kunt problemen krijgen als er wat gebeurd in de tussentijd met het paard..wie is er dan verantwoordelijk?

Wat je wel zou kunnen doen..als hij op de fokkerij staat en ze geen haast hebben met verkoop. Is een aanbetaling doen zodat hij gereserveerd is/ word voor je. Dan kun je deze maanden werken en het geld bij elkaar sparen en als je het hebt dan koop je hem. Mocht er in de tussentijd iets gebeuren dan kun je je aanbetaling gewoon terug krijgen. (wel zwart op wit zetten) Grootste risico is dat je misschien je aanbetaling kwijt raakt.

nine1987

Berichten: 8362
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:41

Tja ik heb meerdere paarden op afbetaling gekocht.. Nooit problemen mee gehad..

Mijn fries was net boven budget, maar wel precies wat ik zocht, dus gevraagd of betaling in 2x mogelijk was.. Geen probleem..

En onze tinker stond helemaal nog niet in de planning, maar meteen verliefd.. Ook in 2x betaald..

Gewoon een kwestie van goede afspraken maken en je daar ook aan houden..

Sterker nog.. Ik ga mijn pony zondag ook wegbrengen op afbetaling van de nieuwe eigenaar.. :j

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:43

Kan je niet gewoon een aanbetaling afspreken en dan een maximum datum afspreken dat de rest moet komen? Stel het lukt niet dan neem je je verlies en daarmee gedaan?

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 15:44

GDG schreef:
Lotte45308 schreef:
Ik was sowieso al van plan om over een tijdje een IJslander te kopen, dus ik heb er natuurlijk ook heel goed over nagedacht voordat ik dit besluit nam. De reden dat ik extra ga werken deze zomer is om sneller het aankoopbedrag bij elkaar te hebben, daarna verwacht ik gewoon weer mijn normale uren te werken. Hiermee kan ik prima rondkomen, en dus ook met een tweede pony. Ik moet alles zelf betalen, aangezien ik op mezelf woon. Nu betaald mijn vader de huur van mijn studio, maar verder betaal ik alles zelf! :)

Hm, dit vind ik toch wel erg bedenkelijk. Hoe zijn de afspraken hierover? Als je vader ineens besluit om die huur niet meer voor je te betalen dan zit je in grote problemen gok ik zo? Ik vind het best een risico om twee paarden te hebben terwijl je voor je huur zo afhankelijk bent. Het is natuurlijk aan jou en je kunt je dieren altijd weer verkopen, maar de vraag is of je deze onzekerheid moet willen.


Ik begrijp je gedachten. Maar dat is niet van toepassing, aangezien dit wettelijk op papier is vastgesteld dat hij mij elke maand een bepaald bedrag moet betalen.

Ank89

Berichten: 164
Geregistreerd: 14-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:47

Zet rationaliteit even voor de emotie. Je hebt nu het geld niet, dus het gaat niet. Punt. Een potje voor een shetlander is iets anders dan een potje voor een grotere pony. Ook het feit dat je vader de huur van je studio betaalt, is een puntje. Wat als je vader besluit dat je het geheel zelf moet gaan doen?

En wat bedoel je met een goed betaalde baan? Als je er nog een 2e baantje bij moet zoeken, heb je minder tijd voor beide pony's. Vergeet niet dat 2 dieren ook extra tijd kosten.

Ik ben van mening dat het hebben van een pony/paard een luxe is. Die welbekende 'klik' is puur emotie en zorgt voor de welbekende roze wolk. Als je de keuze maakt om 2 pony's te houden, betekent dat ook dat je dierenarts kosten voor 2 pony's moet kunnen dragen. Je wilt niet voor de keuze komen te staan dat je eventueel een operatie niet kunt betalen en afscheid moet nemen omdat het potje voor onvoorziene kosten toch niet zo groot bleek te zijn.

De ijslander is nu nog onbeleerd. Ik neem aan dat je deze wilt (laten) beleren? Dan komen er ook kosten voor tuigage e.d. bij. Naast de aanschaf van ijslander heb je het ook over het huren van een eigen weide. Dan komen er ook aanvullende kosten voor onderhoud van de weide.

Wees realistisch en ga eens zitten met pen en papier. Schrijf de kosten allemaal eens op, zet er je vaste lasten ernaast, kijk wat je nog kunt sparen voor je potje 'onvoorziene kosten' en maak een zorgvuldige afweging.

Succes.

Jessix

Berichten: 16508
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:49

Ik zou liever van mijn ouders lenen dan van een vreemde. Helemaal omdat je dieren hebt, stel ze krijgen wat terwijl jij nog moet afbetalen... Met je moeder kun je nog wel een maandje uitstel regelen met de fokker zou ik dat toch niet zo heel netjes vinden. Ik heb afgelopen oktober mijn kleine pony ziek gehad en was met twee dagen al € 500,00 kwijt.. Zo snel kan het gaan.

RyanneZarita

Berichten: 516
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:56

Als ik in jou situatie zat zou ik het zo oplossen: met mijn ouders in gesprek of zij tijdelijk het noodgevallenpotje voor hun rekening willen nemen. Jouw noodgevallenpotje gebruiken om de ijslander te kopen.

Dan weer een noodgevallenpotje bijsparen. Mocht er in de tussentijds iets gebeuren, schieten je ouders het voor. Zet het wel op papier (zelfs bij je ouders). Mocht er niets gebeuren, heb jij 2 paardjes zonder afbetaling.

Zelfs met constructies die heel goed in elkaar zitten, zou ik toch af raden om een paard op afbetaling te kopen bij een fokker / handelaar. Hij staat vaak sneller in zijn recht dan de particuliere kopende partij.

Lotte45308
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 15:56

Ank89 schreef:
Zet rationaliteit even voor de emotie. Je hebt nu het geld niet, dus het gaat niet. Punt. Een potje voor een shetlander is iets anders dan een potje voor een grotere pony. Ook het feit dat je vader de huur van je studio betaalt, is een puntje. Wat als je vader besluit dat je het geheel zelf moet gaan doen?

En wat bedoel je met een goed betaalde baan? Als je er nog een 2e baantje bij moet zoeken, heb je minder tijd voor beide pony's. Vergeet niet dat 2 dieren ook extra tijd kosten.

Ik ben van mening dat het hebben van een pony/paard een luxe is. Die welbekende 'klik' is puur emotie en zorgt voor de welbekende roze wolk. Als je de keuze maakt om 2 pony's te houden, betekent dat ook dat je dierenarts kosten voor 2 pony's moet kunnen dragen. Je wilt niet voor de keuze komen te staan dat je eventueel een operatie niet kunt betalen en afscheid moet nemen omdat het potje voor onvoorziene kosten toch niet zo groot bleek te zijn.

De ijslander is nu nog onbeleerd. Ik neem aan dat je deze wilt (laten) beleren? Dan komen er ook kosten voor tuigage e.d. bij. Naast de aanschaf van ijslander heb je het ook over het huren van een eigen weide. Dan komen er ook aanvullende kosten voor onderhoud van de weide.

Wees realistisch en ga eens zitten met pen en papier. Schrijf de kosten allemaal eens op, zet er je vaste lasten ernaast, kijk wat je nog kunt sparen voor je potje 'onvoorziene kosten' en maak een zorgvuldige afweging.

Succes.


Ik waardeer je reactie enorm, maar dit is niet wat ik vroeg. Hier ben ik mij natuurlijk van bewust, en heb ik allemaal al uitgeschreven. Alles heb ik al, behalve het aankoopbedrag. Betreft het potje, zoals ik al in eerdere berichten zei, is hij groot genoeg voor twee paarden.

Even een berichtje aan iedereen die heeft gereageerd; ik waardeer enorm jullie berichten en tips. Ik heb er echt heel veel aan, dankjulliewel! :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-06-18 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Lukasje
Berichten: 11390
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:35

Lotte45308 schreef:
Even een berichtje aan iedereen die heeft gereageerd; ik waardeer enorm jullie berichten en tips. Ik heb er echt heel veel aan, dankjulliewel! :)


En .... welke conclusie heb je er voor jezelf uitgetrokken?

Anastasia24

Berichten: 2741
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:23

Ik weet verder niet veel van hoe de betalingen in z'n werk gaan, wel weet ik dat mijn ponytje in 2 keer is betaald, dus niet elke maand zoals jij in jouw geval wilt doen. Eerst was het iets van 1100 en daarna nog 400 na een paar maanden. In die tussentijd was het wel gewoon ''mijn pony'' alleen had ik der paspoort nog niet. Dit ging prima voor ons, ( Mij ). Maargoed, zoals ik al zei ik weet niet veel ervan af, en dus vooral niet of je hier wat aan hebt. _O-

anjali
Berichten: 15327
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:29

Als ik jou was zou ik proberen het geld van mijn moeder te lenen.Dan krijg je minder snel problemen dan met afbetalen aan een fokker.

silmitan
Berichten: 262
Geregistreerd: 16-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:50

Mijn advies is om het niet te doen. Sowieso is de beste houding, eerst sparen totdat je voldoende hebt om 'luxe' aan te schaffen. Dus niet onnodig lenen is een gezonde basishouding om jezelf aan te leren. Wat je wel zou kunnen doen is aangeven bij de fokker dat je de IJslander heel aantrekkelijk vindt en vragen of hij als er een koper voor komt, eerst jou een seintje geeft. Dan kun je alsnog een overweging maken. En verder denk ik dat er nog heel veel IJslanders rondlopen die met jou een klik hebben, probeer je dus niet blind te staren.

ruitje

Berichten: 12404
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:18

Ik zou hem als verkoper al niet eens meer willen verkopen.

Lekker komen kijken terwijl je geen geld hebt... Ga lekker iets anders doen dan iemand zijn tijd en energie verspillen.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:40

ruitje schreef:
Ik zou hem als verkoper al niet eens meer willen verkopen.

Lekker komen kijken terwijl je geen geld hebt... Ga lekker iets anders doen dan iemand zijn tijd en energie verspillen.

Ligt er natuurlijk aan 'hoe' iemand komt kijken. Ik ben ook bij een heel aantal fokkers wezen kijken om me te oriënteren op een ras. Niet om te kopen. En dat is ook zo gecommuniceerd. Dat lijkt mij geen verspilling ;) Uiteindelijk nog steeds niets gekcoht, ik blijf in die orientatiefase hangen denk ik :')
Maar goed, dat is offtopic.

TS: Ik zou kijken of de verkoper de IJslander voor je wil reserveren. Of dat je hem wat handgeld geeft en vraagt of hij je wil bellen op het moment dat er een geïnteresseerde komt. Dan kun je dan nog beslissen hoe of wat.
Je moet daarbij wel uitgaan van het goede in de mens, want tref je een kwaadwillende fokker, dan ben je je handgeld/aanbetaling kwijt.

Het verstandigste is natuurlijk om deze Ijslander tijdelijk uit je hoofd te zetten. Te sparen. En tegen de tijd dat je rijk genoeg bent weer op zoek te gaan. Als ie er dan nog is, dan is het voorbestemd. En zo niet, dan zijn er nog genóeg andere leuke paarden.

Maarja... verstandig zijn is niet altijd de leukste, of juiste optie he. Zeker niet als je 20 bent :+ . Geeft niet. Leer je weer van.