DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:58

Als een verkopende partij in het geval van afkeuring niet de keuringskosten wil betalen moet je er sowieso niet aan beginnen. Grote kans dat die dan stuk is :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:58

kiki1976 schreef:
Nou ik zou er ook niet blij mee wezen als ik een paard laat keuren (op mijn kosten) en als ik direct daarna contact op neem met de verkoper dat die al volledig op de hoogte zijn. Omdat de da eerst hun belt en dan pas mij.
Niet omdat ik vind dat ze het niet mogen weten, want daar gaat het niet om. Want ze zouden van mij gewoon het verslag kunnen krijgen.

Het is niet zo dat de verkopende partij het MAG weten. De verkopende partij MOET het weten wil je de koop kunnen ontbinden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 23:59

Ja, Babootje.
Je verhaal is volledig logisch.

Maar voor jou nog even de punten waar ik over val:
- De keuring was niet definitief nadat die afgenomen was. Er werd een voorlopige goedkeuring uitgesproken en daarmee hadden wij dus inderdaad voorlopig het paard gekocht.
Echter kregen wij twee dagen later een telefoontje van de dierenarts dat er toch bemerkingen waren gevonden. Het advies wat hij uitbracht staat hierboven vermeld.

- Toen wij de verkoper belden om uit te leggen wat de uitslagen waren en de conclusie (we zien af van de koop), gaf de verkoper aan de dierenarts al gesproken te hebben.

- De ruiter zei dat de dierenarts aan hen had aangegeven dat hij het paard er niet om had laten staan. Met andere woorden: hij geeft aan dat de koop onder voorbehoud die wij hadden gedaan eigenlijk afgaande op zijn advies vanuit ons niet ontbonden had hoeven worden.

Ben ik dan de enige die daar een wrange bijsmaak van krijgt? Ik wil open en eerlijk kunnen communiceren over de uitslag. Daar heb ik nu de kans voor mijn gevoel niet meer voor gehad, want de dierenarts heeft geen eenduidige uitslag gegeven naar alle partijen!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:59

Babootje schreef:
kiki1976 schreef:
Nou ik zou er ook niet blij mee wezen als ik een paard laat keuren (op mijn kosten) en als ik direct daarna contact op neem met de verkoper dat die al volledig op de hoogte zijn. Omdat de da eerst hun belt en dan pas mij.
Niet omdat ik vind dat ze het niet mogen weten, want daar gaat het niet om. Want ze zouden van mij gewoon het verslag kunnen krijgen.

Het is niet zo dat de verkopende partij het MAG weten. De verkopende partij MOET het weten wil je de koop kunnen ontbinden.

Dat is duidelijk en zijn we het allemaal over eens. Alleen de dierenarts MOET eerst overleggen met de opdrachtgever!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:00

Lizzyy schreef:
Niet zo zeuren en op zoek gaan naar een ander paard. Eventueel dierenarts bellen of mailen dat je het niet netjes vindt en verder niet bij stil staan.
Wat wil je er mee bereiken, schadevergoeding? Kom zeg %)

Als je alleen maar schurende opmerkingen kan maken verwijs ik je graag door naar de zandbak. :wave:

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:01

Babootje schreef:
kiki1976 schreef:

Zo bedoel ik mijn bericht niet, tuurlijk moeten ze het daarna weten.
Maar wel in de goede volgorde

Idd mavantos

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:02

Ik zou er verder ook geen punt van maken, het is een principe kwestie. Ik zou wel een mail sturen en daarin aangeven dat dit geen juiste gang van zaken is geweest en je jezelf er niet fijn bij voelt. Al is het maar om hetzelfde te kunnen voorkomen in de toekomst.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:03

En wat is nou het probleem?
Je hebt een paard laten keuren.
Na keuring wil je hem niet kopen.
Einde.

Waarom dit topic? Wat wil je ?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:03

Ik zou ook niet blij zijn als ik een paard op mijn kosten liet keuren en dat ik daar dan niet als eerste de uitslag van zou weten. Blijkbaar is die DA nogal vriendjes met de verkopende partij? Dan had die verkoper zelf een DA in de arm moeten nemen en het paard voor verkoop moeten laten keuren als hij het zo graag wilde weten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:04

rien10 schreef:
Einde.

Het is wel wat uitgebreider dan dat.

Ik wil de gang van zaken graag teruggeven aan de dierenarts en ik vroeg me af wat de beste manier is om dat te doen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:05

Wrange bijsmaak is alleen jouw gevoel, ik zou zeggen stuur betreffende da een mailtje met dat je het niet netjes vind en stop de rest van je energie lekker in het zoeken naar een geschikt paardje, heb je veel meer aan :+

rien10

Maar met welk doel wil je dat.
Ongedaan kan je het niet maken en er is niet iets verschrikkelijks gebeurd.

NoGo

upendo schreef:
rien10 schreef:
Einde.

Het is wel wat uitgebreider dan dat.

Ik wil de gang van zaken graag teruggeven aan de dierenarts en ik vroeg me af wat de beste manier is om dat te doen.

Mailtje naar DA en door......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:07

upendo schreef:
Ja, Babootje.

- De keuring was niet definitief nadat die afgenomen was. Er werd een voorlopige goedkeuring uitgesproken en daarmee hadden wij dus inderdaad voorlopig het paard gekocht.
Echter kregen wij twee dagen later een telefoontje van de dierenarts dat er toch bemerkingen waren gevonden. Het advies wat hij uitbracht staat hierboven vermeld.

- Toen wij de verkoper belden om uit te leggen wat de uitslagen waren en de conclusie (we zien af van de koop), gaf de verkoper aan de dierenarts al gesproken te hebben.

- De ruiter zei dat de dierenarts aan hen had aangegeven dat hij het paard er niet om had laten staan. Met andere woorden: hij geeft aan dat de koop onder voorbehoud die wij hadden gedaan eigenlijk afgaande op zijn advies vanuit ons niet ontbonden had hoeven worden.

Ben ik dan de enige die daar een wrange bijsmaak van krijgt? Ik wil open en eerlijk kunnen communiceren over de uitslag. Daar heb ik nu de kans voor mijn gevoel niet meer voor gehad, want de dierenarts heeft geen eenduidige uitslag gegeven naar alle partijen!

Maar dat heb je.dan toch van 'horen zeggen"? De verkoper geeft er natuurlijk liever gewoon zn eigen draai aan richting ruiter, want hij wil dat paard straks natuurlijk gewoon weer verkopen. Misschien in een wat lagere prijsklasse waarin men RX keuren niet snel doet.
Als je dat verhaal nog wil checken zou ik zeggen, bel de DA nog een keer. Als de bemerkingen toch wat ernstiger waren dan aanvankelijk ingeschat, wees dan maar blij dat je de koop hebt kunnen ontbinden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:07

NoGo schreef:
Wrange bijsmaak is alleen jouw gevoel, ik zou zeggen stuur betreffende da een mailtje met dat je het niet netjes vind en stop de rest van je energie lekker in het zoeken naar een geschikt paardje, heb je veel meer aan :+

Dat gaan we dan vermoedelijk wel doen.

rien10 schreef:
Maar met welk doel wil je dat.
Ongedaan kan je het niet maken en er is niet iets verschrikkelijks gebeurd.

Aangeven dat wij hier last van hebben gehad omdat dit ruis heeft veroorzaakt en een hoop onduidelijkheid.

In ieder geval bedankt voor de reacties, fijn dat een aantal mensen het in ieder geval met me eens zijn dat het niet netjes is geweest dat de uitslagen niet eerst met ons zijn gecommuniceerd.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:09

Babootje schreef:
upendo schreef:
Ja, Babootje.

Maar dat heb je.dan toch van 'horen zeggen"? De verkoper geeft er natuurlijk liever gewoon zn eigen draai aan richting ruiter, want hij wil dat paard straks natuurlijk gewoon weer verkopen. Misschien in een wat lagere prijsklasse waarin men RX keuren niet snel doet.
Als je dat verhaal nog wil checken zou ik zeggen, bel de DA nog een keer. Als de bemerkingen toch wat ernstiger waren dan aanvankelijk ingeschat, wees dan maar blij dat je de koop hebt kunnen ontbinden.

Ja, dat klopt.
We zijn inderdaad blij dat we de koop hebben kunnen ontbinden gezien het hele verhaal.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:11

Je zit je nu druk te maken om de volgorde in welke de dierenarts de telefoontjes gepleegd heeft...
Het keuringsmoment is ook gewoon een grijze zone: geen overdracht van goederen, geen contract getekend, geen betaling dus is het paard nog in het bezit en in eigendom van de verkoper... Verkoper heeft dus volledige zeggenschap over het paard.

Wij laten de handelspaarden op het moment dat ze in de verkoop gaan zelf op de foto zetten en de keuring wordt gefilmd. Evenals een algemeen nazicht en een bloedonderzoek. Volledig dossier komt ter beschikking van de mogelijke kopers maar als zij bijkomende onderzoeken of herkeuringen wensen is dat op hun kosten en met de verplichting tot het tekenen van een overeenkomst dat de info vrijgegeven wordt. Sommige kopers denken dat ze door te bluffen over zogezegde bemerkingen de prijs omlaag kunnen krijgen, daarom eisen wij de rapporten van de bijkomende medische handelingen. Wij doen niet moeilijk als een koper zelfs na een nieuwe blanco keuring afhaakt, soms veranderen mensen nu eenmaal van mening en gemiddeld staat een paard hier toch maar een kleine maand te koop.

@ TS: er is een groot verschil tussen wat een DA zelf (persoonlijk) zou doen en wat hij een ander zou aanraden. Ik ken een Da die zijn paard dat niet meer bereden kan worden direct naar de slacht brengt maar dat gaat hij mij nooit adviseren/ aanraden als mijn paard nog pijnvrij als grasmaaier kan leven.

Ivm de volgorde van de telefoontjes: mss was jij aan het werk toen hij de eerste keer belde en nam de verkoper wel gelijk op. Misschien heeft hij het eerste nummer in het dossier het eerst gebeld uit gewoonte (eigenaar) en dan pas naar jullie... Zoek er nu toch geen complot achter.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:13

Dat is dan mijn fout, bij klacht indienen had ik begrepen bij de politie (als in aangifte). Klacht indienen bij de DAP - als in: mail/telefoon dat je deze gang van zaken niet correct vond - kan je uiteraard doen als je je daardoor beter voelt. Je hebt duidelijk nood om je mening over de hele situatie te delen (gezien je er een topic over opent, en je reacties hierop). Of de DAP in kwestie daar wat mee doet is hun zaak, maar verder heb jij daar niks aan gezien je aangeeft vanaf nu enkel nog je eigen DA te laten keuren.

Maar dan ben ik het wel eens met veel andere reacties: gewoon die mail sturen en klaar. Als je dat meteen had gedaan had dat je een hoop energie bespaard al :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:17

Ook ik snap het hele gedoe niet?
De koop is ontbonden.
De DA heeft concreet en juist de info over de foto's met jullie gedeeld,jullie beslissen het paard niet te kopen.
De verkopers zullen waarschijnlijk aangegeven hebben dat het paard toch nog prima kon dienen vr wat jullie wilden en de DA zal dat bevestigd hebben.

Wat is daar fout mee?
Er zaten waarschijnlijk wel enkele minuten tussen uitslag vd DA en het gesprek dat je af ziet van de koop?de verkoper kan dan prima op de hoogte gebracht zijn toch?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:20

maximuss schreef:
Je zit je nu druk te maken om de volgorde in welke de dierenarts de telefoontjes gepleegd heeft...
Het keuringsmoment is ook gewoon een grijze zone: geen overdracht van goederen, geen contract getekend, geen betaling dus is het paard nog in het bezit en in eigendom van de verkoper... Verkoper heeft dus volledige zeggenschap over het paard.

Wij laten de handelspaarden op het moment dat ze in de verkoop gaan zelf op de foto zetten en de keuring wordt gefilmd. Evenals een algemeen nazicht en een bloedonderzoek. Volledig dossier komt ter beschikking van de mogelijke kopers maar als zij bijkomende onderzoeken of herkeuringen wensen is dat op hun kosten en met de verplichting tot het tekenen van een overeenkomst dat de info vrijgegeven wordt. Sommige kopers denken dat ze door te bluffen over zogezegde bemerkingen de prijs omlaag kunnen krijgen, daarom eisen wij de rapporten van de bijkomende medische handelingen. Wij doen niet moeilijk als een koper zelfs na een nieuwe blanco keuring afhaakt, soms veranderen mensen nu eenmaal van mening en gemiddeld staat een paard hier toch maar een kleine maand te koop.

@ TS: er is een groot verschil tussen wat een DA zelf (persoonlijk) zou doen en wat hij een ander zou aanraden. Ik ken een Da die zijn paard dat niet meer bereden kan worden direct naar de slacht brengt maar dat gaat hij mij nooit adviseren/ aanraden als mijn paard nog pijnvrij als grasmaaier kan leven.

Ivm de volgorde van de telefoontjes: mss was jij aan het werk toen hij de eerste keer belde en nam de verkoper wel gelijk op. Misschien heeft hij het eerste nummer in het dossier het eerst gebeld uit gewoonte (eigenaar) en dan pas naar jullie... Zoek er nu toch geen complot achter.

Dit snap ik volledig. :) Echt. Bij de vorige keuring hebben we de papieren ook aan de verkoper gegeven, wij hadden er toch niks meer aan. Niks verkeerd aan om daar gewoon inzicht in te geven.
Ik vind het alleen jammer dat het op deze manier ruis gecreëerd heeft en dat wil ik teruggeven. Ik zat er gewoon over te denken wat dan de meest verstandige manier zou zijn.

Billionache, ik kon er niet door slapen. Kan ik beter kijken wat anderen ervan vinden. :Y)
Dus energie besparen valt mee.

Tengeltje, tussen ons telefonisch contact met de DA en het telefoongesprek met de verkoper wel. :) De verkoper gaf toen aan dat hij de DA die ochtend al gesproken had.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:21

Je zegt dat je er last van hebt gehad en dat het ruis heeft veroorzaakt.
Voltooid verleden tijd. Letterlijk en figuurlijk.
Soms vind je iets fijn. Soms niet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:23

Zal dan waarschijnlijk aan mijn werkveld liggen dat ik het belangrijk vind om dat terug te geven aan de DA ofzo? Ik hoef toch niet overal mijn schouders over op te halen 'omdat het is gebeurd'?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:25

Nee dat hoeft niet. Maar soms loopt iets zoals je dat niet wilt maar het heeft verder geen consequenties voor jou. Zoals in dit geval.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:26

Klopt. :)
Daar zat mijn punt ook niet echt. Ben alleen maar heel blij dat het aan het licht is gekomen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:26

Je kunt altijd contact opnemen en navraag doen naar hun kant van het verhaal en hun beweegredenen en dan kan je altijd nog een klacht indienen in de hoop dat ze hun werkwijze veranderen als blijkt dat ze het bewust hebben gedaan. Het zou echter ook kunnen dat er simpelweg niet over na is gedacht wat de gevolgen kunnen zijn van hun handelen.
Maar je zit er duidelijk mee in je maag, dus doe er in ieder geval iets mee. Dan krijg je duidelijkheid en misschien verandering voor een volgende keer :)