Schenken van paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:36

Als je spreekt over “weggeven” en het paard heeft een waarde dan moet de ontvanger officieel schenkingsbelasting betalen.
Oficieel moet het paard ook ter naam gesteld worden want iemand moet verantwoordelijk kunnen worden gesteld als het paard bv. schade aanricht.
Maar dit zijn zaken waar jij weinig aan hebt om een beroep te doen op het evt. terug vorderen van het paard.
Aankoopcontract is eigendomsbewijs en niet het paspoort.
In theorie is dus degene met de meest recente aankoopbewijs de eigenaar

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:26

Mirjam1202 schreef:
Jij was de eerste eigenaar, de koper was de tweede eigenaar, de derde is de nieuwe eigenaar.
Jij was beschikkingsbevoegd (mocht het paard verkopen), hebt geleverd, onder een geldige titel (koopovereenkomst).
Ook de tweede eigenaar was beschikkingsbevoegd, heeft geleverd en had een geldige titel (schenking). Indien in het contract vermeld stond dat jij op de hoogte moet worden gesteld bij verkoop, valt de beschikkingsbevoegdheid van de tweede eigenaar weg. Dan zou de derde géén eigenaar zijn geworden.
Aangezien het niet in een contract stond, is de derde gewoon eigenaar geworden volgens mij.

Dit is dus niet waar. Eigendomsrecht is het meest omvattende recht. Dit betekent dat 3e persoon wel degelijk eigenaar zou zijn geworden (die heeft nl niks te doen met afspraken tussen 1 en 2 en 2 was beslissingsbevoegd).
Was de voorwaarde opgenomen recht op 1e terugkoop (daar moet dan ook bijstaan voor hoeveel en een sanctie) zou je dus die sanctie kunnen opeisen...hiermee is echter niet de verkoop/weggeven van 2e naar 3e eigenaar teniet gedaan. Je had er alleen een compensatie aan over kunnen houden.

MeikeVos19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 03:51

Dat moest je dan echt in een contract laten zetten....

Ik heb 1 van mijn eigen paarden moeten verkopen ivm dat ik geen tijd meer had vanwege mijn werk als professioneel rijdster.

Ik heb daarbij wel een notaris geraadpleegd en die heeft mij geholpen om een contract op te stellen dat als zij hem weg willen doen. Hij weer terug komt ( werdt gebruikt als dekhengst en reed zz met hem en en l2... )

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Schenken van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:26

Hier word een slotje geplaatst op verzoek van de topicstarter.