Paard verplaatsen wat NIET trailermak is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 13:28

Balou_k schreef:
Betreft dit hetzelfde paard als het 'dominante hengstveulen'? Dan is hij nu een jaarling? Op die leeftijd zijn ze vaak nog redelijk makkelijk te laden en als het goed gaat, gaat het goed. :)
Niet te moeilijk over denken..

Ja dat is deze idd! Hij is ondertussen ook gecastreerd dus is wel al rustiger geworden! We gaan het gewoon proberen!

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:29

Anoukwander schreef:
Ik zal hem vastzetten. Ik denk wel de voorste stang eruit zodat hij zichzelf niet kan ophangen en zal er een hooinet inhangen dat hij kan eten. En dan maar vertrouwen/hopen dat het goed gaat!

NOOIT je stangen eruit, die zorgen voor de stabiliteit van je trailer!

Dees

Oja, het 'dominante hengstveulen' :D
Doorpakken, niet moeilijk over doen. Zorg dat je wel hulp hebt. Voorstang er gewoon inlaten. Aan 2 kanten vastbinden (geen draaierij op de trailer) en verder gewoon doen alsof het normaal is en dit er gewoon bij hoort.

En als je zelf twijfelt, laat het dan gewoon door iemand anders doen. Want wat er ook gebeurt, als je verliest, heb je hem bedorven voor het trailerladen. Het moet wel goed gaan.

Ir111

Anoukwander schreef:
Ik zal hem vastzetten. Ik denk wel de voorste stang eruit zodat hij zichzelf niet kan ophangen en zal er een hooinet inhangen dat hij kan eten. En dan maar vertrouwen/hopen dat het goed gaat!

Ik zou de stang er wel in laten. Bij het afremmen kunnen ze steunen op de stang. Veel comfortabeler voor het paard.

Jester_

Re: Paard verplaatsen wat NIET trailermak is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:30

Noooit stangen uit je trailer halen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:41

prugelpiet schreef:
bigone schreef:
trailer open, paard erin, hooinet onder zn snoet, vastzetten, stang dicht, klep dicht en rustig rijden.

niet te moeilijk doen en met overtuiging laden.

Dit is net de verkeerde volgorde, paard er in met begeleider, ander doet de klep dicht, stang er achter en dan vastzetten.

Eerst de stang dicht, dan de klep.

Bij een jong dier eerst de klep dicht doen, altijd. Hij kan er zo onder schieten met zijn kont en dan ben je nergens, dus klep dicht en van buitenaf de stang er achter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:42

Anoukwander schreef:
Balou_k schreef:
Betreft dit hetzelfde paard als het 'dominante hengstveulen'? Dan is hij nu een jaarling? Op die leeftijd zijn ze vaak nog redelijk makkelijk te laden en als het goed gaat, gaat het goed. :)
Niet te moeilijk over denken..

Ja dat is deze idd! Hij is ondertussen ook gecastreerd dus is wel al rustiger geworden! We gaan het gewoon proberen!

Op de trailer zetten, klep dicht, dan stang er achter en rijden maar.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:43

Anoukwander schreef:

Nooit stang eruit halen.
Die zit er in voor de stevigheid trailer. En steun voor paard klapt die vol op de voorkant of er doorheen.. bij abrupt remmen ect.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:43

Wat brokjes voorin leggen/in je zak, hooinetje ophangen.
Paard erin zetten (eventueel met behulp van 2 longeerlijnen om hem te sturen), neem de tijd, niet haasten.
Stang er achter, dan vastzetten, zorg dat hij zijn hoofd wel kan bewegen, maar zich niet kan omdraaien. Geef hem ook even wat brokjes, als beloning en om trailer laden een leuke ervaring te maken.
Ondertussen kleppie dicht doen en niet te lang stil blijven staan, gewoon gaan rijden

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:50

bigone schreef:
prugelpiet schreef:

Bij een jong dier eerst de klep dicht doen, altijd. Hij kan er zo onder schieten met zijn kont en dan ben je nergens, dus klep dicht en van buitenaf de stang er achter.

Maar dan vooral niet achter de klep gaan staan anders ben je plat als ie achteruit komt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:55

indd gewoon inladen, als tweepaard trailer kan regelen en een makke makkelijk paard ernaast zetten eventueel, altijd met twee personen. STANG ER NIET UITHALEN. Ze kunnen zich niet aan een stang ophangen ik zou niet weten hoe? stang zit om en nabij borst hoogte ga ik vanuit. Met inladen misschien het voordeurtje open, en lichtje in de trailer aan doen. Paarden zien slecht diepte, dus voor hun is het alsof ze een zwart gat in lopen.

Anouk0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 14:01

wemkelover schreef:
indd gewoon inladen, als tweepaard trailer kan regelen en een makke makkelijk paard ernaast zetten eventueel, altijd met twee personen. STANG ER NIET UITHALEN. Ze kunnen zich niet aan een stang ophangen ik zou niet weten hoe? stang zit om en nabij borst hoogte ga ik vanuit. Met inladen misschien het voordeurtje open, en lichtje in de trailer aan doen. Paarden zien slecht diepte, dus voor hun is het alsof ze een zwart gat in lopen.

Verschillende gevallen voorbij zien komen dat ze over de stang springen en dan niet meer los kunnen komen... daar ben ik bang voor

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:07

Anoukwander schreef:
wemkelover schreef:

Verschillende gevallen voorbij zien komen dat ze over de stang springen en dan niet meer los kunnen komen... daar ben ik bang voor

Ik deed bij jonkies ook altijd 1 extra touw onder de stang door aan het halster vast, deze voorkomt dat er “teveel” ruimte is om omhoog te komen.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:08

Anoukwander schreef:
wemkelover schreef:

dan staan ze niet kort genoeg vast

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:09

Dan maak je het touw onder de stang door vast, kunnen ze er ook niet overheen.

En laat hem door iemand anders laden, je loopt hier in het topic al zo erg te twijfelen dat ik niet het idee heb dat je zonder nadenken de trailer in loopt.
Niet twijfelen maar in 1 lijn door lopen, ga jij twijfelen gaat hij ook twijfelen en dan doet ie het niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:13

Voorstang er zeker niet uithalen, je wilt niet dat je paard in de neus gaat staan (denk aan je kogeldruk) en geen steun heeft als je moet remmen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:14

Ik zie hier vrij veel mensen op de ts vraag antwoorden "zet hem gewoon in de trailer".
Ik vermoed dat dàt juist het probleem is; het paard loopt niet gewoon de trailer in ( want dan was hij toch trailermak geweest?).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:17

Kuggur schreef:
Ik zie hier vrij veel mensen op de ts vraag antwoorden "zet hem gewoon in de trailer".
Ik vermoed dat dàt juist het probleem is; het paard loopt niet gewoon de trailer in ( want dan was hij toch trailermak geweest?).

Paard is maar 1 keer in de trailer geweest, ts heeft tussentijds niet kunnen oefenen wegens ontbreken van trailer.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:19

Het is een jaarling die 1x eerder vervoerd is, dus nee. Die is niet trailermak.
Maar ik maak uit het verhaal ook niet op dat ie verpest is voor het leven door 1 of ander trauma aangezien ie de vorige keer verdoofd vervoerd is.

Dus ja, 'gewoon' laden. Het is een haf, emmer brok voor z'n neus en hij loopt wel door als je zelf een beetje overtuigd bent.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:20

al dat gemuts daar worden ze alleen maar lastig van, gewoon laden door iemand met ervaring, niet zo neuzelen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:20

Juist als je "bijzonder" gaat doen omdat het dier niet trailermak is, maak je hem juist helemaal niet trailermak. Door gewoon te doen vertel je met je lichaamstaal aan het dier dat het voor hem ook gewoon is.

Er is niets met in de trailer duwen. Hij moet het gewoon pikken, zo'n jeugdig haflingerbeest. Zijn mening erover doet er eigenlijk helemaal niet toe.
Niet te lief en te zacht, krijg je vervelende beesten van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:22

bigone schreef:
prugelpiet schreef:

En dan knallen ze er achteruit weer af en heb je een nog veel groter probleem. Je wilt je klep dicht en vast hebben, niet eerst nog een stang er achter moeten frummelen of bij een paard dat nooit op de trailer staat er bij in.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:24

Paardentaxi regelen? Die mensen zijn dat gewend en in een vrachtwagentje kan het paard minder rare dingen doen dan in een trailer. Er zijn zelfs paardentaxi's die een pony meebrengen voor het gezelschap.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:28

Anoukwander schreef:

Levensgevaarlijk, de stang zit er niet voor niets!!!!

Verder ga ik mee met de mening van de anderen, inladen en gaan ;)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:31

Wij hebben er een hier die altijd wat lastig is met laden en dan inderdaad eerst de klep en dan de stang. Bij onze trailer gaat dat prima.

Ik zou het laden als ik het zo lees overlaten aan iemand die wat minder voorzichtig is