Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:38

Nog iets om in overweging te nemen: als iemand te zuinig is/geen geld heeft, om een paard in te enten, kon die persoon ook wel eens te zuinig zijn om stalhuur te betalen... ;-)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:39

Zeker contractje opstellen hoor! Hoeveel het stalgeld bedraagt, wat daarin vervat zit, wanneer uiterlijk te betalen, sanctie bij niet-betaling, opzegtermijn ...

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:40

Komt ze dan ook maar 2x per week? Als je bij je paard bent, kun je toch ook even uitmesten. Zijn geen 20 stallen die je moet doen....

En seventeen, het geld is niet alleen voor het uitmesten van de stallen. Wat denk je van het gebruik maken van de faciliteiten? Dat kost ook geld en evt inbegrepen kosten van voer, hooi/kuil, stro/vlas, afvoer van mest etc.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:41

Vergeet in je contract dan ook niet te zetten dat het paardenpaspoort op stal moet blijven gezien het feit dat jij dat als staleigenaar dat in de praktijk snel moet kunnen laten zien. Ik heb zomaar het idee dat dat ook nog een puntje kan worden... Is het paard wel gechipt? (is verplicht bij vervoer over de weg dus dat zal toch moeten).

Ik vraag me daarnaast af: als 4x per week komen verzorgen niet lukt, ga jij dan meer doen aan verzorging (mest eruit e.d.) dan je eerst van plan was? Dat is wel mijn eigen ervaring bij mij op stal. Dat zou ik nl. meer vragen i.p.v. minder...

Stalgeld is ook voor afschrijving van de accommodatie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:44

Seventeen schreef:
Ik vind 4 keer per week best veel moet ik heel eerlijk zijn, helemaal als ze ook nog een bedrag pensiongeld betaalt. :o

Enten en ontwormen mag je gewoon eisen. Ik zou er ook niet teveel omheen draaien wat je wil en wat je verwacht, gewoon duidelijk zijn en duidelijke afspraken maken. Daarna op papier zetten zodat je het voor elkaar hebt.

Je hebt stalling inclusief en exclusief uitmesten. Heel normaal om elke dag uit te mesten als je stal dat zelf niet doet. Meestal betaal je dan net een paar tientjes minder per maand dan bij volpension. Snap de opmerking van toch pensiongeld betalen dan ook niet zo goed. Is de stal gratis? En het voer en strooisel? De wei en de bak? Stroom/water? Kost het buiten/binnen zetten en voeren geen tijd? Aan huis kosten paarden ook tijd en geld en dan zijn het je eigen. Je hoeft dat voor een ander echt niet gratis te doen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 14-02-18 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:48

Seventeen schreef:
Ik vind 4 keer per week best veel moet ik heel eerlijk zijn, helemaal als ze ook nog een bedrag pensiongeld betaalt. :o

Ik vind 4 dagen per week komen als je paard bij een particulier staat eigenlijk wel het minimum. Als het nou om een grote professionele pensionstal met personeel gaat dan kun je wel verwachten dat die een hoop zorg overnemen als jij er niet bent, gewoon omdat het personeel daarvoor is - en dan moet je vaak wel extra betalen voor die extra diensten.
Op de privestallen die ik ken betekent elke dag dat jij niet komt echter dat de staleigenaar zelf die paarden in/uit de wei moet zetten, kun drollen moet opruimen, stal moet uitmesten, voeren enz.
Als je als stalhouder dat geen probleem vindt dan is het geen probleem, maar als jouw insteek eigenlijk al 4 dagen meehelpen is, dan ga je niet vrolijk worden van mensen die maar 2x per week komen.

Ik moet zeggen dat die mensen wel goed zijn in onderhandelen, maar 2 dagen klussen in plaats van 4 en ook nog eens minder stalgeld betalen. :))

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:53

Ik vrees dat deze mevrouw over jou heen gaat lopen als jij niet heel duidelijk bent in je grenzen aangeven in wat mag en wat niet en in wat jij verwacht. Duidelijke regels én zorg dat ze zich daar aan houd. Zoniet meteen aanspreken daarop

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:04

Hoho, ik snap echt wel dat stalgeld meer zit dan 'de stal'. TS schrijft ook 'komen helpen', dit vertaal ik als meewerken met alles wat er gebeurt; stallen uitmesten, weide onderhouden, bak onderhoud, hooi verzorgen etc en dat de pensionklant dan voor 4 dagen de boel handelt.
Dan vind ik 4 keer per week best wel veel ja, waar ik wel overheen heb gelezen is de 'al lage stalprijs' nog lager geworden icm met nog minder doen.

Ik heb al je berichten nog even doorgelezen en ben nu zeker goed op de hoogte, maar vraag mij af of dit de juiste keus is voor u. Het lijkt alsof ze over je heen loopt, en jij niet genoeg voor je op komt. Dus en de dagen minder en het stalgeld lager. Je had gewoon nee mogen en kunnen zeggen.
Of je kapt het nu af, voor je er een heleboel gezeik en/of irritaties aan krijgt en zoekt verder. Of je gooit de boeg nog weer helemaal om en maakt duidelijke plannen waar jullie allebei je eigen plan trekken.
Dan zou ik alles gescheiden houden en het stalgeld omhoog gooien en de dagen maar laten zitten.

Weet je wat het vaak ook is met het 'meehelpen', vaak smoesjes waardoor het niet kan, of het gaat niet op een correcte of acceptabele manier waardoor er alleen maar meer werk van is. Met mijn persoonlijke ervaring heb ik voornamelijk gemerkt dat 'voort wat hoort wat' erg lastig is in situaties als deze, ook omdat je vaak het gevoel hebt dat jij(beide partijen) altijd meer doet dan de ander.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:07

Ik heb nog nooit laten onderhandelen over de stalprijs. Je stelt als staleigenaar een correcte stalprijs vast, ook gezien de regio en de prijzen in de buurt, dus daar valt dan -bij mij- niet over te onderhandelen. Iemand die daar dan 5 of 10 euro van af wil snoepen die hoef ik niet op stal... Enige reden om te verlagen was een keer dat iemand zelf krachtvoer wilde kopen i.p.v. dat ik dat deed. Maar dat ging netjes in overleg.

Als je er echt een slecht gevoel bij hebt, kun je het wel afblazen. Je bent echt bij wet niet verplicht om dit door te laten gaan hoor. Dat is lastig voor de persoon misschien, maar er is ongetwijfeld wel een andere stal om tijdelijk te gaan staan, stallen zijn er overal. Je kunt ook nog duidelijk maken dat de eerste maand een proefmaand is. Maar zowiezo kun je ook weer stoppen met verhuren als het na een paar maanden echt niet werkt. Volgens mij ben jij veel te makkelijk en dat kan je later gaan opbreken... Zodirect heb je discussies over van alles.
Laatst bijgewerkt door stefje op 15-02-18 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:13

Dat is geen goed begin. Ik zou zeker dingen op papier gaan zetten en ook echt op je strepen gaan staan op het moment dat ze zich ergens niet aan houden. En ze dan ook gelijk de consequenties vertellen.
Hoop voor je dat het mee gaat vallen. Maar waarom ben je met de prijs omlaag gegaan? Ik zie dat ze ook minder hoeven te helpen en ook minder betalen meestal is het minder helpen is meer betalen.
Zorg dat ze geen loopje met je gaan nemen.
Wat ik wel merk is dat ze vaak de eerste week goed gemotiveerd zijn, de tweede ook nog maar na een maand merk je vaak wel dat de motivatie wat weg zakt en daar moet je dus echt kort mee zijn en gelijk wat van zeggen en niet eerst aankijken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:23

Happinessx schreef:
Bedankt voor alle reacties, het niet inenten hebben we het al over gehad, maar ze is er niet heel happig op. Heb nu duidelijk aangevend dat ik de paarden graag ingeënt hier wil hebben.

Doe jezelf een lol en wees duidelijker. "Ik heb de paarden graag ingeënt" valt te lezen als "liever enten, maar niet enten accepteer ik ook".

In jouw geval denk ik dat je bedoelt dat je enkel ingeënte paarden op je erg wilt? Of niet?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:26

Wat anderen ook al zeggen, gewoon een contractje opstellen. En dan niet verder onderhandelen over wat erin staat, het klinkt namelijk alsof er al genoeg onderhandeld is :j

Gewoon alles (ook afspraken over uitmesten e.d.) in duidelijke taal en zorg dat jullie allebei een ondertekend exemplaar hebben. En zorg dat er wat in staat over wat er gebeurt als er afspraken niet worden nagekomen.

Mocht ze hier niet mee akkoord gaan, dan denk ik dat het beter is om iemand anders te zoeken.

Wat je ook kunt doen is in de omgeving vragen bij pensionstalling of deze mevrouw daar bekend is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:26

Rocamor schreef:
Happinessx schreef:
Bedankt voor alle reacties, het niet inenten hebben we het al over gehad, maar ze is er niet heel happig op. Heb nu duidelijk aangevend dat ik de paarden graag ingeënt hier wil hebben.

Doe jezelf een lol en wees duidelijker. "Ik heb de paarden graag ingeënt" valt te lezen als "liever enten, maar niet enten accepteer ik ook".

In jouw geval denk ik dat je bedoelt dat je enkel ingeënte paarden op je erf wilt? Of niet?

Precies. Je bent niet duidelijk en niet standvastig. Ik denk dat je je behoorlijk wat ergernis op je hals haalt zoals je het nu aanpakt, zeker met deze pensionklant die zo te lezen graag gebruik maakt van alle ruimte die ze krijgt/kan nemen.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:37

Misschien ook iets om mee te nemen voor je, waar ent je je paard allemaal op?
de enting tegen rhino werkt zo effectief mogelijk als alle paarden op de stal geënt zijn is mij pas verteld (dan is het nog de vraag of het het virus tegenhoudt).

Maar over het algemeen zou ik ook zeggen jouw stal, jouw regels en daar hebben ze zich maar aan te houden ;)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 01:05

Zorg dat de verwachtingen langs beide kanten snel heel erg duidelijk worden! Stel duidelijk jouw regels en jouw grenzen zodat de dame goed weet waar ze aan begint. Later kan je het allemaal nog wat soepeler maken als het goed loopt (en als het goed voelt). Ik heb namelijk het gevoel dat als je dat niet doet er meer gaat spelen dan enkel een discussie over al dan niet enten. Duidelijk wil overigens niet zeggen onvriendelijk. Succes in ieder geval!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 07:29

Los van het enten ALTIJD een stalling contract opstellen.

Ik heb eventueel nog wel een voorbeeld contract voor je.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:20

Zoolgangster schreef:
Nog iets om in overweging te nemen: als iemand te zuinig is/geen geld heeft, om een paard in te enten, kon die persoon ook wel eens te zuinig zijn om stalhuur te betalen... ;-)

Maar is dat de reden? Ik ent ook niet (alleen tetanus) maar is echt niet vanwege de kosten

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:30

Hou er bij enten ook rekening mee dat een enting pas bescherming biedt een aantal weken na de enting (vraag de dierenarts om de exacte periode). Ik zou minimaal één enting per jaar (tetanus/influenza) verplicht stellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:34

Absoluut gewoon eisen dat ze geënt worden hoor! Is helemaal niets raars aan.

En als je dan toch bezig bent met het contract... Als je korting geeft voor het zelf uitmesten (zo vat ik het op althans, en dat is best wel gebruikelijk), maak dan ook concreet hoeveel.
Als jij 100 euro kort (bij wijze van) op 4 keer per week mesten, dan is het 50 euro op 2 keer per week. En komen ze niet, dan is het stalgeld bedrag x per week hoger.

Goed duidelijk je grenzen aan geven in het contract. Het staat er vast niet vriendelijk, maar een contract is er om grenzen aan te geven. Zo weten jullie allebei waar je aan toe bent.

Verder vind ik dat hier best wel redelijke reacties staan. Met betrekking tot 'Geen entingen? Hoe lijkt het met de wormen?' Of enting te duur, hoe wordt het dan met de huur?
Of is het gewoon iemand die een paard heeft gekocht en eigenlijk niet wist waar hij/zij aan begon? Dan valt het misschien allemaal wel mee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:35

Bij mij gaan alle alarmbellen af hier....

Gewoon niet doen, zou ik je aanraden :(:)
Dit begint al met ergernis, die kan alleen maar toenemen vrees ik.
Denk dat je meer gaat opgeven dan gaat winnen aan deze situatie -O-

Over dat enten zou ik me overigens niet zoveel zorgen maken, jouw eigen paarden zijn toch volop beschermd?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:41

Ik heb onlangs de vraag gehad of hier een pony mocht overwinteren. Ja, maar wel op mijn voorwaarden. Hij moest met regelmaat ontwormt zijn. Pony is uiteindelijk niet gekomen.
Entingen maak ik mij geen zorgen over. Doe ik bij 1 van mijn pony's ook niet.
Ontwormen vind ik dan wel weer belangrijk.

Als jullie denkwijze en regels niet op 1 lijn liggen, niet aan beginnen. Dat werkt niet. Krijg je alleen maar frustraties van.

Pensionklant kan beter verder zoeken naar een plekje waar qua enten geen verplichtingen zijn.
En jij kan beter een klant aannemen die wel gewoon ent. Werkt voor beide partijen beter. :D

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:47

En als de entingen niet bijgehouden zijn -en dat is dus zo-, heb je een herenting voor influenza nodig. Dat is de basisenting: 2 entingen met minimaal 21 dagen tussentijd.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:00

Stallen mogen eisen dat er geënt wordt. Bij mij op stal is enten en wormenkuur verplicht.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:01

Heb alleen jouw post gelezen TS, maar op basis wat je post:
Níet laten komen. Er is nu al veel te veel ruis, en een vervelend gevoel. Dit gaat niet beter worden als ze er al staan, en zie ze dan maar eens weg te krijgen.
Het klinkt alsof ze je in de vooronderhandelingen als het ware al de baas zijn. Hoe denk je dat dit gaat als je ze straks een paar keer per week mee maakt?
Het is wel jóuw plek, jóuw hobby.. Heb je het er voor over daar steeds met buikpijn naar toe te moeten gaan omdat het niet klikt met je pensionklant?

Contract gaat dit niet regelen vrees ik. Gewoon nu bellen of mailen dat het ivm niet voelen van de juiste klik niet door gaat. Erg vervelend voor hen, maar het is niet anders. Ik voorzie echt meer gedoe als ze wél komen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:05

Punz schreef:
Heb alleen jouw post gelezen TS, maar op basis wat je post:
Níet laten komen. Er is nu al veel te veel ruis, en een vervelend gevoel. Dit gaat niet beter worden als ze er al staan, en zie ze dan maar eens weg te krijgen.
Het klinkt alsof ze je in de vooronderhandelingen als het ware al de baas zijn. Hoe denk je dat dit gaat als je ze straks een paar keer per week mee maakt?
Het is wel jóuw plek, jóuw hobby.. Heb je het er voor over daar steeds met buikpijn naar toe te moeten gaan omdat het niet klikt met je pensionklant?

Contract gaat dit niet regelen vrees ik. Gewoon nu bellen of mailen dat het ivm niet voelen van de juiste klik niet door gaat. Erg vervelend voor hen, maar het is niet anders. Ik voorzie echt meer gedoe als ze wél komen.

Ik ben het helemaal met je eens!