Let ook goed op tijdens inhaal manoeuvres, ik was gezakt daarop omdat ik te snel weer invoegde.
Succes!!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ibbel schreef:Bij achteruit rijden jezelf aanleren om in de spiegels te kijken ipv achterom.
Dan is het heel simpel.
Bij recht achteruit rijden: Je ziet in je linkerspiegel bv dat de zijkant van de trailer links in beeld komt, maw, je trailer gaat niet meer recht achteruit. Dan stuur je naar links. Simpeler kan niet. Sturen in de richting waarin de trailer uitwijkt.
Omgekeerd als je in de rechterspiegel de zijkant van je trailer ziet verschijnen: naar rechts sturen.
Bij een bocht draaien:
Je wilt achteruit een bocht naar rechts.
Iets lastiger, want dan stuur je eerst naar links. Zodra je in je rechterspiegel de zijkant van de trailer gaat zien, meesturen naar rechts.
Is de bocht te flauw, even stuur recht, of iets naar links.
Wordt de bocht te scherp, méér naar rechts sturen.
En bij dit corrigeren achteruit is het echt een kwestie van feeling krijgen. Ik moet ook altijd even wennen als ik een nieuwe auto of een andere trailer heb. Iedere combinatie is net iets anders.

Rex_Rolfo schreef:Dus als de aanhanger naar links moet (kant bestuurder) draai je de onderkant van het stuur naar links. Als de aanhanger instuurt het stuur weer recht zetten zodat de combi niet gaat scharen.
Lara_Silver schreef:Voor het achteruit parkeren is het basisprincipe best simpel, draai de kont van de auto waar de trailer níet naartoe moet. Dus eigenlijk tegenovergestelde van achteruit rijden met de auto.
_Lobke_ schreef:Ninacharlie: ja hebt gelijk. Ik ga morgen meteen bellen met een aantal rijscholen hier in de buurt.
Mellow: ja ik ga denk ik bij iemand ernaast lessen die ook een dubbelasser heeft.
LaraSilver: ja precies dat heb ik het eerste stukje gaat goed en dan gaat hij al heel snel scharen en dan ben ik het helemaal kwijt. Ik begrijp steeds niet wat ik verkeerd doe.
Wijsje schreef:Vraagje: je moet op eigen weghelft recht achteruit en moet op 1 meter van bijv een lantaarnpaal stoppen. Hoe zie je dat die paal nog een meter van je achterkant aanhanger is? Ik ging daar finaal de mist mee in met mijn examen.
En toen ik dat deed om mijn examen zei die man zelfs dat hij nog nooit een vrouw dat zo perfect had zien doen en zei hij dat we de rest van de bijzondere verrichtingen maar deden overslaan, want ik kon wel sturen
Franciska15 schreef:Even later moest ik de wgen weer aankoppelen. Ik was achteruit gereden en uitgestapt om te kijken. Er zat nog een klein stukje tussen, dus ik trok de kar er naartoe. Vroeg de beste man hoe ik dat ging doen als mijn paard erin stond. Heb toen maar aangegeven dat mijn paard er heus niet in stond als hij niet aan de auto gekoppeld was. Ben toch mooi geslaagd
. Zou ik meteen op zijn gezakt. Maar is ook door de instructeur van te voren aangegeven. Bij jou niet?
. Oefening baart kunst en vooral niet in de stress schieten.