naar welke kant het paard op de vrachtwagen zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:27

Harry72 schreef:
en waar heb jij nu de zadelkamer dan ?

Nog nergens; daar zijn we nu over na aan het denken maar waarschijnlijk wordt het een gecombineerde living met zadelkamer. Misschien dat ik een van de olietanks ombouw naar zadelruimte, maar daar moet ik nog eens goed naar kijken of dat haalbaar is.

Harry72

Re: naar welke kant het paard op de vrachtwagen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 22:48

Bij die vrachtwagen waar we het nu over hebben ,zit de zadelkast nu in de living.
En dat lijkt mij echt niet handig elke keer trapje op trapje af met de zadels.
Daarom zat ik te denken aan die inbouw kasten onder de hoofden.
OF HEEFT IEMAND NOG ANDERE IDEEEN, DAN HOOR IK DAT GRAAG.
Want het word onze eerste vrachtwagen ,vandaar zoveel vragen over de inrichting.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 23:20

Harry72 schreef:
Bij die vrachtwagen waar we het nu over hebben ,zit de zadelkast nu in de living.
En dat lijkt mij echt niet handig elke keer trapje op trapje af met de zadels.
Daarom zat ik te denken aan die inbouw kasten onder de hoofden.
OF HEEFT IEMAND NOG ANDERE IDEEEN, DAN HOOR IK DAT GRAAG.
Want het word onze eerste vrachtwagen ,vandaar zoveel vragen over de inrichting.

Is dat al jullie auto of is het nog een optie? In het laatste geval, doe eens een linkje.

Punt is een beetje dat een full-size, dus 2,55mtr breed, je beduidend meer ruimte geeft dan wanneer je, zoals ik, maar 2,40mtr hebt.

Ik zit te denken om de zadels op te bergen aan/in de wand tussen paarden en living, waarbij ze vanuit het paardendeel bereikbaar zijn. Dan pak je de zadel(s) uit de kast, loopt de wagen af en je hebt ze beneden.
Ik denk ook nog na of ik daar iets wil waar ik tijdelijk iets op kan leggen/hangen.

Maar als je nog gaat bouwen: ik kwam eens een wagen tegen op Marktplaats die had een soort kleine balustrade voor het deurtje, waardoor je dus level uit je deurtje stapt en dan pas het trapje af. Het was me niet helemaal duidelijk hoe het zat, maar het schoof onder de bak weg tijdens het rijden.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 21:08

Het is nog een optie, en hij staat niet op internet dus kan helaas geen link sturen.
Hij is wel 2,50 breed .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:28

Harry72 schreef:
Het is nog een optie, en hij staat niet op internet dus kan helaas geen link sturen.
Hij is wel 2,50 breed .

Ik heb tijdens mijn zoektocht gemerkt dat er veel kaf onder het koren zit. Zorg dat je beslist op basis van echte feiten. Met name het opgegeven gewicht deugde vaak niet en als het wel deugde, had de wagen nauwelijks laadvermogen. Meten is weten.

Met een wagen van 2,50mtr kun je denk ik wel een redelijk zinvolle ruimte onder de hoofden van de paarden kwijt, zeker als je er geen dressuurkastelen van 1,70+ op gaat zetten.

Als je de plek hebt, wellicht is het een idee om de trap in de wagen te bouwen? Dus een lage toegangsdeur, trapje en dan je living. De 608 had zo'n constructie (dat is standaard op die bussen) en dat beviel me erg goed. Later ook een vrachtwagen gezien met zo'n constructie maar dat was ook het enige pluspunt. Hij was namelijk ook zo lek als een mandje.
Gaat mij helaas niet lukken zonder het accupakket te verplaatsen en ik weet nog niet of daar zin in ga hebben.
https://link.marktplaats.nl/m1232360900 deze wagen heeft zo'n constructie, maar in mijn optiek wat onhandig toegepast.

Heb je al wel een goed adres voor de gewenste aanpassingen? Ik zoek ook nog wat, dus als je een goede tip hebt, houdt ik me aanbevolen.

Algemeen: iemand ervaring met zo'n dekenrek boven de achterkant van de paarden? Is dat nou echt zo handig als het lijkt?

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:13

Harry72 schreef:
gewicht ben ik niet bang voor mag tot 14 ton dus dat gaat wel lukken met een paar ponys.
Maar het leek mij zo lastig laden als de paarden met het hoofd naar rechts staan.
Omdat ik van plan ben een zadelkast wil maken onder het hoofd van de ponys.

WEET IEMAND TOEVALLIG WAT DE AFMETINGEN ZIJN VAN DE ZADELKAMERS DIE ONDER DE HOOFDEN VAN DE PAARDEN GEBOUWD WORDEN ?

In de vrachtwagen waar ik wel eens mee rijdt ect staan de paarden ook met hun hoofden naar rechts. Helemaal niet lastig te laden! Is een achterlader, je moet alleen even opletten dat je rechts ipv links loopt van je paard. Voor de rest is er geen verschil.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:58

Dat dekenrek achteraan is écht handig.
Liggen beenbeschermers op, borstel, zweetdekens...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:12

s0173957 schreef:

En dat gaat niet aan de schuif door het rijden?

Harry, inspiratie: https://link.marktplaats.nl/m1230520712
Dit lijkt op de foto wel ongeveer wat je vraagt/zoekt. Dat de paarden naar links staan is niet zo raar op een brits gebouwde wagen :D

Voor de rest maar matig bruikbaar zoals ie aangeboden wordt als 7,5-tonner. Als 12-tonner gaat het ergens over, maar met 143pk niet echt een stoplichtracer. De helling op de A50 boven Arnhem trekt ie niet aan 80km/h.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:49

Hier was het een vrachtwagen voor 5 paarden maar waarbij de achterste plaats (dichtste bij de cabine) nooit een paard werd gezet, maar gebruikt werd als zadelkamer. Hier gingen hoofdstelhangers, zadelsteunen e.d. Er konden dan nog altijd 4 paarden mee en dat was meer dan voldoende. We konden wel vooraan onder de hoofden door waardoor we niet met het materiaal naar buiten moesten en dan terug de vrachtwagen in lopen. Ging eigenlijk prima!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:59

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:08

ikke schreef:
s0173957 schreef:

Hier toch nog nooit gebeurd en we hebben hem nu een jaar of 12...
Is bij ons wel een dichte alu 'kuip', niet zo'n bagagerek als in een trein.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 23:35

Bij Staphorst/Rouveen zit iemand die goed en goedkoop schijnt te zijn met ombouwen van vrachtwagens ,heb ik gehoord bij ons op de manege.
Hij staat op marktplaats.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 23:37

Dit lijkt op de foto wel ongeveer wat je vraagt/zoekt. Dat de paarden naar links staan is niet zo raar op een brits gebouwde wagen

Ja zo moet mijn vrachtwagen er uiteindelijk ook zo'n beetje uit gaan zien.

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 23:38

ikke schreef:
s0173957 schreef:

Dit lijkt op de foto wel ongeveer wat je vraagt/zoekt. Dat de paarden naar links staan is niet zo raar op een brits gebouwde wagen :D

Voor de rest maar matig bruikbaar zoals ie aangeboden wordt als 7,5-tonner. Als 12-tonner gaat het ergens over, maar met 143pk niet echt een stoplichtracer. De helling op de A50 boven Arnhem trekt ie niet aan 80km/h.

Ja dat bedoel ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:31

Harry72 schreef:
Bij Staphorst/Rouveen zit iemand die goed en goedkoop schijnt te zijn met ombouwen van vrachtwagens ,heb ik gehoord bij ons op de manege.
Hij staat op marktplaats.

Deze: https://link.marktplaats.nl/m1167644402

Nette communicatie mee gehad maar hij voelde zich overvraagd toen ik een complete bak wilde laten opbouwen. Hij was daar eerlijk over dat ie daar geen ervaring mee had maar als ik een vrachtwagen met bak zou aanleveren, hij daar wel wat mee kon.
Hij kwam op mij over als iemand die kan maken wat je wil als je zelf ook weet wat je wil. Aangezien ik nog niet precies weet wat ik wil, staat ie nog even in de koelkast bij mij :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:15

Beter dat hij er eerlijk in is dan dat hij het aanpakt en dan slecht werk levert!

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:42

Ja dat is hem.
En klopt precies als je weet wat je wilt maakt hij het.
En nog netjes ook nog.