Planning bakgebruik pensionstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:34

JvS1998 schreef:
Hengsten gaan vóór andere paarden

Waarom? Wat is hier de gedachte achter?
Hengsten zijn speciaal? De ruiters van hengsten zijn speciaal?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:34

Bij ons is er een whiteboard waarop alle dagen van de week staan. Je kunt hierop schrijven wanneer jij les hebt maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je niet met 2 instructeurs in een bak van 20x40 les aan het geven bent. Bij ons zijn er geen regels over het maximum aantal mensen in de bak. In principe kijkt iedereen op het whiteboard om zo rekening te houden met elkaars plannen. De ene week is het drukker dan de andere week, maar omdat alles verspreid is over een week heb je er bijna geen last van. Zelf ben ik niet vies van wat waterplassen dus ik rij vaak gewoon buiten als er wel les is.

Wij hebben 4 bakken waarvan er in 3 gereden kan worden; een binnenbak (20x40) en twee buitenbanen (20x60 en 20x80). De buitenbanen zijn nu na alle regen best nat dus daar worden op dit moment geen lessen gereden.

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:43

Wolkje schreef:
JvS1998 schreef:

Hahah nee, maar erbij in gaat zo lastig :+ ..
Ik bedoel van:
Ruiter met hengst rijd al, andere wilt erin.. Dus dat word wachten.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:46

Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met lessen bij ons. Als er iemand les heeft kunnen we dat op het bord schrijven. Ik rij met een sulky dus rijd sws nooit bij iemand in die les heeft.

Verder kunnen we gebruik maken van de bak wanneer we willen. Ben vaak overdag dus dan is het lekker rustig.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:52

Op de stal waar mijn pony staat, zijn we maar met 10 paarden en 1 buiten bak waarin je mag rijden, los gooien, longeren en mennen. Je hoeft dit niet te plannen, maar wel altijd even overleggen als de bak bezet is of je erbij mag.

Op de stal van mijn verzorgpaard staan geloof ik rond de 70 paarden. 2 buiten bakken en een binnenbak en ik krijg het voor elkaar om vrijwel altijd een bak voor mezelf te hebben :)) hooguit met een of twee anderen maar dat is zelden. Doordeweeks kom ik na kantoortijd en in t weekend na de lunch.
In de binnenbak mag je rijden en los gooien, in de grote buiten bak alleen rijden of aan de hand werken en in de gewone buiten bak mag je longeren, mennen, rijden, los gooien etc. En dan is er nog een longerrcirkel. Op de drafbaan mag je stappen en draven maar niet galopperen. Als er dravers worden getraind mogen er geen andere paarden op de baan.
Je hoeft niets te plannen of in te vullen. Bij les in overleg erbij. naar mijn weten is er nooit ge-emmer over :)

GDG

Re: Planning bakgebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:58

Ik vind het een beetje gezeur als er niet meer dan vier tegelijk in de bak mogen rijden. Het is nou eenmaal een stal met veel paarden, dan kan het weleens druk zijn ja.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:59

Lijkt me verschrikkelijk zeg, met zo veel mensen een rijbaan moeten delen en dan ook nog al die regels! Wij hebben een 20x60 buitenbaan en wanneer we met zijn 4e rijden (wat echt uitzondering is) dan merkt iedereen op dat het 'druk is'. Lessen worden op een bord geschreven, iedereen probeert er wel rekening mee te houden, maar het is niet dat je er niet bij mag.

Ik zou echt ongelukkig worden als je met zo veel moet rijden of je aan moet passen aan wanneer je wilt rijden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 20:08

Ik druk me wat verkeerd uit geloof ik, er is in theorie geen max aantal. Die max 5 wordt wel aangehouden vaak. Anders is het gewoon geen rijden meer.

Ik vind het heerlijk om te kunnen plannen, zo kan iedereen rekening houden met de drukte, weet je waar je aan toe bent. Bij ons heeft het merendeel er een hekel aan om met meer dan 4 in de bak te zitten. Bij sommige mensen zou dat nog lukken maar ik kom dan zelf echt niet aan rijden toe.

Ik zou er geen plezier aan beleven om op stal te komen en nooit te weten wanneer het eens wat minder druk wordt. Ik zadel niet eens op als er 3 mensen in de bak zitten. Maar dat is ook wel omdat mijn paard een gigantische draak is op de moment met andere paarden in de bak.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:09

JvS1998 schreef:
Wolkje schreef:

Hahah nee, maar erbij in gaat zo lastig :+ ..
Ik bedoel van:
Ruiter met hengst rijd al, andere wilt erin.. Dus dat word wachten.

Waarom gaat dat niet? Ruiter dient zijn paard toch onder controle te hebben? Dat je je hengstige merrie niet met haar billen onder zijn neus parkeert lijkt me logisch maar samen rijden moet toch kunnen?

Ik reed vaak genoeg met dekhengst met hengstige merries, in binnenbak en op buitenrit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:21

20 x 60 binnenbak en ditto buitebak.
Er staan daar?? paarden (is vereniging) en er zijn ?? leden (meeste leden rijden thuis)
Paar leden die er niet staan (waaronder ik) rijden wel op de vereniging.

Regels, als er groepsles van de vereniging is, dan mag je er niet bij komen rijden. (of je moet in die les horen) maandag avond max. 3 uurtjes, dinsdag avond idem en donderdag avond idem.
Je mag met zoveel in de baan als je wilt met vrijrijden.
Als je jezelf in het schrift hebt gezet voor priveles (max. 2 wkn van te voren en maar 1 les per baan) dan mag nog steeds iedereen die wil er bij komen rijden. Het is dan wel zo netjes van de overige leden dat die je her en der voorrang verlenen, ook tegen de gangbare bakregels in.
De realiteit is dat het doorgaans prima te doen is, zelden meer dan 6 of 7 ruiters in de baan te vinden, vaak zelfs geen een.

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:33

troi schreef:
Waarom gaat dat niet? Ruiter dient zijn paard toch onder controle te hebben? Dat je je hengstige merrie niet met haar billen onder zijn neus parkeert lijkt me logisch maar samen rijden moet toch kunnen?

Ik reed vaak genoeg met dekhengst met hengstige merries, in binnenbak en op buitenrit.

Ik heb geen idee, ik ken de hengsten zelf niet.. :)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:34

Ik sta op een stal met 50 paarden. Wij hebben een whiteboard en een krijtbord. Op het whiteboard staan van maandag t/m zondag de vaste lessen. Op het krijtbord worden de losse lessen gezet. De vaste lessen gaan voor op de incidentele lessen. Er mogen geen twee lessen tegelijk gepland worden, tenzij de lessers van elkaar weten dat de ander buiten wil rijden (of binnen, afhankelijk van het weer). In de bakken mag niet worden losgegooid of gelongeerd. Wij hebben 1 binnenbak 20-40 en een eb en vloed buitenbak 20-60.
Degene die les heeft hoeft zich niet aan de standaard bakregels te houden; diegene heeft altijd voorrang. Ik vraag het altijd of ik bij de les mag rijden en vind het zelf ook fijn als het aan mij wordt gevraagd. Soms vraag ik ook echt of iemand even wil wachten, omdat ik het dan al te druk vind in de bak, of omdat ik weet dat diegene de bakregels niet kent of haar paard niet onder controle heeft. Waardoor ik weet dat ik meer bezig ben met diegene ontwijken en er rekening mee aan het houden ben, dan lekker aan het lessen.
Het wordt op prijs gesteld als de lessen er op tijd op staan, zodat er gepland kan worden, maar soms wordt een les een paar uur van te voren op onze stal facebook gezet, maar vaak was de bak toch al vrij.
Het liefst rij ik alleen, maar dat kan ook niet altijd. Ik moet ook zeggen dat het er ook aan ligt wie er al aan het rijden zijn. Soms kan ik met 4 anderen in de bak rijden en nergens last van hebben. Maar soms ook maar met 1 andere en me dan groen en geel ergeren omdat ik iedere pas moet opletten waar diegene rijdt, omdat er anders ongelukken gaan gebeuren.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:41

Wij hebben +/- 70 paarden staan ongeveer. Een grote buitenplaat met daarop 2 'dressuurplekken' van 20x60, en aan de voorkant een grote springtuin. Daarin mag alles en iedereen altijd rijden en lessen.

De binnenbak is vaak erg druk, een 20x40 bak, er mogen officieel geen 2 mensen tegelijk les hebben, als iemand les heeft mag je er wel bij rijden zolang je rekening houdt. Lessen voor de binnenbak worden ingepland op een bord.

Al moet ik eerlijk toegeven, ik rijd (en les) eigenlijk altijd in de buitenbaan, maar mocht het echt keihard plenzen dan ga ik met m'n instructeur naar de binnenbak, ook als daar al een les is. (Heel onbeleefd van me, ik weet het)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:46

Zelfde situatie bij ons op stal, buitenbak worden ook winterpaddocks. Verschil is dat wij met ongeveer 50/60 pensionklanten zijn en twee binnenbakken hebben. Eentje van 20x40 en eentje van 30x60. Voor de kleine bak zijn geen regels, voor de grote bak moeten lessen op voorhand opgeschreven worden op een scheurbord aan de grote bak. Les heeft altijd voorrang, dus iedereen mag erbij komen rijden maar de persoon die aan het lessen is moet geen rekening houden met de rest tijdens het rijden van oefeningen/figuren. Verder mag er niet gelongeerd worden indien er meer dan 3 ruiters aanwezig zijn in de bak, als er meerdere ruiters bijkomen terwijl je aan het longeren bent mag je wel gewoon doorgaan. Er mogen max twee lessen tegelijk doorgaan.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:03

Hier 40+ paarden met één binnenbak. Je mag er in wanneer je wilt, ook met lessen. Ongeschreven regel is wel dat de lesser voorrang heeft. Lessen worden opgeschreven in de agenda.
Ook tijdens springlessen mag je erbij in, maar dat doet vrijwel niemand.
Soms zitten we me 6+ in de bak, gaat prima, zolang iedereen zich aan de rijbaanregels houdtm wil je springen oid, dan moet je wel een rustiger moment uitzoeken, of in de agenda de bak reserveren

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:08

Wij hebben ongeveer 140 paarden, een binnen en een buitenbaan. Max twee lessen tegelijk, deze plek kun je boeken in het online systeem. Tussen 19u en 21u mag er maar 1 les, vanwege spitsuur. Rij eigenlijk bijna altijd alleen. Met zn 4 denk je al goh druk vandaag. Ach en soms rij je een keer met zn 7-en, nou en. Die ene keer of meer al die sneeuw paar dagen meer, overleef je ook wel weer. En misschien scheelt het dat ik vroeger op een manege bij reed, waar je alleen tussen 18en19 kon vrij rijden in de bak, dus dan was je zo maar wel eens met 10 man. Ging ook altijd wel goed eigenlijk. Rijbaanregels en etikette zijn best handig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:09

Jeetje er gaat een wereld voor me open hier. Wij hebben geen bord. Enige regel die we hebben is als er 3 of minder in een les zitten mag je er bij rijden. Bij ons zijn groepslessen op 3 avonden doordeweeks. Verder zijn er overdag over de dag verspreid privé lessen. Maar daar kun je altijd bij in de bak. De buiten bak is doorgaans ook prima te gebruiken. Alleen nu na alle regen en sneeuw even niet omdat hij te nat is. Het is maar een paar weken per jaar een beetje aanpassen omdat je met meerdere tegelijk in de binnenbak rijdt. Maar doorgaans heb je ruimte zat om te kunnen rijden. Ik heb het voordeel dat ik overdag vaak kan gaan. Dan is het altijd vrij rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:26

Wolkje schreef:
JvS1998 schreef:

Niet alle merries gedragen zich als er een hengst in de bak is.
En als er eerst merries in de bak zijn geweest zijn niet alle hengsten met hun hoofd bij de "les"

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:37

Morganlefay schreef:
Niet alle merries gedragen zich als er een hengst in de bak is.
En als er eerst merries in de bak zijn geweest zijn niet alle hengsten met hun hoofd bij de "les"

In mijn ogen past de afwijkende factor zich aan. In de meeste gevallen zal dat de hengst zijn...

Zo plande ik mijn menlessen altijd in, aangezien de meeste (sport)paarden over de zeik gingen van mijn (superbrave) aanspanning.
Ik ben op dat moment een afwijkende factor, dus pas ik me aan...

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:42

Op de stal waar ik vroeger reed hing een kaft met bladeren in waar je je naam op kon zetten als je de bak voor jezelf wou. Dan had je in principe het recht om andere mensen eruit te zetten maar meestal werd de bak niet gebruikt (ik gok dat iedereen buiten reed?). Wanneer er niemand op het blad stond kreeg de persoon met les voorrang en het gebeurde ook al wel eens dat de lesgever en de leerling het niet erg vonden dat er nog iemand in de bak was. De leerling kreeg dan wel voorrang en kreeg de hoefslag.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:52

Wij zijn met ca. 20 paarden met een buitenbak en een longeercirkel. We hebben eigenlijk helemaal geen beleid als het gaat om bakgebruik. Onze pensionklanten zijn ook bijna allemaal recreatieruiters die niet erg veel rijden. En we zitten direct naast het bos. Als iemand aan het rijden is wacht je even of kom je er gewoon bij. Zelfde geldt voor longeren: als iemand bezig is wacht je even.
Als iemand les heeft wacht je tot diegene klaar is. Ik zelf heb een paard die in de beleerfase zit dus ik zou het ook niet zo fijn/verantwoord vinden als iedereen bij mij komt rijden ;p

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 22:29

Pfff constant met 4 of zelfs met 7 in de bak rijden. Dan zou de lol in mijn hobby er wel af zijn. Niet alle paarden zijn even braaf, die van mij wordt 13 en heeft al vaak genoeg met andere paarden in de bak gelopen maar in de winter is dit bijna niet te doen.
Ik rij dus vaak om 8u in de ochtend of na 20u in de avond. Ik probeer dus de drukte uit de weg te gaan. Die uren is er bij ons eigenlijk bijna niemand op stal.
De meeste mensen willen ook liever niet bij mij in de bak rijden :+

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:33

@yontheke, ik snap wat je bedoelt, mijn paard is ook erg sensibel en in een drukke bak wordt zij ook druk en nerveus. Desondanks probeer ik rustig door te rijden, maar de ruiters om mij heen storen zich schijnbaar enorm aan mij. Hoewel ik heb zoveel mogelijk uit de weg probeer te gaan (die van mij is tenslotte 'stout'), storen ze zich erg aan het feit dat mijn paard 'luidruchtig galoppeerd'.
Dat vind ik dan toch wel weer een beetje vervelend, daar kan ik niks aan doen tenslotte.

Het betreft in dit geval een jong paard en als ik alle drukke situaties met haar ga vermijden dan leert ze het nooit. :')
Soms vind ik het wel jammer dat mijn Mederuiters daar niet allemaal even veel begrip voor kunnen op brengen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:37

DreamGuide schreef:
Hoewel ik heb zoveel mogelijk uit de weg probeer te gaan (die van mij is tenslotte 'stout'), storen ze zich erg aan het feit dat mijn paard 'luidruchtig galoppeerd'.

whuttttt :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:53

FatCat schreef:
DreamGuide schreef:
Hoewel ik heb zoveel mogelijk uit de weg probeer te gaan (die van mij is tenslotte 'stout'), storen ze zich erg aan het feit dat mijn paard 'luidruchtig galoppeerd'.

whuttttt :')

Recht achter mij vind ik het geluid "van een horde olifanten" ook niet plezant, geef ik eerlijk toe. Daardoor waarschijnlijk mijn jonkie ook niet. :o

Hier zijn een aantal keer per week groepslessen, dan is het niet handig daar tussendoor te gaan rijden.
Als je privéles rijdt heb je voorrang maar geen bak voor je alleen.

Voor de rest is er geen planning wat betreft bakgebruik. Je kan bij aankomst zien hoeveel mensen er rijden en hoeveel er poetsen/zadelen, aan de hand daarvan kan je ongeveer voorspellen met hoeveel je tegelijk in de bak zult rijden.