Zou dit haalbaar zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 09:47

lailapri schreef:
Zou dat in een contract vast te leggen zijn dat ze bij aankomst een borg betalen wat dan apart gaat. Voorals ik vind dat er bijgevoerd moet worden ik start dan en na meld dit ook. Wil een eigenaar niet betalen voor meer voer heeft deze een maand de tijd om andere stalling te zoeken. Wat dan nog niet gebruikt is van de borg bij vertrek wordt dan natuurlijk netjes terug gegeven. Als een eigenaar dus geen actie onderneemt is deze verplicht tot betaling van de zorg die ik nodig acht. Wil die het zelf in de hand houden is het hier niet de juiste plaats. Besluit een eigenaar tot inslapen of slacht op dat moment omdat de kosten niet te hoog mogen worden is dat natuurlijk prima.

En dan misschien ook een clausule over wanbetalen met boette regeling?
Ik weet niet wat reëel is eigenlijk.

Voor de wanbetalers bestaat er simpel wetgeving die jouw als stalhouder verplicht een aantal stappen in een zekere volgorde af te handelen, waarna je over kunt gaan tot vordering van eigendom.
Als je dan toch met contracten en clausules wil werken, zou ik me even met een jurist verdiepen in deze regels en procedures en die vervolgens gewoon opnemen in het contract.

lailapri

Re: Zou dit haalbaar zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 10:20

Wat goed bedankt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:49

Ik zou daarom een vaste stalprijs hanteren. Dat mensen vanaf het begin heel duidelijk weten: voor deze prijs krijgt mijn paard alle verzorging. En dat voor het ene paard alle verzorging dan betekent geweekt hooi en voor de andere kilo's grasmix en voor nog een andere 5 verschillende supplementen, ja, dan is dat maar zo. Maar ik zou niet met een zeer goedkope formule beginnen en die dan telkens verhogen wanneer er iets 'extra' nodig is. Misschien ben ik te wantrouwend, maar ik voel de problemen daarover gewoon aankomen. Mensen zijn meestal niet bereid telkens meer te betalen, laat staan voor een "gedumpt" pensioenpaard.

En eerlijk, misschien zou ik zelf ook wel even mijn wenkbrauwen fronsen wanneer ik een sms-je krijg van de stalbaas dat mijn paard na 24 jaar ineens niet meer op basismengeling kan, maar dat ene superdeluxe seniorvoertje moet en dat mijn stalgeld verhoogd wordt. En dan een maand later een sms-je dat mijn paard glucosamine en vitamine E bijgevoerd moet krijgen (uiteraard op aanraden van de dierenarts) en dat het stalgeld dus weer zal stijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:54

Gini schreef:
Ik zou daarom een vaste stalprijs hanteren. Dat mensen vanaf het begin heel duidelijk weten: voor deze prijs krijgt mijn paard alle verzorging. En dat voor het ene paard alle verzorging dan betekent geweekt hooi en voor de andere kilo's grasmix en voor nog een andere 5 verschillende supplementen, ja, dan is dat maar zo. Maar ik zou niet met een zeer goedkope formule beginnen en die dan telkens verhogen wanneer er iets 'extra' nodig is. Misschien ben ik te wantrouwend, maar ik voel de problemen daarover gewoon aankomen. Mensen zijn meestal niet bereid telkens meer te betalen, laat staan voor een "gedumpt" pensioenpaard.

En eerlijk, misschien zou ik zelf ook wel even mijn wenkbrauwen fronsen wanneer ik een sms-je krijg van de stalbaas dat mijn paard na 24 jaar ineens niet meer op basismengeling kan, maar dat ene superdeluxe seniorvoertje moet en dat mijn stalgeld verhoogd wordt. En dan een maand later een sms-je dat mijn paard glucosamine en vitamine E bijgevoerd moet krijgen (uiteraard op aanraden van de dierenarts) en dat het stalgeld dus weer zal stijgen.

Dat is niet haalbaar. Voor voer kun je het nog wel meenemen maar als je medicijnen moet gaan bijvoeren, waar ligt dan de grens? Je kunt dat zo dol maken als je zelf wil. Als je koste wat kost een paard overeind wil houden, dan blijft dat paard in leven. Maar het is niet realistisch om te verwachten dat dat allemaal op voorhand in de prijs zit.

Overigens Lailapri, die procedure is niet simpel op een zondagmiddag tussen soep en aardappelen door af te handelen, maar als klanten op voorhand weten dat jij op de hoogte bent van de opties, is dat wel helder.
Dat ontslaat je nog steeds niet van de plicht om je klanten goed te selecteren want de "waarde" van de paarden weegt niet tot nauwelijks op tegen de kosten. Maar die jurist kan je ongetwijfeld ook helpen aan andere opties om de financiële risico's te beperken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:58

lailapri schreef:
Eerst even een dingetje uit de wereld hebben. Mijn oudje is 42 en heeft geen boven kiezen meer, haat alles wat nat is en ze dagelijks krijgt (paar keer per week slobber is we oke) dat zit dan overal en eet ze maar een deel van op. Kan niet tegen granen en slecht tegen luzerne, soja, en dat soort dingen. Suplementen gaat ook niet altijd goed dus er blijft maar weinig over. Maar dat was slechts een rekenvoorbeeld dat als een oud paard speciaal voer nodig heeft dan kan dat aardig in de kosten lopen.

Rekensom
365x0.75=273.75 zakken voer per jaar
273.75×13.70=3750.375 euro per maand
3750.375÷12=312.53 euro per maand
En dit voer ik haar met liefde hoor maar om nu op elk dier 200 euro per maand toe te leggen (er komt natuurlijk ook nog strooisel bij) en dan alle zorg en werk op me te nemen, dat is niet helemaal mijn bedoeling.

Wat voor ras is jouw 42-jarige?Want dat vind ik echt heel bijzonder.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:08

Bij onze opfok is er ook plek voor pensioenpaarden, zomers staan ze 24/7 op het land met véél gras de hele zomer door, ze worden regelmatig omgeweid zodat er altijd genoeg te eten is. In de andere seizoenen staan ze 's nachts op stal. Hier betaal je dacht ik €175 of €185 per maand. Deze prijs inclusief voer, hoefsmid, enten, ontwormen en ik geloof ook nog de tandarts. Alle paarden zien er super uit en komen niks te kort.

Ik zou zelf ook niet veel meer dan dat over hebben per maand voor een pensioenplek, vooral niet als je zelf nog alles moet regelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:11

ikke schreef:
Gini schreef:

Dat is niet haalbaar. Voor voer kun je het nog wel meenemen maar als je medicijnen moet gaan bijvoeren, waar ligt dan de grens? Je kunt dat zo dol maken als je zelf wil. Als je koste wat kost een paard overeind wil houden, dan blijft dat paard in leven. Maar het is niet realistisch om te verwachten dat dat allemaal op voorhand in de prijs zit.

Ik heb het ook alleen maar over voer. Al de rest kun je op voorhand niet voorzien en hoe gek je het wil maken, dat moet TS in haar bedrijfsplan opnemen.
Het is alleen een utopie te denken dat mensen zonder morren meer gaan betalen voor een gedumpt pensioenpaard terwijl ze liever een nieuw setje voor hun jonge sportpaard kopen. En dan kun je inderdaad contracten en clausules opnemen (zeker doen!) zodat je achteraf wel altijd je gelijk kunt halen. Maar als ik iets kan bedenken waardoor ik op voorhand al flink ingedekt bent, en ik niet iedere maand een aantal aangetekende brieven de deur uit moet sturen of iedere maand wel weer woordenwisseling heb omdat een klant het niet eens met het nieuwe voer en bijhorende prijsverhoging, dan zou ik daar nu al serieus over nadenken.
En dat kan zijn 1 stalprijs (of een paar formules of....). Maar op maat werken gaat niet, juist niet met oude paarden. Stel dat je 6 seniorpaarden opvangt en door het op maat werken, ben je uitgekomen op 4 verschillende pensionprijzen. En dan gaan die 6 paardeneigenaars met elkaar praten,... ik wens je als stalbaas veel succes. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:42

Mijn vriendin doet wat jij wilt gaan doen. Ze heeft heel veel land en hooit zelf. IN zuid Frankrijk is dat mogelijk. Ze heeft 15 oude paarden en meer dan 15 ha grond. Ze vraagt €60,-- per maand per paard, een prijs die jij nooit van zijn leven kunt vragen daar het in NL allemaal veel duurder zal uitpakken. De eigenaar blijft eigenaar en als mijn vriendin of de eigenaar het nodig vindt komt de dierenarts (in overleg met de eigenaar als dit mogelijk is anders spoed zonder overleg). De eigenaar betaalt alle extra kosten zoals: medicatie (bijvoorbeeld cushing medicatie), smid, dierenarts, speciaal voer e.a. extra kosten. Mijn vriendin doet alle zorg, paarden krijgen weidegang onbeperkt met zeer grote schuilstal waar ze met zijn allen in kunnen en krijgen ochtend en avond in aparte kleine paddockjes (waar ze in gaan tijdens het eten), hun voer. Hierdoor kunnen ze rustig eten. Zo nodig zoals nu in de winter liggen er paar grote hooibalen op het land zodat de paarden rustig kunnen eten.
Je moet dit alleen maar doen als je dit als hobby wilt gaan doen. Mijn vriendin verdient er amper of niets aan. Ook is hete emotioneel zwaar, want met oude paarden heb je veel zorg en je zult nog wel eens 's ochtends paarden dood vinden of paarden moeten laten euthanaseren waarna ze opgehaald worden door Rentax. Dat zijn heftige dingen want ook jij gaat van die paarden houden en je zult ze missen.
De dierenbescherming komt ook af en toe met een paard dat zij dan gaat redden. Tjonge tjonge dat is heftig maar het lukt haar altijd nog. Op die paarden legt ze toe, want de dierenbescherming geeft maar een bepaald bedrag aan haar. Door het beetje winst van die andere paarden kan ze een of twee "red" paarden erbij hebben. Meer kan ze financieel niet dragen.
De eigenaren komen bij mijn vriendin een of twee keer per jaar en ze logeren dan in de yourts op haar terrein. Jouw veterinaire achtergrond is belangrijk want er komt veel bij kijken bij al die oudjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:57

Het lastige lijkt mij is het risico. Bij heel veel mensen is het toch uit het oog, uit het hart. Dus dat eerste jaar komen ze nog wel eens langs en betalen ze braaf alle extra's, maar dan komen er kinderen/nieuwe paarden/andere baan/verhuizing naar de andere kant van het land en dan verwatert het contact met het paard en wordt hij uiteindelijk alleen nog maar een kostenpost... die het liefst zo weinig mogelijk moet kosten.
Dan kun je wel de letters van de wet volgen en bij wanbetalers het paard zelf invorderen, maar dat paard stond nou eenmaal bij jou omdat hij niets meer waard was. Plus dat die hele procedure ook tijd kost, en in die tijd blijf je waarschijnlijk doorgaan met kosten maken qua verzorging. Ik zou het dus proberen echt als je eigen hobby te zien waarbij je met wat geluk ook nog in het begin geld krijgt van de eigenaar, want dat risico loop je met sommige baasjes echt (gelukkig niet bij iedereen).

Verder vind ik het een prachtig initiatief en het lijkt mij dat er ook genoeg mensen te vinden zijn die hun oudje een goede dag gunnen op zo'n plek.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 07:41

anjali schreef:
Wat voor ras is jouw 42-jarige?Want dat vind ik echt heel bijzonder.

New forest achtig met engels volbloed bloed.

Afbeelding
26 jaar

Afbeelding
27 jaar

Afbeelding
Afbeelding
33 jaar

Afbeelding
39 jaar

Afbeelding
40 jaar

Afbeelding
41 jaar

Afbeelding
42 jaar

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 07:56

Blijft een moeilijk punt dus.

1 dingetje kan ik uit de wereld helpen en dat is dat iedereen vrij is om ergens anders te staan natuurlijk. De een vind een grotere opfokstal met voordroog en een goedkopere standaartbrok prima. Ik wil de dieren liever zorg op maat bieden. En daarbij ook voer waar ze het goed op doen. Voor de een is dat geweekt hooi met standaard brok. Voor de ander is dat gewoon hooi maar dan met senior voer en weer een ander moet suiker arm. Wil je je dier ergens goedkoop weg zetten dan is dat natuurlijk prima naar dat zal niet bij mij zijn. De andere kant is er natuurlijk ook dan een dier 6 supplementen zou moeten volgens mij duurste gehakselde berggrassen (ik heb nu de marstall 13.70 per zak 15 kg maar je hebt ook agrobs met soort gelijk voor 14.30 per 12.5 kg). En dan iedere week een energie straler die moet behandelen. Dat zou ik niet durven verplichten als staleigenaar het moet wel nuttig en realistisch blijven.
Goed eten (en dan zo goedkoop als kan) optijd de hoefjes en gebit en waar nodig een dierenarts. Alternatieve geneeswijze laat ik aan de eigenaar over.

Zou het werken met een maandelijkse factuur zoiets:

Basiskosten
Ruwvoer
Bijvoer
Hoefsmid
Dierenarts
Medicijnen

Totaal

Dan de ene maand betaal je wat meer als er net een nieuwe door prascend gekomen is of als dier naar de smid is geweest en andere keer wat minder.

Je krijgt optijd een bericht dat er iets dient te veranderen. En mag ook zelf mee zoeken. Als er na 24 jaar iets verandert is dat wel even slikken natuurlijk. De andere optie is dat je zelf bijvoer regelt want je kan natuurlijk niet van de stalbaas verwachten dat die speciaal ruwvoer vervangers gaat kopen voor dezelfde prijs als de voordroog of hooi die het paard normaal kreeg maar die wordt nu eenmaal ouder. Dan wordt meestal gebit ook keer slechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:53

Wauw TS jouw 42-jarige!!! Hoe bijzonder! _/-\o_

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:36

Ik snap je bedoelingen en gevoel hierin helemaal. Zoals jij het zou willen zou precies zijn hoe ik zelf een paard op leeftijd zou willen verzorgen. Echter, ik heb vroeger al geleerd: "geen gemener volk dan paardenvolk" en ik denk dat het grote probleem is om de nou net die eigenaren te vinden die nog wel alles overhebben voor een paard wat geen 'nut' meer heeft. Ik vrees ook dat het gros van de eigenaren heel snel overgaan tot 'uit het oog uit het hart' en dat je dan problemen gaat krijgen mbt de extra kosten van zo'n dier. Volgens mij is zoiets al wat jij wilt alleen mogelijk met eigenaren die het wel normaal vinden om geld te besteden aan dieren die ze niet meer kunnen rijden et. Maar de vraag is….hoe vind je nou net die personen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:51

Wat een mooi initiatief!
Je schrijft... 'ik geniet van oudjes'.... ik neem aan dat dat is wanneer ze 'gezond' oud worden? Of ook als er een aantal zouden zijn die een blessure krijgen of iets anders waardoor ze eigenlijk niet meer in de groep kunnen en (tijdelijk) apart zouden moeten staan of extra verzorging nodig hebben? Ik bedoel hier mee... kun je dit makkelijk loslaten of zou je je heel veel zorgen maken? Heb je ook de ruimte en gelegenheid om dergelijke dingen aan te pakken of op te lossen?
Ik vraag je dit omdat ik zelf een senior thuis heb staan waar ik me snel zorgen om maak als hij iets heeft. Ik zou het zelf niet aan kunnen als ik er meerdere heb staan die allerlei ongemakken zouden krijgen. Jij wel?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 15:52

Al heel wat senioren gehad. Ook waar grote zorgen om waren en die met kerst moest worden ingeslapen. Jaren voor geknokt mocht niet meer baten. Nu lopen er 4 van 20+ rond. De ene leeft met de dag. De andere 3 wat befreft gezondheid nog oke. Vanuit mijn werk maak ik natuurlijk ook van alles mee. Liefst neem ik ze allemaal mee naar huis. Ik heb naast de kudde 5 aparte verblijven waarvan 2 verhuurd en nog tal van mogelijkheden in geval van nood. En dus plannen voor 3 ruime stallen en een loopatal

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:09

Dan heb je het allemaal goed overdacht! Ik zou zeggen, ga je droom achterna :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 20:48

Haha niet per direct hoor. Pas als ik zelf minder dieren heb en stallen heb bijgebouwd. Maar tot die tijd is het een droom.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:02

lailapri schreef:
Haha niet per direct hoor. Pas als ik zelf minder dieren heb en stallen heb bijgebouwd. Maar tot die tijd is het een droom.

Altijd blijven dromen :D