Rechten en plichten opzeggen stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:34

Als van tevoren wel is gezegd dat het paard gevoerd zou worden op de paddock en dit blijkt ineens niet zo te zijn dan vind ik persoonlijk dat de klant op basis van leugens is binnengehaald en dan vind ik dat de klant gewoon het recht heeft om te betalen voor de periode dat ie er heeft gestaan en meer niet.
Anders zou het betekenen dat een pensionhouder gewoon leugens kan verkopen en dan als het paard er eenmaal staat alles aan zijn laars lappen en toch gegarandeerd twee maanden huur vangen.

Of bedoel je dat er op je nieuwe stal onbeperkt ruwvoer wordt gegeven, maar op deze niet en dat je dat van tevoren al wist? In dat geval wist je waar je aan begon en zal je idd de huur moeten betalen.

Zolang je krijgt wat er is afgesproken geldt de maand opzegtermijn gewoon, maar zodra het welzijn van je paard in het gedrang komt terwijl dat niet was afgesproken, vind ik dat je in je recht staat om te vertrekken

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:40

Dorine92 schreef:
Als van tevoren wel is gezegd dat het paard gevoerd zou worden op de paddock en dit blijkt ineens niet zo te zijn dan vind ik persoonlijk dat de klant op basis van leugens is binnengehaald en dan vind ik dat de klant gewoon het recht heeft om te betalen voor de periode dat ie er heeft gestaan en meer niet.
Anders zou het betekenen dat een pensionhouder gewoon leugens kan verkopen en dan als het paard er eenmaal staat alles aan zijn laars lappen en toch gegarandeerd twee maanden huur vangen.

Of bedoel je dat er op je nieuwe stal onbeperkt ruwvoer wordt gegeven, maar op deze niet en dat je dat van tevoren al wist? In dat geval wist je waar je aan begon en zal je idd de huur moeten betalen.

Zolang je krijgt wat er is afgesproken geldt de maand opzegtermijn gewoon, maar zodra het welzijn van je paard in het gedrang komt terwijl dat niet was afgesproken, vind ik dat je in je recht staat om te vertrekken

Is dat wettelijk gezien zo of is dat je mening?

Lisan89

Re: Rechten en plichten opzeggen stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 12:49

Het was bekend dat er niet gevoerd werd in de paddock. Dit leek mij geen probleem, maar dit heb ik zelf verkeerd ingeschat.

Ik zou het fijn vinden als de discussie gaat over rechten en plichten, en niet over of ik nou wel of niet te snel mijn paard verplaats, dat is niet de discussie nu, die keuze is weloverwogen gemaakt. Daar kunnen meningsverschillen over zijn, maar het gaat mij nu over wie welke rechten en plichten heeft.

Volgens mij is het inmiddels ook duidelijk wat gangbaar is, but correct me if I am wrong.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:30

Kidde schreef:
Dorine92 schreef:

Dat staat er toch letterlijk?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:35

Lisan89 schreef:
Het was bekend dat er niet gevoerd werd in de paddock. Dit leek mij geen probleem, maar dit heb ik zelf verkeerd ingeschat.

Ik zou het fijn vinden als de discussie gaat over rechten en plichten, en niet over of ik nou wel of niet te snel mijn paard verplaats, dat is niet de discussie nu, die keuze is weloverwogen gemaakt. Daar kunnen meningsverschillen over zijn, maar het gaat mij nu over wie welke rechten en plichten heeft.

Volgens mij is het inmiddels ook duidelijk wat gangbaar is, but correct me if I am wrong.

In dat geval heb je zelf een inschattingsfout gemaakt en is een maand opzegtermijn echt wel terecht. Enige wat je nog zou kunnen zeggen is dat het niet netjes van de stalhouder is om de maand opzegtermijn niet gelijk als je er komt staan te melden, maar pas als het zover is

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:57

Wat een onzin, ze heeft er ook niet naar gevraagd. Stalhouder valt niets kwalijk te nemen, opzegtermijn is toch gewoon duidelijk voor iedereen, redelijk standaard.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:34

Kidde schreef:
Dorine92 schreef:

Dat staat er toch letterlijk?

Okee TS vroeg om rechten en plichten, dus wist niet of dit ergens vandaan kwam

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 00:01

Ik ben me ervan bewust dat ik nu een oud topic omhoog haal, maar ik zou er zelf (bijna) dezelfde titel aan geven.
Op stal waar mijn paard nu staat is een droes uitbraak en ik ga hem weer naar huis halen om zo hopelijk besmetting te voorkomen. Hij staat namelijk te koop en dat zou nu heel ongelukkig uitkomen. Opzegtermijn is ook 1 maand, maar valt dit evt onder overmacht? Ik heb geen idee hoe dit wettelijk geregeld is. Ik krijg straks, als hij al weer thuis staat, een factuur voor juli terwijl ik juni ook al 2 weken betaal zonder gebruik te maken van de diensten. Voelt heel banketstaaf voor de stal om dit te vragen, want zij hebben geen kans op een nieuwe klant momenteel, maar 6 weken lang betalen voelt ook heel ‘oneerlijk’. Ze willen me ook niet tegemoet komen helaas (wel begrijpelijk).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 00:10

Op een stal met droes mogen geen paarden aan en afgevoerd worden, dus ook niet richting huis.
Het zou alleen overmacht zijn als ze geen stal meer hebben door storm of brandschade, maar nu geldt gewoon dat je moet betalen.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 00:20

Brainless schreef:
Op een stal met droes mogen geen paarden aan en afgevoerd worden, dus ook niet richting huis.
Het zou alleen overmacht zijn als ze geen stal meer hebben door storm of brandschade, maar nu geldt gewoon dat je moet betalen.

Daar ging ik al van uit inderdaad. Jammer voor mij, maar snap het wel. Balen. Zou netjes zijn als ze half-half wilde doen oid, maar helaas.

Vervoer van een paard wat zelf niet ziek is is op zich niet verboden. En in dit geval is er geen risico, want hij komt aan huis te staan zonder ander paard en kan dus geen ander dier besmetten.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 02:18

Love2sk8 schreef:
Zou netjes zijn als ze half-half wilde doen oid, maar helaas
Ff kleine opmerking, niet om negatief te zijn maar omdat ik het wel een belangrijk verschil vind. Dat zou namelijk niet "netjes" zijn maar "enorm coullant". Opzegtermijn is om een overbrugging te hebben om een nieuwe klant te vinden, danwel voor jou om een nieuwe stal te vinden (als de staleigenaar op zou zeggen). Al helemaal gezien door de droes er geen nieuwe klant kan komen, mogelijk voor langer dan jouw opzegtermijn, vind ik het alleen maar logischer dat je wel betaald. Maar onder elke omstandigheid zou ik een contractuele rekening kwijtschelden coullance noemen, nooit "netjes". Netjes is je aan afspraken houden op een proffesionele manier. Rekeningen kwijtschelden gaat daar imho ruim boven.

Tenzij de stalhouder echt steken heeft laten vallen ofzo natuurlijk. Dan is het een ander verhaal. Maar een droesuitbraak kan iedere stal overkomen, gezien het naar mijn weten niet altijd meteen na infectie zichtbaar is. Dat is overmacht, en ook voor hun zwaar poedersuiker. En zeker als nieuwe paarden al in quarataine gaan, kun je verder weinig ter voorkoming.

Ik hoop overigens dat als jij jouw paard binnen niet te lang verkoopt, dat je wel aangeeft dat er een kans op droes is, hoe klein ook? Zelfs al komt hij niet bij het zieke paard in de buurt, er zal maar 1 iemand langs zijn gekomen die niet op de hygiene heeft gelet... Tenzij hij al zo lang terug is dat het zeker is dat hij geen bacterie bij zich draagt natuurlijk. Hoewel ik het zelf ook dan zou noemen. Is geen verwijt overigens, maar een oprechte vraag/goedbedoelde opmerking.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 06:23

Niet vervelend bedoeld ofzo maar droes is extreem besmettelijk. Toen ze op mijn vorig werk droes hadden was er maar 1 iemand die bij de zieke paarden mocht komen en die moest steeds nadat ze de zieke paarden had verzorgd douchen en andere kleren aantrekken. Kans dat jou paard toch besmet is is dus reëel en kans dat kopers andere paarden gaan besmetten nadat ze bij jou paard zijn geweest bestaat dus ook, al helemaal als jij dit niet zou vermelden.
Op mijn vorig werk was de driesuitbraak tijdens het dekseizoen. Heel poedersuiker op een hengstenhouderij want wij mochten dus geen merries stallen. Ook de verkoop werd toen volledig stil gelegd

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 07:57

Het is voor de staleigenaar nu al lastig genoeg, hij kan geen nieuwe klanten aannemen, en dan gaat er ook nog eens iemand overhaast weg en die vind eigenlijk dat ze niet hoeft te betalen. Dat heeft niets met netjes te maken, die staleigenaar probeert gewoon zijn hoofd boven water te houden.

En houd er rekening mee dat jij je paard deze week aan moet kijken of hij ziek wordt, en dat hij daarna 6 weken niet verplaatst mag worden. De droes was al uitgebroken toen je daar nog op stal stond, dus je gaat nu mee in de quarantaineregels.

Als ik als staleigenaar erachter zou komen dat iemand een paard heeft gekocht die is weggetrokken bij een droesstal en binnen 6 weken is verplaatst, zout ik niet heel blij zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:06

Het voelt voor jou als oneerlijk, dat kan. Maar is het oneerlijk? Nee, dat vind ik niet. Het is jouw beslissing geweest om weg te gaan en je hebt zelf getekend voor het respecteren van een opzegtermijn die dus ruimschoots op voorhand bekend was.
Er zijn hier regelmatig topics over hoe mensen onder een contract, zoals dat van een pensioenstal, uit kunnen komen. Je zal dus vast niet de enige zijn die het als oneerlijk aanvoelt, maar een contract is er niet voor niets natuurlijk.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:04

Zoals ik al zei, ik snap dat er met de stallingskosten niets gedaan kan worden. En begrijp nu ook beter waarom dat zo is. Dit is mijn eerste ervaring met een stal, we hebben ze altijd aan huis gehad, en zag een pensionstal nooit als bedrijf, maar meer als hobby. Dat is het natuurlijk niet voor iedereen (of wellicht voor de meesten niet).

Wat betreft de droes, ik houd mij uiteraard aan de regels. Hij staat hier alleen en we verlaten het erf niet. Adverteren doe ik pas als hij de incubatietijd gezond doorkomt of wanneer de besmettingsperiode voorbij is. Potentiële kopers kunnen dan op zijn vroegst pas over 6 weken komen. Natuurlijk zou ik dit niet verzwijgen, daar komt geheid ellende van. Helaas ontstaat het vaak wel op die manier en daar ga ik absoluut niet aan meedoen.
Als ik hem daar had laten staan is alles veel onzekerder omdat je nooit weet hoe lang zo’n ziekte blijft rondgaan. In een negatief scenario duurt het dan maanden voor hij verkocht kan worden en dat gaat niet voor mij ivm lange reis naar het buitenland dit najaar. Ik wil graag voor die periode een nieuw huisje hebben gevonden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 06:51

Wat een bijzondere reacties over die droes. Beetje zo van regels zijn regels, logisch nadenken doen we niet aan 8)7
Paard naar huis halen lijkt me juist heel erg slim om besmetting te voorkomen. En mocht hij het al hebben dan gaat hij daar ook niemand besmetten

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 07:05

Je leest verkeerd Dorine, paard naar huis halen betekend niet dat, ook al is hij niet besmet, hij niet in quarantaine hoeft. Hij heeft er nou eenmaal gestaan, dus ook als hij niet ziek wordt gaan de 6 weken in.

Maar zoals Love2sk8 al meldde gaat ze haarzelf netjes aan die 6 weken houden, en heeft ze aan dat ze haarzelf erop had verkeken. Ik vind het fijn dat er ook eens een TS die aangeeft dat ze het verkeerd had gezien en beseft dat het toch wat anders in elkaar zit dan ze in eerste instantie dacht.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:00

Dorine92 schreef:
Wat een bijzondere reacties over die droes. Beetje zo van regels zijn regels, logisch nadenken doen we niet aan 8)7
Paard naar huis halen lijkt me juist heel erg slim om besmetting te voorkomen. En mocht hij het al hebben dan gaat hij daar ook niemand besmetten

Het was eerst niet helemaal duidelijk dat het paard alleen kwam te staan en dat ze zich nogmaals aan de zes weken ging houden. Helaas zijn er ook mensen die hun paard doodleuk gewoon op een andere pensionstal zetten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 06:04

Utixo schreef:
Je leest verkeerd Dorine, paard naar huis halen betekend niet dat, ook al is hij niet besmet, hij niet in quarantaine hoeft. Hij heeft er nou eenmaal gestaan, dus ook als hij niet ziek wordt gaan de 6 weken in.

Maar zoals Love2sk8 al meldde gaat ze haarzelf netjes aan die 6 weken houden, en heeft ze aan dat ze haarzelf erop had verkeken. Ik vind het fijn dat er ook eens een TS die aangeeft dat ze het verkeerd had gezien en beseft dat het toch wat anders in elkaar zit dan ze in eerste instantie dacht.

Je leest zelf verkeerd. Thuis = quarantaine

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 06:34

Voor het betalen na opzeggen gedeelte: helaas daar kom
Je niet onderuit behalve met coulance denk ik?

Voor iedereen die roept: bij droes mag je niet vervoeren! Waar staat dat precies in de wet?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 07:17

Jeetje Dorine, blijf je bezig? Er was eerst de vraag of ze wel wist dat ze het paard ook thuis 6 weken in quarantaine moest houden, omdat het erop leek alsof ze het paard gelijk wilde verkopen. Hier is op geantwoord dat ze haar 6 weken thuis houd voor er kopers komen.
Is er een keer een vraagsteller die daadwerkelijk wat doet met de antwoorden en haar gedachtengang anders neerzet (want nee, een pensionstal is geen hobby, maar gewoon een bedrijf), dan blijf jij er in hangen.

Dus nog 1x, de enige vraag was of ze op de hoogte was dat het paard thuis ook niet direct verkocht kon worden. Daar was ze van op de hoogte. Fijn! Ze dacht alleen dat een pensionstal een hobby was en geen bedrijf. Door de vraag te stellen kwam ze erachter dat de stalling die ze iedere maand betaald geen "extra" geld is voor de pensionbaas en ze begrijpt het nu beter dat ze gewoon een opzegtermijn heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 08:58

Ik zou dat paard maar even uit de verkoop halen nu er droes heerst op je stal.
Mensen kunnen toch niet komen kijken en je wil dat paard nu ook niet op een andere stal hebben. Zowiezo grote kans men af haakt als er een droes verhaal komt wanneer ze interesse hebben.

En je paard willen verhuizen als er droes heerst tja, je kan ook gewoon fatsoenlijk zijn ipv je vast klampen aan of iets jou recht is en of er regels voor zijn.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:39

Utixo schreef:
Jeetje Dorine, blijf je bezig? Er was eerst de vraag of ze wel wist dat ze het paard ook thuis 6 weken in quarantaine moest houden, omdat het erop leek alsof ze het paard gelijk wilde verkopen. Hier is op geantwoord dat ze haar 6 weken thuis houd voor er kopers komen.
Is er een keer een vraagsteller die daadwerkelijk wat doet met de antwoorden en haar gedachtengang anders neerzet (want nee, een pensionstal is geen hobby, maar gewoon een bedrijf), dan blijf jij er in hangen.

Dus nog 1x, de enige vraag was of ze op de hoogte was dat het paard thuis ook niet direct verkocht kon worden. Daar was ze van op de hoogte. Fijn! Ze dacht alleen dat een pensionstal een hobby was en geen bedrijf. Door de vraag te stellen kwam ze erachter dat de stalling die ze iedere maand betaald geen "extra" geld is voor de pensionbaas en ze begrijpt het nu beter dat ze gewoon een opzegtermijn heeft.
Ik vind Love2sk8 ook heel netjes reageren. Hulde daarvoor.

Nu na haar reacties snap ik het idee ook wel. Als hij al besmet is heeft ze sowieso pech, maar ze heeft al aangegeven dat hij thuis netjes in quarantaine gaat (geen andere paarden, geen verkoop, etc) en dat ze eerlijk gaat zijn over de droes. Dan zie ik er weinig mis mee, wel met vervoer ff opletten maar als je bijv. een eigen trailer hebt die je daarna bij je paard laat staan (om maar iets te noemen) zal dat niet zo'n issue zijn vermoed ik. Maar mocht hij nog niet besmet zijn, dan zorgt thuishalen ervoor dat dat ook niet gebeurd, terwijl hij op stal mogelijk alsnog besmet raakt op een later moment. En zelfs als niet haar paard maar andere paarden besmet raken, kan het ook een heel stuk langer duren dan een quarantaine aan huis.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:23

Love2sk8 schreef:
Ik ben me ervan bewust dat ik nu een oud topic omhoog haal, maar ik zou er zelf (bijna) dezelfde titel aan geven.
Op stal waar mijn paard nu staat is een droes uitbraak en ik ga hem weer naar huis halen om zo hopelijk besmetting te voorkomen. Hij staat namelijk te koop en dat zou nu heel ongelukkig uitkomen. Opzegtermijn is ook 1 maand, maar valt dit evt onder overmacht? Ik heb geen idee hoe dit wettelijk geregeld is. Ik krijg straks, als hij al weer thuis staat, een factuur voor juli terwijl ik juni ook al 2 weken betaal zonder gebruik te maken van de diensten. Voelt heel banketstaaf voor de stal om dit te vragen, want zij hebben geen kans op een nieuwe klant momenteel, maar 6 weken lang betalen voelt ook heel ‘oneerlijk’. Ze willen me ook niet tegemoet komen helaas (wel begrijpelijk).

Wellicht kun je aan de stal vragen of je wat hooi/strooisel mag overnemen.
Als je er dan toch voor betaalt, hoef je dat thuis niet ook nog extra in te kopen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:33

Utixo schreef:

Ik snap niet echt welk punt je wilt maken. Wat een chaosverhaal. Ik reageerde alleen op het feit dat jij zei dat ik niet goed lees. Ik heb wel goed gelezen, en allemaal reacties gelezen van mensen die vinden dat je een paard per definitie niet mag verplaatsen met droes (en dus ook niet naar huis). En dat vind ik onzin. Geen idee wat jij er allemaal bij haalt.