Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:02

Koper schreef:
Er was overeen gekomen dat jullie het onderhoud van de wei zouden doen. Die overeenkomst heeft hij niet nagekomen. Is dat geen geldige reden om de overeenkomst te beëindigen?
Heb het zelf ook eens aan de hand gehad. Mijn paard stond ergens op een wei mét schuilstal. Van de ene op de andere dag, midden in de winter, werd de schuilstal afgebroken. De overeenkomst was daardoor niet meer wat hij was aangezien niet meer werd geboden wat was afgesproken.

En a propos brandnetels en distels... gewoon maaien en laten liggen. Beter voor het milieu en het is zeer gezond en smakelijk voor paarden ;)

Als je een bij een boer gaat staan, kun je van te voren weten dat hij anders over brandnetels en distels denkt :') . Als je dat laat staan, wordt je wei algauw een puinzooi. Zo denkt praktisch iedere boer. Natuurlijk wordt hij niet blij als je die rotzooi wel laat staan. Zeker met distels wordt je wei anders een gortdroge bende.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:03

Ik zeg toch helemaal niet dat ik het weet. Je moet wel lezen moosje.
Ik zeg omheining kan ik me voorstellen als er geen vee staat. Ik zeg dat niet als feit. Maar dat ik me dat dan kan voorstellen.
Nu blijkt hij er volgens jou wel paarden te hebben gehad.
Maar ja ook als geen feit, had hij zoiets ik stop met de paarden dus stop ook geen geld meer in omheining. Ook dan te begrijpen. Want de ene huurder wil lint, de ander koord, toch ook nooit goed. Doen ze het maar mooi zelf.

Maar als je die bosmaaier dan toch gebruikt, waarom dan niet voor de distels en de brandnetels?
Kleine moeite dan toch nog?

Ik blijf erbij met de informatie die jij geeft, jij komt het opruimen in de wei niet na, daarom gaat hij spuiten.
Praat het uit en blijf er staan. Zoveel weides bestaan er vaak niet waar mensen paarden op willen.
Of ga er weg maar betaal wel, want dat heb je afgesproken en beide ben je mijn inziens in gebreken.
Daarnaast wat al aangehaald word, betaal je niet kom jij bij veel paardenhouders zo te boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:10

Boeren zijn helemaal niet dom zoals je denkt ts, maar juist heel precies en beter in weideonderhoud dan menig paarden eigenaar. Ja, het is nu nog maar 1 brandnetel, maar als je er niks aan doet zijn het er volgende week 10 en volgende maand 100.

Blijkbaar houden jullie je niet aan de afspraak om het land goed te onderhouden (en daarom is hij gaan spuiten, maar besef dus wel dat jij eerst begon met afspraken niet na komen).

Afspraak is afspraak, dus betalen voor het hele jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-08-17 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:10

Ik volg het merendeel.

Als er distels en netels stonden,dan deden jullie het onderhoud gewoon niet goed.

Ok als je daar zelf geen last va hebt,maar als weideeigenaar zie je die dingen niet graag groeien in een weide en als iemand zegt de weide zelf te gaan onderhouden en er vervolgens distels en netels groeien.tja,dan neemt hij het hef in eigen handen.lijkt me niet meer dan normaal,hadden ze jullie maar met de hand of bosmaaier moeten afgedaan hebben.(ze staan er niet in enkele dagen,dus tijd zat om zoiets te doen)

Als ik mijn sproei ronde doe en zie een grote distel oid staan in de weide waar de paarden staan,dan pak ik dat zonder twijfelen ook mee hoor,geen paar die ervan eet,tegen dat ze half stok hangen is het vergif er al lang uit en knabelen ze ze meestal op.

Als je vertrekt,gewoon betalen naar afspraak.
Is een mes die aan 2 kanten snijdt.
Had de boer moeten sproeien?neen,maar jullie hadden moeten zorgen dat er geen onkruid stond.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:17

Ts wist dat de boer precies was omdat die dus al een keer had gespoten, dan had ts na die keer extra kunnen opletten en kunnen onderhouden, dan had de boer ook geen tweede keer hoeven spuiten. Ik snap de boer wel, die gene weet van onkruid en als je het dan niet weghaalt.. het is een gevolg van jou eigen ( niet) handelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:24

Moos99 schreef:
bruintje123 schreef:
Alleen brandnetels en distels vind ik niet alleen maar.

En de boer is zo'n pietje precies maar jullie hebben het wel opgeknapt. Dat klinkt raar.
En omheining kan ik me voorstellen, als er geen vee in staat maar gehooid word. Maar dan wil hij volgend jaar ook weer een goede opbrengst hebben zonder onkruid er in.

Ik denk dat jullie samen eens om de tafel moeten gaan, ipv die boer verwijten maken.
Je hebt sowieso een rare denkwijze over boeren zo te horen.

Pietje precies qua onkruid. Voor de rest was er een gevaarlijke omheining die volledig vervangen moest worden. En hij had er gewoon paarden staan hoor, is gestopt met fokken. Wel mooi dat jij dit zo allemaal weet zonder de situatie te kennen }:0

We hebben een nette omheining gemaakt, gebruiken de bosmaaier voor de randen en halen de mest er zelfs netjes uit (hij liet altijd alles liggen). Verder overleg ik altijd ALLES met hem, als er een paard extra komt bel ik hem eerst op om dit door te geven, terwijl we eigenlijk geen afspraken hebben daarover.

Hier en daar een brandnetel mag ik zelf wel bepalen of ik daar last van heb zolang ik het huur, en als hij het zo een groot probleem vind overleg je dat...ga je niet ineens gif spuiten zoals ik net al zei.

Maar TS, dat maakt toch allemaal niet uit? Haal al die extra en overbodige dingen er toch niet bij. Het maakt niet uit dat je belt wanneer je een paard brengt of mest uit de wei haalt met desnoods een gouden riek.

Het probleem hier en nu is het onkruid. De boer wilt het onkruid weg, jij wilt geen gif. Ga rond de tafel zitten en stel een oplossing voor waarbij jij al het onkruid veilig verwijderd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 13:38

Amy schreef:
Boeren zijn helemaal niet dom zoals je denkt ts, maar juist heel precies en beter in weideonderhoud dan menig paarden eigenaar. Ja, het is nu nog maar 1 brandnetel, maar als je er niks aan doet zijn het er volgende week 10 en volgende maand 100.

Blijkbaar houden jullie je niet aan de afspraak om het land goed te onderhouden (en daarom is hij gaan spuiten, maar besef dus wel dat jij eerst begon met afspraken niet na komen).

Afspraak is afspraak, dus betalen voor het hele jaar.

Dit dus. Weet je wel hoe snel brandnetels zich verspreiden? En hoe lastig het is om het dan weer weg te krijgen?

Moos99

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 14:06

Al ben ik het er om verschillen redenen niet mee eens wat hij heeft gedaan, opende ik dit topic niet alleen om mijn gelijk te krijgen maar om oprecht meningen te horen. Hoewel ik sommige weer heerlijk gemeen vind in reactie, neem ik sommigen wel serieus en heb ik besloten weg te gaan op de plek die voor mij niet veilig voelt, maar door te betalen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:38

Ik heb zelf ruim 10jr eigen land gehad en ik wou dat ik eerder tegen onkruid was gaan spuiten. Wat een troep is dat en als je maar iets te laat bent met weghalen heb je in no time je hele land ermee vol staan. En niet alleen jouw land maar ook dat van de buren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:02

Paarden eten ruikend, alles wat gek ruikt laten ze staan..

Onkruid vermenigvuldigd zich snel in bloei..

Je kunt vragen de brandnetels te kalken, dan groeien ze daar niet meer..

Of zelf uittrekken en laten drogen de paarden eten ze dan vaak graag op.

De meeste weilanden worden gespoten als ze als hooiland worden gebruikt, maar dat ziet niet iedere paardeneigenaar

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:07

Moos99 schreef:
Al ben ik het er om verschillen redenen niet mee eens wat hij heeft gedaan, opende ik dit topic niet alleen om mijn gelijk te krijgen maar om oprecht meningen te horen. Hoewel ik sommige weer heerlijk gemeen vind in reactie, neem ik sommigen wel serieus en heb ik besloten weg te gaan op de plek die voor mij niet veilig voelt, maar door te betalen.

Verstandige keuze TS +:)+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:26

Toch even een kleine check wat er nou is besproken op welk moment?

Want ik haal uit het verhaal van de TS eigenlijk niet dat er een gesprek is geweest waarin de boer zei "ik vind dat er teveel onkruid staat, haal jij dat weg" al dan niet met een termijn.

En dat er wel een gesprek is waarin de TS tegen de boer heeft gezegd: "ik wil niet dat er gespoten wordt in de wei waar de paarden staan" en dat de boer toen heeft gezegd "ok, daar zal ik rekening mee houden" en desondanks toch onkruidverdelger in de wei heeft gespoten.

En TS: ik zou de paarden daar weghalen, een nette brief schrijven waarin je aangeeft dat de boer met onkruidverdelger heeft gespoten tegen de afspraak in, een maand betalen als opzegtermijn, en de boer het verder uit laten zoeken. (En als hij dat dan voor de rechter wil brengen, de enige manier waarop hij dat uiteindelijk kan verhalen, dan moet 'ie dat maar doen? De kans lijkt me nogal klein, zowel dat hij dat voor de rechter wil brengen, als dat hij het zou winnen.

Ik zie die argumenten van doorbetalen echt niet en vind het verbazend hoe toegeeflijk mensen hier zijn over het spuiten van gif in een wei met paarden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:36

Ik wil geen enkel gif in de wei. Ook niet in het deel waar de paarden niet op dat moment staan. Als er aangegeven wordt dat de verhuurder alleen de slootkanten bij zou houden zou ik al flink boos worden als ik erchter kom dat er even een flinke lading gif over het land is gegaan omdat hij vindt dat er onkruid te veel stond. Dat is namelijk niet de afspraak. Als hij vindt dat er te veel onkruid staat en vindt dat daar iets aan gedaan moet worden, danwel door hem danwel door jullie, dan moet hij dat aangeven. Maar als daar in het mondelinge contract niets over afgesproken is, dan is dat een wijziging van het contract en is alleen dat al voldoende reden om het op te kunnen zeggen.

Nu is hij nogmaals zijn afspraken niet nagekomen en is het dus vanaf zijn kant (opnieuw) contractbreuk.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 16:07

De eerste keer wist ik er niets van tot ik de distels en brandnetels plat zag liggen. Toen heb ik aangegeven dat ik dit niet wilde en of hij het alleen wilde doen aan de kant waar geen paarden stonden. Dat vond hij onzin maar hij ging akkoord. Ik had toen zelfs gezegd: als je het teveel gedoe vind doe ik het zelf, nee hij zou het wel doen. Vervolgens is hij naar de wei gegaan en kwam hij erachter dat waar onze paarden stonden in zoverre weinig plekken waren en hij precies nog wat over had dus het toch maar te doen. Ook daar kwam ik pas achter toen de plantjes begonnen hangen.

We hadden een drachtige merrie staan die we eerder distels hadden zien eten, kan ik me specifiek herinneren omdat wij ons toen nog afvroegen of dat geen pijn deed :+

We hebben die merrie dan ook weg moeten halen uit ellende want wie weet hoeveel ze er nog zou eten, al was het waarschijnlijk ook te laat.

Ik vind dit echt niet kunnen. Ben net bij de boer geweest om een normaal gesprek te voeren maar dat was zeer moeilijk, het enige wat hij herhaalde was onze afspraak van een jaar en dat paarden dat niet eten...ik gaf aan dat er een merrie stond die het wel at, en toen verklaarde hij me volledig voor gek. Dat kon niet...ik heb het echt gezien.

Hij wilde niets toegeven of mij tegemoet komen door te zeggen dat hij mijn zorgen snapte. Heel jammer

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:15

Ik begrijp wel steeds beter waarom de eigenaar van mijn voormalig weiland het stuk beslist niet wil verhuren aan paardenmeiden.
De meeste "paardenlandjes" zien er te armzalig voor woorden uit omdat men niet wil bemesten en ook niet tegen onkruid wil spuiten. Als de paardenhouders zo doorgaan is er straks geen weiland meer te huur.
Een boer heeft echt veel meer kaas gegeten van weideonderhoud dan het gemiddelde paardenmeisje hoor.
En troost je, mijn beesten leven ook nog steeds. Misschien eens een check up laten doen als je paard dergelijk onkruid eet want dat heb ik echt nog nooit gezien.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 16:19

Veel mensen begrijpen hier volgens mij iets niet helemaal. Wat mij tegen staat is dat ik duidelijk aangeef dat ik geen verdelger wil bij mijn paarden, we hier een afspraak over maken en hij dat vervolgens volledig negeert. Hij neemt mij hierin niet serieus. Of hij moet zeggen dat ik het dan zelf op moet lossen, niet tegen mijn wil dingen bij mijn paarden gaan doen.

Dus het boeit allemaal heel weinig over hoe ik onderhoud, hoe vervelend onkruid is, hoeveel verstand boeren hebben bla bla, hij komt zijn afspraken met mij niet na. Dat maakte dat ik ging twijfelen of ik mijn afspraken dan wel na moest komen.

Als ik iets zou doen wat mogelijk schadelijk is voor zijn weiland, hij geeft aan dat ik dit niet meer moet doen en doe het vervolgens toch...geef ik hem ook alle recht me er eerder af te gooien.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 16:23

En nog iets: de wei ligt er prachtig bij. Doordat we mest weghalen en wisselen van weides blijft het gras groeien, egaal en mooi groen. Een wei volledig onkruid vrij houden is heel moeilijk, dus ja er stonden hier en daar een bosje distels of brandnetels ..je zou het pas zien als je de wei in loopt want ik laat niks hoog groeien. Hebben pas nog gemaaid aan 1 kant, staan regelmatig te zwoegen om alles netjes te houden. Sommige reacties waren dus onterecht

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:25

Polly schreef:
Ik begrijp wel steeds beter waarom de eigenaar van mijn voormalig weiland het stuk beslist niet wil verhuren aan paardenmeiden.
De meeste "paardenlandjes" zien er te armzalig voor woorden uit omdat men niet wil bemesten en ook niet tegen onkruid wil spuiten. Als de paardenhouders zo doorgaan is er straks geen weiland meer te huur.
Een boer heeft echt veel meer kaas gegeten van weideonderhoud dan het gemiddelde paardenmeisje hoor.
En troost je, mijn beesten leven ook nog steeds. Misschien eens een check up laten doen als je paard dergelijk onkruid eet want dat heb ik echt nog nooit gezien.

Het probleem zit hem niet in het verhuren, het probleem zit hem in het niet de afspraken nakomen. Als je als verhuurder aangeeft dat je wilt kunnen spuiten wanneer je denkt dat het nodig is en wilt kunnen bemesten etc. wanneer het nodig is, dan krijg je huurders die daarmee akkoord gaan. Hier was dat echter niet de afspraak, erger nog: de tweede ronde afspraken was zelfs duidelijk afgesproken dat hij het niet zou doen.

Wij hebben eigen land en dan nog is het een ding met de loonwerker die heeft geholpen met het aanleggen. Die heeft het ook een keer doodgespoten toen het nog ingezaaid moest worden want hij kwam er toch langs. Daar is toen ook echt een gesprek over geweest. Overigens bemesten wij wel (op zijn advies met een combinatie van compost en kunstmest) en zijn we ook van plan om te bekalken (ondanks dat hij dat dan weer onzin vindt), hoeveel hangt af van het bodemonderzoek.

Daarnaast hoeven de dieren van een boer gemiddeld gesproken niet oud te worden. Ze moeten hun productieve jaren draaien of tot mestgewicht/slachtleeftijd komen. En ook in de boerenwereld is spuiten niet overal geaccepteerd, biologische boeren zijn net zo goed boeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:26

Dit is typisch een geval van twee mensen die gewoon niet op dezelfde lijn zitten. Heb jij een punt? Zeer zeker. Ik wil ook geen gif bij mijn paarden. Maar heeft de boer een punt? Waarschijnlijk ook wel ergens. Als hij een topic op Bokt had geopend stonden we waarschijnlijk allemaal aan zijn kant en moest hij dergelijke huurders maar snel van zijn terrein af zetten.
Want jij wil niet dat er tegen je wil dingen gedaan worden bij je paarden, hij wil niet dat er tegen zijn wil dingen gebeuren met zijn land. Beide hebben een punt.

Ik denk dat je de enige juiste oplossing zelf al bedacht hebt. Netjes weggaan door het resterende bedrag nog te betalen en een plekje zoeken waar je je paarden met een gerust hart kunt achterlaten.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:28

Ts ik begrijp je helemaal!
Ik zou ook weg zijn gegaan. Hij had al de eerste keer iets kunnen zeggen over het onkruid. Dat hij het liever niet zag, en het wel wilde spuiten, of dat jullie het er zelf uit gingen halen. Dan had je tenminste nog keus gehad.
En dan na de afspraak nog een keer zijn zin doen? Nee, dikke doei!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:29

Ik vind het helemaal niet terecht dat ze nog 6 maanden moet betalen voor land dat ze niet gebruikt omdat HIJ contractbreuk heeft geleverd (immers gespoten zonder dat het aangegeven was in de eerste versie van het contract en tegen het contract in gespoten op het land waar de paarden op dat moment stonden in de tweede versie van het contract)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:41

De paarden staan er nog tot oktober dacht ik? Is de huur voor januari-december of oktober-oktober?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:42

Gini schreef:
De paarden staan er nog tot oktober dacht ik? Is de huur voor januari-december of oktober-oktober?

Er staat dat ze nu een half jaar huurt, dan ga ik uit van maart-maart.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 16:42

Gini schreef:
Dit is typisch een geval van twee mensen die gewoon niet op dezelfde lijn zitten. Heb jij een punt? Zeer zeker. Ik wil ook geen gif bij mijn paarden. Maar heeft de boer een punt? Waarschijnlijk ook wel ergens. Als hij een topic op Bokt had geopend stonden we waarschijnlijk allemaal aan zijn kant en moest hij dergelijke huurders maar snel van zijn terrein af zetten.
Want jij wil niet dat er tegen je wil dingen gedaan worden bij je paarden, hij wil niet dat er tegen zijn wil dingen gebeuren met zijn land. Beide hebben een punt.

Ik denk dat je de enige juiste oplossing zelf al bedacht hebt. Netjes weggaan door het resterende bedrag nog te betalen en een plekje zoeken waar je je paarden met een ik gerust hart kunt achterlaten.

Als hij een topic had geopend had het er ongeveer zo uit gezien:

Mijn huurders houden de wei niet goed bij want er staat onkruid. Ik ben dus zelf maar aan het spuiten gegaan want Ja, dat wil ik niet hebben. Ik heb dit niet aan de huurder laten weten en zij klaagde dat het giftig zou zijn enzo. Ik heb toen gezegd wat een onzin maar oke zou er op letten. Vervolgens ging ik eigenlijk alleen de kant doen zonder paarden maar ik dacht, ik heb nog over en zoveel is het niet meer het kan geen kwaad.

Nu is ze boos en wilt ze weggaan terwijl ze eigenlijk nog een halfjaar zou blijven!!

Hoe zouden mensen werkelijk reageren? Ze zouden vragen waarom heb je niet overlegd over onkruid voor dit ineens te Doen, hoe kun je daarna alsnog je afspraak niet na komen als je hebt gezegd niet meer bij de paarden te spuiten?

Ik niet dat iemand zou zeggen gooi dat mens eraf om eerlijk te zijb.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 16:43

Gini schreef:

Huur is april - april.

Als ik aso wilde zijn had ik eind september gezegd ik ben weg, de groete. Ik heb meteen gehandeld en ben eerlijk geweest dat ik weg wil.