Paard aflossen d.m.v diensten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

Re: Paard aflossen d.m.v diensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:09

Waarom zoek je geen betere baan, neem een lening bij de bank en betaal zo het paard af.

Jonge paarden rijden klinkt leuk, maar het is vaak je nek riskeren. Het is met rede dat ze dat graag uit besteden. Ik zou ook nooit onder zo'n constructie dat paard kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:10

Roodvos schreef:
Ben ik nou de enige die vindt dat ze dit niet moet doen?

Stel, het paard krijgt flinke koliek. En je moet beslissen tussen opereren (duur, heb je geen geld voor want anders kon je dat paard ook wel betalen) of inslapen (“goedkope oplossing”). Dan heb je aan het eind dus of twee schulden: eentje bij de fokker en eenje bij de kliniek, of geen paard maar nog wel een schuld die je moet afbetalen.

Mijn advies: geen geld lenen voor een paard. Mocht je dat wel willen/doen, dan het advies van Tamary volgen.

Ik zou het als volgt doen:
Verkoop je merrie aan die fokker, en laat je betalen. Zet dat op een spaarrekening. Laat blijken dat je de ruin een heel leuk paard vindt, vraag naar de vraagprijs, en geef aan dat je interesse hebt als hij er nog is als je het geld bijeen hebt gespaard.

Ga werken voor het resterende geld. Of dat nou paarden rijden is bij die fokker, vakkenvullen of een krantenwijk, dat maakt dan niet uit. Heb je het geld bijeen, dan ben je vrij om het paard te kopen dat je het meeste aanstaat. En dat is misschien wel een andere.

Nee hoor, bij mij gingen m'n nekharen ook overeind staan. Waarom wil hij je niet gewoon betalen voor je merrie? Wie zegt dat de foto's correct gekeurd zijn? (Altijd opnieuw laten keuren wordt hier iig altijd geroepen). Wat als jij van een van zijn paarde afvalt en vervolgens niet meer kan werken voor hem maar ook niet op andere wijze kan werken en dus überhaupt een hap in inkomsten hebt?

Eerst sparen, dan kopen. Dat geldt voor meisjes van 12,14,18,25 tot en met nouja, voor iedereen dus en zeker met paarden/dieren in het algemeen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:11

Precies, bij een handelstal op pension gestaan.....je bent niet de enige en sommige paarden zijn al verknald zonder dat er fatsoenlijk op is gereden...en dan zoeken ze iemand van buiten, die heeft geen idee waar ze op stappen...heb bedroevende dingen gezien...de eigenaar van de stal had daar geen idee van...gebeurde uit zijn blikveld..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:16

Dat weet je niet Tink, grootste deel van de fokkers die ik ken fokken ieder jaar een paar veulentjes en hebben een baan om die hobby te bekostigen (of zijn gepensioneerd). Dat zijn dus particulieren en geen bedrijven.

Het hangt helemaal van de persoon en de voorwaarden af of ik het aan zou durven. In geval van zadelmak maken/groene paarden zou ik de risico's niet tegen de voordelen op vinden wegen. Maar het kan ook een hele mooie kans zijn als die fokker het gewoon mooi vindt als zijn paarden gereden worden voor IBOP/sport. Daar kun je dan ook een hele mooie tijd beleven en veel van leren!
Waarschijnlijk wil hij de merrie van TS gaan gebruiken als draagmerrie als ik het zo hoor en dan zal de verkoop van de merrie haar ook niet veel meer dan 800-1000 euro opleveren.

LumosNox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:31

Ik zou dit niet doen. Als je het geld niet vrij hebt om een paars te kopen, hoe kan je dan de kosten van een paard dragen?
Straks zit je inderdaad volledig in de schulden.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:04

gomir schreef:
Dat weet je niet Tink, grootste deel van de fokkers die ik ken fokken ieder jaar een paar veulentjes en hebben een baan om die hobby te bekostigen (of zijn gepensioneerd). Dat zijn dus particulieren en geen bedrijven.

Het hangt helemaal van de persoon en de voorwaarden af of ik het aan zou durven. In geval van zadelmak maken/groene paarden zou ik de risico's niet tegen de voordelen op vinden wegen. Maar het kan ook een hele mooie kans zijn als die fokker het gewoon mooi vindt als zijn paarden gereden worden voor IBOP/sport. Daar kun je dan ook een hele mooie tijd beleven en veel van leren!
Waarschijnlijk wil hij de merrie van TS gaan gebruiken als draagmerrie als ik het zo hoor en dan zal de verkoop van de merrie haar ook niet veel meer dan 800-1000 euro opleveren.

Deze fokker fokt iets meer dan een paar veulentjes per jaar. Deze man heeft meer dan 300 paarden door heel Nederland staan en heeft enkele olympische fokprodukten.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:31

Hmm het klinkt als een leuke ruil maar er zitten wel haken en ogen aan.

Er spoken een aantal vragen door mijn hoofd:
- Kom je op contract? ivm Loonheffing en verzekering (stel dat je eraf valt en arbeidsongeschikt raakt in het ergst geval)
- Wat als jullie ruzie krijgen over het een of ander? Een kleine miscommunicatie is snel al een grote ruzie (bij sommige mensen dan)
- Hoe ga je de paarden rijden? Maak je ze zadelmak (risicovol) of train je ze, breng je ze uit?

Ik zou persoonlijk eerst bij die meneer gewoon op contract willen werken en de paarden gaan rijden (samen te overleggen voor welk doel (verkoop/concoursen/training) en dan de ruin gereserveerd houden voor jou of in ieder geval recht op de eerste koop. Wanneer je dan genoeg loon hebt ontvangen + verkoopgeld van de merrie dan pas overgaan tot koop. Wellicht komt er nog een ander leuk paard op je pad die je daar mag rijden, en je hebt een mooie proefperiode gehad om goed te testen of jullie goed matchen. En de fokker heeft er geen negatieve gevolgen aan over gehouden want je maakt de paarden alleen maar beter voor eventuele verkoop/concoursen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:34

Zoals hierboven staat is het wel verstandig... Paard kan ook op de kliniek terecht komen die rekening loopt ook snel op.

Zitten meer nadelen dan voordelen aan deze constructie

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:36

Kijk ik in je profiel, wat heb je een onwijs leuke merrie....die zou ik niet kwijt kunnen....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:37

Ik zeg bij alles, nooit lenen behalve voor studie en hypotheek.
En ook hier is het een vorm van lenen, want je kunt het niet zo betalen.
Niet doen, allemaal leuk als het op rolletjes loopt. Maar met dieren is dat niet altijd. En dan?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:41

Ik heb mijn pony ook doormiddel van werken en termijnen van mijn werk ook afbetaald. Ben daarna wel daar weggegaan, omdat ik het te druk kreeg met 2 paarden en ander werk en reistijd werd het mij teveel.

Ik zou indd gewoon goede afspraken maken. Ik betaalde alle kosten da hoefsmid enz als zij indd dood ligt is het voor mij jammer maar helaas.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:03

bruintje123 schreef:
Ik zeg bij alles, nooit lenen behalve voor studie en hypotheek.
En ook hier is het een vorm van lenen, want je kunt het niet zo betalen.
Niet doen, allemaal leuk als het op rolletjes loopt. Maar met dieren is dat niet altijd. En dan?

Eens!

TS, ik zou dit nooit doen :n Risico's in alle opzichten zijn veel te groot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:07

Ik vind het ook onverstandig.
Net zo goed kom je in conflict over de rijstijl (is mij een keer gebeurd met een springruiter die niets gaf om dressuurmatige opleiding) en zit je je een half jaar op te vreten.
Werken voor op stalling vind ik een ander verhaal, maar (overzekerd) werken voor aflossing is voor mij een no-go.
Net zo goed stap je op een draak van een dier en raak je door deze regeling arbeidsongeschikt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:08

Ik zie dat je nog jong bent en nog niet op hoog niveau gereden hebt, dan riekt bij mij een goedkope arbeidskracht.....zie zo vaak jonge meiden de paarden rijden en daar vele uren stalwerk bij hebben.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 13:26

Bedankt voor alle reacties. Ik ben veel aan het nadenken nav alles wat jullie hebben genoemd.
Ik denk dat ik op dit moment het meest neig naar de keuze om mijn merrie aan de fokker te verkopen, en eerst een jaar bij hem in dienst kom werken. Dat loon (en het loon van mijn andere werk) bij elkaar op spaar. En kijk wat hij volgend jaar te bieden heeft qua paarden.

Op deze manier zit ik niet met een schuld, maar kan ik toch ervaring op doen: zonder hieraan vast te zitten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:48

Goed idee, zijn zooooooveel paarden die leuk zijn!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:03

Klinkt als een plan :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:05

Amaranth7 schreef:
Waarom zoek je geen betere baan, neem een lening bij de bank en betaal zo het paard af.

Jonge paarden rijden klinkt leuk, maar het is vaak je nek riskeren. Het is met rede dat ze dat graag uit besteden. Ik zou ook nooit onder zo'n constructie dat paard kopen.

En ik zou nooit geld lenen voor een dergelijk "luxeproduct" als een paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:07

jesss_amigo schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik ben veel aan het nadenken nav alles wat jullie hebben genoemd.
Ik denk dat ik op dit moment het meest neig naar de keuze om mijn merrie aan de fokker te verkopen, en eerst een jaar bij hem in dienst kom werken. Dat loon (en het loon van mijn andere werk) bij elkaar op spaar. En kijk wat hij volgend jaar te bieden heeft qua paarden.

Op deze manier zit ik niet met een schuld, maar kan ik toch ervaring op doen: zonder hieraan vast te zitten.

Heel slim!!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:11

Ben benieuwd of de fokker je inderdaad in dienst wil nemen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 08:45

Vast dat hij het of voor een symbolisch bedrag doet, of zoals zo vaak voor de lol...je mag rijden en dat vind je toch zo leuk?

Ik zou een andere baan zoeken, sparen, ondertussen kijken wat je voor soort paard wil en wellicht heb je je eigen nieuwe paard zo bij elkaar....hoop dat je een eerlijk bedrag voor je merrie krijgt...

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:05

jesss_amigo schreef:

Goed idee! En als je dan al een rijdt waarmee je een goede klik hebt ben je die 'testfase' ook al weer voorbij. Hoop voor je dat hij er ook mee instemt!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:57

Indestal schreef:
Vast dat hij het of voor een symbolisch bedrag doet, of zoals zo vaak voor de lol...je mag rijden en dat vind je toch zo leuk?

Ik zou een andere baan zoeken, sparen, ondertussen kijken wat je voor soort paard wil en wellicht heb je je eigen nieuwe paard zo bij elkaar....hoop dat je een eerlijk bedrag voor je merrie krijgt...

Ze heeft al 2 andere banen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:30

jesss_amigo schreef:

Heel verstandig TS.

En wat betreft een ander paard: staar je niet blind op de paarden die deze fokker heeft. Geen hand vol maar een land vol. En wil je toch daar een paard kopen tzt, ga dan in elk geval elders naar nog minimaal 2 andere paarden kijken. Zodat je zeker weet dat het beoogde paard ook echt je droompaard is.

Succes!