Leasepaard ziek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:47

Goh, 80 euro is nou niet bepaald kostendekkend, het is een schijntje. Op een manege beginnen de leasebedragen vanaf 150 voor 3 dagen en dan deel je het paard nog of loopt het nog mee in de lessen.

Hebben jullie wel enig inzicht in de kosten van een paard? Los van pensionkosten en passend tuig, welke bij een particulier toch meestal wel van betere kwaliteit zijn als de gemiddelde manege. Een dierenarts consult incl medicatie begint al met 100 euro per keer.

Zorgen jullie momenteel 3 dagen per week voor het zieke dier of 7? Zorgen voor een ziek dier hoort erbij, daar leert je dochter ook verantwoordelijkheidsgevoel en doorzettingsvermogen van. Niet alleen de lusten, ook de lasten. En van droes genezen ze wel weer, hoewel het wel even kan duren voor ze weer helemaal opgeknapt zijn. Vertroetel hem maar goed, daar groeit jullie band alleen maar meer van.

furious

Re: Leasepaard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:07

Niet zo'n gekke vraag hoor. Ik ken ook een prive lease , waar de kosten met de helft omlaag gaan.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:07

Hier betaalden onze bijrijders €50 in de maand, paard mocht beschouwd worden als eigen 7 dagen in de week. Ik vind €80 voor 3 dagen best veel als je daarnaast ook nog de verzorging op je neemt. Daarbij neem je geen paard om afhankelijk te zijn van een bijrijder. Eigenaar en bijrijder hebben beide profijt in deze situatie. Daarbij moet een manege geld verdienen aan een leaser, dus die kosten zijn inderdaad hoger. En ja paarden zijn een dure hobby, maar voor dierenarts kosten hoeft een leaser niet te compenseren.
Laatst bijgewerkt door luffwinny op 06-08-17 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:08

Lease je om 3x te rijden volgens het contract? In dat geval kan er nu niet aan voldaan worden en is het een zeer terechte vraag of je wel zou moeten betalen of een deel zou moeten betalen. Al is natuurlijk communicatie alles. Dus ga in overleg met de eigenaar.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:11

Ik heb vroeger ook vaak lease of verzorgpaarden gehad waar voor betaald moest worden.
Geen haar op mijn hoofd om er aan te denken om minder te hoeven betalen bij ziekte of kreupelheid.De pensionhouder gaat ook niet ineens minder geld vragen omdat er niet gereden kan worden.

Ik zie een paard ook niet als ding en vind rijden ook niet het belangrijkste.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:12

Ik vind het heel bizar om te lezen wanneer de uitspraak komt: '€80 is niks'. Heel knap dat jullie in een ander zijn geldvakje kunnen kijken. Wie weet werken haar ouders er kei hard voor, zodat dochterlief kan paardRIJDEN.
Voor €80 in de maand mogen ze mijn paard ook wel vertroetelen en verzorgen hoor..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:13

Bij mij zou het simpel zijn. Niet betalen, is ook niet naar het paard. En dan is het nog maar de vraag of ik al geen andere mensen heb wanneer het paard terug in orde is.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:14

Mee eens, er worden soms echt absurde bedragen gevraagd voor enkele keren rijden. Daarbij als mensen geld genoeg hadden , hadden de meesten wel eigen gehad.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:15

PrinceAmos schreef:
Ik vind het heel bizar om te lezen wanneer de uitspraak komt: '€80 is niks'. Heel knap dat jullie in een ander zijn geldvakje kunnen kijken. Wie weet werken haar ouders er kei hard voor, zodat dochterlief kan paardRIJDEN.
Voor €80 in de maand mogen ze mijn paard ook wel vertroetelen en verzorgen hoor..

Nee 80 is niks voor wat een paard kost, niemand schrijft dat die 80 niks is voor ts.

Om deze reden heb ik nooit geld gevraagd aan bijrijders, geen getrut over ik wil nu ineens niet betalen.
Want je weet dat je geen auto least en dat een dier ziek kan zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:18

PrinceAmos schreef:

Als je zeker weten wil rijden, ga je naar een manege. Daar krijg je altijd een vervangend paard voor de les.
Het paard wat ze leasen is nu ziek, iets dat kan gebeuren.
Het paard word binnen afzienbare tijd wel weer beter en daarmee kunnen ze dan ook weer gaan rijden.

Het verschil met een manege of eigen paard bij rijden lijkt mij wel heel duidelijk. Ook de kosten van de eigenaar gaan gewoon door, sterker nog die zijn een stuk hoger nu het paard ziek is.

Een leaser kan stoppen, een eigenaar niet zomaar. Keus kun je als leaser maken als je niet wil betalen voor een ziek paard.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:23

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:30

Hou zou wel aan mij liggen hoor. Maar je betaald om dingen met het paard te mogen doen. Niet persee alleen rijden.

Wat is dat toch met die wegwerpmaatschappij. Als iets even niet werkt willen we er of niet voor betalen of veel minder.

Wees blij dat je een paard 3x in de week mag rijden, tutten, verzorgen waar je van kan leren, lessen en misschien zelfs wedstrijden?

Het paard is ziek. Dat is enorm rot en niet iets waar de eigenaar wat aan kan doen. Het is niet dat de eigenaar dat leuk vind. Ik zou er zelf ook beroerd van zijn. Droes kan dodelijk zijn. Besef je dat wel?

Ik vind het zo ontzettend makkelijk gedacht om dan maar te stoppen met betalen.

Bah. Wat kan ik hier naar van worden...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:35

Peelie schreef:
Hou zou wel aan mij liggen hoor. Maar je betaald om dingen met het paard te mogen doen. Niet persee alleen rijden.

Wat is dat toch met die wegwerpmaatschappij. Als iets even niet werkt willen we er of niet voor betalen of veel minder.

Wees blij dat je een paard 3x in de week mag rijden, tutten, verzorgen waar je van kan leren, lessen en misschien zelfs wedstrijden?

Het paard is ziek. Dat is enorm rot en niet iets waar de eigenaar wat aan kan doen. Het is niet dat de eigenaar dat leuk vind. Ik zou er zelf ook beroerd van zijn. Droes kan dodelijk zijn. Besef je dat wel?

Zo, mag wel een tandje lager. TS heeft nooit gezegd dat ze niet wil betalen, ze vraagt alleen advies, omdat deze situatie nieuw voor haar is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:36

Nou zo'n gekke vraag is het niet. Het is in ieder geval een wijze les om ook zulke dingen vooraf te spreken. Er zit natuurlijk ook verschil in of het paard 1 maand ziek is of dat gaat oplopen naar 3 maanden.
Je zegt een leasepaard dus wat staat er precies in de afspraken.
Als er in staat dat je daarvoor 3x per week kan rijden lijkt het me vrij logisch dat je eigenlijk niet hoeft te betalen want je kan geen 3x rijden. Als er meer in staat dat je voor 3x per week je "eigen" paard hebt maakt het weer anders. Dus het ligt er echt aan waar jullie voor betalen echt specifiek voor het rijden of voor het paard zelf.
Maar in ieder geval een les om zoiets vooraf te bespreken. Zelf zou ik zo iets hebben 1 maand door betalen is niet zo gek maar als het op gaat lopen naar maanden word het verhaal heel anders.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:37

Selina schreef:
Peelie schreef:

Zo, mag wel een tandje lager. TS heeft nooit gezegd dat ze niet wil betalen, ze vraagt alleen advies, omdat deze situatie nieuw voor haar is.

Het is niet sepcifiek naar ts maar wel naar alle andere mensen die reageren met dat ze niet of veel minder hoeft te betalen.

Het is geen simpel gebruiksvoorwerp.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:45

Tja dat hoort er nou eenmaal bij. Een paard kan altijd ziek worden of kreupel worden. Maar ik vind het een beetje jammer dat je zo erg op het rijden gefocussed bent, een paard hebben is toch veel meer dan dat? Ik snap je dilemma en begrijp dat je het gevoel hebt dat je 'voor niks' moet betalen maar het is natuurlijk een beetje een rare situatie. Wij hebben vorige maand onze leaser niet laten betalen. Pony was kreupel en rijden/longeren kon dus niet, daar kwam bij dat ze ook twee weken op vakantie ging. Als puntje bij paaltje kwam zou ze dus de hele maand niets met het dier kunnen doen. Daarom besloten we dat ze niet hoefde te betalen. Maar zij betaalt wel een stuk meer als jij, ook voor 3/4 dagen per week. Over 80 euro per maandzou ik me dus niet achter de oren krabben omdat je wel gewoon nog naar stal kan om te verzorgen en er mee bezig te zijn.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:53

Peelie schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens..

Dan kan je in dit geval beter 3 dagen per week op een manege gaan rijden..

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:54

Ineke2 schreef:
PrinceAmos schreef:

Als je zeker weten wil rijden, ga je naar een manege. Daar krijg je altijd een vervangend paard voor de les.
Het paard wat ze leasen is nu ziek, iets dat kan gebeuren.
Het paard word binnen afzienbare tijd wel weer beter en daarmee kunnen ze dan ook weer gaan rijden.

Het verschil met een manege of eigen paard bij rijden lijkt mij wel heel duidelijk. Ook de kosten van de eigenaar gaan gewoon door, sterker nog die zijn een stuk hoger nu het paard ziek is.

Een leaser kan stoppen, een eigenaar niet zomaar. Keus kun je als leaser maken als je niet wil betalen voor een ziek paard.

Wie weet heeft ze juist voor dit paard gekozen om te rijden? €80 voor een paard is niks, maar TS heeft geen eigen paard maar een lease paard. Zelf vind ik dan €80 alsnog idioot veel maar dat komt omdat ik nooit heb betaald om een ander zijn paard te rijden.

Mijn persoonlijke mening is dat het best in overleg kan met de eigenaar, is niks geks aan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:12

Ik zou als eigenaar niet blij zijn met deze vraag. Bij een echt langdurige blessure is het anders. Maar als het je echt alleen om het rijden te doen is dan waren we er sowieso samen niet uitgekomen wat betreft het bijrijden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:16

PrinceAmos schreef:
Wie weet heeft ze juist voor dit paard gekozen om te rijden? €80 voor een paard is niks, maar TS heeft geen eigen paard maar een lease paard. Zelf vind ik dan €80 alsnog idioot veel maar dat komt omdat ik nooit heb betaald om een ander zijn paard te rijden.

Mijn persoonlijke mening is dat het best in overleg kan met de eigenaar, is niks geks aan.

Daarom zeg ik, je hebt de keuze als leaser. Als eigenaar niet, buiten verkopen. Maar niemand koopt uiteraard een ziek paard.
Ze leasen het paard voor 3 dagen in de week. Ze gaan er nu 7 dagen in de week omdat de eigenaar er om wat voor reden dan ook niet is.
Als het paard niet ziek was geweest hadden ze alle dagen kunnen rijden en had je niemand gehoord. Dat is de keerzijde hiervan.

Ze wil DIT paard inderdaad leasen en kiezen er daarmee voor om niet naar een manege te gaan.
Een paard is een levend wezen en die kunnen helaas ziek worden. Als je geen afspraken maakt over wel of niet door betalen bij ziekte dan is dat een leermoment voor beide partijen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:17

Mijn bijrijdster betaald 35 euro.
Afspraak is 2 x per week. Maar regelmatig mag ze extra.
Bij kortdurende ziekte zou ik het dan tegen vinden vallen als ze het bedrag komt terug vragen.

Maar 80 vind ik een heel ander bedrag.
Ik vind eigenlijk, omdat je de zorg op je neemt, je niks hoeft te betalen. Maar misschien kan je afspreken de helft? Het is toch een beetje risico voor beiden...
Neem aan dat droes idd wel even duurt, we niet over een weekje praten.
Dus zou gewoon gaan overleggen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:20

Lotus83 schreef:
Dan kan je in dit geval beter 3 dagen per week op een manege gaan rijden..

schoot ook door mijn hoofd ja

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:21

Ik denk ook dat je een paard leaset om te rijden? Een paard vertroetelen en stallen uitmesten mag je bij veel meer mensen gratis.
Ik ken deze situatie niet, altijd eigen paarden gehad..en nu een bijrijdpaard waar ik op mag rijden waar en wanneer ik wil ( en verzorgen ) en dat is gratis.
Maar als je voor het rijden betaald en het kan niet zou ik misschien een zeur zijn, maar kaart ik het ook aan hoor.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:26

80 euro vind ik niet veel voor 3 dagen, ligt denk ik ook aan de regio waarin je woont. Hier is stalling rustig boven de 300/400 euro in de maand.

Bij blessures die maanden/jaar gaan duren zou ik overleg om minder/ niets te betalen niet raar vinden. Dit is waarschijnlijk echt wel eerder over.

Als je je werkelijk niet prettig voelt bij het doorbetalen, dan kan je het gewoon voorleggen met de eigenaar. Dat de eigenaar het gevoel krijgt dat je er mogelijk niet voor het paard zal zijn wanneer er een langdurigere blessure zal zijn omdat rijden veel belangrijker in je ogen is is het risico.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:32

Ik had dit soort dingen van te voren besproken/vastgelegd maar het overleggen hiervan vind ik heel begrijpelijk. Als je er dan uit bent samen weet je het voor de volgende keer.

Eerlijk, ik betaal ook om te rijden (niet op dit moment maar als ik iets bijrijd) niet om alleen te knuffelen, poetsen en/of de stal te doen. Als ik een week of 2 niet kan rijden vind ik dat helemaal niet erg maar een maand of langer is wel jammer...zeker als je dus betaald om te rijden. En daar komt ook nog eens bij dat ik het niet breed heb dus als je dan niet kan rijden maar wel betaald is dat wel zuur ja. (nogmaals, een weekje of 2 niet kunnen rijden is wat anders dan een maand of langer)

Gewoon met de eigenaar overleggen, daar komen jullie vast wel uit.