Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 23:53

Maureen95 schreef:
Jeetje wat vervelend zeg! :( Ik hoop voor je dat je hem terug kan kopen en dat hij alsnog een fijn huisje gaat krijgen...

Jaa thanks! Wil jij hem niet? -O-

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:54

Haha _O- Nee dat gaat me niet lukken. Iets met geld enzo Y;(

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:56

Mensen verkopen standaard niet aan handelaren dus gaan handelaren verhaaltjes verzinnen. Maar ik ken meerdere handelaren waren paarden erna een top huisje krijgen. Ik snap nooit waarom er zo moeilijk wordt gedaan. Je verkoopt hem niet voor niks. Paardenmensen willen erna altijd alles in de hand hebben. Verkocht is verkocht. Niet zo druk om maken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:02

Alsof het zo raar is dat TS niks op papier heeft gezet.. So what dat ze van de juridische richting is? Heb nooit een paard verkocht met een contract of whatever..
Ik zou m idd terugkopen, als t een handelaar is doet ie dat wss wel, of hij moet er meer voor willen aangezien het handel is. Weet niet wat je ervoor over hebt.. Ik zou persoonlijk het laten gaan, je kan niet alles in handen blijven houden, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders :)

Nagini

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:18

Verkocht is verkocht hoor.
Ik ken handelaren die hebben ook paarden vooe henzelf en daar geven ze echt om en die blijven ook. Mocht ie wel verkocht worden en het is een goede kinderpony komt ie vast bij een goed te huis terecht.

Wat doet het er nu toe of ie in zn eentje voor de kar staat of in een vierspan?

Vind het altijd zo interessant te zien dat na verkoop ex eigenaren nog denken een vinger in de pap te hebben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:24

beatje schreef:
En wat ga je dan doen?Nar de verkoper gaan en zeggen ik ontbind de koop hier je geld en de pony mee terug?Als zij dan nee zeggen ,moet je er een zaak van gaan maken waarmee best de kans is dat je die verliest.Je hebt het over mondelinge afspraak,maar je hebt ook geen bewijs dat de pony idd niet voor eigen gebruik is gekocht.Ga je het geld betalen voor een rechtszaak?

Het is natuurlijk maar de vraag of het daadwerkelijk zover komt dat ze nee zeggen. Niet alle handelaren zijn juridisch heel sterk onderlegd, als TS met een duidelijk verhaal komt en zegt dat ze al advies heeft ingewonnen bij juristen/een advocaat dan heb je best kans dat zo'n handelaar gewoon eieren voor zijn/haar geld kiest en de koop wel laat ontbinden. Als de handelaar daar inderdaad niet van onder de indruk is dan kan je toch op dat moment nog beslissen of je er echt een zaak van wil maken?

Bij ons in de buurt het trouwens zelfs wel eens gebeurt dat een manege eigenaar maar bleef liegen dat het paard voor zichzelf was, 2 weken later liep ie in de les. Terwijl de verkoper gewoon gezegd had het paard best als manege paard te willen verkopen. Het zit er bij sommige blijkbaar zo in gebakken dat ze liegen dat ze het gewoon altijd doen dus het zal wel aardig vaak gebeuren :=

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:33

Dwaling is inderdaad voor de verkoper ook een reden de koop te ontbinden.

Gezien het bedrag vast onder de grens voor kanton blijft heb je geen advocaat nodig, dit kan je zelf ook bij de rechter aanhangig maken.

Ik vrees alleen dat je inhoudelijk niet heel sterk staat. Voor dwaling geldt een aardig hoge bewijslast en moet je aannemelijk maken dat er opzettelijk iets verteld of verzwegen is dat doorslaggevend wad voor jou om al dan niet te verkopen.

Hoe staat je moeder er op dit moment in?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:40

Minoes schreef:
Maureen95 schreef:
Jeetje wat vervelend zeg! :( Ik hoop voor je dat je hem terug kan kopen en dat hij alsnog een fijn huisje gaat krijgen...

Jaa thanks! Wil jij hem niet? -O-

Supergrappig dit.
Je wil het dier terug kopen zodat je hem door kan verkopen. Echt precies wat de handelaar (misschien, want je weet het doel niet) ook doet.
Dus kortom; wat is nou het hele probleem? Of jij hem nou nogmaals verkoopt of de handelaar?
Beetje piepen om niks dit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:46

Eigenlijk ben ik het wel met Goof eens. Je gaat nu puur af op je gevoel. Wie zegt dat een eventuele volgende koper hem wel dat ideale huisje zal bieden?
En zelfs al verkoopt deze 'handelaar' hem. Wie zegt dat hij geen goed huis zal krijgen. Wie weet spreekt de handelaar trouwens wel de waarheid. Ook zij kunnen liefhebbers zijn.

Hoe zag de pony er verder uit? Gezond? Mooi op gewicht? Tevreden?
Ik denk dat je dit los moet laten. Als je de regie in handen wilt houden, had je hem gewoon nooit moeten verkopen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:47

er is niks mis met handelaren,

wellicht zijn ze niet eerlijk geweest omdat ze dan bang waren dat jij hun de pony niet verkocht.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 00:49

Het hele eieren eten is dat er gelogen wordt, en als ik ergens een pesthekel aan heb dan is het wel liegen.
Ik zie hem 1000 keer liever bij eerlijke mensen waarvan ik zeker weet dat hij voorlopig niet verkocht wordt en hij het goed krijgt. Die garantie heb ik nu absoluut niet, en die indruk werd eerst wel gewekt.

Mijn moeder baalt er ook behoorlijk van dat het op deze manier moet gaan.

Als ik deze hele situatie kende dan had ik hem niet aan hen verkocht, dus is het dwaling. Dat is het punt.
Daar kunnen jullie van vinden wat jullie willen, maar ook een koper hoort eerlijk te zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:52

Die garantie heb je anders ook niet. Je loopt bij iedere koper het risico dat hij doorverkocht wordt.
Laat het gaan.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 00:58

Goof schreef:
Die garantie heb je anders ook niet. Je loopt bij iedere koper het risico dat hij doorverkocht wordt.
Laat het gaan.

En piepen om niks? Het is wel een dier uit vlees en bloed waar je om geeft. Als ik hem zelf verkoop weet ik tenminste waar hij terecht komt, en anders vinden we hem waarschijnlijk nooit meer terug.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:02

Minoes schreef:
Goof schreef:
Laat het gaan.

En piepen om niks? Het is wel een dier uit vlees en bloed waar je om geeft. Als ik hem zelf verkoop weet ik tenminste waar hij terecht komt, en anders vinden we hem waarschijnlijk nooit meer terug.

Het probleem is dat je ook dan niet weet waar hij terecht komt.
Wie kan jou garanderen dat je altijd op de hoogte gehouden zal worden, hij nooit verkocht zal worden en het ideale huisje krijgt? Niemand.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:04

Minoes schreef:
Goof schreef:
Laat het gaan.

Maar lieve schat.. als de volgende koper het pony'tje weer verkoopt en ze je niet op de hoogte houden weet je dat ook niet.
En ze zijn niet verplicht om je op de hoogte te houden.
Dan had je nooit moeiten besluiten om te verkopen helaas

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:05

Minoes schreef:
Goof schreef:
Laat het gaan.

Volgens mij is het nu juist net duidelijk geworden dat wanneer je je paard verkoopt je er eigenlijk niet perse een goed idee bij hebt waar hij terecht komt.

Ik vind het erg sneu dat handelaren liegen hoor en ik zou een paard dan ook liever niet verkopen. Maar ik zou deze strijd ook niet aan gaan als je toch van plan bent het paard weer te verkopen. Verkopen aan een particulier geeft ook geen enkele garantie. De volgende particulier kan ook weer net zo goed een handelaar zijn maar die dan toevallig beter liegt := . Als je door deze situatie tot de conclusie zou komen dat het je toch te veel aan het hart gaat om te verkopen zou ik er wel werk van maken misschien maar om hem opnieuw te verkopen, is het wel heel veel gedoe zonder garantie dat je er eigenlijk iets op vooruit gaat.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 15-05-17 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:06

Dwaling in de zin van de wet, die een koop kan vernietigen vereist alleen wel wat meer dan het 'bedonderd voelen'. Zeker omdat jij juist verkoper bent zal een vordering hiertoe door de rechter niet eenvoudig toegewezen worden.

Heel eerlijk gezegd zou ik, als je bij mij aan zou kloppen voor rechtshulp, je vertellen: het is rot maar het is niet anders.

Ja ze hebben een mooi verhaal opgehangen.. maar dat is simpelweg niet voldoende in de zin van de wet. Daarnaast: als de plek echt zo belangrijk geweest was voor je had je vooraf langs kunnen gaan, zelf de pony weg kunnen brengen, niet alleen haar gegevens nagetrokken, een contract met eisen erin op kunnen stellen en ga zo maar door.

Dit valt je niet te verwijten maar speelt in de rechtbank wel allemaal mee (werkt behoorlijk tegen je).

Niet dat ik gevoelsmatig je niet 100% snap. Ik heb ook oneindig spijt van de koopster van mijn eerste pony.. Dat blijft een ruk gevoel, helaas.

Echter is recht hebben (wat ik al ernstig betwijfel) lang niet altijd hetzelfde als recht krijgen, helaas.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 01:09

Dat kan niemand garanderen. Maar dat neemt niet weg dat een handelaar zijn pony sneller zal verkopen zonder het te laten weten dan een particulier dit zal doen. En daarbij dus het feit dat ze niet eerlijk zijn geweest. Daar zit ik het meeste mee. Ik hecht veel waarde aan rechtvaardigheid. Ik voel me nogal bedonderd. (Paardenwereld... -:(- )
Het belangrijkste is uiteraard dat de pony goed terecht komt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:12

Waarom zou je het dier "terug willen vinden"? Je wilde er zelf vanaf, je hebt hem zelf verkocht. Ik ben het met Goof eens. Piepen om niks. Je hebt absoluut geen garantie dat de volgende hem houdt, lief tegen m is, een goed huisje biedt. Jij draait je om, stapt in de auto en die mensen doen ermee wat ze willen. En gelijk hebben ze. Ik snap ook niet waarom ex eigenaren denken dat ze nog rechten hebben ofzo. Dan had je het dier zelf moeten houden.
Ik denk eerlijk gezegd dat je geen schijn van kans hebt. En mocht je het dier terug willen kopen (dat gaat dan alleen met dikke winst voor hun vermoed ik), dan doe je het zelfs nóg een verhuizing aan. Niet zo piepen, beest krijgt via hun vast gewoon een leuk nieuw baasje. Ik zie niet in wat het verschil is tussen meiden die een pony van wildvreemden via marktplaats kopen of meiden die een pony bij een handelaar kopen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:12

Minoes schreef:
Dat kan niemand garanderen. Maar dat neemt niet weg dat een handelaar zijn pony sneller zal verkopen zonder het te laten weten dan een particulier dit zal doen. En daarbij dus het feit dat ze niet eerlijk zijn geweest. Daar zit ik het meeste mee. Ik hecht veel waarde aan rechtvaardigheid. Ik voel me nogal bedonderd. (Paardenwereld... -:(- )

Dan neem je de zal centjes mee naar de beste kerel, gooit er iets bovenop voor de moeite (hun brandstof en tijd) en zegt dat je graag de pony terug wilt kopen omdat je het diertje mist.

Niet miepen bij woordje nee. Dan had je bij de verkoop moeten zijn en van te voren controleren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:16

Minoes schreef:

Maar je doet nu wel heel veel aannames. Wie weet klopt het inderdaad dat de pony voor henzelf is.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 01:18

Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat jullie het oke vinden dat mensen liegen.
Het is wel een levend dier waar het om gaat, als ik deze situatie wist had ik hem überhaupt niet aan hen verkocht. Je wilt tenslotte het beste voor je dier.

En aannames, het verhaal werd out of the blue veranderd. Dan gaat er bij iedereen een belletje rinkelen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:21

Ik heb mijn paard welke ik van veulen tot zijn 7e levensjaar heb gehad verkocht aan particulieren.
Doormiddel van emotionele chantage probeerde ze er een flink bedrag vanaf te krijgen.
Zelfde geval als bij jou zogenaamd zijn forever home.
Ik ben er iets in meegegaan,maar niet hun tegen bod geaccepteerd.
Niet omdat ik geen vertrouwen had in deze koper(s), maar omdat ik de forever home praatjes nooit zo geloof.
Later kwamen ze er op terug en kwamen we een prijs overeen.
Er zijn maar barweinig paarden die het in hun leven bij 1 of 2 eigenaren houden.
Zo gaat dat helaas.

Binnen een half jaar ontving ik hier op bokt een pb van mensen die bij hem zijn gaan kijken om aan te kopen.
Ze zochten informatie over hem.
Huh stond hij te koop ?
Tijdens dit pb contact bleek dat ook hij inmiddels bij een handelaar stond.
Ik heb dezelfde gevoelens als jij gehad en wilde hem ook terug kopen om zelf een huisje voor hem te zoeken.
Nadat ik de eerste schrik/teleurstelling te boven was wist ik dat ik maar ook het paard niets mee op zou schieten.
Het heen en weer slepen zou hij ook niet blij van worden.
En wie geeft de garantie dat de volgde hem wel langer houdt?

Ik heb zelf paarden particulier en via een handelaar aangekocht en uitgerekend degene die ik van een handelaar kocht staat hier van dr pensioen te genieten.
Een handelaar zegt dus niets over de uiteindelijk eindbestemming van een paard.
Laatst bijgewerkt door moyra op 15-05-17 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:21

Dat levende dier waar het omgaat heeft het goed. Prima toch? Dat is tenslotte alles wat je wil voor je dieren. En of dat nu bij jou, een handelaar of een volgende eigenaar is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:26

Minoes schreef:
Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat jullie het oke vinden dat mensen liegen.
Het is wel een levend dier waar het om gaat, als ik deze situatie wist had ik hem überhaupt niet aan hen verkocht. Je wilt tenslotte het beste voor je dier.

En aannames, het verhaal werd out of the blue veranderd. Dan gaat er bij iedereen een belletje rinkelen.

Nee, het is niet oké dat mensen liegen. Maar het is wél iets waar je rekening mee moet houden tegenwoordig.
Je kunt mensen niet vertrouwen op hun mooie ogen, en al helemaal niet als je ze niet eens zelf in de ogen gekeken hebt.

Je geeft het zelf aan "als ik het geweten had...." Maar je wist het niet en je was er niet bij.

Dus: je kunt de lony terug kopen, desnoods via een ander. Of je legt je erbij neer en leert hiervan.

Succes :(:)