Paard verkopen...betaling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:30

Ook ik ga mee met de rest, mijn opa en oma wonen in Schotland en maken nog wel eens geld naar ons over wij hebben het altijd binnen een week.

Als je geen goed gevoel hebt bij deze mensen zou ik het helemaal afblazen, liever dat het wat langer duurt en je goede/lieve mensen hebt voor je paard dan dat je niet weet wat er met je paard gebeurd.

xRivaldo

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:37

Ik heb het idee dat de kopende partij een loopje met je neemt, TS. Dingen vertellen die niet kloppen (vraagprijs, geld overmaken). Waarom persé aan ken willen verkopen?

Zo te horen zijn er ook nog anderen geïnteresseerden. Dus laat deze lekker lopen zou ik zeggen :j

scrabbel

Berichten: 961
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:19

Niet doen!! Jij rijdt straks een heel eind met je paard om hem af te leveren. Zij zullen dan opnieuw aangeven dat de prijs lager was dan afgesproken. Wat doe je dan met paard en al weer terug rijden?? Grote kans dat ze er van uit gaan dat je het paard dan voor minder achterlaat. Klinkt als problemen

Feelsoproud

Berichten: 919
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Antwerpen,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 22:09

Bedankt voor alle antwoorden!!


quickie schreef:
Niet doen!! Jij rijdt straks een heel eind met je paard om hem af te leveren. Zij zullen dan opnieuw aangeven dat de prijs lager was dan afgesproken. Wat doe je dan met paard en al weer terug rijden?? Grote kans dat ze er van uit gaan dat je het paard dan voor minder achterlaat. Klinkt als problemen


DIT is dus ook waar ik bang voor ben!!En over het algemeen heb ik niet een erg grote mond,en laat me makkelijk overbluffen,dus alleen daarheen rijden doe ik al absoluut niet.

Ze zijn het paasweekend komen proberen,daarom dat hun zeiden dat overschrijven wel effe zou duren,door de feestdagen ertussen.Alle begrip voor,maar toen ik hen vrijdag contacteerde bleek de overschrijving zelfs nog niet gedaan te zijn.

Ze hebben wel direct aangegeven het voor de verkoop zou zijn:ze zijn particulieren maar zoon rijd op niveau(zegt hij,was weinig van terug te zien :D )en zou haar tijdje doorrijden om dan verder te verkopen,eventueel een veulentje bij fokken als ze hen echt aanstaat.Hier heb ik op zich geen probleem mee:niet alle handelaars hoeven slecht te zijn en eerlijk is eerlijk...ze heeft enkele gebreken(heb ik erbij vermeld,dit weten ze) waardoor ze particulier gewoon moeilijk te verkopen is.

Ik wacht gewoon af tot woensdag,en tenzij er dan geld op de rekening staat bel ik gewoon dat ik er niet mee doorga.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:14

Als het handelaren zijn dan neem ik aan dat ze het geld voor dit soort aankopen gewoon cash meenemen.

Als wij hier of daar wat kopen is het gelijk betalen en meenemen die handel.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:18

Alarmbellen gaan hier flink af hoor. Jij verkoopt eerlijk met vermelding van gebreken. Waar komt je merrie terecht als zij ze verkopen? Moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar dikke kans dat ze d'r voor de volle mep zonder vermelding verkopen. Is dat in het belang van je paard?

Meeste handelaren zullen het paard zelf ophalen, wel snel handelen en contant betalen. Ik blijf het maar een raar verhaal vinden eerlijk gezegd..

BigOne
Berichten: 38572
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:49

Gebreken?? Dan zal je paard voor weinig weg gaan en kun je er 100% zeker van zijn dat ze over een korte periode als goed sportpaard voor het driedubbele weer te koop staat. Wil je je paard zo de handel in gooien, prima maar wat betreft verkopen, bij ons gaat een paard pas de trailer op wanneer het volledige bedrag op de bank staat, niks geen gedoe met contanten enz.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:52

Waarom wil je nu toch nog aan deze mensen verkopen? Daar breng je je paard toch inmiddels niet meer met een gerust hart naar toe? Je zegt dat je verschillende anderen hebt afgebeld, dus er is veel belangstelling voor het paard? Verkoop het aan een ander die minder wazig doet.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:04

Idd waarom maar achter deze kopers aan blijven lopen? Je hebt er geen goed gevoel bij, ze komen hun toezeggingen niet na, dus gewoon verkopen aan een ander. Mocht het geld wel overgemaakt worden, dan stuur je dit geld direct retour.... Zij hebben zich niet aan de toezeggingen/afspraken gehouden, dus ben jij ook niet meer gebonden aan hen..

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:08

bij twijfel NIET doen!

Afzien van de verkoop, mocht het geld wel op je rekening binnenkomen (wat ik niet denk) stort je het gewoon terug

anjali
Berichten: 15324
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:12

Als dit handelaren zijn dan is het gebruikelijk dat ze een paard zelf ophalen (die hebben immers vervoer) en cash afrekenen.Komt er ook nog iets als een koopcontract? Maar het lijkt allemaal nogal vaag en ik zou inderdaad stellen dat als je op een bepaalde datum het geld niet hebt,dat de koop dan niet doorgaat en dat je het paard opnieuw te koop aanbiedt.Voorkomen van problemen is beter dan genezen.

SweetVanille
Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:14

En straks wordt je paard doorverkocht, zonder de gebreken, en vervolgens helemaal de kreukels in gereden....

Zou dat niet willen voor mijn beestjes.....

Lekker laten gaan deze kopers!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:22

Ik heb ook zo'n vermoeden dat je paard (als ze nog betalen) over een maand weer te koop staat als zijnde 100% in orde.

Roodvos

Berichten: 6743
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:24

Paard contant laten betalen bij levering.

Een koopovereenkomst opstellen. Ondertekenen door beide partijen, incl. datum, in 2-voud. Je kan wel standaard documenten vinden op internet. Bijv. via http://www.sporthorses.nl, klik op een willekeurige advertentie en je kan een contract downloaden.*

Wil koper geen overeenkomst, zie dan af van de verkoop.

*Ik heb hier op Bokt wel eens gelezen dat zo’n document bij jullie in België alleen rechtsgeldig is als het door een notaris is opgesteld? In NL is zo’n door beide partijen ondertekend document in elk geval ook zonder notaris gewoon rechtsgeldig, mits er geen met de wet strijdige afspraken in staan. Informeer voor de details even bij een wetswinkel/juridisch loket/rechtsbijstandverzekering.

meggiemeg

Berichten: 12259
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:28

Je kunt het bedrag natuurlijk altijd retour storten, hou er wel rekening mee dat er kosten aan kunnen zitten.
Ik maak regelmatig geld over naar het buitenland voor het werk, als je de betaling in voert kan je aangeven op welke dat het moet worden uitgevoerd, die dag dat je aangeeft is het geld ook bij de ander aanwezig.
Persoonlijk zou ik mijn paard niet verkopen aan die mensen als het allemaal zo moeizaam gaat.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:47

In NL is het contract geldig tussen partijen ja.. maar wat wil je dr in zetten? Dat ze niet mogen doorverkopen?
Eigendom is het meest veelomvattende recht dat er is. Als ze al akkoord gaan met zo'n beperking dan heb je indd een papiertje waarop staat dat het niet mag. Je kan dan (voor veel geld) door de rechter vast laten stellen dat ze stout waren. Paard krijg je dr niet mee terug..

Of wil je financiële deel regelen? Dat kan je ook gewoon doen door contant af te laten rekenen.

Contracten zijn heel belangrijk maar evengoed waardeloos soms.. Helaas. Teveel ervaring in de praktijk dat mensen recht hebben maar het krijgen gewoon hel is.

Heel simpel gezegd: als het fout voelt moet je ergens niet aan beginnen. Bespaar je jezelf (ondanks evt contracten) veel verdriet en gedonder mee!

Oh en als reactie op de tip over de rechtsbijstandsverzekering. Die doen niets hiermee hoor. Dekking gaat pas in bij een geschil (heb 3 jaar gewerkt bij Achmea waaronder 5 verzekeringen vallen dus weet er inmiddels aardig wat van)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:56

Overschrijving van NL naar B mag max. 5 werkdagen duren. Nooit een zgn. betalingsbewijs accepteren. Sommige pc banking programma's produceren een document, maar bij onvoldoende saldo op de rekening gaat de transactie niet door.
Laat hen maar contant komen betalen, eens betaald kan je het paard inladen en gaan brengen.
Het is natuurlijk de vraag of je het paard nog wel graag aan hen wil verkopen als ze zo vreemd doen.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:57

Hier duurt het overmaken van Belgie naar mijn Nederlandse rekening ook iets langer, maar niet gek lang.
Maar als je het voorrijden al niet goed vond gaan en je er een heel raar idee bij hebt, waarom ga je het dan uberhaupt proberen? Laat het lekker voor wat het is en ga op zoek naar mensen waar je wel een goed gevoel bij hebt.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:01

Afblazen.
Ik zou mijn paard echt niet aan die mensen meegeven.

BigOne
Berichten: 38572
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:06

Heb net je advertentie op de bokt markt bekeken. Prachtig paard en geschikt voor malafide handelaren om een snelle winst op te maken, let aub heel goed op. Ik heb je ook een pb gestuurd.

StalNollie

Berichten: 9226
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:12

anjali schreef:
Als dit handelaren zijn dan is het gebruikelijk dat ze een paard zelf ophalen (die hebben immers vervoer) en cash afrekenen.Komt er ook nog iets als een koopcontract? Maar het lijkt allemaal nogal vaag en ik zou inderdaad stellen dat als je op een bepaalde datum het geld niet hebt,dat de koop dan niet doorgaat en dat je het paard opnieuw te koop aanbiedt.Voorkomen van problemen is beter dan genezen.

Ik handel maar heb geen trailer hoor. (Nog niet) Wel altijd contant betalen

tengeltje11
Berichten: 7178
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard verkopen...betaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:18

heel simpel,ik zou niet mijn paard wegbrengen met zo'n gevoel,zolang je niet de volledige som in handen hebt.
willen ze betalen bij aflevering?dan moeten ze er maar zelf omkomen en betalen ze bij jou ter plaatse.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:25

Hoe kan iedereen hier conclusies trekken over de gebreken terwijl ik nergens kan vinden wat voor gebreken het zijn..? Ik snap dat je je er niet helemaal prettig bij voelt, de tip om het geld in ieder geval te controleren is een goede. Iemand meenemen is inderdaad ook prettig als je zelf niet zo sterk in je schoenen staat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:29

Ik weet niet wat voor jou verder de reden van de verkoop is etc, maakt verder niet uit maar ik heb 1,5 jaar geleden mijn paardje wat tevens m'n allerbeste maatje was moeten verkopen, een jonge meid was voor haar vriend aan het kijken en dus zouden ze samen komen, zij was instructrice en haar vriend kon wel wat rijden dus zocht ze een leuk paardje waar hij mee kon leren en zou zij hem begeleiden. Eerste keer dat ze komt (Arnhem - Groningen) komt ze ineens alleen. HUH? Ik wou namelijk niet na 1 keer kijken beslissen en nu dus helemaal niet meer, uiteindelijk werd dat wel 1 keer omdat die vriend er op zou rijden. De keer er op kwamen ze dus wel met z'n 2en en met de vader van de vriend die geen woord Nederlands sprak, hij stapte er op en het was net alsof hij voor het eerst überhaupt op een paard zat, een vriendin van mij + stalbuurvrouw, haar moeder en mijn vader waren er bij om mij te helpen/steunen , zou dit goed zitten zou ze ook gelijk mee gaan en zouden m'n vader en ik er achter aan rijden.. Uiteindelijk heb ik het rijden afgekapt omdat die jongen alleen maar liep te klemmen waardoor mijn pony een beetje panisch werd en alleen maar hard wou om vervolgens een trek in haar mond te krijgen dat ze te hard wou.. Gelijk afgezadeld en paard op stal, ik was er al wel uit en had er geen goed gevoel bij. Eenmaal klaar zagen mijn vriendin + haar moeder (die al hun hele leven in de paarden lopen) aan m'n gezicht dat ik me poedersuiker voelde en namen me apart, ja maar kijk hoe ze er mee zijn, tuurlijk is niks goed genoeg je wil haar niet kwijt, ze zijn gek met haar, en die meid (de vriendin) kan hem echt goed helpen dat komt echt wel goed, doe het nou maar. Allemaal dat soort dingen werden mij ingepraat en doordat ik zelf uit emotie ook niet meer helder kon nadenken, wel ook tegen hun heb aangegeven het voelt niet goed hebben zij mij omgepraat. Vervolgens wouden meid + vriend ook nog wat van de prijs af banketstaaf, prima doe maar, op belofte dat we contact zouden houden en 4 weken proeftijd, ik mocht dan komen kijken voor die tijd voelde ik me er nog niet goed bij mocht ze mee terug, kwam ze notabene zelf mee. Prima, paard mee in de trailer, de vader van de vriend reed, nou over de snelweg, zwiep zwiep daar ging de trailer, eenmaal daar aangekomen in een koud kil hok met 2 stalletjes zonder raampje of iets kwam ze te staan, opnieuw dat onprettige gevoel, ook tegen m'n vader gefluisterd ik neem haar zo mee terug hoor. Haar uiteindelijk dus daar gelaten met een vreselijk gevoel. 3 week later zouden we gaan kijken maar dit kon niet door gaan omdat mijn vader ziek werd, hierna heb ik na aanleiding van het app contact (nooit al die beloofde foto's/filmpjes gehad maar ik moest wat..) gezegd ze mag blijven, ik had geen poot om op te staan, tuurlijk miste ik haar maar ik had haar niet gezien en ging na aanleiding van hetgene wat ik had gehoord er vanuit dat het goed met haar ging en ze leuk met haar bezig waren. Nog geen 2 weken later werd ik overal geblokkeerd en verwijderd en heb ik ze nooit meer te pakken gekregen, om er nog geen jaar later achter te komen dat ze nog geen half jaar na de verkoop vanaf hier weer door verkocht is voor het dubbele geld, als sport pony notabene terwijl ze bij mij weg ging als recreatie pony en daar was ze zogenaamd ook voor bedoeld.

Goed een heel verhaal, maar dit is even mijn situatie en die vertel ik je omdat ik tot op de dag van vandaag spijt heb dat ik niet naar mijn eigen gevoel heb geluisterd.
Is je gevoel niet goed, of het nou is om de mensen, om wat ze je paard te bieden hebben, om de angst voor vals geld maakt niet uit. Doe het alsjeblieft niet.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:09

Annet_Dottie schreef:
Ik weet niet wat voor jou verder de reden van de verkoop is etc, maakt verder niet uit maar ik heb 1,5 jaar geleden mijn paardje wat tevens m'n allerbeste maatje was moeten verkopen, een jonge meid was voor haar vriend aan het kijken en dus zouden ze samen komen, zij was instructrice en haar vriend kon wel wat rijden dus zocht ze een leuk paardje waar hij mee kon leren en zou zij hem begeleiden. Eerste keer dat ze komt (Arnhem - Groningen) komt ze ineens alleen. HUH? Ik wou namelijk niet na 1 keer kijken beslissen en nu dus helemaal niet meer, uiteindelijk werd dat wel 1 keer omdat die vriend er op zou rijden. De keer er op kwamen ze dus wel met z'n 2en en met de vader van de vriend die geen woord Nederlands sprak, hij stapte er op en het was net alsof hij voor het eerst überhaupt op een paard zat, een vriendin van mij + stalbuurvrouw, haar moeder en mijn vader waren er bij om mij te helpen/steunen , zou dit goed zitten zou ze ook gelijk mee gaan en zouden m'n vader en ik er achter aan rijden.. Uiteindelijk heb ik het rijden afgekapt omdat die jongen alleen maar liep te klemmen waardoor mijn pony een beetje panisch werd en alleen maar hard wou om vervolgens een trek in haar mond te krijgen dat ze te hard wou.. Gelijk afgezadeld en paard op stal, ik was er al wel uit en had er geen goed gevoel bij. Eenmaal klaar zagen mijn vriendin + haar moeder (die al hun hele leven in de paarden lopen) aan m'n gezicht dat ik me poedersuiker voelde en namen me apart, ja maar kijk hoe ze er mee zijn, tuurlijk is niks goed genoeg je wil haar niet kwijt, ze zijn gek met haar, en die meid (de vriendin) kan hem echt goed helpen dat komt echt wel goed, doe het nou maar. Allemaal dat soort dingen werden mij ingepraat en doordat ik zelf uit emotie ook niet meer helder kon nadenken, wel ook tegen hun heb aangegeven het voelt niet goed hebben zij mij omgepraat. Vervolgens wouden meid + vriend ook nog wat van de prijs af banketstaaf, prima doe maar, op belofte dat we contact zouden houden en 4 weken proeftijd, ik mocht dan komen kijken voor die tijd voelde ik me er nog niet goed bij mocht ze mee terug, kwam ze notabene zelf mee. Prima, paard mee in de trailer, de vader van de vriend reed, nou over de snelweg, zwiep zwiep daar ging de trailer, eenmaal daar aangekomen in een koud kil hok met 2 stalletjes zonder raampje of iets kwam ze te staan, opnieuw dat onprettige gevoel, ook tegen m'n vader gefluisterd ik neem haar zo mee terug hoor. Haar uiteindelijk dus daar gelaten met een vreselijk gevoel. 3 week later zouden we gaan kijken maar dit kon niet door gaan omdat mijn vader ziek werd, hierna heb ik na aanleiding van het app contact (nooit al die beloofde foto's/filmpjes gehad maar ik moest wat..) gezegd ze mag blijven, ik had geen poot om op te staan, tuurlijk miste ik haar maar ik had haar niet gezien en ging na aanleiding van hetgene wat ik had gehoord er vanuit dat het goed met haar ging en ze leuk met haar bezig waren. Nog geen 2 weken later werd ik overal geblokkeerd en verwijderd en heb ik ze nooit meer te pakken gekregen, om er nog geen jaar later achter te komen dat ze nog geen half jaar na de verkoop vanaf hier weer door verkocht is voor het dubbele geld, als sport pony notabene terwijl ze bij mij weg ging als recreatie pony en daar was ze zogenaamd ook voor bedoeld.

Goed een heel verhaal, maar dit is even mijn situatie en die vertel ik je omdat ik tot op de dag van vandaag spijt heb dat ik niet naar mijn eigen gevoel heb geluisterd.
Is je gevoel niet goed, of het nou is om de mensen, om wat ze je paard te bieden hebben, om de angst voor vals geld maakt niet uit. Doe het alsjeblieft niet.


Warrig verhaal om te lezen, maar snap de strekking. Maar dat vind ik eigenlijk toch een ander iets; je had graag contact gehouden met de nieuwe eigenaren. Maar ja, als je een paard koopt, wil je niet automatisch ook de vorige eigenaren erbij krijgen. En dat een paard of pony weer wordt verkocht, tja, dat is iemands goed recht. Als je niet wilt dat een dier weer wordt verkocht of als je precies wilt weten hoe het er mee gaat, dan moet je het zelf houden. Ik snap dat dat niet altijd mogelijk is, maar ik vind wel dat je bij een verkoop reeël moet zijn.