Kosten weide afzetting stal

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
girlyggirl

Berichten: 3098
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:06

ClauH schreef:
Doe het zelf stal oke, maar de eigenaren van het land willen het in 3-en, de eigenaren van de paarden toch niet ? Dan zou ik dus die afzetting niet betalen, sorry.
Verder zie ik het nut van het afzetten niet in met zo'n klein stukje, in 1 dag is het kaal, ga je door naar de volgende, is het in 3 dagen kaal. Dan is wei 1 toch nog lang niet bijgekomen ?
Zou ik eerder het stuk groter houden en hooi bijvoeren....


Mijn idee! Ik sta ook doe het zelf maar als de stal eigenaar iets wil veranderen dan komt dat toch echt voor zijn eigen rekening, helemaal als ik het er niet mee eens ben! Wij doen echter strookbegrazing wat eigen keuze is en dan betalen we klok enz zelf.

Beauty26
Berichten: 2054
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 21:20

als het ons eigen idee zou zijn om de weide kleiner te maken/3en te delenen zouden we het direct uit eigen zak betalen... maar juist omdat wij het er helemaal niet mee eens zijn, willen wij het eigenlijk niet betalen.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:23

Heb je het er al met hun over gehad dat jullie het niet willen? En uitgelegd waarom?
Je zegt dat ze zelf niks met paarden hebben. Dan kan ik goed begrijpen dat zij niet weten wat de gevolgen zijn van het afzetten van de weide.

Beauty26
Berichten: 2054
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 22:05

Ze willen dit zo omdat de rest van het gras dan goed kan groeien. Omdat het gras nu pas echt gaat groeien, willen ze het in 3en hebben. Als de paarden nu op het pas opkomende gras gaan lopen lopen ze het gras kapot.

Dat is voor hun de reden om het in 3en te willen delen.

We hebbenemen inderdaad laten weten dat wij het niet willen, maar nog niet uitgelegd dat als er 7 paarden op zo'n klein stukje staan het gras ook binnen de kortste keren kapot gelopen is.

Ik denk dat we maar s met ze om de tafel moeten idd.

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:11

Het gras groeit op het moment sowieso niet erg hard zeker met het weer wat komen gaat

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:17

Wie heeft er eigenlijk voor gekozen om zoveel paarden op zo'n klein stukje te houden?

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:19

StalNollie schreef:
Het gras groeit op het moment sowieso niet erg hard zeker met het weer wat komen gaat


>;) Het zijn misschien dan wel koude nachten, maar met het zonnetje overdag groeit het gras als kool. Hier in de buurt zijn ze overal al begonnen met de 1e snede, omdat het gras al bijna plat ligt. (Wel bemest gras, maar dat doen wij met de paardenweiden ook altijd).

Mijn paarden gaan nu naar de 3e weide en de 1e weide kunnen ze eind van de maand ook weer op, gras is al flink bijgegroeid. Zelf heb ik nu 6 paarden en 1 koe op stukken van 50 x 100 lopen d.m.v. stripbegrazing, maar dat hebben ze in een week echt kaal. Scheelt dat ik in totaal 3 ha ter beschikking heb :o

In jullie geval zou ik er dan eerder voor kiezen om van die weitjes 3 fatsoenlijke paddocks te maken en de paarden permanent d.m.v. slowfeeders te gaan bijvoeren. Zo kun je 3 stabiele groepjes maken en hebben ze ook wat meer ruimte en rust.

cam
Berichten: 3020
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:22

Hoeveel betalen jullie per paard voor het gebruik van het land?
En zit daar dan het hooi bij?
En hoeveel hooi krijg je dan per paard.
Het zelf kopen van spullen op een doe het zelf stal vind ik wel afhangen van de stallingskosten.

En ja ik vind het ook teveel paarden op dat stukje grond.
Ik heb 3 paarden op 7000m2 wei met nog 400 meter pad om de wei waar ze in de nacht lopen. Endan red ik het maar net onze het hele jaar gras te kunnen aanbieden

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:52

Hier groeit de weide niet hard ook bemest maar lopen ze wel hele kaar op 24/7 onze hooi wei groeit inderdaad ook wel. Maar land waar nu beesten het bij houden of maar even ar zijn geweest groeit nu bijna niet ( zekr niet bij de bedoeling van stalhouder van ts )

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:56

StalNollie schreef:
Hier groeit de weide niet hard ook bemest maar lopen ze wel hele kaar op 24/7 onze hooi wei groeit inderdaad ook wel. Maar land waar nu beesten het bij houden of maar even ar zijn geweest groeit nu bijna niet ( zekr niet bij de bedoeling van stalhouder van ts )


Onze weilanden krijgen 's winters "rust" om te herstellen. Van november tot eind februari komen er geen paarden op, kale plekken worden doorgezaaid en de weides worden gesleept en bemest.

WendyLotte

Berichten: 1139
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 23:17

Mochten jullie het toch gaan doen, kijk dan eens hier : http://www.agrishop.nl/afrastering/mobi ... cm_c89.htm
Voor zover ik weet is dit echt de goedkoopste.
Wij hebben de laatste x ook hier besteld, daar kan weinig winkel of leverancier tegen op. (En ik heb al van veel verschillende winkels e.d spullen staan na bijna 15 jaar "doe het zelven"..... :j )

Beauty26
Berichten: 2054
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 07:42

bruintje: de stal houders hebben hiervoor gekozen, hun hebben zoiets van we hebben 7 stallen dus deze willen we vol hebben. Maar hierbij vergeten ze dat de vorige bewoners meer land hadden.

Suffie:paddocks ervan maken, gaat helaas niet.

Cam: we betalen €100 per paard, hierbij betalen we zelf hooi,stro etc etc.

Wendylotte: bedankt ik ga ff kijken

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:47

Zo, dat is dan best aan de prijs :oo voor een stal waar je alles zelf moet doen en ook nog eens geen weidegang hebt....

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:55

Nog nooit nergens meegemaakt dat bij die het zelf stal spullen gekochte meteen worden zoals iemand op pagina. 1 opperde. De verzorging doe je zelf een vaak ook de inkoop van hooi en stro maar meer ook niet.

Wat betreft het opdelen: totaal nutteloos. Binnen een maand is alsnog alles kaal

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:24

Beauty26 schreef:
bruintje: de stal houders hebben hiervoor gekozen, hun hebben zoiets van we hebben 7 stallen dus deze willen we vol hebben. Maar hierbij vergeten ze dat de vorige bewoners meer land hadden.

Dan kocht ik niet 1 paaltje.
Die pensionhouder wil gewoon maximaal geld vangen op te weinig grond.
En daar wil hij nu jullie probleem van maken.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:00

Ik bedenk me net dat ik eigenlijk precies dezelfde hoeveelheid grond heb, mijn weide is raaigras en mijn paddock even groot als een bak maar met andere afmetingen.
Deze grond heeft de draagkracht van 2 e ponys en misschien nog een shet erbij, en dan is het aan het einde van de zomer echt goed kaal. Opdelen lijkt me voor 7 paarden echt zeer nutteloos.

Ik ben het met bruintje eens, gewoon niet doen.

Beauty26
Berichten: 2054
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 10:05

Bedankt iedereen weer voor de reacties... het punt is idd dat ze nu proberen om het land "te sparen " door onze paarden minimaal (eigenlijk niks) aan weide te geven.

In hun ogen doen ze het goed, tja hoe leg je aan mensen uit die niks met paarden hebben dat het weiland eigenlijk sowieso te klein is voor 7 paarden en dat dat in 3en delen helemaal geen optie is...

tamary

Berichten: 29320
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:23

Correct mesten (en uitmesten!), kalken en dan vanaf ong. half mei elke dag 30-60 min grazen zal je misschien lukken, maar dan alles het hele stuk geven. Zo sept/okt. paarden er af, alles netjes kort laten grazen met wat schapen (ook tegen de wormbesmetting die er gegarandeerd bij komt), slepen, rollen en rustig wachten tot er weer aardig wat staat zo rond half mei. Dan heb je wat snoep gras dat met veel geluk genoeg is voor het weideseizoen, maar als voer zal het niks doen.

Die mensen zijn nu aan het lezen, maar vergeten even de hoeveelheden oppervlak/paard er bij te rekenen.

Beauty26
Berichten: 2054
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 15:31

Ik ga ze anders maar s een link sturen met hoeveel gras per paard nodig is ... miss dat ze het dan wel gaan snappen.. :+

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:35

Beauty26 schreef:
Ik ga ze anders maar s een link sturen met hoeveel gras per paard nodig is ... miss dat ze het dan wel gaan snappen.. :+

Volgens mij verschillen de menigen daar nogal over. Het gros van de bronnen die ik gezien heb zeggen 2500 vierkante meter per paard maar ik denk dat dat vrij veel is bij beperkte weidegang.

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:42

Als je het echt volgens de berekeningen wilt doen, dan tellen ze 2 paarden per ha voor 24/7 weidegang van mei t/m oktober.

Beauty26
Berichten: 2054
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 16:05

Oke bedankt! Nou ja t hoeft niet helemaal volgens de juiste berekeningen etc maar meer om ze in te laten zien dat het stukje weide wat ze nu hebben gewoon veel te klein is.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:30

Doe het zelf stal (DIY livery) betekend hier in engeland iets heel anders :), daar doe je alles zelf wat met je eigen paard te maken heeft maar de staleigenaar is verantwoordelijk voor onderhoud en uiterlijk vd de stalling en omgeving... maar als dat in NL echt zo is ben ik bang dat je het idd zelf moet kopen (ondanks dat het hun land én hun idee is?). Vind het wel apart.

Zonde dat er zo weinig land is en zoveel paarden. Snap wel dat je daar alsnog voor kiest als je in Utrecht woont, aanbod qua stallen plus buiten beweging in de winter is echt heel laag...

Succes!

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Kosten weide afzetting stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:16

Een gemiddeld paard heeft 40 tot 60 m2 per dag nodig om aan zijn basisbehoefte van droge stof opname te voldoen. Die 40 tot 60 m2 is afhankelijk van de lengte van het gras. Met die kleine stukjes van jullie loop je grote kans dat de zode veel te kort wordt afgegraasd en dat het gras al snel plaats gaat maken voor onkruid. Ook heb je onvoldoende mogelijkheden om de weiden te laten rusten na het bemesten om weer aan te laten groeien. Dit zal echt alleen snoepgrazen gaan worden, of 1x in de maand alles of niets. Hebben ze nog wel meer grond en wat wordt daar dan mee gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:35

dus je krijgt een stuk van max. 60x180 (3 keer 20x60) voor wat, 7 paarden? Dat is 10800m², maw iets meer dan 1ha. Is het te vergelijken met een bak van 20x40, dan heb je 7200² = 72 are. Dat haal je niet. Ik heb voor 2 rijpaarden, een tinker en 2 shetjes 1,5ha en ik moet nog hooi bijvoeren... De mijne staan wel 24/7 buiten. Mijn weilanden zijn onderverdeeld in een stuk van 20 are, 2x ongeveer 40 are en 1x 50 are. Die stukken van 40 are zijn op max. 2 weken kort gegeten als er 2 paarden op staan zonder strookbegrazing en zonder bijvoeren. Het is dan niet echt helemaal kaal, maar wel kort.
De 2 kleintjes kan ik wel een hele zomer (april - oktober) op 50 are houden zonder beperking. Dan heb ik voor de 3 grote 1ha over. Dat is dan nog om de 2 weken wisselen...