Stalling twijfels over voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luffwinny

Re: Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:28

ik zag laatst in de vlog van jill dat ze havens slobber droog gaf ( dit kan gewoon maar weet niet welke variant ). Lijkt me makkelijk in dit geval.,

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:30

Maar niet bij een oude pony....
Risico op verstopping is dan nogal groot..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:31

Ze moet seniores priores hebben omdat ze mager is, dus andere slobber gaat m niet worden...

Ze heeft gereageerd, vergeten. Heb gezegd dat het wel belangrijk is dat ze het elke dag krijgt en dat ze het anders ook wel savonds mag geven als dat makkelijker voor haar is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:38

Fijn dat ze in ieder geval wel eerlijk reageert!!!
Misschien nu dan samen kijken hoe dit voorkomen kan worden.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:40

Zo zie je maar, gewoon even communiceren, het is niet altijd onwil........hopelijk kom je er uit en lukt het je een manier te vinden dat het niet vergeten wordt door de staleigenaresse.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:08

Je zou ook stickers met dagen erop kunnen doen ( ma tm zo) zo weet ze precies welke dag het bakje hoort.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:19

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:22

Fijn dat je ook met een mogelijke oplossing komt ts!

Mijn pony heeft ook op een stalling gestaan waar hij zijn noodzakelijke supplementen niet kreeg. Ze verzekerde mij steeds dat het helemaal goed ging! Twee keer per week voerde ik zelf en kwam er achter dat het helemaal niet zo ging als afgesproken. Ik heb mijn pony verhuisd want wat ik ook deed (zelfs extra voer bijkopen om het makkelijker te maken, het ging niet goed. Stalling er na was ik ook afhankelijk van anderen en dat werkte ook niet. Pony is vlak daarna dood ziek geworden dus weer verhuisd. Nu doe ik alles zelf weer. Veel werk omdat het herstel erg lang duurde. Vandaag voor het eerst sinds maanden 1x naar mijn pony gegaan. Het gaat nu goed gelukkig!
Binnenkort ga ik een paar dagen weg. Ik zet dan voor iedere dag het voer klaar.

Ik hoop dat je er uit komt met de stalbazin en dat jij je pony lekker vol vertrouwen kan laten staan!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:31

Vraag: eet jouw paard de Prascend voor de Cushing dan zo op? Mijn paard vond het verschrikkelijk vies. Het was elke dag weer uitdaging om haar over te halen om haar medicijnen te nemen
Als je de slobber al klaar maakt, wordt de Prascend nat. Dan is het helemaal bitter. Benieuwd of hij het nog wel eet als de Prascend nat is

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:46

De mijne krijgt zijn prascend door zijn gewone voer en eet het zo op.
Het fijnst is wel dat prascend iedere dag rond hetzelfde tijdstip wordt gegeven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:54

Hoe erg heeft hij die slobber dagelijls nodig? Kan je het vervgen door een droogvoer?
Indien wel zou ik opteren om 2 bakjes per dag klaar te zetten. zet op iedere dag duidelijk dag +voederbeurt (maandag ochtend, maandag avond....)
Daarin doe je de hoeveelheid krachtvoer dat je wil geven en de supplementen. Enkge dat ze hoeft te doen is het juiste bakje in de bak te gooien.
Ik veronderstel dat je meerdere keren per weel gaat, dan zou ik de slobber thuis aanmaken, meenemen in een emmer met deksel erop en de dag dat je gaat als extra voeren.
(je kan ook 2 porties aanmaken, de ene geef je de dag dat je zelf gaat, de andere zet je klaar in het bakje voor de dag erop. als je zelf om de 2 dagen gaat heeft hij dagelijks een portie slobber).

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:07

Ik ben persoonlijk een kreng daarin...

Mijn pony hoestte. Ze kwam al op me af lopen "Hij hoest, ik bestel bij de DA wel xx (geen idee meer wat)".. Ik meteen gezegd "ik regel dat zelf bij MIJN DA. Daar al wat gezeik over. Maar mijn paard, mijn keuzes. Kreeg dus niet xx maar yy. Was ze al niet happy mee, maarja. Moest ie 2x per dag een schepje hebben. Kreeg een hele pot. Moest ruim voldoende zijn. Pot was heel snel leeg. Mijn pony hoestte nog steeds en de dagen dat ik er was met het voeren werd het "elke keer vergeten". Hun eigen paarden waren wel gestopt met hoesten zonder dat ze iets kregen. Uiteindelijk zelf maar iets in het hapje (muesli en supplementen staan thuis die zitten in "het hapje") gegooid en het was zo over.

Toen was mijn vertrouwen weg en ben ik ook weggegaan. Was niet de enige die problemen met voeren had. Iemand wilde dat zijn paard muesli kreeg. Zelf gekocht. Werd gewoon niet gegeven onder het motto vergeten.

Slobber etc. iets wat moet weken durf ik niet door een andere te laten maken. Ik ben daarin echt een uberzeikerd.

Maar bij mij is het heel simpel. Vertrouw ik de stal niet en heb ik het idee dat ik moet controleren, dan ben ik er weg. Ik wil dat het goed is voor mijn pony, en ik wil er een leuke hobby aan hebben, niet meer stress en alles. Een keer wat vergeten is menselijk. Maar als ik kijk hoe het gaat waar ik nu sta.. Doen ze een poedertje over iets heen, controleren ze ook of het op is. etc. Eet ie het minder goed op, hoor je het meteen en mjah.. Daar sta ik met een heel rustig gevoel.

(Overig voer deed ik overigens zelf.)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:19

Ik zou toch proberen zelf elke dag te gaan weet je tenminste zeker dat ie zijn medicijn krijgt.
Bij ons op stal ook een pony met Cushing, mensen hebben het ook druk, maar komen elke dag om in ieder geval het voer klaar te maken voor de pony zodat stalhouder dit kan geven.
Pil krijgt hij ook iedere dag dit doen ze zelf, en als ze niet kunnen vragen ze mij of iemand anders.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:31

Zou ieder geval voor andere slobber gaan waar je water op doet en na 10 minuten klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:37

Het voer is klaar gemaakt, bakje hoeft alleen over de muesli gegooid te worden.

Ik kan gewoon niet vaker komen, heb voor deze stalling gekozen omdat het all inclusief is omdat ik niet elke dag heen kan.

Deze slobber moet ze hebben, ik kan niet over op een andere. Is seniores priores. Andere slobbers is gewoon geld weggooien. Ze krijgt het niet om de stalhoudster te pesten ofzo, maar omdat ze aan moet komen en dat doet deze slobber goed.

De prascend eet ze gewoon op als het door het voer zit, doe het al drie jaar zo en gaat prima!

Het zal wel gewoon vergeten zijn. Ik hou het wel in de gaten. Misschien ben ik ook niet duidelijk genoeg geweest. Is eerder ook zoiets gebeurt. Pony liep bij een andere in maar kreeg vreselijke ruzie en mijn oudje kon niet wegkomen op tijd, waardoor ze viel. Heb toen aangegeven dat ik haar apart wou hebben. Oké, was prima. Stond mooi apart. Maar na een paar weken liep ze weer bij de anderen in. Heb het toen maar zo gelaten, tot ze laatst weer ruzie kregen en mijne over de kop sloeg.
Toen meteen apart gezet en gezegd dat ze echt niet bij elkaar inkunnen. Tot nu toe gaat het goed en staat ze apart.

Misschien ben ik dan niet duidelijk genoeg. Ik ga het gewoon weer even aankijken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:41

amoj schreef:
Deze slobber moet ze hebben, ik kan niet over op een andere. Is seniores priores. Andere slobbers is gewoon geld weggooien. Ze krijgt het niet om de stalhoudster te pesten ofzo, maar omdat ze aan moet komen en dat doet deze slobber goed.

Er zijn zoveel mogelijkheden qua voeding om een paard dik te krijgen. Ik zou me als ik jou was niet zo vastklampen aan aan de seniores priores.

amoj schreef:
Ik kan gewoon niet vaker komen, heb voor deze stalling gekozen omdat het all inclusief is omdat ik niet elke dag heen kan.

Je kan niet van deze mensen op aan. Ze bieden vol pension aan, maar geven dat in principe niet.
Misschien is een andere vol pension-stal een betere optie...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:48

Heb je het de stalhouder uitgelegd waarom het paard het moet krijgen?
Vergeten kan natuurlijk wel een keer maar ik zou toch zeker nog een keer over praten en hoe vervelend ook als er geen verbetering is en de stalhouder de belangen van klant en paard niet voorop stelt rond gaan kijken voor iets anders. Al denk ik dat het best een uitdaging is om een plek te vinden waarbij iemand de slobber ook echt zelf kan klaarzetten en later op de dag ook nog geven.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:48

en als je nou op alle bakjes de dagen van de week zet?
weet je precies welke dag hij niet gehad heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:59

Pony heeft cushing, snel hoefbevangen, 29 jaar, niet alle tanden meer, vreselijk kieskeurig... Ben benieuwd wat jij dan nog meer voor opties weet horsetopshop?
Het is niet 'zomaar een paard dik krijgen'...

Dagen van de week maakt niet zoveel uit want elke dag krijgt ze hetzelfde.

Dat de slobber gemaakt wordt is erg fijn en ik weet dat dat niet op alle stallen gedaan wordt, maar hier werd bij het eerste gesprek gezegd dat dit geen probleem was. Dan neem ik ook aan dat dit gebeurt, het is afgesproken en ik betaal er voor. Als het teveel moeite is dan mag dit gezegd worden maar verkas ik naar een andere stal, heb deze stal niet zomaar even gekozen.

Vergeten kan inderdaad, vind ik voor een x ook niet erg maar twee dagen van de vijf niet geven, is wel heel veel. Het is vast geen onwil maar ga het nu beter in de gaten houden.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:09

Pavo speedibeet en 18+ muslie van pavo is een aanrader, onze IJslander van 31 doet het daar super op , zelfs aan de dikke kant. Daarvoor ook subli senioren gestaan. Voordeel van pavo is dat het met 10 min klaar is.

xLissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:11

Als de pony elke dag hetzelfde krijgt maakt het qua inhoud inderdaad niet uit om op de bakjes de dagen van de week te zetten. Dit kan misschien wel helpen bij het zien of de pony de medicijnen die dag al heeft gehad. Als op maandag het bakje van maandag nog vol zit, hoeft de stalhouder niet de bedenken of het nou wel of niet gegeven is. Misschien is het zo overzichterlijker voor de stalhouder en wordt het niet vergeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:17

Daar heb je een punt inderdaad, xlissy. Ga dan toch maar twee bakjes er bij kopen en met dagen werken.

Speedibeet lust ze niet. 18 Plus muesli van Pavo zet niet aan bij haar. De slobber van pavo lust ze ook niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:41

Ik zou inderdaad ook de dagen v/d week er wel op zetten, voor de stalhouder zodat ze kunnen zien of ze het die dag wel of niet gegeven hebben!

Moet wel zeggen, ik zou zelf bij zo'n stal snel weg zijn. Ik moet mijn stalbaas echt wel kunnen vertrouwen dat ponylief eten en medicatie gewoon krijgt, zeker als het zo netjes wordt klaar gezet.

En klaarzetten, als ik het goed begrijp gaat medicatie over de muesli toch? en savonds slobber? Dus je kan twee emmers per dag klaar zetten (muesli met medicatie in 1 emmer en andere emmer droge slobber waar dan alleen water bij moet nog?) Dan kunnen ze als ze emmer 1 voeren meteen emmer 2 met water vullen en dan tegen de tijd dat het weer etenstijd is is die slobber goed geweekt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:46

Waar staan de bakjes? In de buurt van de slobber of bij je kast? Misschien dat dat ook nog kan helpen! :) Verder inderdaad lastig qua voeren. Suggestie van Toydoll is ook nog een goede; pracsend over het droge voer en in de ochtend de slobber.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:08

amoj schreef:
Pony heeft cushing, snel hoefbevangen, 29 jaar, niet alle tanden meer, vreselijk kieskeurig... Ben benieuwd wat jij dan nog meer voor opties weet horsetopshop?
Het is niet 'zomaar een paard dik krijgen'...

Ho ho. Ik zeg alleen maar dat je je niet zo vast moet klampen aan die ene voeding.
Ik heb er 1 staan van 27 met Cushing. Is altijd al wat mager geweest, maar krijg ik gewoon weer goed op gewicht hoor. Zonder de voeding die jij voert.
Er is meer dan alleen dit.