Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Re: Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 09:22

Silvia58 dat vind ik wel drastisch, hoor! Het zijn geeoon redelijke mensen en ik geef zelf mijn grenzen niet goed aan dus hoe moeten zij het weten...vandaar ook de vraag...dan sta ik wat steviger in mijn schoenen als ik weet dat het niet onredelijk is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:23

IHN schreef:
ik zit met een klein dilemma. Ik heb een paar pensionklanten (vrouw stond vorig jaar op mijn erf of ze haar paarden mocht stallen, inmiddels staat haar vriend hier ook). Gaat i.p. prima. Ik verdien er niet veel op, want zij betaald 100 per maand per pony en hij 130. De paarden hebben een inloopstal en 24/7 hooi tot hun beschikking. (Momenteel gaat er 80 per week aan hooi door).

Als je er meer aan wil verdienen kun je er altijd nog voor kiezen om de prijs te verhogen.

IHN schreef:
Laatste tijd gaat het echt goed. Ze helpen goed mee (wat ook afgesproken was, maar ze vonden eerst dat ik best meer kon doen, want ze betaalden genoeg. Ik heb ze toen een aantal adressen gegeven van stallen waar voor 200 euro alles gedaan werd maar paarden met geluk een paar uurtjes buiten kwamen..toen was het rustig :)).

Proest, goed gedaan!

IHN schreef:
Net voor ik terugliep hoor ik mensen...bijrijdster van stalklant met haar moeder. Ik schoot een beetje uit mijn slof want ik schrok me rot.

Je kunt met je stalklant afspreken dat zij altijd vantevoren even een berichtje stuurt om aan te kondigen als de bijrijder komt.

IHN schreef:
1e vraag: ben ik raar als ik niet wil dat "vreemden" hier maar hooi gaan geven? En sowieso zonder aankondiging het erf op lopen? Ik heb gezegd dat ik sowieso van haar wil horen dat er mensen komen voor haar paard. Straks gebeurt er iets en heb ik het gedaan.

Aangezien ze 24/7 hooi hebben en jij dit voorziet(?) vind ik het zeker niet vreemd dat je niet wil dat de bijrijder hooi geeft. Als het de taak van de stalklant is dan kun je overwegen dat de bijrijder deze taak over mag nemen (onder voorwaarden)

IHN schreef:
2e vraag: 1e paasdag komt mijn familie eten. Kan ik het maken om aan te geven dat ik die dag pas vanaf 15 uur mensen op het erf wil? (Paarden verzorg ik natuurlijk gewoon). Ik wil gewoon even in alle rust samen kunnen zijn met mijn familie.

Ik vind dat je dat niet kunt maken, je hebt nu eenmaal pensionklanten genomen. Als je rust op je erf wil moet je geen klanten nemen. Je zou kunnen afspreken dat ze na 10u welkom zijn ipv v/a 8u, maar daar zou ik het dan wel bij laten. Verder kun je aangeven dat je die dag geen extra mensen wil (dus alleen de eigenaar, niet de bijrijder).

IHN schreef:
3e vraag: ik heb meerdere malen aangegeven dat ik wil dat sigarettenpeuken in een asbak gedaan worden. Een asbak hebben ze nu meegenomen, gebruiken ze ook, maar nog steeds vind ik sigarettenpeuken in de rijbak en op het erf. Ik overweeg nu om aan te geven dat er alleen nog achter het huis gerookt mag worden (de kinderen zien het dan ook niet want ik vind het sowieso geen goed voorbeeld en ze roken nu ook tijdens het longeren bijv. en een peuk wordt dan algauw aan de kant gesmeten). En dat, wanneer ik nog een keer ergens een peuk vind er op het hele erf een rookverbod van kracht wordt? Ik haat het echt als er gerookt wordt maar ieder zijn ding...alleen ben ik er echt flauw van dat ik die vieze peuken ook nog op moet ruimen.

Eerlijk: ik vind het al heel coulant dat je het nog wil toestaan. Ik zou dan nu aangeven dat er alleen achter het huis gerookt mag worden en dat als je nog één keer een verdwaalde peuk tegenkomt er op het hele erf niet meer gerookt mag worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:23

Waarom neemt de bijrijder de halve familie mee?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:24

Wat een brutale mensen :=
Ik zou het gewoon luchtig bespreken met ze en kijken of je een oplossing kunt vinden. En een stalgeld verhoging kan altijd, zie je vaker.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:26

Op zich is laat openen best redelijk op bepaalde dagen, mits dit ruim van tevoren is aangegeven. Een paar dagen van tevoren is echt te laat.

Verder denk dat je vooral duidelijo moet communiceren wat je verwacht en wat je regels zijn. Dan kun je daarna mensen er ook goed op aanspreken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:26

Ik zou het eerste geval met de brijrijders/vreemden en je stalklant bespreken. Dikke kans dat daar ergens een miscommunicatie zit. Dan kun je daarna meteen duidelijk maken dat vreemden niet onaangekondigd welkom zijn bij je paarden.

Bij mij op stal is het erf ook wel eens een halve dag dicht geweest omdat de eigenaars weg waren. Ik vind wel dat je laat bent met aankondigen (immers, je stalklanten hebben vast ook Paas-plannen) als je dit nog de vrijdag voor de desbetreffende zondag doet, maar hee, jouw erf, jouw regels.

En voor wat betreft het roken/laten slingeren van peuken vind ik je plan heel redelijk. Je hebt het al een aantal keer uitgelegd en een specifieke rookplek uit de buurt van paarden/kinderen/hooi/bodembedekking is altijd verstandig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:27

Ik vind dat je met een kleine pensionstal zoals dit, best wel mag vragen of ze rekening willen houden met de tijd.

Met grotere pensionstallen wordt dat lastig omdat je veel meer mensen hebt..

Wat meestal wel hilarisch is, is bij een stal waar alles gedaan wordt en paarden voldoende buiten staan, je sommige mensen zelden tot nooit ziet, behálve als het niet uitkomt. Want dan willen ze persé op die dag rond dié tijd naar hun paard!

Ik zou nooit aan pensionklanten beginnen :') Heb je ze echt nodig? Gewoon opzeggen, opheffen en niet meer aan beginnen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:27

Ik vind dat je geen onredelijke eisen stelt. Maar het was wel veel handiger geweest als je dit soort dingen vooraf goed had doordacht en besproken. Nu zijn zij al gewend aan bepaalde zaken en erger jij je al aan dingen.

Het is niet onredelijk dat je heel soms een dag hebt waarbij je je erf voor je alleen wilt. Alleen als je dat vooraf had gezegd hadden de mensen nog een keuze gehad of zij dat ook acceptabel vonden. Nu is het een wijziging op wat zij dachten te hebben. Het lijkt mij nu noodzakelijk dat je met hen overlegd hoe jullie dit samen aan kunnen pakken. Gezien het ook redelijk korte termijn is.

Het handigste lijkt mij dat je nu alsnog algemene regels gaat opstellen met elkaar. Zal even ongemakkelijk zijn. Maar irritaties op je eigen erf lijken mij echt vreselijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:33

pol013 schreef:
Ik vind dat je geen onredelijke eisen stelt. Maar het was wel veel handiger geweest als je dit soort dingen vooraf goed had doordacht en besproken. Nu zijn zij al gewend aan bepaalde zaken en erger jij je al aan dingen.

Achteraf kijk je een }:0 in de kont... sommige dingen moet je leren door trail and error... En niks is in steen gegraveerd dus als een aantal dingen niet lijken te werken, kan je toch altijd iets veranderen?

Bijrijders verbieden lijkt me wat onhaalbaar, maar hele kuddes op je erf is ook niet fijn. Ik kan me voorstellen dat je vantevoren niet bedacht had dat t er zoveel zouden worden..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:42

Mbt het roken: een algeheel rookverbod instellen muv één vaste plek. Niet omdat je het niet leuk vindt om peuken uit de bak te moeten vissen maar ook in het kader van de brandveiligheid in en om de stallen. Spreek gewoon één vaste plek af waar ze veilig kunnen roken.

Halve dag sluiten ivm een feestdag. Waarom niet? Van die 365 dagen in het jaar is het toch niet zo raar dat je één of twee keer je stal een halve dag dicht doet? Die andere halve dag ben je gewoon open toch? Is bij ons ook. Sterker nog: elke zondag gaat stal bij ons om 13:00 uur dicht. Iedereen komt 's ochtends. Heb je zelf ook nog wat aan je zondagmiddag. En als iemand 's ochtends niet kan, spreken we onderling af om elkaars paarden binnen of buiten te zetten.

Mbt de bijrijders, dat is gewoon een communicatiefoutje geweest. Maar geef duidelijk aan wat je grenzen zijn.

Spreek ruim van tevoren af wat en hoe. Dat voorkomt irritaties aan beide kanten.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:12

Heb deze winter zelf voor het eerst 2 pensionklanten gehad. En bij mezelf vast gesteld dat ik er niet mee om kan gaan. Dus 2 maand geleden gezegd dat ze per 1 mei beiden een nieuw plekje moesten zoeken,

Ze betaalden keurig dat was het probleem niet, maar er was afgesproken dat ze ook helpen zouden en dat gebeurde niet, hun troep slingerde ook steeds overal en 1 nam ook altijd de hele familie mee waardoor ik mezelf niet prettig voelde op mijn eigen erf. Dus ik ben niet geschikt voor pension eigenaresse

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:36

Cer: dat zeg ik toch ook? Alleen is het dan ook gek om zonder tijd/overleg regels ineens te veranderen.

Dus ik vind dat je dan nu niet voor overmorgen ineens kunt mededelen dat je niet welkom bent tot 15:00. Dat zul je nu even moeten overleggen.
Als zij dan aangeven dat ze zelf plannen hadden in de middag vind ik het niet heel redelijk om ze de toegang te ontzeggen.

Nu overleggen. En voor later even regels op gaan stellen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:43

Je zou natuurlijk kunnen vragen of het mogelijk is dat de bijrijdster gewoon alleen komt, met een keer een enkele uitzondering. Niemand hoeft, imo, zijn hobby uit te oefenen in het gezelschap van de halve familie. En daar bovenop meldt je dat de bijrijdster nooit hoeft te voeren.

Openingstijden overdag is lastig. Wellicht heeft jouw klant of de bijrijdster wel een afspraak om 16 uur. En dan is het vervelend als ze pas na 15 uur mogen komen. Maar als deze persoon gewoon alleen komt heb je er toch weinig last van?
Wel kun je openingstijden stellen in het algemeen: ze mogen komen bv van 9-21 uur. Uitzondering is een ziek paard.

Roken alleen op een vaste plek en de peuk in de daarvoor bestemde asbak.

Persoonlijk zou ik geen moeite hebben met dit soort regels. :)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 11:00

Punt is dat bijrijdster 14 jaar is. Vandaar ook de regel dat ze hier niet zonder eigenaresse mag rondlopen. Dit heb ik ook duidelijk aangegeven. Nu is eigenaresse er niet en komt ze zonder overleg met haar moeder en kleine broertje. Het zijn nette mensen, hoor. In het begin heb ik ze ook aangesproken dat ik het prima vind dat het kleine kereltje speelgoed gebruikt en op de skelter rijd maar dat ik wel wil dat alles wordt opgeruimd. Doen ze ook. Enige lastige is dat het kereltje mij nogal leuk vind en dus hele verhalen tegen me afsteekt en dat ik dat nogal irritant vind als ik mijn eigen kinderen te spelen heb bij vriendinnetjes zodat ik even rustig mijn ding kan doen. En net je auto gewassen hebben en weer allemaal vette handjes erop word ik ook niet heel blij van...ik ben gewoon niet zo'n peuterfan (babys geweldig en dan weer vanaf een jaar of 10 haha).maar ja...zoiets kun je echt niet maken om dat te zeggen :). Zijn dan ook dingen die allemaal meespelen...als ik er niks mee van doen had was het ook anders, maar iedereen vind ook maar dat je peuters altijd leuk moet vinden en ik vind dat gewoon niet als ik rust wil. O jeetje...ik begin nu echt te zeiken :). Ik heb berichtje inmiddels verstuurd..nog geen reactie op gehad.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 11:02

En ziek paard mogen ze hier zelfs slapen wat mij betreft...is iets heel anders. Heb ook geen tijden dat ze mogen komen maar is mss nieteens zon slecht idee...ik ga altijd op tijd naar bed maar aangezien mijn dlaapkamer tegen de stalingang aanligt is het niet handig als hier om 22.00 uur nog volop bedrijvigheid is

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:03

Eerlijk gezegd vind ik het wel weer zo netjes dat de bijrijdster dan met haar moeder komt als ze met een volwassene bij jou moet zijn. Dus ja, je zeikt. :D
Het gaat er dus om dat jullie van beide kanten elkaar nog wat beter moeten informeren. Dan heb je ook geen irritaties achteraf.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:05

Je bent geen pensionstal maar deze mensen hebben hun paard bij jou privé staan.
Maak je niet te druk om de reactie. Ze zullen het wel begrijpen. Je kunt ook eerlijk aangeven dat je het wat 'overschat' hebt toch?

Ik snap dat de moeder meekomt met haar dochter en snap dan ook dat haar kleine broertje niet alleen thuis kan blijven dus ook mee komt.
Maar daar hoor jij geen last van te hebben. Dat is een taak van de moeder.
Dat mag je toch gewoon zeggen?
Wat is de ergste reactie die je kunt krijgen?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:08

Ik vind de tijden met paas echt onzin , ze zitten niet bij je aan tafel en ik neem aan dat ze gewoon hun ding doen . dat jij je aan meerdere dingen stoort heeft in mijn ogen niets te maken met het bedrag wat ze betalen . Ik snap goed dat je niet altijd je pensionklanten om je heen wilt maar je moet niet op alle slakkenzout strooien .
Heb jij er nu echt zon last van al zouden ze er zijn als jij aan je paas tafel zit ? of is dat meer jou gevoel ?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 11:10

karijn schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het wel weer zo netjes dat de bijrijdster dan met haar moeder komt als ze met een volwassene bij jou moet zijn. Dus ja, je zeikt. :D
Het gaat er dus om dat jullie van beide kanten elkaar nog wat beter moeten informeren. Dan heb je ook geen irritaties achteraf.

Haha Karijn :):).

Ging ook niet perse daarom maar wel dat afgesproken was dat ze dus alleen zou komen als eigenaresse erbij was...nu is eigenaresse op vakantie en komt ze ineens met haar moeder en broertje, heeft eigenaresse tegen haar gezegd dat ze moet voeren maar ik weet van niks. Vandaag komen ze ook maar daar weet ik van dus dat is geen probleem...maar denk dat je gelijk hebt..ik zeik. Haha. Het zijn allemaal kleine dingetjes bij elkaar, anderen die beslissingen maken over mijn terrein waar ik knalhard voor werk...volgens mij ga ik daarom op alleslakken zout leggen. En dan kijk ik regelmatig naar de rijdende rechter etc. en denk ik: mens..maak je niet zo druk en nu doe ik het zelf...

Ik heb aangegeven van het roken en pasen. Kijken hoe ze reageren. En over de rest zeik ik gewoon niet meer :).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:13

De veranderde tijd op pasen vind ik ook nog steeds raar.

Ja als er mensen op je erf/stal lopen zal er altijd een vorm van irritatie zijn, iedereen doet toch dingen anders als hoe je het zelf zou doen.
De vraag is natuurlijk heb je daarvoor dat klein zakcentje over.

Ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind hier geen pensiongasten meer te hebben.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:18

Ik vind dat je heel redelijk bent en zeker voor dat stal geld. Wij zijn op zondagen en feestdagen alleen sochtens welkom op stal ( tot 1 uur) daarna willen ze gewoon rust en privacy wat ik heel logisch vind.
I

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:20

Je bent je wel heel bewust van jezelf. Respect!

Roken lijkt me alleszins redelijk; geheel verbieden. Roken een paarden (hooi/stro etc.) gaat gewoon niet samen!!

Voeren; alleen jij en eigenaresse zelf en anders in overleg. Ook niet gek.

Pasen; op zich als je dat prettig vind, moet dat in overleg best kunnen. Maar als zij nou echt willen komen; kun je het eigenlijk niet verbieden. Dat zou wel kunnen, maar als ze er al staan; dan vind ik dat je dat niet kan maken. (Ik zou zelf nooit meer op een stal gaan staan met openingstijden, dus dan kies je daar vooraf voor zeg maar...)

Hele families op je erf; ik zou dat ook niet zo fijn vinden.. :')

Maar ik denk wel dat het een 'communicatie moet beter' geval is. Maar dat heb je al gedaan dus! +:)+

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 11:21

jiperdepip schreef:
Ik vind de tijden met paas echt onzin , ze zitten niet bij je aan tafel en ik neem aan dat ze gewoon hun ding doen . dat jij je aan meerdere dingen stoort heeft in mijn ogen niets te maken met het bedrag wat ze betalen . Ik snap goed dat je niet altijd je pensionklanten om je heen wilt maar je moet niet op alle slakkenzout strooien .
Heb jij er nu echt zon last van al zouden ze er zijn als jij aan je paas tafel zit ? of is dat meer jou gevoel ?

Meer mijn gevoel. Ook omdat ik elk moment naar buiten geroepen kan worden. Laatst bijv. Was ik aan de telefoon en kreeg ik appje: ben je thuis? Ik reageerde niet gelijk en 2 minuten later: halloooo kun je naar buiten komen? Ik ben in stal. Dus ik geergerd naar buiten met de woorden: ik zat aan de telefoon. Krijg ik terug: nietes ik zag dat je online was. Dat gebeurt niet altijd maar de wetenschap dat het kan gebeuren geeft mij al onrust. Daarbij willen ze niet dat wanneer ze met de paarden bezig zijn de kinderen over de oprit rennen. Mijn kinderen kunnen daar wel mee leven, maar het geeft bijv. regelmatig strubbelingen als de kinderen hier vriendinnetjes hebben...dan worden ze van het hooi gestuurd, gaan ze naar buiten skeeleren op de oprit en moeten ze vervolgens daar weg omdat de paarden schrikken van de skeelers...op het gras gaat het niet en op de straat wil ik ze niet dus kunnen ze dan niet skeeleren. Als met pasen ook mijn neefjes en nichtjes hier zijn heb ik gewoon geen zin om de kinderen in de gaten te houden. En speelt dan ook wel een beetje mijn ergernis mee van de bijrijdster die ineens s morgens vroeg in stal staat terwijl ik juist nog had gezegd een paar dagen geen mensen heerlijk te vinden. Ze komt normaal alleen de donderdag mee met eigenaresse en nu ineens elke dag. Dat is eigenlijk dus nest beetje kinderachtig van mij maar komt denk ik ook dat ik het gevoel heb al zoveel water bij de wijn te doen en het nu gewoon ook een keer klaar is.
Laatst bijgewerkt door IHN op 14-04-17 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:25

Ik vind je redelijk kwa roken. Ik zou echter niet blij worden met een openingstijd. Pasen is een vrije dag voor mij en dan wil ik naar de paarden kunnen. Als je rust wilt moet je geen klanten nemen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:26

Oke dat verandert de zaak.

Dan van te voren aangeven dat er kinderen zijn en dat je zelf niet gestoord wil worden.?

Wel vervelend, voelt dat niet enorm beknellend ? Krijg een beetje het idee dat zij de dienst uitmaken in plaats van jij?