Regels met trailer rijden. Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:44

keeyzie jij trekt een ifor trailer met een passat met b rijbewijs?
wat mag jouw auto trekken
wat weegt jouw ifor
wat weegt jouw paard

Ik heb eigenlijk altijd geweten dat een ifor een behoorlijke zo niet zwaarste trailer van allemaal is en dat je dat eigenlijk nooit met een b alleen kan trekken?

puur ter info hoor, ik val je niet aan maar t zal maar niet mogen dan rijd je dus onverzekerd..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:51

Kingeping schreef:
NinaCharlie schreef:
Jawel Kingkeping, als TMM van auto en TMM van trailer opgeteld maar onder de 3500 blijft.

Als ik mijn eigen combinatie als voorbeeld neem; TMM van auto is 2480 en die van de trailer (2 paards) is 2000. Samen 4480, dus boven de 3500. Deze combi mag niet gereden worden met een B rijbewijs, ook niet als een helemaal niets in de trailer staat.

Als ik een voorbeeld neem van marktplaats; TMM van auto is 1770 en die van de trailer (1,5 paards) is 1350. Samen 3120 kg dus dat mag wél op B rijbewijs.

oke ik snap hem,

Nu mijn trailer: ook 2 paards
TMM 2000
dan mag er dus nog een auto voor met max TMM van 1500 kg
2 paards met een B Rijbewijs is nooit een optie

Laten we even zeggen dat de auto van Finnens TMM 1500 kg is, maar een trekvermogen van 1400 kg heeft dan mag ze hem als nog niet trekken.
Met Be rijbewijs niet en met B rij bewijs niet.

Heb ik gelijk.
Nope. Met BE rijbewijs mag ze deze trailer trekken, alleen niet meer beladen dan tot 1400 kilo.

En als de auto dus wel TMM 1500 kg is en een trekvermogen van 2000 heeft mag het dus wel met B
(al vraag ik me af of er zulke autos zijn :P
NEE. Niet zoals jij denkt. Laat heel dat trekvermogen nou eens weg! Tmm is 1500, dus met B mag er een aanhanger achter met tmm 2000. Tot daar ga je goed. Alleen in theorie dan, in de praktijk bestaat dit niet.

connie64

Re: Regels met trailer rijden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:53

met be mag je toch gewoon trekken wat je wilt, voor zover je auto het toelaat?
of zitten hier ook beperkingen aan?

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:57

haha ach het zal allemaal ik ben helemaal de kluts kwijt..
Ik Mag in ieder geval met onze Volvo onze 2 paard trailer trekken want ik heb me BE :+

En voor de rest kan het me nu een worst wezen, Finnens wanneer ik kan zal ik je rijden.

Ik heb niet zoveel verstand van de therorie maar ik kan wel goed achteruit rijden :')

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:31

1 klein puntje, wat is de kogeldruk van de Volvo?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:23

Kingeping schreef:
finnens schreef:
Wat ik mij alleen afvraag is of dat met E hetzelfde is. Want naar mijn idee wordt er dan gekeken naar daadwerkelijke gewicht, dit moet onder de trekhaaklast blijven.

Sofie ze gaan je niet aanhouden en mee nemen naar een weegbrug.
Als ze je aanhouden kijken ze naar het maximale trekvemogen en LG+LV

Maar naar mijn evaringen heeft de politie er zelf al helemaal geen verstand van :+

Tot je betrokken raakt bij een ongeval, de VOA erbij komt en ze ontdekken dat je geen geldig rijbewijs hebt voor de combi en de verzekeringsmaatschappij geen cent uitkeert. Dan hebben we helemaal niks aan jouw bericht he?

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:30

En dat is toevallig allemaal niet van toepassing. Het rijbewijs is er en de auto en trailer zijn een goede combinatie.
Maar ff niet serieus doen mag hier niet, I know and I'm verry sorry!

Hoop dat je me excuses aanvaard.

Owja en de kogeldruk van de Volvo, geen idee.
T is een V70 en is aangeschaft voor de trailer en de werk aanhanger van me vriend. Dus geloof dat t wel goed zit met de kogeldruk ;)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:34

Ik hoop dat je je realiseert hoe levensgevaarlijk het is om zo laks te denken over kogeldruk. Zo niet, dan zou ik me wat meer verdiepen in kogeldruk, waar het voor dient en wat de gevolgen kunnen zijn van verkeerde/overbelading of onderbelading.
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 30-03-17 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:36

Denk dat TS in België woont en daar zijn de regeltjes anders.
Simpel uitgelegd mag je in België met een B rijbewijs met een aanhanger trailer rijden die:
MTM < 750 kg
MTM > 750 kg MITS de MTM van het samenstel maximum 3500 kg bedraagt.
MTM = Maximaal toegelaten massa
Samenstel = auto + aanhangwagen

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:39

MelissaV schreef:
Simpel uitgelegd mag je in België met een B rijbewijs met een aanhanger trailer rijden die:
MTM < 750 kg

Dat is dus exact zoals in Nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:40

connie64 schreef:
met be mag je toch gewoon trekken wat je wilt, voor zover je auto het toelaat?
of zitten hier ook beperkingen aan?

Met BE mag je niet boven 7500kg gaan van de totale combinatie.

Ifor weegt inderdaad wel wat. Mijn 2-paards HB506 basismodel weegt leeg al 904kg effectief. Dat is zonder voorlader, zonder zadelkamer, zonder wat voor extra foefjes dan ook. Voorlader, zadelkamer etc... dat is allemaal extra gewicht en minder laadvermogen.
Ik geloof dat een 1,5 Ifor al rond de 800kg zit... leeg. Zonder extra foefjes.

Het is simpel:
Tmm auto + TMM trailer < 3500kg = B
Tmm auto + TMM trailer > 3500kg = BE
Zorg gewoon dat er niet meer achter je auto hangt dan wat je mag trekken.

Er zijn wat uitzonderingen op de regel maar daar maak je het jezelf gewoon moeilijk mee. Bovenstaande 3 richtlijnen zijn als basis voldoende om te kijken wat kan en wat niet.

En hier houden ze wel degelijk regelmatig controles waarbij je met combi en al naar de weegbrug mag...

Edit: TS, hou er ook rekening mee dat TMM ALLES is wat je kan bedenken: het gewicht van je auto, het gewicht van je trailer, gewicht van je paard, het gewicht van een volle benzinetank, gewicht van je zadel/tuig/hooinet/watervaatje, jijzelf, de chauffeur, eventuele passagier... Denk niet te snel "dat moet lukken".

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:43

NinaCharlie schreef:
MelissaV schreef:
MTM < 750 kg

Dat is dus exact zoals in Nederland

In Nederland kijken ze geloof ik naar het leeg gewicht van de auto of heb ik dat verkeerd voor?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:44

Blijft grappig die topics waar weer alle mensen allemaal foute dingen roepen, gecorrigeerd worden en morgen staat deze vraag weer ergens op dit forum _/-\o_

Melissa: nee, roep geen dingen als je niets weet

Er wordt voor B of BE rijbewijs ALTIJD naar TTM gekeken, dus TOTALE TOEGESTANE MASSA

Wat een auto mag trekken of wat auto of trailer leeg weegt boeit NIETS voor rijbewijs, nooit.

Voor Nederland dan tenminste

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:46

finnens schreef:
Kan iemand mij vertellen of de volgende combi mag?

Auto die max 1400kg mag trekken. Daar gaat een 2 paards trailer achter die compleet 800kg weegt en een pony van max 500kg er in.
Bestuurder heeft E achter B (al een behoorlijke tijd, voor de nieuwe regels)

Is er iemand die mij simpel regels uit kan leggen, kom er niet uit met al die sites.

Wordt er naar het max laadvermogen gekeken of daadwerkelijke gewicht? Dacht dat daar verschil tussen was bij geen E en wel E.

Wat de auto mag trekken, en wat de trailer leeg weegt is niet van toepassing voor niet E wel E.

De informatie die je wel moet hebben staan op de papieren van de voertuigen, het maximale toegestane gewicht. Tel die op en je weet of je E moet hebben of niet (onder of boven 3500 kg)

Of je auto vervolgens zo'n zware last mag trekken is een ander verhaal, staat los van rijbewijzen

In jou geval heeft de bestuurder E, dus ik snap niet eens waarom je zou twijfelen of dat wel of niet mag ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:48

Je kan er moeilijk 2000 achter hangen als ie maar 1400 mag trekken omdat ledig gewicht trailer + paard samen al teveel is :Y) Dan boeit die E ook niet.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:56

connie64 schreef:
Ik heb eigenlijk altijd geweten dat een ifor een behoorlijke zo niet zwaarste trailer van allemaal is en dat je dat eigenlijk nooit met een b alleen kan trekken?

ik heb jaren rondgereden met alleen B met een Ifor 1,5 paards en trekauto een Freelander. Kon precies, trailer ietsje teruggekeurd. Met 2 paards Ifor gaat het nooit lukken met alleen B.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:04

Toch wel, maar heel erg krap. Mijn HB506 heeft een TMM van 2600 en weegt leeg 900kg. Laat die terugkeuren naar 1500TMM, dan mag er alsnog 600kg in. Wanneer je auto dan TMM 2000 heeft en 1500 mag trekken, dan kan die combi onder B.

Het nadeel is dan weer dat je met een gemiddelde haflinger/klein paard al snel aan die 600kg zit...

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:07

Varekaj schreef:
Toch wel, maar heel erg krap. Mijn HB506 heeft een TMM van 2600 en weegt leeg 900kg. Laat die terugkeuren naar 1500TMM, dan mag er alsnog 600kg in. Wanneer je auto dan TMM 2000 heeft en 1500 mag trekken, dan kan die combi onder B.

Het nadeel is dan weer dat je met een gemiddelde haflinger/klein paard al snel aan die 600kg zit...

En wat is dan het nut van een 2 paards? Heb ik liever een 1,5 paards waar het paard wat meer ruimte heeft. Maar goed dat is misschien niet voor iedereen de overweging......

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 21:43

Toydoll schreef:
finnens schreef:
Kan iemand mij vertellen of de volgende combi mag?

Auto die max 1400kg mag trekken. Daar gaat een 2 paards trailer achter die compleet 800kg weegt en een pony van max 500kg er in.
Bestuurder heeft E achter B (al een behoorlijke tijd, voor de nieuwe regels)

Is er iemand die mij simpel regels uit kan leggen, kom er niet uit met al die sites.

Wordt er naar het max laadvermogen gekeken of daadwerkelijke gewicht? Dacht dat daar verschil tussen was bij geen E en wel E.

In jou geval heeft de bestuurder E, dus ik snap niet eens waarom je zou twijfelen of dat wel of niet mag ;-)

Ik twijfelde omdat er veel verschillende dingen geroepen worden omtrent dit onderwerp, wat hier wel terug te zien is. Ik dacht veilig (niet tegen de regels in) op pad te kunnen met deze combi maar er werd tegen mij gezegd van niet. Vandaar dat ik het na wilde vragen :)

Bedankg iig voor de reacties, zal er is voor gaan zitten. Lijkt wel wiskunde :')

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:57

connie64 schreef:
keeyzie jij trekt een ifor trailer met een passat met b rijbewijs?
wat mag jouw auto trekken
wat weegt jouw ifor
wat weegt jouw paard

puur ter info hoor, ik val je niet aan maar t zal maar niet mogen dan rijd je dus onverzekerd..

Mijn auto mag trekken: 1300
Mijn trailer weegt: 690 kilo (1,5 paards zonder voorlader)
Paard zal ongeveer 500/550 wegen

TTM auto: 1860 kg
TTM trailer: 1600 kg

Het gaat dus allemaal precies :j ik heb dit allemaal uitgezocht voor ik deze trailer kocht.
Hiervoor had ik namelijk een lichtere trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:05

@ Finnens: aangezien jouw chauffeur zijn E heeft moet je er gewoon voor zorgen dat je leeggewicht trailer + gewicht pony niet boven die 1400kg uitkomen. En als die trailer een zadelkamer heeft, dan moet je ook het gewicht van je tuig er nog bij tellen + hooinet.

Dus 800kg trailer + 500kg pony = 1300kg = 100kg over voor je zadel, tuig, hooinet... en alles wat nog de trailer in gaat.

Om die reden heb ik geen zadelkamer en gaat alle zooi gewoon in de kofferbak van mijn auto.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:25

keeyzie schreef:
Mijn auto mag trekken: 1300
Mijn trailer weegt: 690 kilo (1,5 paards zonder voorlader)
Paard zal ongeveer 500/550 wegen

TTM auto: 1860 kg
TTM trailer: 1600 kg

Het gaat dus allemaal precies :j ik heb dit allemaal uitgezocht voor ik deze trailer kocht.
Hiervoor had ik namelijk een lichtere trailer.

Jouw auto mag maar 1300 KG trekken dus geen trailer met een TTM van 1600 KG dan moet je de trailer terug laten wegen naar TTM 1300... Dan zou t nog precies kunnen 690 + 550= 1240
Laatst bijgewerkt door JeaDH op 30-03-17 22:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:28

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 22:29

Varekaj schreef:
@ Finnens: aangezien jouw chauffeur zijn E heeft moet je er gewoon voor zorgen dat je leeggewicht trailer + gewicht pony niet boven die 1400kg uitkomen. En als die trailer een zadelkamer heeft, dan moet je ook het gewicht van je tuig er nog bij tellen + hooinet.

Dus 800kg trailer + 500kg pony = 1300kg = 100kg over voor je zadel, tuig, hooinet... en alles wat nog de trailer in gaat.

Om die reden heb ik geen zadelkamer en gaat alle zooi gewoon in de kofferbak van mijn auto.

Bedankt, duidelijk! Zadelkamer zit er niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:42

Veel plezier dan op de baan!

Even bijkomende info: omdat de chauffeur zijn E heeft kijken ze bij controle naar het werkelijke gewicht dat achter de auto hangt en niet de TMM ;)