2 paarden op 2 paards trailer zonder tussenrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:30

Ik bedoel dat ze ook prima kunnen omdraaien met dat tussenschot hoor.

Echt, ik zou kijken wat er tijdens de rit gebeurt. Althans, nog steeds niet duidelijk of je een camera hebt of niet... Maar alle andere dingen leiden zeer waarschijnlijk tot symptoombestrijding van het werkelijke probleem.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:31

Tessabo schreef:
Laibadji schreef:
Wij doen dit ook. In 2 paardstrailer moeder en dochter (bwp) vervoeren met een grote stang vooraan en een grote stang achteraan. Nog nooit problemen gehad!

OK, nog eentje met een goede ervaring hiermee. Maar wat ik dan net bedenk: hoe laad je ze dan uit? Grote stang erachter weghalen en er is geen weerstand meer ... dus willen ze er beide misschien wel tegelijk uit. Gelukkig moet ik zowel paard als pony bijna de trailer uit drukken dus dat zal wel meevallen en je bent natuurlijk ook met z'n 2-en dus eentje kan voorin bij de paarden blijven staan als de klep los gaat ... maar hoe doen jullie het?

Als ze meteen uit de trailer stormen als de stang er achter weg is, zou ik eerst eens wat aan de gehoorzaamheid doen... Het kan een keer gebeuren, maar het moet niet iets structureels zijn.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 18:24

Janine1990 schreef:
Ik bedoel dat ze ook prima kunnen omdraaien met dat tussenschot hoor.

Echt, ik zou kijken wat er tijdens de rit gebeurt. Althans, nog steeds niet duidelijk of je een camera hebt of niet... Maar alle andere dingen leiden zeer waarschijnlijk tot symptoombestrijding van het werkelijke probleem.

Nee ik heb geen camera. Maar mensen die achter me reden hebben me wel kunnen vertellen hoe ze zich tijdens de rit gedroeg, dus daarover weet ik wel het eea. Maar wat nu de oorzaak is? Zoals gezegd heb ik deze trailer al een jaar en ze heeft er al veel vaker zonder problemen alleen in gestaan. Dus ik sta echt voor een raadsel aangaande de oorzaak van dit plotselinge gedrag. Heb al overwogen om een vriendin te laten rijden en er zelf een keer bij in te gaan staan, puur om te checken wat er gebeurd. Rondje om de boerderij so to speak. Maar ik denk dat ik me dan nog niet kan indenken wat het veroorzaakt omdat je ook dan gefocust bent op haar gedrag. Ik bedoel, paarden horen en zien heel anders dan mensen, misschien gaat haar stressindicator wel compleet aan mij voorbij.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:23

Tessabo schreef:
Dus jij hebt er zelfs 3 samen in een 2paards (?) trailer gehad? Kleinere ponies neem ik dan aan, maar als dat zonder problemen gaat/ging dan geeft dat toch moed :)

Ik heb zelf een 2 pony's trailer (tot maatje C pony's), vergelijkbaar met een 1 3/4 trailer ongeveer. In een 1,5 paards is 3 proppen, in een 2 paards staan ze ruim.
Zie hier in de 2 paards van een vriendin, de linker staat echt van de wand af dus ruimte zat. Overdwars kan ook(tot wel 5 naast elkaar), maar dat vinden ze niet fijn omdat ze het niet gewend zijn.
Afbeelding
Zonder schot nooit problemen gehad, wel altijd alleen gedaan met pony's die bekend met elkaar waren.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:02

Tessabo schreef:
Laibadji schreef:
Wij doen dit ook. In 2 paardstrailer moeder en dochter (bwp) vervoeren met een grote stang vooraan en een grote stang achteraan. Nog nooit problemen gehad!

OK, nog eentje met een goede ervaring hiermee. Maar wat ik dan net bedenk: hoe laad je ze dan uit? Grote stang erachter weghalen en er is geen weerstand meer ... dus willen ze er beide misschien wel tegelijk uit. Gelukkig moet ik zowel paard als pony bijna de trailer uit drukken dus dat zal wel meevallen en je bent natuurlijk ook met z'n 2-en dus eentje kan voorin bij de paarden blijven staan als de klep los gaat ... maar hoe doen jullie het?

Mijn vriend staat bij de paarden en ik maak de baar los. Paarden stappen rustig naar achter. Je moet weten dat de 'dochter' een jonge merrie van 2,5 is en nu al 1m70. Maar omdat mama rustig is neemt zij deze houding over.

Mijn vriend is ook de rust zelve en dit helpt. Eenmaal ik kan, neem ik een paard over.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:09

@Leibadji: dat is idd de beste manier van uitladen dan. Wel grappig wat je verteld over de dochter die het gedrag kopieerde van mama; ik heb onze pony zelf beleerd, ook op de trailer, en waarschijnlijk omdat mijn merrie altijd heel rustig achterwaarts uit de trailer komt doet hij dat nu ook. Zelfs nu, nu ze het toch niet meer zo leuk vindt op de trailer, komt ze er nog heel rustig vanaf. Daar ben ik heel blij mee. Heb dat wel eens anders gezien met bange paarden. Denk ook niet dat ze echt bang is meer onzeker en dat is ze niet vaak, want de rust zelve meestal en zelfverzekerd.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 22:13

@Dennis: dat ziet er gewoon gezellig uit zo samen op de trailer. Mooi dat het kan.

Ik heb wel gedacht dat het voor een groot paard wel anders is: ponies zijn kleiner dus hun zwaartepunt ligt ook lager, hebben dan minder last van de bewegingen van de trailer ... Of zou die redenering niet kloppen? Onze D-pony staat wel heel rustig in z'n eentje op de trailer, is ook kleiner dan mijn paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:23

Tessabo schreef:
@Dennis: dat ziet er gewoon gezellig uit zo samen op de trailer. Mooi dat het kan.

Ik heb wel gedacht dat het voor een groot paard wel anders is: ponies zijn kleiner dus hun zwaartepunt ligt ook lager, hebben dan minder last van de bewegingen van de trailer ... Of zou die redenering niet kloppen? Onze D-pony staat wel heel rustig in z'n eentje op de trailer, is ook kleiner dan mijn paard.

Dat denk ik dus ook..
Ken iemand die in 2 paards mentrialer 4 shetlanders had staan, trailer is toen losgeschoten van auto op de snelweg. (hij was me net daarvoor nog voorbij komen rijden, heb identieke trailer en even later moest ik vol in de ankers voor ineens ontstane file, die dus kwam door trailer in vangrail in midden berm) De paarden stonden dwars, waren ook wel omgevallen en wat buts en beurs, maar omdat het pony's waren is het nog wel goed gegaan (kortere beentjes, lager zwaartepunt, eerder bij de grond enzovoort), maar als dat met paarden was gebeurt, oef.... Dit is allemaal goed afgelopen uiteindelijk.

Patt

Re: 2 paarden op 2 paards trailer zonder tussenrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:48

Hier in verleden ook twee paarden in een tweepaards gehad zonder tussenschot en wel om precies dezelfde reden (paniek bij een van de paarden in een krappe ruimte). Wel lange stang erachter aangeschaft. Nooit problemen mee gehad. Uitladen waren wij ook altijd met twee en beide even een paard opvangen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:20

De mensen waar ik een paard voor rijd vervoeren ook altijd 2 paarden zonder tussenschot op de trailer. Ze hebben er 4 en alle combinaties gaan zonder tussenschot prima. Er is er 1 die de trailer niet fijn vind en die staat zonder tussenschot rustiger als met.als we haar alleen vervoeren halen we zelf de voorstander eruit, zij is net Houdini en heeft binnen no time de voorbenen over de stang( die we al hoger opgehangen hebben) als ze er alleen op staat en dan maakt met of zonder tussenschot niets uit. Inladen is met 2 paarden tegelijk de trailer in lopen en een ander doet de stang erachter en klep dicht.Uitladen gebeurd eigenlijk altijd mn z'n 2en 1 staat voor bij de paarden en 1 doet de klep open en neemt de paarden mee de trailer uit. Een wat langer halstertouw is misschien wel handig als je niet weet hoe ze er uitgaan, mocht er 1 besluiten naar achter te sprinten heb je nog een extra stuk touw zodat ze niet zomaar los lopen.
In jouw geval zou ik t eens rustig proberen met laden, observeren of je paard rustig blijft,zo ja,klein stukje rijden en weer uitladen. Succes!

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 21:23

Iedereen bedankt voor het reageren, ik ga het zeker proberen zonder tussenschot, volgens mij komt het best goed als ik de berichten hierboven lees :j

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 22:53

Tussenstand: nieuwe stangen, schot er uitgehaald en madam staat er weer prima in zonder gestamp *\o/* Wel breed dus hoe de tweede daar nog bij in moet .....? Wordt vervolgd.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:04

Bedankt voor je melding en top dat het zo gunstig uitgepakt heeft!
Met twee gaat het vast ook goed let maar op. x

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 22:11

Het is gelukt! Gaat prima, kan weer lekker weg met ze, zowel alleen als samen *\%/*
Afbeelding

Sorry ben kneus met foto's plaatsen, waarom dit nou zo klein is?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:30

Top dat het zo goed gaat! Kan je weer lekker op pad.
En met foto s plaatsen ben ik ook een kneus :')

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:42

Helemaal top!
De foto is klein maar we zien wat je bedoeld. x

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:46

Fijn!! Mijn vorige paard kon ook niet blijven staan in een 2paards, te smal. Met het schot schuin ging dit prima! Zelfs na jaren was het altijd nog steeds als je het schot recht deed drama, schuin prima :j kon ook niet met eeen ander erbij, omdat ze echt die ruimte nodig had. In de vrachtwagen ging weer wel, achterstevoren dus betere balans :j