[VOLG]Mijn trailer van 1989 dat ik ga restoreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:05

De poprivetten waarmee het dak vastzit hebben wij eerst uitgeboord.Daarna een houten frame gemaakt om het dak binnenin te ondersteunen en op te heffen.Met z'n tweeën is het ons zo gelukt om het dak er af te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 24-02-17 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Re: Mijn van van 1989 dat ik ga restoreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:20

Zo, ik moest even goed lezen voor ik begreep wat je bedoelde. Van :o? Ik dacht aan zo'n Amerikaanse auto voor grote gezinnen haha.

Flink project. Laat je je werk goed checken voor je er mee op pad gaat? Moet wel veilig zijn.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:21

Dit gaat u echt meer geld kosten dan een deftige tweedehands te zoeken. Het lijkt nog te doen als je ze aan de buitenzijde beziet maar deze heeft ook zeer lang stil gestaan en wel buiten in weer en wind. Dat betekent dat echt alles behalve wellicht enkele gegalvaniseerde delen vernieuwd moeten worden. Echt, dat wil je niet weten! Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald in dit geval. Naar de dechetterie ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:32

Reken op minimaal 2000,- en nog veel meer als de assen en reminrichting niet goed meer zijn.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:35

Ik zou zeggen enkeltje sloop....
Lijkt mij niet rendabel om te restaureren en ik zou mijn paard er nooit in durven zetten. En om dit soort dingen echt weer helemaal goed te krijgen moet je ook echt wel verstand van zaken hebben en ik heb niet get idee dat dat zo is. Je moet echt goed weten waar je mee bezig bent. Het is niet zomaar een projectje maar een vervoermiddel waar je je kostbaarste bezit in zet

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:42

Anoniem schreef:
Van_1989 schreef:
En op Bokt.nl is de voertaal Nederlands, dus zou het fijn zijn als je dat dan ook spreekt/schrijft, zodat het gewoon te begrijpen is zonder google of verduidelijkende plaatjes. :D

In België spreken ze gelukkig (ook) gewoon Nederlands, dus dan heb je je zin. Dat het niet de variant is die iedereen in Holland gewend is, dat is iets om aan te wennen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:43

Ik zou het ding gewoon maar eens volledig strippen en dan het chassis naar een goede chassisbouwer brengen voor reparatie waarbij dan gelijk de Assen goed gecontroleerd gaan worden. Gezien de scheuren die al in het dak zitten zou ik deze eigenlijk ook gewoon als verloren beschouwen net als zo'n beetje elk ander onderdeel en deze gewoon vervangen. Daar is echt geen eer meer aan te behalen.

Ik mag hopen dat je de trailer gratis hebt gekregen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:01

In Belgie spreken ze Vlaams en dat lijkt maar half op Nederlands.
Lees eens een Belgische krant en je ziet gelijk dat de zinscontructie heel anders is, nog los van alle vooral Franse worden die ze er tussen stoppen zoals remork.

Als ze Engelse woorden gebruiken spreken ze die niet op zijn engels uit waardoor flat uitgesproken wordt met een a inplaats van met een e.

Maakt verder niet uit ,de brabanders en vooral de limburgers stoppen er ook Duitse woorden tussen.
Een tas koffie is heel normaal limburgs ,terwijl het een duits woord is.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:03

spatter schreef:
Lees eens een Belgische krant en je ziet gelijk dat de zinscontructie heel anders is, nog los van alle vooral Franse worden die ze er tussen stoppen zoals remork.

Als ze Engelse woorden gebruiken spreken ze die niet op zijn engels uit waardoor flat uitgesproken wordt met een a inplaats van met een e.

Maakt verder niet uit ,de brabanders en vooral de limburgers stoppen er ook Duitse woorden tussen.

En dan te bedenken dat Vlaams eigenlijk puurder 'Nederlands' is dan het nederlands :') dat is nogal verengelst in de loop der jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:11

oomens schreef:
In België spreken ze gelukkig (ook) gewoon Nederlands, dus dan heb je je zin. Dat het niet de variant is die iedereen in Holland gewend is, dat is iets om aan te wennen.

IK moet wennen aan dat in Nederland, op een Nederlandstalig forum iets anders gesproken wordt? Hahaha... Nee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:15

Anoniem schreef:
oomens schreef:

IK moet wennen aan dat in Nederland, op een Nederlandstalig forum iets anders gesproken wordt? Hahaha... Nee.

Ik heb deze discussie ook ooit eens aangehaald, ik sluit me aan bij Tica.

Overigens zou ik niet weten of ik deze restauratie aan zou durven, ding is wel heel erg verrot

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:20

Anoniem schreef:
oomens schreef:

Niet iets anders, maar hetzelfde op een andere manier dan voor jou gebruikelijk is. Nog steeds Nederlands, maar anders dan ze dat in Haarlem spreken. Ga voor de grap eens luisteren hoe het Nederlands in Noord-Brabant, Groningen of Zeeland gebruikt wordt.
En ja, er is een behoorlijk verschil tussen Belgisch Nederlands en bijvoorbeeld plat West-Vlaams.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:24

Het bericht van TS leest niet fijn nee, maar dat komt ook grotendeels door de zinsbouw en grammatica. Als TS daar iets meer aandacht aan besteedt, wat elk Bokt lid moet, dan lijkt me dat we een beetje dialect wel moeten kunnen tolereren van elkaar toch? De wereld vergaat niet als je een woord niet meteen kent, dat heb je in 'correct' Nederlands ook wel eens

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:37

Ik zou liever geld en energie steken in een goede tweedehands trailer/van.
Ook een carrosserie heeft niet het eeuwige leven. En zo te zien, heeft dit exemplaar flink te lijden gehad.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:11

Ik zou inderdaad goed kijken hoe alles vast zit. Ook handig voor als je het weer wil monteren ;)

Daarnaast zou ik je trailer na reparatie zeker BOVAG laten keuren (weet zo niet of dat ook in België zit. Of iets wat erop lijkt?). Een leuk informatief filmpje (vlog) kwam ik ooit tegen van Feline. Zij laat haar opknap trailer onderzoeken en keuren, en daar zaten een hoop verborgen mankementen aan. Ook vertellen de monteurs een aantal dingen waarop gelet moet worden. Veiligheid voorop natuurlijk :D Veel succes!

De link naar de video: https://www.youtube.com/watch?v=j9iB93HyD4A&t=688s
Edit: ik zie dat BOVAG zelf ook informatieve filmpjes heeft over het onderhoud van trailers/caravans etc.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:23

Oh god!
Deze is echt rijp voor de sloop.

Je houdt alleen nog de stalen behuizing over.
Echt ALLES moet vervangen worden:
- bodem
- wanden
- kap
- bedrading
- remmen
Enzovoort.

Gaat je heel veel geld kosten.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:46

spatter schreef:

En Vlaams is ook gewoon Nederlands hoor.
Goed dan dat we het woord flat over het algemeen niet eens gebruiken ;) .

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:34

Het zou mee kunnen vallen..... (ik blijf optimist he?).
Haal alles netjes uit elkaar (maak heel veel foto's!!!!) en bewaar de oude platen. Het is handig als je alle maten opneemt en er tekeningetje van maakt.

Als alles uit elkaar is, kijk dan goed naar de staat van het frame. Met een beetje mazzel en een goede spuitbeurt met de hogedrukspuit zou dat best nog wel eens mee kunnen vallen. Mijn trailer is uit 1986 en daarvan is het frame nog in zeer goede staat. Zo te zien is dit ook een ALKO frame net als bij mij. Daar kun je alles van krijgen, inclusief remtrommels, oploopveren, enzovooort.
Als het frame NIET goed meer is, gebogen, gescheurd, doorgeroest, etc. , dan zou ik de hele zaak naar de sloop brengen.

Voor ALKO onderdelen en andere traileronderdelen kun je kijken op: https://www.aanhangeronderdelenshop.nl/. Er zijn uiteraard meer bedrijven die hetzelfde leveren, maar zij zijn goede gesorteerd en leveren snel.

Het dak kun je met een goede hogedrukreiniger weer heel netjes krijgen. Als er geen scheuren in zitten, kan dat nog jaren mee. Anders kun je eventueel een kano-bouwer raadplegen, dat zijn tovenaars met polyester.

Het bedrijf www.contreplaquemarin.com in Noord Frankrijk kan je tweezijdig wit gelamineerde platen leveren op exact de maat die je hebben wilt , dus als je inderdaad alles netjes uit elkaar haalt kunnen ze alles op maak leveren, daar spaart een hoop werk (en je hoeft niet te schilderen). Vervang alle profielen door aluminium profielen en schroef alles vast met RVS bouten en moeren.

Zorg dat je een droge werkplaats hebt. Regen is tijdens de "verbouwing" een grote vijand. Kit alles af met goede kwaliteit kit, bezuinig daar niet op. Ik heb alles met SIKA bouwkit gedaan.

Het gaat niet goedkoop worden, da's zeker, maar als het klaar is dan heb je twee dingen: een trailer waarvan je exact weet wat 'ie voor jou waard is en... heel veel voldoening.

Dus..... trek d'ou niks an va al dien lui die ou zegge datta nie kan, maar doe gewuon waarnaar da d'ou goesting het (ik weet, da's beroerd Vlaams, maar dat was voor de fun)

Succes!

Van_1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 20:28

Gloa schreef:
Oei sterkte ermee. Ik heb ook een fors renovatie project gehad maar als je geen 2 rechter handen en veel goed gereerschap hebt dan kan je het wel schudden. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan alleen wat nieuwe platen erin schroeven.

De kap zit zo te zien vast met popnagels. Die moet je uitboren, geen andere optie voor. Het feitelijk verwijderen van de kap moet je met minimaal 4 man doen, omdat oud polyesther zeer broos is. Als de boel tordeert dan scheurt hij zo doormidden.

Bedankt voor de tips het dak gaat in de lucht getrokken worden door 2 baken eronder en word dan wat verder weggelegd bedankt voor de tips

Van_1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 20:37

Gloa schreef:
spatter schreef:
Ik vrees dat je veel meer geld kwijt bent aan de restauratie als een nette tweedehands want het is ook nog een simpele trailer, niet 1 van een duurder merk.

Klopt :j . Zo groots opknappen is uiteindelijk duurder nog los van alle arbeid die erin gaat. Maar........als je het echt goed doet heb je een bijna nieuwe trailer voor de prijs van een 2dehands.

Een nieuwe trailer dat 2T mag laden en voor 2 paarden is, sorry maar die prijs is heel hoog. Als deze af is zal ik brut rond de 700€ zitten. Ma je moet ook op letten waar je u materiaal koopt. De prijzen liggen bij ons zelfs ver uit elkaar. De arbeid daar kies je zelf voor. Maar ik zal er meer van genieten als we er mee rondrijden en kunnen zeggen wat ik gerealiseerd heb :-) groetjes

Van_1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 20:39

bruintje123 schreef:
Ik ben benieuwd naar de vooruitgang.
Wat een klus gaat dat zijn.
Maar als hij af is heb je een zo goed als nieuwe trailer.

Bedankt voor u positief berichtje ;-)
Das de bedoeling ook. Nieuw kleur en mijn verloofde gaat hem zelf dan beschilderen ipv stikers te kopen :-)

Vriendelijke groetjes

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:39

lizy29 schreef:
Ik mag hopen dat je de trailer gratis hebt gekregen?

Ik mag hopen dat je geld toe hebt gekregen ts.. Die 700 euro zie ik nog niet echt gebeuren..

maar goed, als je het leuk vind en je hebt het geld er voor, dan ben ik heel benieuwd wat je hier van gaat maken!

Zou je wel willen proberen om in correct Nederlands te typen? Een foutje is niet erg, maar je berichten zijn nu wel erg onduidelijk.

Van_1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 20:42

Rije schreef:
Wil je de trailer ook echt weer functioneel en verkeersveilig krijgen? Wat wordt je doel ermee als hij af is?

Om dit weer veilig en doelmatig te krijgen gaat je klauwen met geld kosten. Een opknappertje is één ding, maar dit gaat wel even wat verder dan dat...

Het is een trailer dat gekeurd moet worden jaarlijks.
Doel wekelijks gebruik.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:43

Voor €700,- denk jij dat je de hele trailer gerestaureerd krijgt? :')

Succes daarmee, mijn paard zou hier nooit op komen te staan als er zo bezuinigd moet worden op de restauratie. :n

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:47

Kaitlyn schreef:
Voor €700,- denk jij dat je de hele trailer gerestaureerd krijgt? :')

TS heeft in ieder geval een lekker positieve instelling :=