Ervaringen BE rijbewijs halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:57

Ik heb mijn BE rijbewijs 3 jaar geleden gehaald tijdens een 1 dags cursus via vakantieveilingen. Ik heb er €280 ipv €570 voor betaald.
Ik moest me om 08:00u melden en toen hebben we eerst de theorie gedaan, boekjes leren lezen over hoeveel je mag laden en trekken enz enz.
Toen 3 uur gaan rijden in totaal (pauzes er vanaf getrokken) en toen om 13:00 (dacht ik?) examen gedaan en geslaagd.
Examinator stuurde me echt door een woonwijk met het smalste straatje van de stad, waardoor ik in een bocht moest kiezen tussen iets te wijd nemen en een stoepranden of een lantaarnpaal aan de binnenkant.
Toen maar voor t stoptandje gekozen waar ik enorm van baalde maar ik kon niet anders.
Wel zei de examinator na een rotonde dat ik wat sneller mocht optrekken maar hij zei ook "je gaat zeker met een paard rijden?" Dus toen snapte hij het wel.
Verder moest ik nog nog een stuk achteruit en hem met een bochtje achteruit tegen een zogenaamd laaddok zetten.

Ik was in 1 x geslaagd.
Ik heb wel de weken daarvoor geoefend met mijn vriend en de trailer van m'n vriendin met het achteruit rijden midden in de polder in B-weggetjes waar toch bijna niemand kwam. Steeds stukken achteruit en weer vooruit, en bochtjes achteruit en steken enz.
Ik heb een stuk of 7 keer geoefend met hem, zo even een uurtje na het eten.

racebiet

Re: Ervaringen BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:02

Ik heb het in een keer gehaald met een eendaagse cursus. Ik heb eigenlijk het idee dat je het makkelijker haalt als je nog zonder ervaring eraan begint. Ik zie dat mensen die rijden met alleen B met een trailer vaak dingen zichzelf op bepaalde manier hebben aangeleerd die de examinator graag anders ziet, dat valt dan niet mee om uit je systeem te krijgen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:05

Op zich klopt dat wel alleen moet je om het te kunnen wel een bepaald gevoel ontwikkelen en dat was er bij mij niet binnen die paar uur. Dat vond ik wel heel lastig hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:10

Ik heb mijn E in 2x gehaald. Was een verdomd dure grap en het had écht niet gehoeven, maar goed. Ik heb via de rijschool 2x 4u les gehad en dan afrijden. In België moet je 50m recht achteruit rijden, met een S-bocht inparkeren naast een stoeprand + loskade, aan- en afkoppelen en dan de weg op. Per verrichting heb je een maximale tijdslimiet. Het examen moest ik afleggen met een volkswagen golfje, automaat met een aanhanger er achter waar de auto volgens mij volledig in kon. Vreselijke combi om te rijden...

De eerste keer ben ik gezakt nadat ik in de voormiddag helemaal verrot ben gescholden door de instructeur omdat het achteruit parkeren in een S-bocht niet wou vlotten. De rest ging wel prima. Die stress heb ik meegenomen op het examen en ik ben uiteindelijk compleet dichtgeklapt. Uiteindelijk zo erg gaan freaken dat ik in een verrichting niet eens meer wist wat links en rechts was. Ben toen vrijwillig uitgestapt en heb afgezwaaid.

De tweede keer had ik ook stress, maar om een andere reden. Mijn nieuwe begeleider (de vorige had ontslag genomen, ik was zijn laatste student geweest) werkte pas een paar dagen voor de rijschool. Hij kende de route van oefenterrein naar examenterrein nog niet goed, had de aanhanger maar half-en-half aangekoppeld (kwamen we onderweg achter...), het was superdruk op de weg dus echt krap om op tijd te komen. Alles is goed gegaan, op 1 punt na. Bij het achteruit inparkeren had ik expres een ruime bocht genomen. De examinator heeft tijdens het rijden op mijn raampje getikt om me te wijzen op de lijnen. Ik was daardoor compleet mijn concentratie kwijt, heb die man spontaan uitgefoeterd :') verrichting volledig hernomen. Combi stond redelijk snel goed, maar ik zat -helaas- wel flink over de tijdslimiet. Toch de rest van het examen mogen afleggen en uiteindelijk geslaagd. Met excuses van de beste man dat hij me inderdaad niet had mogen storen midden in mijn verrichting.

Dus ja, soms ligt het wel degelijk aan de examinator :)) Nu was dat helemaal niet slecht bedoeld van die man. De enige opmerking die ik wel gekregen heb vóór ik aan het examen begon: "we rijden met een gewone aanhanger, niet met een paardentrailer of een porseleinen poppetje in de laadbak. Hou daar rekening mee". Rij je te voorzichtig, alsof je met een paard rijdt, dan hang je. Al was de examinator van mening dat ze voor het rijden met levende/bewegende vracht in een aanhangwagen ook wel een apart papiertje mochten ontwikkelen, omdat het inderdaad toch anders is.

Kostprijs van mijn rijbewijs incl. herkansing was €1200. In België met rijschool ben je tussen de €800 en €950 kwijt aan minimaal 8u les + gebruik combi van de rijschool. Wil je alleen met de combi je examen doen, dan betaal je €170 voor de combi. Bij beide komt er nog een keer €36 voor het examen zelf bij.
Met eigen combi en zonder lessen kan, als je minimaal 1 maand met een voorlopig rijbewijs hebt gereden (€25), als je combi voldoet aan de wetgeving en dan betaal je enkel de €36 aan het examencentrum.

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:13

Als ik terugkijk denk ik dat de examinatoren in Nl vooral willen zien dat je de punten waarop je niet alles kan overzien op je spiegels 100% correct willen hebben. Dus 1x je uitzwaai niet afdoende checken is zakken. Terwijl met een bochtje keren in slakkengang en een bandje tegen de stoep zullen ze minder erg vinden als je het kijken maar goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:15

Mijn vriend en ik hebben een paar weken geleden onze E gehaald. Via vakantieveiling maar wel bij ons in de stad. Ieder 2,5 uur gelest en in 1x geslaagd. Was het na 2,5 uur rijden ook wel zat hoor. Wij hebben wel beiden veel ervaring met aanhangers (trailer/caravan/autotransporter) dus verrichtingen hebben we weinig hoeven oefenen.

De meeste mensen zakken op B vaardigheden! Kijken kijken kijken kijken kijken en veiligheid voorop.

chiara1005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:30

Ik heb een cursus gedaan bij de anwb toen der tijd. Zaterdagochtend les en zaterdagmiddag examen. Ben in een keer geslaagd. Maar ik reed al regelmatig met de trailer, dus het gevoel had ik al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:32

Ik had voor ik aan de lessen begon nog nooit met een aanhanger of trailer gereden, zelfs niet zo'n klein dingetje op 2 wieltjes die je zo vaak ziet. Ik ben dus echt met 0,0 ervaring met de lessen begonnen. Ik reed toen wél al geruime tijd rond met zo'n vrachtwagentje op B-rijbewijs. Het vervoeren van een levende en bewegende lading was ik wel al gewend.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:36

Varekaj schreef:
Het vervoeren van een levende en bewegende lading was ik wel al gewend.

Maar dat is nou net geen onderdeel van het examen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:47

Dat niet, maar het is achteraf wel een voordeel geweest om met mijn eigen combi op pad te gaan. Als ik zou rijden zoals de rijschool je aanleert, dan had ik mijn paard nooit van zijn leven na 1 rit nog de trailer in gekregen.

Vandaar dat de examinator na mijn geslaagde examen ook aangaf dat hij persoonlijk daar graag een onderscheid in zou zien. Het is en blijft toch een aangepaste manier van rijden.

Ik vind persoonlijk dan weer dat je voor élke aanhanger een BE zou mogen verplichten, als je ziet hoe idioot er soms gevlamd wordt met die kleine -750kg gevalletjes...

Susanjansenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:00

Ik heb 2 jaar met B rijbewijs gerede met halfpaards trailer.
Nu hebben we een andere auto gekocht die te zwaar is we hebben met 4 familie lede de Be gehaald.
Ik heb maar 3 uurtjes les gehad.
De man die de exame afnam hoefde ik bijna. Niks te doen
Stukje achter uit en ik mocht hem ergen omkeeren. Dat was het verder geen bijzondere dingen gebeurt.
:9

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 23:51

Dank voor jullie reacties. @susanjansenn: was dat in NL? Dat is wel heel wat anders dan mijn examens.

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:05

Ik heb afgelopen zomer mn BE gehaald. Ik heb 1 intake les van 1 uur gehad en daarna een dagcursus van 6 uur les en daarna het examen. Heb het gelijk die keer gehaald. Ik hoefde alleen maar een bochtje achteruit te maken. En verder gewoon goed rijden, ruimtes checken, had ik tijdens de les wat moeite mee, had regelmatig een stoeprandje :o , maar dat ging tijdens het examen goed.

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:05

.
Laatst bijgewerkt door Ingvild op 10-12-24 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:08

Kijken is inderdaad het allerbelangrijkste van je hele examen. Je kan je combi nog zo snel en netjes manoeuvreren, als je daarbij de wereld om je heen vergeet zak je alsnog.
Ik heb losse lessen genomen, geloof een stuk of 6, verdeeld over 3 weken en daarna in 1 keer geslaagd.
Het enige commentaar was dat ik 2 handen aan het stuur moest houden ipv 1 hand op de pook rustend. O:)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:20

Na 1 les in 1 x geslaagd....moet wel eerlijk zeggen dat ik al heel lang met trailers in de rondte reed, maar het met al die controles wat te link werd.
Kan het overigens iedereen aanbevelen......als je al heel lang je rijbewijs hebt worden de puntjes weer even op de I gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:27

Ik vond de automaat met startstop systeem en al die toeters/bellen/piepjes nog het moeilijkste van allemaal. Had een moord gedaan voor een ouderwetse wagen met een handbak :')

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:39

.
Laatst bijgewerkt door Ingvild op 10-12-24 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:46

Gloa schreef:
Ik vond de automaat met startstop systeem en al die toeters/bellen/piepjes nog het moeilijkste van allemaal. Had een moord gedaan voor een ouderwetse wagen met een handbak :')

Exact dit. En ik had liever een zwaardere auto gehad voor de aanhanger. Dat gevaarte was leeg en woog max. 800kg. Echt, ik werd gewoon zeeziek omdat dat ding de godganse tijd maar bleef duwen in de kont van de auto, en trekken, en hobbelen. Ik weet niet of je bekend bent met de Belgische wegen maar een gatenkaas is er niks tegen. Daarnaast had ik bij mijn herkansing zulk sch*tweer :') Tijdens je ene verrichting zie je geen fluit omdat de namiddagzon pal via de zijkant in je ogen schijnt en aan de andere kant op een wit zeil weerkaatst, 5 minuten later sta je in de zeikende regen aan- en af te koppelen. Om dan tijdens het rijden gigantische windstoten mee te krijgen met het idee dat je de aanhanger dadelijk gaat zien opstijgen -O-

Lichtpuntje van het verhaal: ik heb het hele wegparcours file gehad _O- Wie bedenkt er nu ook een examenroute voor BE door het centrum van de stad waar ze nota bene overal aan het werken zijn aan de straten :=

Susanjansenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:42

Carpediem ja dit is in Nederland ( Doetinchem )ik heb er 360 voor betaald omdat we met meer mensen waarden
Ik had een gezellige examinator

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:08

Ik heb mijn be in Belgie gehaald afgelopen zomer. Met 8u les (6 is verplicht via de rijschool maar ik voelde me nog niet zeker genoeg en met 6 weken tussen de laatste gewone les en de les/examendag zag ik het niet zitten) in een keer gehaald. Inderdaad die tijdslimiet bij iedere oefening....

Ik ben blij dat ik nooit meer met een s moet inparkeren op zoveel cm van stoep en laadkade en recht binnen x minuten! Wie interesseert het nu of ik op 30 of 35 cm van de laadkade sta of dat het er 25 zijn?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:24

Bloemetje75 schreef:
Ik heb mijn be in Belgie gehaald afgelopen zomer. Met 8u les (6 is verplicht via de rijschool maar ik voelde me nog niet zeker genoeg en met 6 weken tussen de laatste gewone les en de les/examendag zag ik het niet zitten) in een keer gehaald. Inderdaad die tijdslimiet bij iedere oefening....

Ik ben blij dat ik nooit meer met een s moet inparkeren op zoveel cm van stoep en laadkade en recht binnen x minuten! Wie interesseert het nu of ik op 30 of 35 cm van de laadkade sta of dat het er 25 zijn?

Euhm nou dat kan nou net belangrijk zijn als je wat anders dan je knol vervoerd :o

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:46

Polly, dan mag ik vast tig keer uitstappen en nog eens naar voren? Op examen is het bij uitstappen dat je niet meer naar voren mag maar alleen naar achter. En dan kan ik vast iets op de grond leggen tot waar mijn wiel vd aanhanger ongeveer moet komen zodat ik het in mijn spiegeltje zie.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:01

ik heb een 2 daagse cursus gedaan, helaas de eerste keer gezakt, was norse oude man die idd,zei je rijdt te voorzichtig, dus ik zeg ja ben gewent dat mijn dierbaarste bezit achter me staat.
Kijken en verrichtingen waren allemaal wel goed.

2e keer nog 2 uur les en toen examen, was toffe vent, die het wel snapte dat ik rotondes op een bepaalde manier nam, verder ging toen alles ook gewoon goed. en had ik het wel gehaald.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:09

Ik heb hem in 5x gehaald :o

Eerste keer gezakt omdat ik echt te nerveus was en mijn gewone rijbewijs nog maar net had

Tweede keer gezakt omdat ik te snel terug schakelde, ik ging van 5, naar 4, naar 3, naar 1. Volgens examinator moest je gewoon net zo lang in 5 blijven tot je stil staat of hij groen wordt en dan pas schakelen.

Derde keer gezakt omdat ik op een brede weg een fietser inhaalde, wat volgens de examinator niet mocht terwijl ik echt alle ruimte had

Vierde keer gezakt omdat ik, dat was echt heel stom, dat was bij een stoplicht voor links, rechtdoor en rechtsaf, moest ik rechtdoor. Maar op dat stuk stond een wegwerker dus ik mocht links ernaast, en zodra hij groen werd, gewoon oversteken. Maar zo dom, ik was al een half uur aan het rijden, het was het stoplicht naar CBR, ik zat al met mijn hoofd terug in de stoeltjes, ik keek naar mijn 'eigen' stoplicht (naar links dus), die ging op groen en ik gaf gas. Ingreep. Stoplicht voor rechtdoor was nog rood :(

Vijfde keer feilloos geslaagd, op dezelfde route als de derde keer, weer met een fietser. Ik stug erachter blijven met 20 km /u. Zegt hij, ik wil je niet teveel helpen, maar deze weg is 3 km lang en je hebt alle ruimte. Ik zeg: 'ja, precies hier ben ik gezakt omdat ik de vorige keer een fietser inhaalde'. Zegt hij. Je hebt alle ruimte, ga maar gewoon.

Alle keren kreeg ik te horen: je kijkgedrag is goed, je plaats op de weg is goed, je achteruit en inparkeren gaan perfect, jammer van het foutje, volgende keer slaag je zeker. Werd er wel echt moedeloos van...