Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Daatje schreef:Ik betaal 20,- per maand verzekering en kwarttarief wegenbelasting. Het is een diesel, dus evengoed nog 160,- per kwartaal
Toydoll schreef:Ik heb een bestelbusje B rijbewijs omgebouwd tot ponybus.
Ik betaal 56 euro per maand wegenbelasting en WA kan die voor 22 euro verzekerd zijn, maar ik heb hem WA+.
Laadvermogen na ombouw is 1160 kg, en ik heb maximaal pony's (250+350) en koets erin (140), blijft 420 over voor mensen, spullen, etc.
Voordeel voor mij is dat ik toch niet zoveel laadvermogen nodig had en het onderhoud van een simpele bus goedkoper is dan een vrachtwagen, en ik dan ook niet opzoek hoef naar speciale vrachtwagen garage's etc. Mijn bus valt gewoon onder 'normale auto'. Met parkeren hier op de straat ook wel zo fijn.
Ook het verbruik van een bus vind ik een stuk aantrekkelijker, mijne doet 1 op 14, terwijl mijn trekauto hiervoor 1 op 10 reed op benzine.... En die had dezelfde maandelijkse kosten. Ik ben stuk goedkoper uit dus.
Toydoll schreef:Nouja ikke, zo'n bus is goedkoper dan dus een trek auto met 1 paards trailer (1,5).
Ik ben met me eens dat t voor twee paarden niet werkt, maar twee grote paarden zijn gewoon nooit legaal te vervoeren met B rijbewijs.
Maar ipv een 1,5paards trailer vind ik het echt een grote vooruitgang terwijl het minder kost en veiliger is.
En jij doet zelf je onderhoud, en in je berekening vergeet je dat voor particulieren die ermee naar de garage moeten er echt een heel groot verschil zit in onderhoud vrachtwagen of busje (zonder dubbel lucht oid).
Ik heb nu al gemerkt bij mijn APK dat t allemaal een stuk lastiger wordt als voertuigen groter en zwaarder worden.
En het verbruik van vrachtwagens zou ik echt op leeglopen, als ik er 10.000 per jaar mee rijdt, wat ik denk ik wel red,
Zou ik met 1 op 5 2460 euro per jaar kwijt zijn en met 1 op 14 878 euro.
Die 1600 verschil ben ik dan 600 per jaar meer kwijt aan wegenbelasting, scheelt nog 1000 euro. En goedkoper onderhoud en aanschaf.
Maar grote twee paarden met B rijbewijs geloof ik niet in. (Altijd E of C nodig, bedoel ik dus)
Somebitch schreef:Ik weet welke je bedoeld Ikke, dat is die oude ME wagen toch? Sowieso hebben die oude mercedes wagentjes altijd heeeel weinig laadvermogen.
Somebitch schreef:Mercedes 410 op MP met een living staat bij B rijbewijs, ja vast, zonder paarden erin
Eigen gewicht staat erbij op 3300 kg
pol013 schreef:Die BE modellen schijnen heel slecht uit de voeten te kunnen op alles wat ook maar op drassig lijkt heb ik mij laten vertellen.
pol013 schreef:En dat samen is dus ook gelijk de reden dat je ze bijna nooit ziet.
ikke schreef:pol013 schreef:En dat samen is dus ook gelijk de reden dat je ze bijna nooit ziet.
En de invoering van C1 tot 7,5 ton TMM helpt daar ook niet aan mee.
Voor minder geld heb je dan zoiets:
http://link.marktplaats.nl/m1127291926
Als er een 180pk blok in gelegen had, had ie niet meer op Marktplaats gestaan (maar in mijn garage).