B rijbewijs 'vrachtwagen'.. hoe zit dat nou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:14

Maar in NL is er voor de particulier vrijwel geen voordeel meer aan grijs kenteken. Het scheelt wel iets (geen provinciale opcenten), maar 115 euro (bedrijf) of 459 (particulier) is toch wel een heel groot verschil, zelfs als ie op geel kenteken 593 euro per drie maanden kost (een Land Rover Discovery op LPG).
Extra belasting op vrachtwagens in NL alleen boven de 12 ton (8 euro per dag) en ook alleen op de autosnelwegen. Dat vind ik te overzien en om precies te zijn, in de 25 jaar dat ik met vrachtwagens rijdt, ben ik zegge en schrijve drie keer in het buitenland geweest........

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:30

Er is sprake van om de wegentaks door te voeren naar alle types voertuigen in Belgiƫ maar ik weet er het fijne niet van.

Verder vraag ik me ook af in hoeverre zo'n B-vrachtwagentje wel over de motor beschikt die het nodig heeft. Ik heb er 2x eentje gehuurd uit noodzaak nadat de mijne de geest had gegeven. Wat me toen al opviel is de laadruimte. Mijn paard is niet groot (1m65) en best compact gebouwd, maar de kont erin krijgen was niet altijd even makkelijk. Echt veel ruimte had hij niet over zeg maar. Een vriendin van me heeft dat wagentje ook een keer gehuurd. Haar grotere en langere paard weigerde om zich te laten laden, die zat met zijn hoofd tegen het plafond en kon amper die draai maken om in het vak te raken.
De nieuwe modellen hebben in de bodem vaak een soort afvoerputjes zitten. Superhandig zodat urine weg kan en je kan de wagen na gebruik prima uitspoelen met een flinke emmer water. Maar in hoeverre zou dat de algemene constructie van de bodem verzwakken? Hoe kijk je in godsnaam na of daar nergens mogelijkheid is dat urine onder dat afvoerputje raakt, tussen het rubber en dan de bodem aantast?
En de mest eruit peuteren omdat je paard net op dat putje heeft staan kakken is ook niet echt iets om vrolijk van te worden :+

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:39

Ik zie B-rijbewijsgebakjes met 160pk langs komen; dat lijkt me aardig up to the job. Zo'n Mercedes Sprinter 316 is technisch best in staat om het te doen, zeker als je bedenkt dat ie ook op een 516-chassis geleverd kan worden en dan "opeens" 1500kg meer laadvermogen heeft, omdat het chassis een TMM van 5000kg heeft (met C-rijbewijs). Je ziet er aan de buitenkant (bijna) niks van, maar je rijdt wel helemaal legaal met twee grote paarden rond in een "bestel"bus.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:25

Ja maar die valt onder C. Ik heb het echt over de gebakjes onder B die sowieso al discutabel zijn.

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: B rijbewijs 'vrachtwagen'.. hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:38

Heb net in de Hoefslag weer iets gelezen over die B-vrachtwagentjes. Begint al met het feit dat het eigen gewicht + laadvermogen boven de 3500 kilo komt (100-150 kg, maar toch). Wegenbelasting is ook niet mis. Ik betaal voor mij C vrachtwagen met plaats voor 4 paarden en zadelruimte 80 euro per jaar wegenbelasting en 195 euro verzekering via Helviass (Hippo).
Sowieso zou ik met een paard in wat voor auto dan ook niet boven de 80 km rijden. Als je ooit zelf in een trailer hebt gestaan, dan doe je dat ook niet. Leeg is het wel makkelijk dat je harder mag. C rijbewijs is ook makkelijk om achter de hand te hebben voor het geval je per ongeluk in een situatie belandt dat het mooi is dat je wat breder kunt zoeken naar werk en dan is code 95 ook nog wel te halen.
Vind die B-wagentjes benauwde hokken, zie ze dan ook alleen maar volledig gesloten rondrijden. Heerlijk een zwarte auto, alles potdicht en dan met hoge temperaturen in de file staan. Baasje heeft airco natuurlijk, paard waarschijnlijk een deken |( |( |(

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:12

De meeste hebben idd alleen raampjes aan de achterkant waar de deur zit. Die van mij stond zeiknat in het zweet na een rit als het richting 15 graden was buiten, met raampjes open. Als je geparkeerd bent en je wil frisse lucht moet je ofwel de zijklep open laten, maar je tussenschot moet wel dicht blijven. Ofwel het deurtje achterin, maar daar ligt je zadel etc.
Zicht naar achter als bestuurder is ook vaak maar triestig. Beste is een camera voorzien.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:53

Daatje schreef:
Ik betaal 20,- per maand verzekering en kwarttarief wegenbelasting. Het is een diesel, dus evengoed nog 160,- per kwartaal


Sorry - ik begrijp deze zin niet helemaal (ligt helemaal aan mij hoor!)

Je betaal 20 per maand aan verzekering + Wegenbelastig? indien ja, snap ik niet de 160euro per kwartaal uitspraak?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:29

20 euro verzekering en dus 140 euro wegenbelasting per kwartaal

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: B rijbewijs 'vrachtwagen'.. hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:48

Dank Je Somebitch!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: B rijbewijs 'vrachtwagen'.. hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:27

Ik heb een bestelbusje B rijbewijs omgebouwd tot ponybus.

Ik betaal 56 euro per maand wegenbelasting en WA kan die voor 22 euro verzekerd zijn, maar ik heb hem WA+.
Laadvermogen na ombouw is 1160 kg, en ik heb maximaal pony's (250+350) en koets erin (140), blijft 420 over voor mensen, spullen, etc.

Voordeel voor mij is dat ik toch niet zoveel laadvermogen nodig had en het onderhoud van een simpele bus goedkoper is dan een vrachtwagen, en ik dan ook niet opzoek hoef naar speciale vrachtwagen garage's etc. Mijn bus valt gewoon onder 'normale auto'. Met parkeren hier op de straat ook wel zo fijn.
Ook het verbruik van een bus vind ik een stuk aantrekkelijker, mijne doet 1 op 14, terwijl mijn trekauto hiervoor 1 op 10 reed op benzine.... En die had dezelfde maandelijkse kosten. Ik ben stuk goedkoper uit dus.

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:59

Toydoll schreef:
Ik heb een bestelbusje B rijbewijs omgebouwd tot ponybus.

Ik betaal 56 euro per maand wegenbelasting en WA kan die voor 22 euro verzekerd zijn, maar ik heb hem WA+.
Laadvermogen na ombouw is 1160 kg, en ik heb maximaal pony's (250+350) en koets erin (140), blijft 420 over voor mensen, spullen, etc.

Voordeel voor mij is dat ik toch niet zoveel laadvermogen nodig had en het onderhoud van een simpele bus goedkoper is dan een vrachtwagen, en ik dan ook niet opzoek hoef naar speciale vrachtwagen garage's etc. Mijn bus valt gewoon onder 'normale auto'. Met parkeren hier op de straat ook wel zo fijn.
Ook het verbruik van een bus vind ik een stuk aantrekkelijker, mijne doet 1 op 14, terwijl mijn trekauto hiervoor 1 op 10 reed op benzine.... En die had dezelfde maandelijkse kosten. Ik ben stuk goedkoper uit dus.

Voor 145 per jaar heb je 8 ton laadvermogen.........

Punt is dat wat jij doet met je pony's prima kan en dan is het een goede oplossing. Op het moment dat je met paarden werkt, gaat het hele verhaal niet meer op.
De 1200kg die tegenwoordig haalbaar is (bruto!) is net genoeg voor twee niet te grote paarden en de chauffeur, maar spullen kun je al bijna niet meer meenemen. Controleer de kentekens maar eens op www.rdw.nl

Maar zelfs de grote jongens zijn niet vrij van wangedrag, met als dieptepunt een vrachtwagen voor 4 paarden met een wereldschokkend laadvermogen van nog geen 800kg!!

Voor jullie beeldvorming, ik heb nu een vrachtwagen op het oog van 16 ton TMM en waarvan bijna 8 ton netto laadvermogen. Er zit een trekhaak van 3500kg onder (goedgekeurd!!) dus 19,5 ton treingewicht en dat voor 145 euro per jaar (kwart-tarief, euro 0 motor) en 8 euro per dag BZM als ik op de snelweg ga rijden. Die wagen loopt ongeveer 1:5 Diesel. Verzekering moet ik nog even checken maar dat gaat ook via een collectief en zal waarschijnlijk ergens rond de 200 a 300 euro per jaar voor WA zijn.

Onder 12 ton TMM betaal je geen BZM, maar ik vind eigenlijk niets fatsoenlijks in die range.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:42

Nouja ikke, zo'n bus is goedkoper dan dus een trek auto met 1 paards trailer (1,5).
Ik ben met me eens dat t voor twee paarden niet werkt, maar twee grote paarden zijn gewoon nooit legaal te vervoeren met B rijbewijs.

Maar ipv een 1,5paards trailer vind ik het echt een grote vooruitgang terwijl het minder kost en veiliger is.

En jij doet zelf je onderhoud, en in je berekening vergeet je dat voor particulieren die ermee naar de garage moeten er echt een heel groot verschil zit in onderhoud vrachtwagen of busje (zonder dubbel lucht oid).
Ik heb nu al gemerkt bij mijn APK dat t allemaal een stuk lastiger wordt als voertuigen groter en zwaarder worden.

En het verbruik van vrachtwagens zou ik echt op leeglopen, als ik er 10.000 per jaar mee rijdt, wat ik denk ik wel red,
Zou ik met 1 op 5 2460 euro per jaar kwijt zijn en met 1 op 14 878 euro.
Die 1600 verschil ben ik dan 600 per jaar meer kwijt aan wegenbelasting, scheelt nog 1000 euro. En goedkoper onderhoud en aanschaf.

Maar grote twee paarden met B rijbewijs geloof ik niet in. (Altijd E of C nodig, bedoel ik dus)

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:03

Toydoll schreef:
Nouja ikke, zo'n bus is goedkoper dan dus een trek auto met 1 paards trailer (1,5).
Ik ben met me eens dat t voor twee paarden niet werkt, maar twee grote paarden zijn gewoon nooit legaal te vervoeren met B rijbewijs.

Maar ipv een 1,5paards trailer vind ik het echt een grote vooruitgang terwijl het minder kost en veiliger is.

En jij doet zelf je onderhoud, en in je berekening vergeet je dat voor particulieren die ermee naar de garage moeten er echt een heel groot verschil zit in onderhoud vrachtwagen of busje (zonder dubbel lucht oid).
Ik heb nu al gemerkt bij mijn APK dat t allemaal een stuk lastiger wordt als voertuigen groter en zwaarder worden.

En het verbruik van vrachtwagens zou ik echt op leeglopen, als ik er 10.000 per jaar mee rijdt, wat ik denk ik wel red,
Zou ik met 1 op 5 2460 euro per jaar kwijt zijn en met 1 op 14 878 euro.
Die 1600 verschil ben ik dan 600 per jaar meer kwijt aan wegenbelasting, scheelt nog 1000 euro. En goedkoper onderhoud en aanschaf.

Maar grote twee paarden met B rijbewijs geloof ik niet in. (Altijd E of C nodig, bedoel ik dus)

Ik heb jaren een Mercedes 608 gehad en behalve dat ie een chronisch gebrek aan motorvermogen had, was het verder een prima ding. 5600kg TMM, 2400kg laadvermogen, zoop 1:8 en in onderhoud niet duurder dan een personenauto. Als ik er zo nog eens eentje terug vond, in goede staat, zou ik het zo weer doen. Een nieuwer blok erin (110pk) en gaan met die banaan..... Maar helaas zijn goede Hamburgers schaars geworden en z'n opvolger is al niet veel beter verkrijgbaar.

De Scania die ik nu overweeg is inderdaad geen vergelijk en is flink duurder dan de Mercedesjes die ik hiervoor reed, maar het is, naast een soortgenoot, de enige fatsoenlijke wagen die ik op dit moment kan vinden op Internet.....

Oh, en degene die nu gaan zoeken, bespaar je de moeite op die zwarte 508 met zijlader; die staat voor 4 ton leeg op kenteken, maar de verkoper beweerd doodleuk dat ie terug te keuren is voor B-rijbewijs. Ben ik benieuwd hoe ie dat gaat doen........

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: B rijbewijs 'vrachtwagen'.. hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:57

Ik weet welke je bedoeld Ikke, dat is die oude ME wagen toch? Sowieso hebben die oude mercedes wagentjes altijd heeeel weinig laadvermogen.

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:21

Somebitch schreef:
Ik weet welke je bedoeld Ikke, dat is die oude ME wagen toch? Sowieso hebben die oude mercedes wagentjes altijd heeeel weinig laadvermogen.

Die.....

Die Hamburgers zijn ook nooit gebouwd voor 3500kg TMM; de Duitse wetgeving stond in die tijd 7500kg TMM toe voor B-rijbewijs. Die grens van 3500kg was voor Mercedes geen ding om over na te denken (nog steeds niet, de Sprinter is ook met 5 ton TMM te koop)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:39

Mercedes 410 op MP met een living staat bij B rijbewijs, ja vast, zonder paarden erin :+
Eigen gewicht staat erbij op 3300 kg :oo

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:45

Somebitch schreef:
Mercedes 410 op MP met een living staat bij B rijbewijs, ja vast, zonder paarden erin :+
Eigen gewicht staat erbij op 3300 kg :oo

Helaas kon ik het kenteken niet opzoeken (is niet te lezen). Als er het juiste chassis onder zit, mag ie 4200kg wegen. Heb je nog steeds maar 900kg maar dan maak je tenminste nog een schijn van kans met een klein paardje.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:46

Wat voor chassis zou er dan onder moeten zitten, om die 900 te mogen vervoeren? En dan heb je wel een C1 rijbewijs nodig.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:57

Er zijn ook vrachtwagentjes met een dubbel chassis. Je hebt dan een dubbele achteras waarvan de achterste een eigen kenteken heeft en geldt als aanhanger. Deze mag je rijden met BE en door het combineren van auto met aanhanger mag je veel meer laden. Sommige varianten hebben zelfs een liftas, zodat je 120/130 mag als je leeg/licht beladen bent.
Ik heb ze alleen nog niet zo veel gezien met een paardentrailer opbouw, dus tweedehands valt dan af...
Tenzij je een tweedehands model koopt en er dan zelf een andere opbouw op laat monteren.

pol013

Berichten: 9019
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: B rijbewijs 'vrachtwagen'.. hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:09

Die BE modellen schijnen heel slecht uit de voeten te kunnen op alles wat ook maar op drassig lijkt heb ik mij laten vertellen.

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:44

pol013 schreef:
Die BE modellen schijnen heel slecht uit de voeten te kunnen op alles wat ook maar op drassig lijkt heb ik mij laten vertellen.

Dat is ook niet raar; 6x2 aandrijving is niet ontworpen op moeilijke ondergronden, dat is daar totaal een totaal ongeschikt concept voor.

In paardenopbouw heb ik er nog geen enkele gezien; wel de B-E opleggers maar ook niet veel en als je er eentje vindt, hangt er een prijslap aan waar je drie keer fluitend je C-E van kunt halen, inkl hele dikke vrachtauto.

pol013

Berichten: 9019
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: B rijbewijs 'vrachtwagen'.. hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:21

En dat samen is dus ook gelijk de reden dat je ze bijna nooit ziet.

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:21

pol013 schreef:
En dat samen is dus ook gelijk de reden dat je ze bijna nooit ziet.

En de invoering van C1 tot 7,5 ton TMM helpt daar ook niet aan mee.
Voor minder geld heb je dan zoiets:
http://link.marktplaats.nl/m1127291926

Als er een 180pk blok in gelegen had, had ie niet meer op Marktplaats gestaan (maar in mijn garage).

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: B rijbewijs 'vrachtwagen'.. hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:46

Wij hebben een grote vrachtwagen maar wel voor eigen particulier vervoer en we betalen 36 euro per kwartaal aan wegenbelasting, verzekering iets van 250 euro per jaar. Dus voor ongeveer 400 euro op jaar basis hebben we een vrachtwagen die ruim 11000 kilo mag hebben, waar 5 paarden of 4 paarden en 3 pony'snij vervoerd worden.

s0173957

Berichten: 5399
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:04

ikke schreef:
pol013 schreef:
En dat samen is dus ook gelijk de reden dat je ze bijna nooit ziet.

En de invoering van C1 tot 7,5 ton TMM helpt daar ook niet aan mee.
Voor minder geld heb je dan zoiets:
http://link.marktplaats.nl/m1127291926

Als er een 180pk blok in gelegen had, had ie niet meer op Marktplaats gestaan (maar in mijn garage).


Zo eentje komt er best met 135pk...

Al voel je de pk's verschil wel degelijk, wij hebben een Merc 817 en heb al meermaals met een 814 gereden en da's gewoon geen vergelijk...