Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wendy schreef:@janneke: op het moment dat je totale onzin schrijft en daarmee ook verspreidt, dan mag ik dat zeggen.
Het onderscheid tussen een vereniging en een commerciele instelling bestaat misschien in een ideale wereld, maar zeker in de wereld van de financiële instellingen (waaronder verzekeraars) is dat onderscheid niet bestaand. Voorbeelden genoeg: Univé, Rabobank, Menzis... zomaar een paar coöperaties die gewoon hartstikke commercieel zijn.
Wendy schreef:@janneke: op het moment dat je totale onzin schrijft en daarmee ook verspreidt, dan mag ik dat zeggen.
Het onderscheid tussen een vereniging en een commerciele instelling bestaat misschien in een ideale wereld, maar zeker in de wereld van de financiële instellingen (waaronder verzekeraars) is dat onderscheid niet bestaand. Voorbeelden genoeg: Univé, Rabobank, Menzis... zomaar een paar coöperaties die gewoon hartstikke commercieel zijn.
mrie schreef:Wendy schreef:@janneke: op het moment dat je totale onzin schrijft en daarmee ook verspreidt, dan mag ik dat zeggen.
Nee nu fluit ik jou even terug. Janneke heeft gelijk. er is een groot verschil tussen een vereniging zoals de onderlinge en een verzekering zoals je die bij een bank of zo kunt afsluiten.
De meeste onderlinge hebben geen winstoogmerk. Ze zijn dan ook alleen bedoelt om uit te keren als een paard dood is. Vruger was er een fonds wat door de boeren in de streek bijgehouden werd omdat als er een paard dood was het werk op de boerderij stil lag. Er was dus snel een ander paard nodig en geld om dat te betalen. Je werd dan lid van de onderlinge en legde elke maand/week een bedrag in. Geen winstoogmerk dus maar gewoon ouderwetse saamhorigheid.
Janneke2 schreef:Wendy schreef:@janneke: op het moment dat je totale onzin schrijft en daarmee ook verspreidt, dan mag ik dat zeggen.
De rabobank is naar de beurs gegaan en hoort dus met nadruk niet thuis in het door jou genoemde rijtje.
(Of nu ja, als je met oma over vroegah wilt praten is het weer wel ter zake.)
Wat Mrie en Jet zeggen, is in grote lijnen hoe verenigingen / onderlinge waarborgmaatschappijen te werk gaan.
De tegenstelling "commerciële - ideale" wereld doet mij denken dat jij gelooft (niet meer, niet minder) dat als een instelling niet keihard voor de winst gaat, het wel zal gaan om een liefdadigheidsinstelling....
Die tegenstelling is nergens op gebaseerd en ook niet nodig - een onderlinge waarborgmaatschappij is tegekertijd
een sociale instelling ("alle boeren in deze streek werken hard en wij zijn allemaal kwetsbaar voor hagel, dode paarden, noem maar op")
en een instelling die er op moet toezien dat er niet wordt gefraudeerd en dat er regels zijn zodat de boel blijft functioneren.
Wendy schreef:Lees het bericht van Jet nog maar eens goed.
Citaat:En ja, ik zie overal om me heen dat het bij de organisaties in de wereld van nu vooral draait om geld Ook de liefdadigheidsinstellingen trouwens, maar goed, dat is een andere discussie.