Wanneer raampje in de trailer open?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:28

Mijn dakraampje kan ik per halve kant open zetten. Dus heb altijd de achterkant open. Dan waait het niet op de rug en heb je toch frisse lucht. (Beetje wazig uitgelegd misschien, als je een foto wilt hoor ik het wel)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:38

Ik heb ze altijd open, tenzij het erg koud is of hard waait, dan doe ik er eentje open of beide dicht (heb ze aan zijkanten).
In een trailer is het snel benauwd hoor, zeker als ze warm zijn of wat zweten.
Ik heb wel eens een bezweet paard uit 1 grote dampwolk gehaald toen ik de geheel dichte trailer na een korte ritje open deed, toen alles dicht gedaan omdat het regende en ik alleen nog een dakluikje had.
Daar heb ik wel van geleerd.

Mijn paard is angstig met het zeiltje open, dus daar hebben we nu windgaas voor, dat gaat goed en ademt toch, die heb ik nu altijd dicht en dan zoveel als mogelijk de raampjes open.
Bij mijn vorige paard had ik het liefst alles open, alleen dan raampjes dicht bij koud of slecht weer.
Maar nooit zowel achter dicht als raampjes dicht, dat wordt veel te benauwd!

Ik heb met frisser weer wel altijd een goede zweetdeken op en als ze geschoren zijn en het is erg koud en goed ademende staldeken.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:09

Toydoll schreef:
Ik moet zeggen dat ik best wel schrik van de reacties. Mensen die alles open zetten in de winter en arme paard alleen een dun fleece deken op terwijl ze geschoren zijn.

Dus lekker vol in de tocht en dan ook nog alle bescherming weg. Dat ze niet ziek worden!

Mijne staat gewoon in zijn winterdeken op de trailer, en in de winter hou ik alles zoveel mogelijk dicht. DWZ mijn trailer kon achter niet dicht, en de bus heeft een ventilatie stand op het dakluik (dan laat ie wel lucht door alleen geen rijwind). Tocht is funest.

Alleen een zweetdeken? Mijn geschoren paarden staan met de raampjes en zijl open met een 300 of 500 grams gevoerde staldeken en meestal op de terugweg een zweet eronder. Ligt eraan wat ik gedaan heb en hoe koud het is. Kan eigenlijk ook geen reactie vinden waarin genoemd wordt dat geschoren paarden enkel een zweetdeken op hebben tijdens het rijden met ramen open.. +)

larabo

Re: Wanneer raampje in de trailer open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 00:17

Wat Nouvel zegt is ook mijn ervaring, dampend en trillend van de hitte die ze niet kwijt kunnen je paard van de trailer halen is echt niet goed. Een trailer is al snel behoorlijk benauwd en paarden hebben toch echt een andere ideaal temperatuur dan mensen... Ook geschoren paarden kunnen best goed tegen kou.Ervaring hier is ook dat dit echt verschilt per paard. Ene paard komt geschoren met winterdeken zeiknat van de hitte van de trailer terwijl een ander paard ongeschoren met winterdeken niet te warm wordt op de trailer. Tocht is natuurlijk wat anders, maar om toch even de vergelijking met mensen te maken.. Ooit in je skipak met muts en sjaal etc een warme ruimte in gelopen? Of wel eens met een iets te koude jas buiten gestaan? beide niet fijn, maar ik verkies dan toch die iets te dunne jas boven een benauwde ruimte waarin je stikt van de hitte.( hitte die een paard dus de gehele weg niet kan afvoeren). Blijft natuurlijk wel dat tocht niet goed is voor de spieren en dat je daar dus wel op moet letten met koude wind op de trailer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 07:18

Hier alles altijd open! Een paard moet zijn warmte kwijt kunnen..Er is niks zo slecht voor de spieren om te warm te staan na inspanning! Een hoop mensen vermenselijken hier de paarden! De enige keer dat ik het zeiltje dichtdoe is met hele ernstige regenval of bij het vervoeren van een veulen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 08:02

Zijramen altijd open.
Zeiltje dicht maar ik heb onder op het zeiltje een stuk gaas als ventilatie zitten dus het waait toch wel door.

De mijne wordt onrustig als het zeil open is een dit is een prima oplossing daarom heb ik ook voor deze trailer gekozen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 08:04

Ik schrik ervan, hoeveel deken sommige mensen op hun paard leggen in de trailer.
Mijn zijramen zijn ook schuin open geklapt, en het zeiltje altijd open. Ooit een keer de fout gemaakt, de winterdeken er op te laten liggen, paard en deken waren echt nat. Voor n ritje van 10 minuten kan t mischien nog, maar ik heb altijd een zweetdeken op.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:03

Stel je staat in de file of bij het stoplicht te wachten, dan komen al je uitlaat gassen lekker door het raampje naar binnen en vergas je het paard in de trailer als de raampjes open staan? Hier zijn de raampjes dicht, ook tegen de herrie.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:11

dus dan maar lekker alles dicht laten en laten zweten.... voor t geval er file komt.

Scheelt, dat ik in the middle of nowhere woon, en misschien 2 stoplichten tegenkom en ook op de snel weg geen files heb.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:27

Van die drie keer in hun leven in de file zullen ze ook niks overhouden :+ Ik heb het in ieder geval pas een keer meegemaakt.

Ik heb het luik op het dak altijd helemaal open, evenals de deurtjes oven de klep. Raampjes aan de voorkant heb ik met warm weer helemaal open, als het echt heel koud is dicht, maar meestal staat er minimaal een een stukje open.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 10:07

Toch wel erg grappig om te lezen dat er veel verschillende meningen zijn! (:
Is dan toch lastig te beslissen wat je zelf doet, haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:47

wapitie schreef:
Stel je staat in de file of bij het stoplicht te wachten, dan komen al je uitlaat gassen lekker door het raampje naar binnen en vergas je het paard in de trailer als de raampjes open staan? Hier zijn de raampjes dicht, ook tegen de herrie.

Voor een koolmonoxidevergiftiging bij een paard is in de file staan niet genoeg. Een mens moet al onder de uitlaat gaan liggen om dat voor elkaar te krijgen. Die gassen gaan de lucht in, hooguit wat miniscule deeltjes komen door de openingen van het raampje.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:50

xPearl schreef:
Toch wel erg grappig om te lezen dat er veel verschillende meningen zijn! (:
Is dan toch lastig te beslissen wat je zelf doet, haha

Best lastig inderdaad en er is geen goed of fout. Gewoon je paard kennen en inschatten waar die zich het prettigst bij voelt.
Bij ons is dat alles open en afhankelijk van de temperatuur geen, een dunne of een dikke zweetdeken op.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 12:08

Jammer dat hier geen poll van gemaakt is. Er zijn nog best veel totaal verschillende meningen.

Als het weer enigszins mooi is heb ik alles open, als het iets minder mooi wordt klap ik de voorkant van de zijraampjes dicht en de achterkant open. Ik heb geen dakraampje. Het zeil heb ik altijd open.

In de zomer krijgt mijn paard geen deken op, ik zet hem ook nooit dampend op de trailer.
In de winter staat hij met een wollen of thermatex zweetdeken in de trailer.

Wij gaan zeker 1x per week op pad en mijn paard loopt vanzelf de trailer op, dus hij vindt het niet vervelend, anders zou hij wel moeilijk doen. Ik heb een extra hoge/brede 1,5p trailer dus hij staat relatief ruim. Maar het blijft natuurlijk erg krap tegenover een stal.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 14:05

Een poll was inderdaad wel een idee geweest Myca, haha!

Ik heb mijn paard geschoren, en als het koud is doe ik 2 zweetdekens op (1 met hals en 1 zonder hals). Ik zet hem ook nooit dampend op de trailer. Wel warm, maar nooit dampend.
Ik heb ook nog nooit in de file gestaan en ik kom hier bijna geen stoplichten tegen. Als anders is t heel rustig bij het stoplicht.

Ik ga 1/2x op wedstrijd, dus dat gaat hij mee de trailer in. Heeeeel soms voor een buitenrit. Laatst had ik t raampje van achter opengeklapt (Voor dicht. Zo kon de lucht er niet gelijk in) en hij stond precies hetzelfde als anders. Heb verder geen hele brede trailer. Het is een grote 1 paard/kleine 1,5 paards. Hij is wel hoog zat, haha. Die van mij loopt er ook zo in. Dus verwacht ook niet dat hij het heel erg vind, haha :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:15

Zeiltje open, ramen dicht. Ramen alleen met warm weer op concours open. Bij heel warm weer de klep ook.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:04

Yup.. precies zo doe ik het ook. Maar had dat al eerder gezegd.
Verder dan op mijn geschoren paard geen dikke winterdeken, maar een gewone zweetdeken als hij op de trailer staat. Winterdeken is dan inderdaad veel te warm.