Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Samo schreef:Ik heb ook een slot waarbij je een blauwe 'bal' erin moet doen en vervolgens het slot (die uit 2 delen bestaat) eromheen klikken. Als de trailer aangekoppeld is en je wil hem dan op slot doen (bijv. op een parkeerplaats), hoeft de blauwe bal er niet meer in, de trekhaak van je auto zit hier dan nu in. En het slot kun je er dan zo omheen zetten.
Kan dat bij de jouwe dan niet, het klinkt alsof jij ook zo'n slot hebt?
Deze is dat:
http://vaaronline.nl/nl/trailer-sloten/115-trailerslot-steady-ks-25.html

Tessebes schreef:Ik heb zelf een ALKO slot, zo'n rode, en die werkt heel fijn. Ik rij er ook mee. Ik zou niet weten waarom hij automatisch los zou moeten koppelen bij een ongeval, dat lijkt me een beetje vreemd. Bij brand zou ik eerder mijn paard uitladen dan mijn trailer loskoppelen gevoelsmatig. Verder is dat slot er echt binnen 10 seconden af.
Overdeksloten zou ik sowieso niet mee rijden. Je vernielt op den duur de stofhoes van de oplooprem ermee.
Brainless schreef:Met die mag je niet rijden; want bij een ongeval kan de koppeling niet losvliegen van de trekhaak.
Het is niet zo dat je er niet mee kan rijden (dat gaat prima), maar je mag er gewoon niet mee rijden.
Je mag wel een disselslot hebben die geïntegreerd is in de koppeling.
janderegelaa schreef:Brainless schreef:Met die mag je niet rijden; want bij een ongeval kan de koppeling niet losvliegen van de trekhaak.
Het is niet zo dat je er niet mee kan rijden (dat gaat prima), maar je mag er gewoon niet mee rijden.
Je mag wel een disselslot hebben die geïntegreerd is in de koppeling.
Hij mag ook niet losvliegen van de trekhaak...Hij kan er wel af als hij bijvoorbeeld versleten zou zijn, het enige dat het slot doet is zorgen dat je de hendel niet omhoog kan doen.
Jelle_Steur schreef:Het is verboden om met een slot te rijden. Mocht de trailer loskomen van de auto moet de trailer dmv de breekkabel op de rem getrokken worden, een slot zou dit kunnen beïnvloeden.
AL-KO sloten kan je alleen op een AL-KO koppeling gebruiken.
Het standaard slotje in de koppeling van Ifor stelt niet zoveel voor, die heeft een beetje dief er in een mum van tijd uitgeboord. Ik zou altijd een extra slot gebruiken.
Verder moet je er bij de "tasjes" sloten goed opletten dat de hendel van de koppeling omlaag staat. En zeker het slot niet andersom gebruiken zoals ik ergens las.
janderegelaa schreef:Jelle_Steur schreef:Het is verboden om met een slot te rijden. Mocht de trailer loskomen van de auto moet de trailer dmv de breekkabel op de rem getrokken worden, een slot zou dit kunnen beïnvloeden.
AL-KO sloten kan je alleen op een AL-KO koppeling gebruiken.
Het standaard slotje in de koppeling van Ifor stelt niet zoveel voor, die heeft een beetje dief er in een mum van tijd uitgeboord. Ik zou altijd een extra slot gebruiken.
Verder moet je er bij de "tasjes" sloten goed opletten dat de hendel van de koppeling omlaag staat. En zeker het slot niet andersom gebruiken zoals ik ergens las.
Ik ben jarenlang examinator geweest en in Nederland is het niet bij wet verboden. Het slot hindert ook de losbreekreminrichting niet.
Of het verstandig is om er mee te gaan rijden is natuurlijk een tweede.