Trailer uitlenen, wie is aansprakelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Trailer uitlenen, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:17

Ik leen hier ook niets meer uit. Inderdaad, schade, slijtage etc. Noodgeval zou ik nog wel doen maar dan zou ik altijd zelf rijden met mijn eigen combinatie.
Ik doe mijn best mijn spullen goed te onderhouden, werk er hard voor en ben er zuinig op... laat een ander dat voor zichzelf ook maar regelen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:29

Wij lenen de trailer ook niet meer uit. Zelf keihard voor gewerkt, en ik ben graag zuinig op mijn spullen. Als ik een ander uit de brand kan helpen met een trailerrit, dan doe ik dat, maar dan rijd ik wel zelf en zet ik mijn eigen auto ervoor.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:32

Ik leen mijn trailer uitsluitend uit bij spoedgevallen.

Of als ik zelf rij. Uiteraard dient men dan wel een vergoeding voor de gemaakte brandstofkosten te betalen.

Daarnaast is mijn mening dat bij aangebracht door het paard, de eigenaar van het paard aansprakelijk is.
Overigens slijt je trailer wel wat meer dan als je hem uitsluitend zelf gebruikt, maar als de trailer alleen maar stil staat is dit ook niet echt heel goed voor je trailer.

Moeilijke beslissingen vind ik dit altijd.

Succes

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:38

Wij lenen onze trailer ook niet uit. We hebben hem een paar maanden geleden helemaal opgeknapt. Nieuwe wanden, nieuwe klep en alles gespoten/gelakt.. Dus dat is het een beetje 'zonde' als een ander paard 'm sloopt of iets. Ook omdat je met verzekering etc zit.
Met spoedgevallen wil ik hem best uitlenen. Of een keer aan 'n vriendin. Maar dan ga ik liever zelf mee :)

Maar als je 'm trailer zo vaak moet lenen kan die inderdaad beter zelf 1 kopen :')

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:14

Wij lenen onze trailer niet uit. Als er een keer een noodgeval is, dan rijd ik desnoods zelf, maar als iemand hem vaker zou willen lenen, verwijs ik naar een verhuurbedrijf of schaffen ze er zelf maar 1 aan ;)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:39

Ik ben zelf ook geen voorstander van het uitlenen van mijn trailer.

Mocht er echt eens nood aan de man zijn dan wil ik hem wel uitlenen, maar zeker niet structureel, dat zie ik ook als een beetje profiteren. Ik heb juist een trailer gekocht omdat ik niet van andere wil lenen (en afhankelijk wil zijn).

Vorig jaar heb ik een zijwand en de vloer helemaal laten vernieuwen, dat heeft me genoeg gekost en mocht ie kapot gaan heb ik liever dat ik (of mijn paard) dat zelf veroorzaakt dan een ander.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:44

Zeg in een eerder bericht wel dat ik hem wil uitlenen in geval van spoed. Maar de sleutels van het slot liggen niet op stal, dus dan moet het wel zo wezen dat ik snel op stal kan wezen. Zit ik me nu opeens te bedenken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:48

Ik leen mijn trailer ook niet uit, behalve in noodgevallen. Daarvoor ligt op stal een reserve sleutel.

Het komt te vaak voor dat er toch iets kapot gaat en het niet eerlijk gemeld wordt, en soms is iets gewoon slijtage maar dan krijg je nog de vraag wie moet dat betalen als dat toevallig net bij de lener gebeurd is. Je kunt meestal ergens in de buurt wel een trailer huren, das duurder dan lenen maar dat is het alternatief als je zelf geen trailer hebt.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:54

Ik ben slachtoffer geweest van 1-malig-uitgeleend-ik-heb-je-trailer-kapot-gemaakt.
Helaas hadden wij onderling toen niet meteen gekeken om iets op papier te zetten of een verzekering af te sluiten door de persoon die hem wou gebruiken, het was namelijk mijn beste vriend toen.
Helaas besloot het paard toen om onder de frontbar te kruipen en zo de uitgang te zoeken via de zijdeur.
Het is een heel gedoe geweest omdat de vader niet wou opdraaien voor de kosten toen dat wij naar het vredegerecht zijn gestapt.

Sindsdien wordt niets meer uit handen gegeven van trailer zonder dat ze er een verzekering voor hebben of iets dergelijks.

Wees dus extra voorzichtig en vraag misschien een waarborg ofzo?

Ik sta niet meer te springen om hem uit te lenen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:06

Ik leen mijn trailer ook niet meer uit. 1x mijn net geheel opgeknapte trailer uitgeleend aan een vriendin. Mijn eigen paarden hadden er nog nooit opgestaan. Ik kreeg te trailer ook "verbouwd" terug.. Binnen wanden en klep helemaal beschadigd.. Reflector en knipperlicht kapot.. Had haar paard niet gedaan.. _-:( Inmiddels heeft ze haar eigen trailer ook weer verkocht en leent ze iedere 14 dagen de trailer van een andere vriendin om naar de les te gaan..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:15

Ik ken bijna alleen maar ellende van mensen die hun trailer uitlenen. Niet doen!
(Tenzij het natuurlijk om een noodgeval gaat).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:28

Niet uitlenen! Ik heb geen rijbewijs of trailer, maar ken van mij buren die ze wel hebben genoeg rampverhalen.
Zoals: gebruikt voor verhuizing spullen, kunststof bovenraampje stuk, koppelstuk verbogen, naar paardrijles verder weg was terug met stront tegen de muren (!) en vol met goor zaagsel, voorstang verbogen, vergrendeling achterstang weg (niet kapot, helemaal wég) en ga zo maar door.

Uitlenen? Alleen als je zélf erin rijdt (dan leen je jezelf dus ook uit) en in een noodgeval voor het paard.
En daarvoor een kilometervergoeding vragen (plus helpen trailer schoonmaken).

Sommige mensen denken dat iets lenen betekent dat je er naar eigen goeddunken (nou ja .. goed) mee om mag springen, ipv in dezelfde staat retourneren, schaamteloos.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:59

TerraHowrse schreef:
Ik zou hem niet eens uitlenen :) af en toe lenen prima maar eens in de 2 weken? Dan huurt ie maar ergens, of koopt er idd eentje. Dit is meer profiteren van iemand anders :)

Waarom meteen zo negatief?

Ik leen ook altijd van een stalgenoot en soms vaker nodig, soms maar 1 x per 2 maanden soms wel 3 x per maand

Ik kan het financieel momenteel niet aan om een eigen trailer te kopen en de stalling er van bij ons te betalen.
Maar profiteren is het zeker niet. Zodra ik financieel haar iets kan geven doe ik dat en zij spaart dat weer op voor onderhoud. En voor 10/15 euro huur ik nergens een trailer. Ik help haar weer met dingetjes op stal, en zo kan je het ook oplossen.

Ik leen m al ruim een jaar zo en lever m altijd netjes en schoon af. En maak ik schade dan zal ik dat altijd laten repareren!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:36

Wij lenen onze trailer (en auto) ook niet meer uit. We zijn heel zuinig op onze spullen maar helaas is lang niet iedereen dat, weet ik uit ervaring

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:04

Ik ben door schade en schande wijs geworden.... trailer gehuurd van iemand die daar ook mee adverteerde. Nieuw paard opgehaald. Paard ging bij laden hangen waardoor de balk aan twee kanten door de trailer heen ging. Kleine schade dus konden nog gewoon met paard naar huis. Heel officieel had ik t paard nog niet betaald en heeft de oude eigenaar t paard geladen, maar goed het zit niet in mijn aard het zo te spelen...
bij thuiskomst netjes de schade gemeld. Trailer was niet allrisk verzekerd en wij konden bijna 900€ neerleggen voor de schade.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:43

Had je dan geen WA?
Is wel het risico wat er bij hoort wanneer je iets leent.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:15

WA dekt dit niet...... WA dekt kennelijk niks wat achter je auto hangt oid.... was ook met stomheid geslagen, had wel verwacht dat t binnen de dekking viel....

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:22

Iris82 schreef:
Als jij je trailer allrisk verzekerd hebt, is er ook dekking voor schade die zij veroorzaken. Als hun paard schade aan jouw trailer veroorzaakt kun jij hun daarvoor aansprakelijk stellen.

Maar dan ben je wel je no-claim-korting kwijt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:25

Hier wordt de trailer niet uit geleend over het algemeen. Enkel in heel uitzonderlijke situaties en dan rijdt een van ons twee zelf. Daar verzinnen we ook geen excuusjes rond, gewoon "nee".

Als ze hem zo vaak lenen gaat je trailer ook slijten (en de banden) terwijl jij er amper mee rijdt, gaat ie daar dan ook voor betalen?

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:33

Hier laatste ook de vraag gekregen om onze trailer uit te lenen, maar inderdaad 'gewoon nee'. Werken er keihard voor en zijn er mega zuinig mee, plus ik wil hem zelf voor nood altijd voor de deur hebben. Zal je net zien als die weg is dat jou paard met nood naar de kliniek moet.. zal me nooitnnie gebeuren.
Daarbij heb ik 2 heel net opgevoede paarden die met beleid erin lopen, eruit lopen en geen pas verkeerd zetten op de trailer. Als je hem uitleent is het altijd maar de vraag wat erin wordt gezet en hoe 'trailermak' die is..

Zijn overigens maar weinig dingen die ik zomaar uitleen, door ervaring al teveel dingen kapot/smerig/niet teruggekregen.. Ik kom daar echt niet bij..

Dustyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:34

Wij lenen wel eens wat te veel uit, denk ik. Alles gaat hier van links naar rechts en dan komt weer iemand van de fam. aan de deur vragen of wij dit of dat nog van hun hebben.
En andersom zoek ik me te pletter naar bijv. de hogedrukreiniger om erachter te komen, dat die dus door een broer is meegenomen.

Maar mijn trailer heb ik nog niet hoeven uitlenen.
Voordat ik deze trailer had, heb ik wel af en toe een (oude) trailer bij een kennis geleend. En dan gaf ik die een kleinigheidje (wilde er eigenlijk nooit iets voor hebben) voor slijtage e.d. Daarna leende ik wel eens de trailer van mijn stalgenoot en die waste ik dan elke keer na elk gebruik of ik hem nou vies gemaakt had of niet.

Ik vind in geval van duidelijke schade, dat de gebruiker dat betalen moet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:46

Ik,zou simpelweg antwoorden : kan prima,40 euro voor een halve dag

Je zal ze niet meer horen denk ik.....

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:37

tengeltje11 schreef:
Ik,zou simpelweg antwoorden : kan prima,40 euro voor een halve dag

Je zal ze niet meer horen denk ik.....

:wow: voor dat bedrag gaan ze idd liever huren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:47

Ik huur m'n trailer ook niet. Maar heb hem wel verzekerd voor partuculier verhuur. Dus als ik hem wel zou verhuren is die verzekerd.

Dustyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:15

Risico van verhuren voor een bepaald bedrag is ook dat, als men schade maakt, men ook denkt dat men dan zowieso niets hoeft te vergoeden....zit toch in de huurprijs zeker? Je moet dan echt al een borg vaan honderden euro's gaan vragen. Soms is de borg zelfs nog niet genoeg om de schade te herstellen.
Vaak genoeg meegemaakt dat mensen een busje huurden, hem beschadigd terug brachten en dan nog beledigd waren dat ze de borg niet terugkregen...ze hadden het busje toch teruggebracht?