[VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anchee

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:41

Wat gaaf! Ik volg :) Ben wel benieuwd hoe dat gaat worden! :) (wat een ontzettend leuke pony trouwens!! )

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:48

Ik lees en kijk mee! Leuk Project, succes!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:55

Haha, wat heerlijk praktisch. Past het wel? Gewoon pony even in de bus zetten +:)+
Succes met klussen. Ik ben heel benieuwd!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 19:27

Haha ja, je komt er maar op 1 manier achter he, of het past haha.

Gelukkig is de pony van mij wel wat gewend.
Nou ja maandag gaan we dus echt beginnen dus dan weer foto update.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:33

Valt mee toch, je kan m ook nog wat schuin zetten evt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 19:51

Klopt.

Ik had eigenlijk gehoopt dat beide ponys er samen in konden, maar de andere is 2 maten groter. Of wordt iig. Maar dat zien we dan wel weer, 2 jaar verder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:40

Toydoll schreef:
Klopt.

Ik had eigenlijk gehoopt dat beide ponys er samen in konden, maar de andere is 2 maten groter. Of wordt iig. Maar dat zien we dan wel weer, 2 jaar verder.

Als je 'm iets ruim opzet voor deze pony, past die andere er ook wel bij.
Kar andersom erop doet ook veel. Ogenschijnlijk staat het er nu wat propperig in maar dat valt best mee in de praktijk.

Ik propte in het verleden ook twee IJslanders in een 1,5 paards trailer. Die konden alleen omvallen als de hele trailer omviel want ze stonden samen klemvast tussen de wanden :o

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 21:05

Hahaha ja, dat heb ik ook wel eens gedaan met de twee welshen, in een 1 paards. Gelukkig konden ze elkaar goed hebben haha.

Maar goed we zetten het inderdaad maar gewoon ruim op, en dan hopen dat het kan. Ik heb geen idee hoe groot de andere precies gaat worden en het is ook geen eens zeker wat ik er mee wil straks. Erin vervoeren lukt sowieso wel alleen met koets, en voor hem moet er ook een andere koets komen, dat zien we wel als de tijd daar is. Ik kan hem ook echt pas passen met klep want die is nog niet zo mak als Kyano (Alhoewel hij wel snel die kant op gaat haha)

Ik wil morgen die bodem plaat er deels uithalen (iig het pony gedeelte) en aan de gang met bodemprotectie.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:57

Wat een leuk project! Maar waarom niet andersom, eerst wagen dan pony?
Kan je de wagen er eerder al inzetten en staat pony met zn hoofd naar voren, want nu staat hij met de billen naar voren zo te zien?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:07

Hoe je je paard er in zet maakt niet uit. Ik ken zat paarden die liever achteruit of zijwaarts vervoert worden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 22:10

Andersom is voor mij geen optie om meerdere redenen:

- ik wil koets en pony onafhankelijk van elkaar kunnen laden /lossen. Koets kan alleen door achterdeuren naar binnen.
- pony achteruit rijden schijnt comfortabeler te zijn
- pony zijwaarts laden is makkelijker, altijd voorruit klep o en af
- klep achter schuifdeur is kleiner en daardoor goedkoper te realiseren en lichter.

Als de koets door de schuifdeur had gekund was het wel een optie geweest, dan had koets in de breedte gekunt, scheelt toch al gauw een halve meter qua lengte bus

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 08:07

Toydoll schreef:
Andersom is voor mij geen optie om meerdere redenen:

- ik wil koets en pony onafhankelijk van elkaar kunnen laden /lossen. Koets kan alleen door achterdeuren naar binnen.
- pony achteruit rijden schijnt comfortabeler te zijn
- pony zijwaarts laden is makkelijker, altijd voorruit klep o en af
- klep achter schuifdeur is kleiner en daardoor goedkoper te realiseren en lichter.

Als de koets door de schuifdeur had gekund was het wel een optie geweest, dan had koets in de breedte gekunt, scheelt toch al gauw een halve meter qua lengte bus

Nee, dat is geen optie.
Je wil de indeling zoals je die nu voor ogen hebt, simpelweg omdat je dan de ideale gewichtsverdeling hebt!

Waarom anders denk je dat die caravansites altijd zo'n punt maken van zware bagage op de as vervoeren? Juist, gewicht boven het dragende punt. Maar dat blijft een wannabee-oplossing want eigenlijk wil je het gewicht TUSSEN de dragende punten en dat is precies wat je nu van plan bent.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 08:39

Dat ook inderdaad, al is bij mij 1 pony even zwaar als koets + spullen en heb ik een bus met weinig overhang, maar met twee ponys praten we alweer heel anders.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:00

Gaaf zeg! Lijkt me super. Je brengt me op ideeen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 08:12

Gister na werk bodem plaat bij pony gedeelte eruit gehaald en eronder schoongemaakt, klein roestplekje bij geschuurd en bodem behandeld.

Afbeelding

Afbeelding

Moest minstens 7 uur drogen dus vanmiddag bodemplaat terug en beginnen ze met het frame lassen

Zelf heb ik popnagels uit zitten boren ivm railsen die nog op de wanden zitten.

Ik ga na werk weer langs en kijken/helpen

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:36

Ik zou je graag als tip mee willen geven om er een rubberen mat in te verlijmen en af te kitten en er geen gietvloer in te leggen. In de 1e auto die we gebouwd hebben is een gietvloer in gegaan en dat was eigenlijk niks. Hij gaat erg snel scheuren omdat er veel beweging in de auto zit en je kan het moeilijk schoon houden waardoor het erg snel gaat stinken als je pony op de auto plast. Wij hebben nu een nieuwe auto gebouwd waar een rubberen mat en zijwanden in gegaan is en het is echt een verademing kwa schoonmaken. Rubberen mat kun je in verschillende diktes krijgen. Wij hebben met hamerslag zodat het niet glad is voor de pony's. Mocht je meer info willen hebben dan moet je het maar laten weten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 08:53

Wij gaan idd ook voor verlijmen matten. Matten zijn besteld en komen morgen als het goed is!

Het frame maken ze zodanig dat ze verplaatsbaar zijn, mocht andere pony veel groter worden kan hij er wel in en moet koets in toekomst toch op een aanhanger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:34

Als je auto iets scheef staat lijkt het mij dat de plas net zo goed onder het achterste deel van je bodemplaat loopt. Ik zou de andere helft dus ook behandelen. En ook de onderste 10cm van de zijkanten geheel rondom.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 13:36

achterkant heeft geen prio op dit moment. Pony heeft echt nog nooit gepist in trailer dus dat risico vind ik verwaarloosbaar. ik wil hem nu gewoon zsm omgekeurd hebben zodat ik in een lager belasting tarief komt, de inrichting aan koets kant komt later wel.

Overigens wordt t pony gedeelte wel echt dichtgemaakt incl opstaande rand en helemaal dichtgekit.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:51

Indrukwekkend project! Hoe lang verwacht je ermee bezig te zijn?

Je pony vindt het zo te zien allemaal wel prima in die bolide, met dat ondeugende koppie :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 19:17

Gekke Pony :+

Planning tja, asap!! 20 nov staat afspraak voor rdw keuring, dus dan moet het wel af zijn.
Hopelijk met een week of 2 te gebruiken

Gister slecht weer Helaas
Maar het frame:

Afbeelding

En dakluik zit

Afbeelding

Afbeelding

Misschien komt er nog een tweede, even testen hoe het met de frisse lucht zit

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:23

Hoe moet ik me dat frame voorstellen?
Eerste reactie: komt erg log en zwaar over.

Die dakluikjes zijn leuk, maar pas op met open zetten tijdens het rijden, daar zijn ze niet echt voor bedoelt. Er bestaat een versie met ventilatortjes (kun je ook achteraf inbouwen) lijkt me verstandig.

Wel eraan gedacht om de zaagsnede in het dakluik goed te ontbramen en in de lak te zetten? Klinkt heel zeikerig, maar hoe beter je de boel zo afwerkt, hoe beter (en vooral langer) je er lol van hebt.

(ook voor eventuele meelezers)

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:30

ik volg... leuk project :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:49

Met het dakluik is simpel, bij te veel druk gaan ze vanzelf dicht :+

Om nog wat ruimte te winnen kun je eventueel de treeplank van je wagen demontabel (laten) maken. Dat scheelt weer een stukje.

Dat frame is voor de achterkant of voor de zijkant? Ziet er zo op het eerste gezicht idd vrij zwaar uit (rvs?) maar misschien valt het mee.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:14

Leuk project, benieuwd hoe dit gaat uitpakken!