Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:49

Polly schreef:
Hier ook een ex bevangen pony met gekanteld hoefbeen, staat inmiddels weer 24/7 op de wei, moet alleen wel regelmatig bekapt worden

Edit: er staat bij paleoceen toch niet dat ie geen pijn heeft gehad?

Ik kan het mij echt niet voorstellen dat men een dier zo laat leven.....dus ik vroeg het mij af.
Klinkt heel ernstig, als het hoefbeen door de hoefwand heen steekt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:50

Als ik het goed begrijp is dit gewoon een consumentenkoop en kun je het dier retourneren en daarbij je volledige betaling terugkrijgen (de koop ontbinden wegens verborgen gebrek, binnen 6 maanden na aankoop). Zie ook https://www.knhs.nl/verzorging/je-eigen ... ontbinden/

Mocht het hoefbeen inderdaad gekanteld zijn, zou ik geen moment twijfelen en het dier terugbrengen. Dat is een ernstig gebrek.

Dit is naar mijn mening een verborgen gebrek omdat je het niet eenvoudig van buitenaf kunt zien en dit gebrek ook niet bij een klinische aankoopkeuring snel zichtbaar is (en in dit geval ook niet was). Terwijl de verkopende partij hier wel van op de hoogte had moeten kunnen zijn. Wellicht dat die zijn schade weer kan verhalen op de partij waar hij het dier van kocht, mochten die verzuimd hebben e.e.a. te vertellen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:05

Sleeper schreef:
Met een ex hoefbevangen paard heb je een paardenleven lang zorgen om
gras en voeding. Hb is wel iets serieus, de gemiddelde koper koopt echt geen paard met een hb verleden.

Ben benieuwd wat uit de foto's komen als je die eventueel laat maken.

Van een paard wat een keer hb is geweest en daarna nooit meer last gehad heeft zal je tijdens de koop niets horen over hb. Er lopen er zat die het eenmalig gehad hebben en daarna nooit meer.

Kijk eerst wat er morgen uitkomt, het hoeft helemaal niet dramatisch te zijn en hoefbevangenheid hoeft niet chronisch te zijn, kan ook door omstandigheden een keer voorkomen. Sommige paarden krijgen het een keer en als je er op tijd bij bent kan het prima genezen (mijne was na vijf weken weer helemaal up en running), nooit meer voorgekomen. Ze gaat op het gras, krijgt voordroog en gewoon haar musli.

Wacht morgen af en als daar wat uitkomt kan je altijd nog gaan informeren en kijken wat te doen. Vooralsnog laat je niet gek maken.

blue_sky

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:29

Helaas heb ik hier ervaring mee. Het ging om een vrij duur dressuurpaard waar binnen enkele dagen na aankoop van alles mis mee bleek te zijn. Heb een jaar lang geprobeerd op alle mogelijke manieren een overeenkomst te treffen met de handelaar die hem aan mij verkocht heeft maar als die niet wil delf je toch het onderspit. Je kan een jaar of langer gaan procederen maar de heren zijn zo doortrapt dat je een grote kan hebt aan het einde alsnog het proces te verliezen en dan ben je ook nog alle stallingskosten en proceskosten van de tegenstander kwijt. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn in dit land niet hetzelfde. Je heb rechten maar die kan je in de praktijk niet afdwingen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:45

Maar volgens mij loopt het beest niet eens kreupel...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:49

Anniekkkk schreef:
Mijn smid heeft me verzekerd dat dit bij de klinsiche keuring er niet uit was gekomen, hij loopt ook niet kreupel. Je kunt het alleen zien op de plek waar het ijzer zit, het was alleen te zien met een rontgologische keuring.

Dan zou ik morgen afwachten, maar je vooral nog niet te druk maken, als het dier niet eens onregelmatig loopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:49

Anniekkkk schreef:
Is er iemand die ervaring heeft met het kopen van een paard, die daarna niet goed blijkt te zijn en dat het valt onder verborgen gebrek?

Ja, dit valt onder een verborgen gebrek. Ook al heb je het paard niet laten keuren (wat wel verstandiger was geweest) mag je er - omdat je bij een handelaar koopt - vanuit gaan dat als hij zegt dat het dier gezond is, dat zo is. Anders is het als je het paard koopt bij een particulier.

Als je bij een handelaar hebt gekocht dan geldt de consumentenkoopwet.
Als er gedurende een half jaar na aankoop een gebrek naar boven komt, dan heb je recht op reparatie/dan wel vervanging van het "product". Nu is het bij paarden altijd lastig aan te tonen, wanneer iets is ontstaan (voor of na aankoop). Is er twijfel, of kan niet worden aangetoond of het gebrek voor of na de aankoop al aanwezig was dan ligt de bewijslast hiervoor bij de verkoper. Die moet dan aantonen dat het gebrek al voor aankoop aanwezig was. Kan hij dit niet, dan moet hij zorgen voor herstel (kan in dit geval niet) of een vergelijkbaar product (in dit geval paard) aanbieden. Nu is dat natuurlijk lastig want een paard is wel een heel persoonlijke keuze. Kan hij geen oplossing naar jouw tevredenheid bieden dan moet hij jou je geld terug geven.

Een losse wand en gekanteld hoefbeen, kan een veearts best goed dateren. Aan het herstelproces kan een veearts zien wanneer het gebrek zo ongeveer ontstaan kan zijn. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe moeilijker dat natuurlijk wordt.
Wat je dus moet doen is direct (morgen) naar een kliniek en het gebrek laten vaststellen en dateren. En op schrift laten stellen Vervolgens z.s.m een brief aan de verkoper en om ontbinding van de koop verzoeken.
Eventueel met inschakeling van een jurist.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:58

De reacties even niet gelezen, dus mijn excuses als het al gezegd geweest is.

Bij een handelaar kopen is voor een duur paard nooit echt een super idee ( vind ik).
Ze weten vaak niet waar de paarden vandaan komen, wat ze hebben meegemaakt en noem maar op.
Ik heb vroeger mijn Shetlanders bij handelaars vandaan gehaald en voor een Shet kan dit best natuurlijk, jaren plezier aan gehad.

Maar goed, ik zeg niet dat het persé allemaal slechte paarden zijn, maar ze kennen die dieren hun geschiedenis vaak niet en er is veel gesjoemel vaak bij handelaars. Vanaf nu ga ik dus ook bij 'bekende' fokkers.

Sja en als je dan al voor een 'duur' paard ging, kon je al zeker best laten keuren... Dan hadden ze dit normaal wel ontdekt.

Overigens, een handelaar wil ook verkopen, dus of ie het nu wist of niet, vele handelaars verzwijgen het dan toch.

Nu weet ik wel wat een kanteling is ed. Zelf nog gelukkig geen ervaring mee gehad, maar ik weet ook niet in welke maten ze dit dus ( nog) kunnen behandelen. Meerdere opinies vragen zou ik zo zeggen.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:39

Ragdollcat schreef:
paleoceen schreef:
Vervelend ts,
Een gekanteld hoefbeen is niet het einde van de wereld. Met goed voerbeleid en goed bekappen komt dat weer goed. Veel dierenartsen en hoefsmeden schrijven deze paarden te gauw af. Ik heb zelf hier een welsh staan die zelfs doorgestoken hoeven had. Is weer helemaal goedgekomen. Pb me maar als je meer wil weten
[/http://helpfrederikehelpen.nl/

Het gaat hier om een duur gekocht dier en dan moet je echt niet zoiets willen hebben, veel zorg en kosten eraan ook nog eens en ze heeft m pas een maandje.

Wow, doorgestoken hoeven, bij jouw pony? Had ie niet veel pijn en ongemak geleden?

Ik kan het mij niet voorstellen dat het geen pijn heeft geleden.

Ja.... natuurlijk had ze veel pijn. Er zijn toen hoefschoenen aangemeten en toen kon ze weer pijnvrij lopen. En wandelen, wandelen , wandelen hebben we met haar gedaan. (Was ook goed voor haar baasje haha). Het was veel werk om haar weer goed te krijgen maar het was het waard om haar te zien transformeren van een ingevallen (door pijn) pony naar de pittige pony die te nu is. Ze is nu 5. Ze gaan gemid 2x in de week mee op buitenrit op de holterberg. Een keer in de twee weken krijgt mijn dochter springles met haar. En ze heeft weer prachtige hoefjes.
Ik bedoel ermee te zeggen dat mocht ts er niet uit kunnen komen dat ze met een hb paard met een waardeloos paard zit opgescheept.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:41

cobiie schreef:
De handelaar zal waarschijnlijk gaan schermen met het klinisch rapport, dat hij je een goed paard heeft verkocht wat voldoet aan je eisen, want ook op dit ogenblik heeft je paard geen aantoonbare last van de (mogelijke) hoefbevangenheid uit het verleden.

Dat doet niet ter zake. Een verborgen gebrek is een gebrek dat verborgen was bij aankoop. Dat kan voor zowel de verkoper of de koper het geval zijn. Het hoeft dus niet te zijn dat de verkoper te kwader trouw is. Het is gewoon zijn risico.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:46

Taffje schreef:
Sleeper schreef:
Met een ex hoefbevangen paard heb je een paardenleven lang zorgen om
gras en voeding. Hb is wel iets serieus, de gemiddelde koper koopt echt geen paard met een hb verleden.

Ben benieuwd wat uit de foto's komen als je die eventueel laat maken.

Van een paard wat een keer hb is geweest en daarna nooit meer last gehad heeft zal je tijdens de koop niets horen over hb. Er lopen er zat die het eenmalig gehad hebben en daarna nooit meer.

.

Ja, en er lopen er ook genoeg niet meer rond omdat het uiteindelijk einde verhaal is. Laten we het niet mooier maken dan het is. HB kan beheersbaar zijn, jaren lang, maar we weten ook allemaal dat er veel paarden zijn die daarna zorgenpaarden worden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:01

Ik wens je morgen veel succes. Vraag eerst eens aan de dierenarts of röntgenfoto's noodzakelijk zijn. Omdat je paard niet kreupel is. Als je paard idd HB is dan ben ik benieuwd of de dierenarts kan zeggen wanneer dat is geweest.
Als je het paard al 3/4 jaar hebt dan neem ik aan dat jouw hoefsmid jouw paard al eerder heeft bekapt of heeft beslagen. Heeft hij het nooit eerder gezien dan of er iets over gezegd? De afgelopen weken was het risico hoog op HB. Ik check het elke dag.
Ik vermoed dat het touwtrekkerij wordt als je zegt dat het al gebeurd is voor dat jij hem had. De handelaar zal zeggen dat hij het niet had en dat het bij jou is ontstaan.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:04

Ik zit momenteel in een soort gelijke situatie, helaas wil deze handelaar er niks van weten en loop ik inmiddels al (veel te lang door uitstel) bij een advocaat en de rechtbank.

Mocht er morgen inderdaad uitkomen dat het iets ernstigs is, vraag dan aan de dierenarts of hij dit op papier wil zetten, ondertekend, met erbij dat het een blessure is die al aanwezig was vóór de aankoop. Met een desbetreffende blessure als wat jij benoemd moet dat volgens mij vast te stellen zijn.
Als ik internet mag geloven is het zelfs zo dat wanneer jij als particulier bij een handelaar koopt, je sowieso 6 maanden "garantie" hebt. Daarnaast is er nog een wet (non-conformiteit), deze is van toepassing wanneer je iets gekocht hebt en niet aan de eisen blijkt te voldoen, bijvoorbeeld een koffiezetapparaat wat geen koffie zet... Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen ( ik weet niet of jij zwart op wit hebt staan dat het paard aangekocht is als rijpaard oid), maar wellicht heb je er iets aan.

Ik hoop voor je dat het meevalt en dat de handelaar een beetje schappelijk is, wat in mijn geval alles behalve het geval is. (En ik heb mijn paard zelfs aangekocht met een zéér uitgebreid contract, welke de handelaar volgens zichzelf natuurlijk nooit ondertekend heeft... :n )
Sterkte!

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:17

Wat naar dat je zo blij met je nieuwe paard bent na een lange zoektocht en dan hier achter moet komen.

Je hebt inderdaad wel rechten bij verborgen verbreken, maar niet iedereen werkt hier goed aan mee helaas.
Zou ook heel goed kunnen dat de handelaar hier niets vanaf wist en de vorige eigenaar dit paard aan de handelaar verkocht heeft zonder inlichten.
Hoe het precies juridisch zit weet ik niet, maar in ieder geval sterkte! Hopelijk valt de uitslag morgen mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:26

Mocht het zo zijn dat het paard niet gezond is en je zou hem toch terug kunnen doen, laat dan een eventueel volgend paard volledig keuren. Terwijl je er bij bent.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:49

Ik geen ervaring met verborgen gebreken, wel met HB. Mijn vorige paardje heeft 2 keer HB gehad, hij is er weer helemaal bovenop gekomen maar wel voor de rest van zijn leven qua voer een zorgenkindje gebleven, in het voorjaar als het fructaangehalte hoog is sowieso een grasmasker om, zorgen dat het suiker/zetmeel gehalte in krachtvoer niet te hoog is en geen extra's, gelukkig sta ik op een stal met stalgenootjes die te vertrouwen zijn als je zegt dat paardlief geen snoepjes, broodjes, appeltjes enz mag. Nu staat er een merrie met veulen aan de voet die HB werd toen het veulen nog niet geboren was incl hoefbeen door de zool heen, merrie heeft heel veel pijn gehad, maar je kan op dat moment geen kant op, voeten zijn ingegipst en ook met die merrie gaat het op het moment heel erg goed. Dus imo als HB onder controle is is er best mee te leven, maar de vraag is of je dat wil met een net nieuw (en duur, wat is duur?) Aangekocht paard. Veel succes morgen, en hopenlijk valt het mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:01

Voor mij is dit de rede waarom ik altijd afspreek dat de koop pas plaats vindt nadat de dIerenarts het paard heeft goedgekeurd. Je voorkomt hier achteraf zoveel ellende mee.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:10

Heel vervelend! Dit maakt wel weer duidelijk dat je een paard áltijd klinisch en röntgelogisch moet laten keuren, ook als dit al bij een vorige eigenaar gebeurt is.

Hopelijk kom je eruit en valt het allemaal toch nog mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:22

Ragdollcat schreef:
paleoceen schreef:
Vervelend ts,
Een gekanteld hoefbeen is niet het einde van de wereld. Met goed voerbeleid en goed bekappen komt dat weer goed. Veel dierenartsen en hoefsmeden schrijven deze paarden te gauw af. Ik heb zelf hier een welsh staan die zelfs doorgestoken hoeven had. Is weer helemaal goedgekomen. Pb me maar als je meer wil weten

Het gaat hier om een duur gekocht dier en dan moet je echt niet zoiets willen hebben, veel zorg en kosten eraan ook nog eens en ze heeft m pas een maandje.

Wow, doorgestoken hoeven, bij jouw pony? Had ie niet veel pijn en ongemak geleden?

Ik kan het mij niet voorstellen dat het geen pijn heeft geleden.

Zo duur zal hij niet geweest zijn als er geen foto's gemaakt zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:33

Duur is natuurlijk erg betrekkelijk, een 16 jarige ,die zelf zijn paard moet betalen, zal een heel ander bedrag als duur omschrijven dan een goed verdienend directeur.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:40

Als ik het goed gelezen heb, heb je paard nog maar drie weken? In dit geval moet de handelaar hem terugnemen. Wanneer aangetoond kan worden dt het een verborgen gebrek is, maak je grote kans. Steeds vaker wint de koper een rechtszaak als het gaat om dit soort zaken.

Suc6

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:47

Vervelende situatie..

De handelaar heeft jou verteld dat hij 100% in orde je staat dus neem ik aan in je recht. Als er morgen dus uit komt dat hij een gekanteld hoefbeen heeft heeft hij dus een verborgen gebrek en niet in orde is.
Dat je bij een handelaar je paard hebt gekocht maakt het misschien wel makkelijker want dan heb je zoals anderen al zeggen "garantie". Ook heb je hem laten keuren dan heb je dus wel aan je onderzoeksplicht voldaan.

Succes morgen!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:50

Is het een handelsstal of gewoon iemand die wel eens een paard te koop heeft? Dat maakt namelijk wel verschil in je rechten.

Anderzijds is de vraag in hoeverre diegene dit wist en of het wel zo erg is als de smid zegt.

Een paars kan een tikkie bevangen zijn geweest en dat hoeft geen probleem te zijn. Een dier met een doorgebroken hoefbeen loopt echt niet goed zonder ijzers.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:09

Ik zou, indien je een rechtsbijstandverzeking hebt, direct inschakelen...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:51

Monmaster schreef:
Ik zou, indien je een rechtsbijstandverzeking hebt, direct inschakelen...

wacht eerst eens het onderzoek af en bel dan de verkoper.

Gelijk rechtsbijstand erbij halen werkt vaak averechts