Aluminium trailer voor en nadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Aluminium trailer voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:08

Maar laten we ontopic blijven. Het is niet de vraag welk rijbewijs TS nodig heeft

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:11

Wij hebben sinds paar weken een nieuwe trailer een van cheval liberty en we zijn er dik tevreden over.
Wij hebben voor de geheel alu gekozen, je hebt ze ook met polyester neus, maar van binnen zit daar weer hout in.
Ik vind het een hele mooie trailer zeker voor de prijs.
Kwaliteit zal miss wat minder zijn als een bockman iod maar daar was de prijs ook naar.
En ik vond hem standaard al vrij lux uitgevoerd.
Kussens tegen de wanden, de klep kan ook anders om open. dus dan hebben ze geen loop plank maar moeten ze er zo instappen. Hij is dan ook heel laag.
De stangen kunnen op twee hoogtes makkelijk als je niet altijd van die kastelen van paarden er in hebt staan. zadel kamer er in enz.
Echt een aanrader, ligt ook lekker achter de auto en hij heeft een 1 of ander speciaal veer systeem

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:12

Sizzle schreef:
Alsof zo'n dagje les HET verschil maakt :=

Bij mij wel, ik leerde dat ik gas moest geven in de bochten zodat de trailer echt door de bocht werd getrokken. nou dat wist ik echt niet

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 18:16

Er gebeuren dagelijks auto ongelukken... Dat heeft niks te maken met wel of geen E rijbewijs hebben :=
Bovendien was dat mijn vraag niet.

Ik heb al enkele lessen gehad met aanhanger en als ik daardwerkelijk een trailer aanschaf zal ik weer een aantal lessen nemen om het gevoel weer te krijgen en tips mee te krijgen.

Dankje Koetjeboe ik ga daar eens naar kijken +:)+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:16

Sizzle schreef:

Je kunt het in één dag halen met de zekerheid dat je het hebt, of je er nu mee kunt rijden of niet.

Je kunt ook voor een rijschool kiezen waarbij je het aantal uren maakt dat je nodig hebt op de weg, in plaats van op een parkeerplaats of circuit.

Persoonlijk vind ik het wel een verschilletje.... Zeker zoals hier wordt gezegd dat achteruit wel wat moeilijk is. Je zal maar achteruit moeten rijden en het niet kunnen, boem! Oeps de auto van de buren, jammer dan...

Dan maakt het niet uit of je een houten of aluminium trailer achter je auto hebt hangen, de schade is meestal groot.

Dus als TS zijnde zou ik investeren in eerst een rijbewijs en dan de trailer. Het kost lang niet zoveel als een rijbewijs, vaak maar zo'n €400,- tot €500,-.

Maar ik zal er verder geen woorden meer aan vuil maken. :) TS, succes met je zoektocht!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 18:17

Het rijbewijs zal mij een stuk meer kosten en daarom is daar nu geen sprake van :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:20

koetjeboe schreef:
Sizzle schreef:

Bij mij wel, ik leerde dat ik gas moest geven in de bochten zodat de trailer echt door de bocht werd getrokken. nou dat wist ik echt niet

Dat leerde ik al met gewoon autorijden: gasgeven en zeker nooit remmen in de bocht.

Begrijp me niet verkeerd, ik vond het best nuttig, maar veiligheid komt met kilometers maken, niet met een paar uurtjes oefenen.

TS, is zou persoonlijk altijd een systeem nemen dat niet als 1 deel gegoten is. Dan kun je nameljk geen wandje vervangen.

Daarnaast vind ik polyester eng. Heb gezien hoe mooi dat splintert -O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 18:32

Ik weet al dat als je combi gaat scharen je absoluut niet moet remmen maar juist gas moet geven. In een auto zonder aanhanger moet je al niet eens remmen in de bocht... Dus zeker niet met een gevulde aanhanger...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:35

Gas geven in de bochten? Mijn hemel, hoe leer ik een paard nooit meer de trailer in lopen.
In bochten geef je géén gas, dat doe je pas nadat de hele combi recht is geworden ná de bocht. En dat duurt langer dan je denkt. Wat maar weer bewijst dat E-rijbewijsrijscholen geen idee hebben van wat een paard in een trailer is.

Bij slingeren (scharen is iets anders, dat kun je met achteruit rijden krijgen) heb je twee keuzes: óf remmen, óf gas geven. Gas geven is niet altijd de juiste keuze. Als je aan de max zit van wat je auto kunt, is remmen veel veiliger, ook al betekent dit dat je in eerste instantie meer gaat slingeren.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:37

KimD schreef:
Over de trailer kan ik geen zinnig woord zeggen, wel over je rijbewijs. Auto, trailer en pony ga je bijna niet redden met alleen B.

Ik raad je aan om E te halen, het is veiliger en je mag meer rijden.

Jawel hoor. Ik rijd met 1,5 paards aluminium trailer met paard rond de 1,83m. Met B-rijbewijs :D.

Edit: Ben erg blij met mijn alu trailer. Hij staat ook buiten en hij lijdt er niet onder. Wordt ook niet snel groen.
Dit is de mijne;

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sorriso op 04-09-16 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:38

je hebt natuurlijk gas geven en gas geven. Ik blijf in de bocht ook gas geven, vooral om te zorgen dat de wagen geen grote terugval heeft en dan met een schokje op gang komt. Maar met gas geven bedoel ik ook gewoon net genoeg om de combinatie stabiel op snelheid te houden, niet om op te trekken, dat mag pas na de bocht. Maargoed, hier gaat dit topic absoluut niet over dus best even terug naar het onderwerp ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 18:39

Wat voor trailer en trekauto heb jij, Sorriso?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:43

Gas geven betekend je grondtempo handhaven, niet je paard door het zijltje slingeren :+
Juist als je paard zijn balans nodig heeft zorg je dat de auto blijft trekken.
Je kan ook 10 km/h rijden en toch gas geven.

Het fijne van de ifor vind ik dat hij ontzettend rustig ligt door zijn gewicht.
Maar vanwege de hoge kogeldruk echt niet voor iedere Auto.

Fautras vind ik persoonlijk echt te duur.

Mijn stalgenoot was blij met haar xtrail.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:45

Ineke2 schreef:
Wat voor trailer en trekauto heb jij, Sorriso?

Zie bovenstaand, een Sirius S45. Ietsjes terug gekeurd.

Trekauto is een BMW 320. Die trekt het zootje niet heel onverdienstelijk. Heb nog ruim voldoende vermogen om eventueel wat extra te accelereren waar nodig.

Edit: Sorry, ik ben veel aan het editen :o.
Het enige nadeel dat ik nu kan bedenken wbt aluminium trailers, is dat de aanschafprijs uiteraard wat hoger ligt. En daarnaast dat de wanden op een vroege winterochtend wat koud aan kunnen voelen, als het goed koud is, zelfs met een ijzig laagje erop. Mijn paard zal daar weinig last van hebben aangezien ie in grote transportbeschermers staat en natuurlijk een fijn zweetdeken (of 2 op zo'n winterdag).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:55

Aluminium trailers zijn vaak koeler dan hout.
Nadeel is dat paard met ijzers makkelijk deukje of krasjes kan maken in zijkant.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:56

Tobbes schreef:
Aluminium trailers zijn vaak koeler dan hout.
Nadeel is dat paard met ijzers makkelijk deukje of krasjes kan maken in zijkant.

Het blijft natuurlijk een gebruiksvoorwerp. Al ben ik ook best zuur als er krassen op komen :+.
Ik heb overigens wel trapbescherming, maar dat zou ik in een houten trailer ook nemen.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:03

Karreman schreef:
Shanel schreef:
Idd! Ik heb de 1,5 paardstrailer en ben er echt super blij mee. Trailer ligt veel stabieler achter de auto dan de trailers die we tot nu toe hebben gehuurd. Ik zou de trailer aan iedereen aanraden.
Gewicht is inderdaad wel een dingetje, leeg is 'ie 767 kg. Tmm is 1600kg maar kan natuurlijk teruggekeurd worden. Wij hebben de auto erop uitgezocht maar niet iedere auto maar zoveel trekken natuurlijk :)

De trailer is makkelijk schoon te houden. Nadelen van aluminium heb ik nog niet kunnen vinden.

Opgemerkt dat IFOR W wel degelijk hout bevat.

Wij hebben vorige maand afscheid genomen van onze tien jaar ouder Ifor omdat het hout thv de borststangen begon te rotten. %)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 19:06

Ik investeer liever in een trailer die goed blijft dus als hij wat duurder is, dan spaar ik gewoon wat langer. Dat heb ik dan liever dan goedkoop = duurkoop...

Kou deert mijn Ijslander niet echt :) ik zal dan ook een fleecedeken opdoen of een waterdichte deken met fleecelaag als er op de dag dat ik wegga regent of veel regen / kou word verwacht.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:08

Sizzle schreef:
Gas geven betekend je grondtempo handhaven, niet je paard door het zijltje slingeren :+
Juist als je paard zijn balans nodig heeft zorg je dat de auto blijft trekken.
Je kan ook 10 km/h rijden en toch gas geven.

Het fijne van de ifor vind ik dat hij ontzettend rustig ligt door zijn gewicht.
Maar vanwege de hoge kogeldruk echt niet voor iedere Auto.

Fautras vind ik persoonlijk echt te duur.

Mijn stalgenoot was blij met haar xtrail.

Hoezo was blij met xtrail??? Bevalt hij niet meer dan??

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:11

Ik heb net als koetjeboe een cheval liberté. Ik heb alleen de houten ombouw en een alu bodem. Plus pullmann onderstel. Hele fijne trailer. Omdat ie van mij ook jaar rond buitenstaat, heb ik er een dekzeil over. 's Winters gebruik ik hem eigenlijk niet, omdat ik niet met sneeuw en ijs wil rijden.
Ik heb hem nieuw in maart 2014 gekocht en hij ziet er nog net zo uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:18

Ik heb trouwens ook een Cheval Liberté. Polyester/aluminium, bodem en zijwanden zijn alu, neus en kap polyester. Prima ding. Kost ook geen vermogen. Tweepaards weegt op papier 750, in werkelijkheid 820.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:25

Ik heb al jaren naar alle tevredenheid een Humbaur alu. Alleen de polyester kap is wat vaal aan het worden. Trailer is echt niet zwaarder dan een houten trailer, alleen de ifors zijn gewoon veel zwaarder dan de rest. En heb liever een krasje in het alu dan in het hout waardoor de binnenkant open ligt of dat je van die droogscheuren gaat zien in de verf oid. Geloof trouwens dat de enige krassen in mn wielkasten van plastic zitten.
Ik kan geen nadelen verzinnen behalve iets langer doorsparen :D

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:31

Aan welke prijzen moet ik dan denken?

En wat betreft e-rijbewijs. Zonder maakt het niks uit hoe zwaar je paard is, maar gaat het om het maximaal toegestane massa. (Maar hier is een heel ander topic over en zoveel over gezeurd).

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:33

TS, ze hadden trouwens pas bij Zuidzijde een mooie aanbieding van de Humbauer aluminium trailer.
Ik heb toen op het punt gestaan om mijn huidige houten trailer in te ruilen en een aluminium te bestellen, maar helaas op het moment daar het budget niet voor dus toch besloten om nog even door te sparen.
Ik zie nu in dit topic dat hun naam ook vaak positief genoemd wordt, dus wellicht even bij hen kijken voor een mooie aanbieding?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:37

Misschien een idee aanbiedingen hier te delen?