Wat nu, als je paard "schade" heeft of nog erger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Wat nu, als je paard "schade" heeft of nog erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:46

Wat je vindt moet je naar de politie brengen.

Het gaat er uiteindelijk niet om wat jij vindt, maar de verzekeringen samen overeenkomen.

Als jij 2000 euro kosten hebt door mijn paard en in theorie zou mijn verzekering dat willen betalen zou jij het dus niet aannemen want tja, het was jouw risico?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:52

bij ons is dit wel eens gebeurd, het paard in kwestie is verbannen van stal en de pony afgemaakt, deze had een dwarsleasy opgelopen. de verzekering keerde de dagwaarde uit en de dames in kwestie hebben een vete voor het leven alhoewel ze wel empathie voor elkaar hebben het was immers een ongeluk, geen opzet !(De dierenarts kosten zijn betaald door de dame met het paard, de afvoer kosten weet ik niet ...daar gaat de ruzie over)

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:19

Zoals eerder is aangegeven door verschillende mensen is eigenlijk nooit precies te voorspellen of een WA-verzekering de schade vergoedt. Iris 82 heeft al aangegeven hoe het in de wet is geregeld en de interpretatie daarvan wordt door de rechter ingevuld. Maar een rechtzaak komt sporadisch voor. De meeste mensen wagen zich daar niet aan. zeker omdat de afloop zich vaak slecht laat voorspellen. De WA-verzekeraar geeft daarom naar eigen inzicht een oordeel over de aansprakelijkheid aan de hand van rechtspraak etc. die hierover is. Ik gaf al eerder aan dat het soms voorkomt dat een verzekeraar toch betaalt terwijl er in feite geen aansprakelijkheid is, omdat men de kennis over paardengedrag mist en dus ook de 'eigen schuld' (wat ik nog steeds liever risicoaanvaarding noem) niet ziet. Zo heb ik meegemaakt dat een verzekeraar zelfs een gescheurde deken in de wei vergoedde, omdat de behandelaar niet wist dat dit is wat paarden doen; aan elkaars dekens trekken en dat dit veelvuldig gebeurt en iedere eigenaar van een paard dat dus weet (risicoaanvaarding dus) . Dan heb je geluk. Meestal zal echter geen uitkering volgen (in een een normale situatie waarin paarden in een groep geplaatst worden). Kom je in een situatie waarin een manege eigenaar of stal eigenaar iets doet waarvan hij wist of had moeten weten dat dat niet kan dan kan hij wel degelijk aansprakelijk zijn (gewone schuldaansprakelijkheid), maar je moet als eigenaar van het beschadigde paard dan wel aantonen dat die staleigenaar schuld heeft aan het gebeurde en dat hem dat kan worden toegerekend.

Met betrekking tot de kosten. Als er aansprakelijkheid is, is een dier volgens de wet nog steeds een zaak en dat betekent officieel dat maximaal de dagwaarde wordt vergoed. Soms zijn de kosten van de dierenarts hoger. Wettelijk gezien voldoet een verzekeraar aan zijn verplichting als hij de dagwaarde betaalt, maar veel verzekeraars hebben inmiddels wel meer feeling voor de emotionele band en betalen ook dierenartskosten die hoger zijn dan de dagwaarde binnen de grenzen van de redelijkheid.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:13

liedje89 schreef:
pateeke schreef:
Mijn "gevoel" zegt dat je de kosten moet kunnen verhalen op de tegenpartij (van het aanvallende paard dus). Of anders op de pensionhouders.
Echter, zulke dingen zijn zeer moeilijk te bewijzen hé. Als je de verzekering erbij haalt, gaat de verzekering van de tegenpartij je het zeker moeilijk maken, want wie zegt dat het het paard van mevrouw of meneer x is die jouw paard verwond heeft?

Het is natuurlijk niet eens per definitie zo dat het paard dat gewond raakt wordt aangevallen door een ander paard? Bij ons hebben twee merries die het bij ruzie beide niet op wilde geven elkaar echt een heleboel trappen verkocht en die hadden ook beide wat verwondingen maar wie valt dan wie aan? Daar valt toch niks over te zeggen. Die paarden stonden trouwens ook al tijden samen en dat was altijd goed gegaan. In dat geval hebben de eigenaren trouwens ook gewoon beide gewoon de kosten voor hun eigen paard betaald.
Onze oude ruin heeft ook eens een goede trap gekregen van een weide genoot maar dat kwam waarschijnlijk omdat ie zijn neus tussen twee ruziende merries heeft gestoken. Is ie dan aangevallen of steekt ie gewoon zijn dikke neus waar die niet hoort. Volgens mij is dat toch gewoon het nadeel van paarden samen houden, ik zou er ook niet gauw opkomen om dat te verhalen op een stalgenoot, tenzij iemand echt een paard in de groep laat zetten waar van bekend is dat het agressief is of een agressief paard dat door een ondeugdelijke omheining bij je paard kan komen oid :o?. Sowieso had niemand het gezien dus dan kan je wel weten welk paard hem niet ligt en dat ie dat paard ook ineens goed de ruimte geeft de weken erna maar dan weet je nog niet echt zeker door welk paard ie is aangevallen.

Dit hangt puur van de situatie af, denk ik. Sommige paarden gaan inderdaad mee in het gevecht, anderen doen dat niet. Ik ging uit van een situatie waarbij dat niet zo is omdat ik de OP zo gelezen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:06

Ooit in een ver verleden is het volgende voorval gebeurd.
Pensionstalling met 10 paarden waaronder een fries en arabier. De paarden liepen in het land. Koets komt voorbij. Arabier in de stress van het vreemde ding. De fries irriteerde zich aan het drukke en zenuwachtige gedrag en deelt dusdanig gericht een paar fikse klappen uit naar de arabier dat deze neer valt en later voor dood in de wei is gevonden. Na onderzoek bleken enkele hals en rug wervels gebroken te zijn en interne bloedingen met de dood tot gevolg. Dit voorval is mij door de (21) jaren heen altijd bij gebleven. Hoe het toen opgelost is of juist niet, dat weet ik dus niet. Maar dat het een verschrikkelijk sneu afloop is mag duidelijk zijn. Je zal de eigenaar maar zijn welke het paard in volle gezondheid achterlaat en later hoort dat hun geliefde dier levenloos in de wei aangetroffen is door toedoen van een ander paard.

Dit zet je als eigenaar wel aan het denken hoe zoiets nu verzekeringstechnisch zit en zeker als er een nieuweling de groep binnenkomt. Ik begrijp al wel dat je dan eigenlijk beter af bent om je eigen paard voor de dood of onheil van buitenaf te verzekeren.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:55

Ik heb mijn ( 3 jaar geleden )Jaarlinger in moet laten slapen nadat hij een gebroken nek had opgelopen. Hij liep toen bij een iets wat dominante ruin en een lieve merrie. We hebben de gehele wei nagekeken. Geen kuil te vinden of wat dan ook. Al trapte het dominante paard wel naar ons.

Hij heeft blijkbaar meerdere paarden verwond. Maar toen ik verhaal ging halen bij de eigenaresse. Zei ze dat mijn paard waarschijnlijk zelf had gedaan. ik heb niets vergoed gekregen en ben met mijn andere paard direct verhuisd. De woorden "Dat doe die van mij niet" zitten nog steeds in mijn hoofd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:58

Snooty16 schreef:
Zoals eerder is aangegeven door verschillende mensen is eigenlijk nooit precies te voorspellen of een WA-verzekering de schade vergoedt. Iris 82 heeft al aangegeven hoe het in de wet is geregeld en de interpretatie daarvan wordt door de rechter ingevuld. Maar een rechtzaak komt sporadisch voor. De meeste mensen wagen zich daar niet aan. zeker omdat de afloop zich vaak slecht laat voorspellen. De WA-verzekeraar geeft daarom naar eigen inzicht een oordeel over de aansprakelijkheid aan de hand van rechtspraak etc. die hierover is. Ik gaf al eerder aan dat het soms voorkomt dat een verzekeraar toch betaalt terwijl er in feite geen aansprakelijkheid is, omdat men de kennis over paardengedrag mist en dus ook de 'eigen schuld' (wat ik nog steeds liever risicoaanvaarding noem) niet ziet. Zo heb ik meegemaakt dat een verzekeraar zelfs een gescheurde deken in de wei vergoedde, omdat de behandelaar niet wist dat dit is wat paarden doen; aan elkaars dekens trekken en dat dit veelvuldig gebeurt en iedere eigenaar van een paard dat dus weet (risicoaanvaarding dus) . Dan heb je geluk. Meestal zal echter geen uitkering volgen (in een een normale situatie waarin paarden in een groep geplaatst worden). Kom je in een situatie waarin een manege eigenaar of stal eigenaar iets doet waarvan hij wist of had moeten weten dat dat niet kan dan kan hij wel degelijk aansprakelijk zijn (gewone schuldaansprakelijkheid), maar je moet als eigenaar van het beschadigde paard dan wel aantonen dat die staleigenaar schuld heeft aan het gebeurde en dat hem dat kan worden toegerekend.

Met betrekking tot de kosten. Als er aansprakelijkheid is, is een dier volgens de wet nog steeds een zaak en dat betekent officieel dat maximaal de dagwaarde wordt vergoed. Soms zijn de kosten van de dierenarts hoger. Wettelijk gezien voldoet een verzekeraar aan zijn verplichting als hij de dagwaarde betaalt, maar veel verzekeraars hebben inmiddels wel meer feeling voor de emotionele band en betalen ook dierenartskosten die hoger zijn dan de dagwaarde binnen de grenzen van de redelijkheid.

Goed toegelicht :j .

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:49

En daarnaast vinden veel verzekeraars tevreden klanten heel fijn. Wanneer een nette klant, met weinig schade in het verleden, nu een schade meld van een niet al te hoog bedrag, zullen veel verzekeraars gewoon uitkeren. Uitzoeken hoe het allemaal precies in elkaar zat en wie aansprakelijk is voor welke schade kost vaak meer dan bv een nieuwe deken uitkeren.

Dus ervaringen van anderen zijn niet altijd heel veel waard in het voorspellen wat een verzekeraar wel/niet gaat uitkeren.