Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ptiteblue schreef:Wanneer het gezondheidscertificaat ontbreekt, wordt het dossier toevertrouwd aan een identificeerder die de identificatie van de paardachtige dient te controleren en desgevallend het paspoort dient te vervolledigen.
Dit staat vermeld bij de CBC...hoe duidelijk is dat nu? Als je niet verder zoekt is het gewoon in Belgie mogelijk om de gezondheid te controleren.
Coentjuh schreef:En dat gezondheidscertificaat kan gewoon bij een Nederlandse veearts of moet dat perse een Belgische zijn?? Verder moeten natuurlijk alle paarden gechipt zijn? Meer is er niet nodig of begrijp ik het verkeerd?
Citaat:Paarden importeren uit een andere lidstaat (binnen de Europese Unie)
Importeert u een paard uit een andere lidstaat (binnen de Europese Unie)? Registreer dan binnen 30 dagen na invoer het paspoort bij een paspoort uitgevende instantie in Nederland. De gegevens van het paard worden dan geregistreerd en opgenomen in de centrale databank. Registreren hoeft niet als:
het paard maximaal 90 dagen in Nederland verblijft voor deelname aan wedstrijden, paardenrennen, shows, trainingen en sleepwerkzaamheden;
een hengst in verband met het fokseizoen in Nederland verblijft;
een merrie maximaal 90 dagen voor de fokkerij in Nederland verblijft;
het paard om medische redenen in een veterinaire instelling is;
het paard binnen 10 dagen na invoer wordt geslacht.
Marije_jiplover schreef:@realmagic:
http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch ... -handelaarCitaat:Paarden importeren uit een andere lidstaat (binnen de Europese Unie)
Importeert u een paard uit een andere lidstaat (binnen de Europese Unie)? Registreer dan binnen 30 dagen na invoer het paspoort bij een paspoort uitgevende instantie in Nederland. De gegevens van het paard worden dan geregistreerd en opgenomen in de centrale databank. Registreren hoeft niet als:
het paard maximaal 90 dagen in Nederland verblijft voor deelname aan wedstrijden, paardenrennen, shows, trainingen en sleepwerkzaamheden;
een hengst in verband met het fokseizoen in Nederland verblijft;
een merrie maximaal 90 dagen voor de fokkerij in Nederland verblijft;
het paard om medische redenen in een veterinaire instelling is;
het paard binnen 10 dagen na invoer wordt geslacht.
Neem contact op met een van de paspoortuitgevende instanties (te vinden via de link hierboven, naar beneden scrollen) en vraag aan hen wat je moet doen om je paard bij hen te registreren.
Mando schreef:Ik heb mijn haflinger 10 jaar geleden vanuit België gewoon naar Nederland gehaald.
Daarna toen hij hier stond het haflinger stamboek in België gebeld en gevraagd of hij kon worden overgeschreven.
Paspoort met dhl opgestuurd aangepast weer terug gekregen.
Paard hier laten keuren door mijn eigen da en ik heb nooit geen problemen gehad.
__Astrid schreef:Paard staat geschetst in stamboekpapier.
Mutatiedocumenten hoeven niet meer als je de registratie online via Horse ID doet heb ik begrepen. (je kan het nog op papier via mutatiedocumenten doen, maar dan betaal je meer)
Volgens Horse ID moet de huidige eigenaar melden dat die geen eigenaar meer is, en als ik dan ook zeg dat ik de eigenaar wordt, dan passen zij het aan.
Ze vermelden wel expliciet dat zij niks doorsturen naar het stamboek, maar dat je dat dus zelf nog moet doen.
Maar moet er dus per sé een gezondheidsverklaring zijn om die registratie bij horse ID te doen?

En dat geldt bijvoorbeeld al voor een transport met 1 paard als je toevallig/bijvoorbeeld wedstrijd in Belgie zou hebben.