Paard verhuizen naar België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:06

Wanneer het gezondheidscertificaat ontbreekt, wordt het dossier toevertrouwd aan een identificeerder die de identificatie van de paardachtige dient te controleren en desgevallend het paspoort dient te vervolledigen.

Dit staat vermeld bij de CBC...hoe duidelijk is dat nu? Als je niet verder zoekt is het gewoon in Belgie mogelijk om de gezondheid te controleren.

LvA

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:37

Hier 3 shetlandpony's in 2014 geexporteerd naar Duitsland.

Het is inderdaad nogal een heel gedoe geweest met de NVWA. Op de reis geen enkele keer gecontroleerd, maar het is wel zo dat ze je ook niet perse aan hoeven te houden, bij de laatste 48 uurs controle dient ook het definitieve kenteken en reisroute opgegeven te worden en hier wordt een digitale trace van aangemaakt, ook op afstand (signalering op de weg) kan je dus ongemerkt gecontroleerd worden.

En...niet geheel onbelangrijk...een niet ingeklaard paard kun je, voor slacht of op stal overleden, ook niet zomaar afvoeren. En dat was voor mij toch wel het allerbelangrijkste om alles toch via de officiele weg te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:47

ptiteblue schreef:
Wanneer het gezondheidscertificaat ontbreekt, wordt het dossier toevertrouwd aan een identificeerder die de identificatie van de paardachtige dient te controleren en desgevallend het paspoort dient te vervolledigen.

Dit staat vermeld bij de CBC...hoe duidelijk is dat nu? Als je niet verder zoekt is het gewoon in Belgie mogelijk om de gezondheid te controleren.

Heb vanmorgen het CBC nog aan de lijn gehad. Mijn advies, vraag dat gezondheidsattest gewoon aan. De mensen van het call centrum zijn best vriendelijk, maar de baas is een l.l. Ik heb ondertussen al een paar keer geprobeerd om de juiste info te krijgen hoe ik mijn ziek paard, met ondertussen illegaal paspoort maar wel een legaal mutatiedocument, legaal moet krijgen en krijg alleen verwijten ipv info van deze man. En dat terwijl zijn organisatie de beslissing genomen heeft om het stamboek van mijn paard te schrappen, maar hiervan de eigenaars niet op de hoogte heeft gebracht. Ik ben geen wedstrijdruiter en ben vorig jaar slechts bij toeval te weten gekomen dat het bewuste stamboek niet meer erkend wordt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:36

En dat gezondheidscertificaat kan gewoon bij een Nederlandse veearts of moet dat perse een Belgische zijn?? Verder moeten natuurlijk alle paarden gechipt zijn? Meer is er niet nodig of begrijp ik het verkeerd?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:51

hier vorig jaar enkel dat papier op de site laten invullen door de da.
verder geen gezondheidscertificaat bijgevoegd en is ook niet achter gevraagd

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:09

Tegenwoordig kan je het digitaal aanvragen op www.horseid.be . Maak een account aan, neem wat scans van het paspoort en je kan direct betalen en staat hij (als aanvraag) in de databank. Dan krijg je papieren opgestuurd voor de DA om te stempelen zodat het definitief wordt.

Normaal gezien moet je gezondheidspapieren bijvoegen als je paard van Nederland komt met de intentie om te blijven in België (dus bv niet voor wedstrijden). Maar in mijn ervaring vragen ze daar eigenlijk niet naar (je hebt wel de mogelijkheid om het up te loaden als "indien aanwezig"). Als je echt veilig wil spelen moet je natuurlijk wel gewoon even die papieren laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:33

Coentjuh schreef:
En dat gezondheidscertificaat kan gewoon bij een Nederlandse veearts of moet dat perse een Belgische zijn?? Verder moeten natuurlijk alle paarden gechipt zijn? Meer is er niet nodig of begrijp ik het verkeerd?

Mij is gezegd dat je het document in het land van herkomst moet laten opstellen door een erkende staatsdierenarts.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:42

Klopt, moet afgegeven worden in Nederland door de NVWA binnen 48 uur voor vertrek.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:49

ík heb het andersom, wij hebben een paard gekocht uit belgie, geen idee hoe ik hem op mijn naam krijg..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:04

@realmagic:

http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch ... -handelaar

Citaat:
Paarden importeren uit een andere lidstaat (binnen de Europese Unie)
Importeert u een paard uit een andere lidstaat (binnen de Europese Unie)? Registreer dan binnen 30 dagen na invoer het paspoort bij een paspoort uitgevende instantie in Nederland. De gegevens van het paard worden dan geregistreerd en opgenomen in de centrale databank. Registreren hoeft niet als:

het paard maximaal 90 dagen in Nederland verblijft voor deelname aan wedstrijden, paardenrennen, shows, trainingen en sleepwerkzaamheden;
een hengst in verband met het fokseizoen in Nederland verblijft;
een merrie maximaal 90 dagen voor de fokkerij in Nederland verblijft;
het paard om medische redenen in een veterinaire instelling is;
het paard binnen 10 dagen na invoer wordt geslacht.

Neem contact op met een van de paspoortuitgevende instanties (te vinden via de link hierboven, naar beneden scrollen) en vraag aan hen wat je moet doen om je paard bij hen te registreren.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:14

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:28

Marije_jiplover schreef:
@realmagic:

http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch ... -handelaar

Citaat:
Paarden importeren uit een andere lidstaat (binnen de Europese Unie)
Importeert u een paard uit een andere lidstaat (binnen de Europese Unie)? Registreer dan binnen 30 dagen na invoer het paspoort bij een paspoort uitgevende instantie in Nederland. De gegevens van het paard worden dan geregistreerd en opgenomen in de centrale databank. Registreren hoeft niet als:

het paard maximaal 90 dagen in Nederland verblijft voor deelname aan wedstrijden, paardenrennen, shows, trainingen en sleepwerkzaamheden;
een hengst in verband met het fokseizoen in Nederland verblijft;
een merrie maximaal 90 dagen voor de fokkerij in Nederland verblijft;
het paard om medische redenen in een veterinaire instelling is;
het paard binnen 10 dagen na invoer wordt geslacht.

Neem contact op met een van de paspoortuitgevende instanties (te vinden via de link hierboven, naar beneden scrollen) en vraag aan hen wat je moet doen om je paard bij hen te registreren.

super, dank je wel

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:32

Ik zit met een gelijkaardig probleem:

Paard gekocht in Nederland, dat ingeschreven is in Duits staboek (oldenburg).
Als ik zoek op chipnummer in de nederlandse database krijg ik geen resultaat...

Welke documenten moet ik nu in orde brengen om het paard op mijn naam te registreren?
Ik dacht dat er een gezondheidsverklaring moest zijn, maar verkoper meent van niet?
En als ik de link van paardenpunt hierboven moet geloven, kan het in principe prima zonder, maar dan moet ik een DA laten langskomen om de chip te laten controleren? (en geen bloed af te nemen?)
Hoe doe ik dat dan met het stamboek enz?

Help :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:40

Ik heb mijn haflinger 10 jaar geleden vanuit België gewoon naar Nederland gehaald.

Daarna toen hij hier stond het haflinger stamboek in België gebeld en gevraagd of hij kon worden overgeschreven.
Paspoort met dhl opgestuurd aangepast weer terug gekregen.

Paard hier laten keuren door mijn eigen da en ik heb nooit geen problemen gehad.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:24

Mando schreef:
Ik heb mijn haflinger 10 jaar geleden vanuit België gewoon naar Nederland gehaald.

Daarna toen hij hier stond het haflinger stamboek in België gebeld en gevraagd of hij kon worden overgeschreven.
Paspoort met dhl opgestuurd aangepast weer terug gekregen.

Paard hier laten keuren door mijn eigen da en ik heb nooit geen problemen gehad.

De regelgeving is dit jaar gewijzigd...
Het gaat trouwens om de omgekeerde beweging dan jouw situatie, paard komt van NL en gaat naar BE.
Daarbij heeft Oldenburger Stamboek geen afdeling in België, dus is het niet zo gemakkelijk helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:47

Twee jaar terug was het geen probleem om te laten identificeren zonder gezondheidsverklaring. Ken overigens zeer veel mensen die nooit hun paard geregistreerd hebben in Belgie ('moet dat dan'?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:51

Ja, dat moet. Maar niet iedereen is er van op de hoogte. Ik heb nog het mutatiebewijs, maar dat is intussen ook alweer gewijzigd als ik het goed heb.

@ Astrid: paspoort moet je waarschijnlijk opsturen naar Oldenburg en zij passen de wissel van eigenaar dan aan. Opgelet: het is niet omdat jij het aangetekend naar ginder opstuurt ivm veiligheid, dat zij het niet via de gewone post doen. Dat heb ik bij het KWPN namelijk gehad.
Is je paard nog niet geschetst, dan laten schetsen door een DA. De chip kunnen ze meestal uitlezen. Als er nog mutatiedocument aangevraagd moet worden -> dienst identificatie bij de vlaamse federatie van het paard. Blanco laten invullen door DA, chipnummer er op, stamboeknummer, kopie van de schets en betalen.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:27

Paard staat geschetst in stamboekpapier.
Mutatiedocumenten hoeven niet meer als je de registratie online via Horse ID doet heb ik begrepen. (je kan het nog op papier via mutatiedocumenten doen, maar dan betaal je meer)
Volgens Horse ID moet de huidige eigenaar melden dat die geen eigenaar meer is, en als ik dan ook zeg dat ik de eigenaar wordt, dan passen zij het aan.
Ze vermelden wel expliciet dat zij niks doorsturen naar het stamboek, maar dat je dat dus zelf nog moet doen.
Maar moet er dus per sé een gezondheidsverklaring zijn om die registratie bij horse ID te doen?

Dustyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:37

He? Ik heb een Belgisch gefokt paardje. Gekocht via handelaar die haar een dag of 2 van te voren uit België had gehaald.

Moet ik haar dan ook hier in NL laten registreren? Ik moet zowieso de papieren nog op mijn naam laten overschrijven, maar dat moet ik ook nog eens uitzoeken hoe dat werkt, want het is een Belgisch stamboekpapier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:16

__Astrid schreef:
Paard staat geschetst in stamboekpapier.
Mutatiedocumenten hoeven niet meer als je de registratie online via Horse ID doet heb ik begrepen. (je kan het nog op papier via mutatiedocumenten doen, maar dan betaal je meer)
Volgens Horse ID moet de huidige eigenaar melden dat die geen eigenaar meer is, en als ik dan ook zeg dat ik de eigenaar wordt, dan passen zij het aan.
Ze vermelden wel expliciet dat zij niks doorsturen naar het stamboek, maar dat je dat dus zelf nog moet doen.
Maar moet er dus per sé een gezondheidsverklaring zijn om die registratie bij horse ID te doen?

Ik heb voor mijn Duitse uk geen gezondheidsverklaring, volgens de informatie die ik vond, kon dat ook na aankomst hier. Maar ik werd dus verkeerd geïnformeerd, gelukkig gaf men wel eerlijk toe dat de informatie kanalen onduidelijk waren. Op dit moment is mijn uk nog niet geregistreerd, ik wacht zijn castratie af en nadien gaan we gewoon een Belgisch ID vragen voor een paard met chip, zonder ID, dat al in België stond, dus geen gezondheidsverklaring nodig in dat geval. Mijn stamboekpapieren zijn al wel op mijn naam gezet.

Edit: in mijn geval gaat het dus wel om een paard dat een ander paspoort zal krijgen, dit kan omdat het paard nu geen paspoort heeft dat aan zijn stamboek verbonden is en voor mijn ras is de eigenaar bij het stamboek het enige wat telt, niet in zijn pas. Tot ik hem registreer blijft hij in zijn paspoort eigendom van de vorige eigenaar, al kan die hem niet meer opeisen, omdat hij bij het officiële stamboek op mijn naam staat.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:42

Mijn god hoe ingewikkeld ook weer allemaal :')
Deze week gewoon even langs DA, die zei hoe die t kon regelen :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:49

Nog even alles doorgelopen en niet kunnen vinden - of ik kijk er overheen?

1) Als ik het goed begrijp heb je bij een verhuizing van paarden naar Belgie alleen een GEZONDHEIDSCERTIFICAAT nodig?

2) Moet dit certificaat een bepaalde tijd van te voren worden opgesteld of maakt dat niet uit?

3) Stalgenootje van mij vertelde dat je voor het transport 1 of ander certificaat verplicht bent in Belgie dat je dieren mag vervoeren :? En dat geldt bijvoorbeeld al voor een transport met 1 paard als je toevallig/bijvoorbeeld wedstrijd in Belgie zou hebben.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:52

Puntje 3, dit geldt enkel voor professionele transporteurs die een certificaat nodig hebben voor het vervoeren van levende dieren. Voor je eigen paard volstaat een BE of CE rijbewijs

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:54

Ik heb BE, maar volgens mijn stalgenootje zijn de regels in Belgie en Duitsland veranderd en zou ik dus niet mogen rijden. Ik vond het al ongeloofwaardig, maar check het liever even..

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:55

Ik woon zelf in België en heb er eerlijk gezegd nog niks van gehoord...