Slechts 16 procent van trailers op orde volgens BOVAG

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Slechts 16 procent van trailers op orde volgens BOVAG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:47

Waarom moet ik daar iets mee doen dan?
Ik denk dat er nog maar heel weinig mensen die niet weten dat banden verouderen en hout rot.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:48

De verplichte keuring die 10-15 jaar geleden is afgeschaft had ook niets om het lijf. Een “inspecteur” met een klembord liep om de trailer heen, keek er even in, zette een paar vinkjes en je kreeg weer een mooi nieuw rond bord thuis gestuurd. Echt een wassen neus.

Het is uiteindelijk toch echt de verantwoording van de eigenaar om ervoor te zorgen dat de boel in orde is. Ik hou ook altijd mijn hart vast als ik die “opknap-topics” hier op Bokt zie.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:01

Roodvos schreef:
De verplichte keuring die 10-15 jaar geleden is afgeschaft had ook niets om het lijf. Een “inspecteur” met een klembord liep om de trailer heen, keek er even in, zette een paar vinkjes en je kreeg weer een mooi nieuw rond bord thuis gestuurd. Echt een wassen neus.

Het is uiteindelijk toch echt de verantwoording van de eigenaar om ervoor te zorgen dat de boel in orde is. Ik hou ook altijd mijn hart vast als ik die “opknap-topics” hier op Bokt zie.

Dat was de veterinaire keuring. Daarbij werd niet naar de technische kant gekeken maar alleen naar de veiligheid voor het dier zoals bodem ,wanden , voldoende ventilatie, uitstekende delen etc . Thans alleen nog verplicht voor professionele gebruikers (Veehandelaren etc)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:03

Ik wil veilig op pad dus trailer wordt elk jaar bovag gekeurd. Vaak zie je niet dat je bodem niet goed is. Mijn bodem bleek verrot terwijl jaar er voor nog goed. Nieuwe bodem er in en hij kan weer heel wat jaartjes mee. Veiligheid gaat voor alles.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:06

Het land van de regeltjes... Waarom niet een stukje eigen verantwoording bij de bestuurder neerleggen?!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:12

Wat ik niet snap is dat ze er iets groots in de media van maken. Ze zijn op 1 wedstrijd naar 54 trailertjes wezen kijken en dat is dan representatief voor alle paardentrailers in nederland (gezien het artikel ook op ad.nl etc staat)

Mijn trailer is nu 1,5 jaar oud en gaat komend najaar voor een beurt naar de dealer. Mijn vorige trailer ging om het jaar voor onderhoud.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 14:14

evelien11 schreef:
Het land van de regeltjes... Waarom niet een stukje eigen verantwoording bij de bestuurder neerleggen?!

Lees de titel en je ziet wat er van komt.....

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:19

Die van mij gaat ook om het jaar voor onderhoud naar de dealer toe.
1,5 jaar geleden nog een nieuwe bodem in laten zetten en elektra vervangen, verder hebben ze toen alles nagekeken en was de rest goed. Dus komend najaar/winter mag hij weer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:24

Ipsilonka schreef:
Wat ik niet snap is dat ze er iets groots in de media van maken. Ze zijn op 1 wedstrijd naar 54 trailertjes wezen kijken en dat is dan representatief voor alle paardentrailers in nederland (gezien het artikel ook op ad.nl etc staat)

Mijn trailer is nu 1,5 jaar oud en gaat komend najaar voor een beurt naar de dealer. Mijn vorige trailer ging om het jaar voor onderhoud.

Jij snapt het punt.

Enne, merk ook op wie die "inspectie" heeft uitgevoerd......

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 15:07

ikke schreef:
Ipsilonka schreef:

Jij snapt het punt.

Enne, merk ook op wie die "inspectie" heeft uitgevoerd......

Even wat linkjes voor evt "struisvogels":

https://www.youtube.com/watch?v=k4fXh6e-ytw

http://www.liwwadders.nl/steekproef-bov ... derhouden/

http://www.hipposupport.nl/index.php/ni ... ler-keuren

En nu zijn het inderdaad maar steekproeven maar bij concoursen heb ik mijn ogen niet in de zak en zie inderdaad als leek zelfs wat een rotzooi er staat. Ook op snelweg zie je soms trailers rijden die op afstand al zorgen voor tranen in de ogen en spontane hartkloppingen.

Kun je het allemaal wel bagataliseren, wegwuiven en vingertjes wijzen naar totaal andere overtredingen etc. maar er is wel degelijk wat aan de hand en een verplichte trailerkeuring is hard nodig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:27

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:38

Als die keuring dan echt nodig is, waarom gebeuren er dan zo weinig ongelukken, Slimmerik?
Ik heb echt nog maar 1 x gehoord dat een paard door de bodem is gegaan en 1 x dat de wand verrot was maar dat was bij een hele nieuwe trailer.
En 1 x is te veel maar om nu weer allerlei regelgeving hiervoor te maken......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:20

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 17:36

EllyC schreef:
Als die keuring dan echt nodig is, waarom gebeuren er dan zo weinig ongelukken, Slimmerik?
Ik heb echt nog maar 1 x gehoord dat een paard door de bodem is gegaan en 1 x dat de wand verrot was maar dat was bij een hele nieuwe trailer.

Dat jij het maar 1x gehoord hebt zegt niet dat het maar 1x gebeurd is. Er gebeuren vaak ongelukken met trailers. Alleen is natuurlijk niet in krantenartikel te lezen dat het door gladde banden, slechtekoppelingen , slechte bodems etc de oorzaak zijn. Dat wordt later vaak vastgesteld maar niet meer in krant vermeld.
Kijk eens op concoursen rond zou ik zeggen en dan alleen nog maar naar kwaliteit van de bandjes.... ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:44

slimmerik schreef:
EllyC schreef:

Dat jij het maar 1x gehoord hebt zegt niet dat het maar 1x gebeurd is. Er gebeuren vaak ongelukken met trailers. Alleen is natuurlijk niet in krantenartikel te lezen dat het door gladde banden, slechtekoppelingen , slechte bodems etc de oorzaak zijn. Dat wordt later vaak vastgesteld maar niet meer in krant vermeld.
Kijk eens op concoursen rond zou ik zeggen en dan alleen nog maar naar kwaliteit van de bandjes.... ;)

Het gros van de brokken met paardentrailers komt door lomp gedrag van andere weggebruikers en in mindere mate door stom gedrag van de chauffeur.

Zo zijn er ook Bokkertjes die niet met mijn trailer op pad zouden durven, enkel gebaseerd op het feit dat ie van 1984 is.......