Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Damned schreef:Waarom zou je je dier laten slachten wanneer het niet geschikt is voor consumptie?
Hilli schreef:@Jolliegitl: buut is dan ook niet gevaarlijk voor volwassenen, maar kan bij kinderen een vorm van kanker (uit mijn hoofd gezegd leukemie) veroorzaken.
@Koper: ik zou idd. de tip van Jolliegirl volgen en Nijkerk eens bellen.
Thioro schreef:Buut kan bij mensen ongeneeslijke en soms dodelijke anemie veroorzaken, het is niet voor niets uit de handel gehaald voor mensen.
Een keertje buut ga je niet van dood. Op lange termijn kan het dus zeer vervelende bijwerkingen hebben. Daarom dus ook dat paarden die ooit buut gehad hebben gewoon niet voor menselijke consumptie gebruikt mogen worden.
Pergolide kan hartproblemen veroorzaken, eveneens uit de handel gehaald voor mensen (en sindsdien heeft boehringer er een goudmijn van gemaakt).
je laatste zin...geweldig!Iemand die ze door heeft
Polly schreef:Damned schreef:Waarom zou je je dier laten slachten wanneer het niet geschikt is voor consumptie?
In mijn geval omdat ik slacht een humanere manier vind om een einde te maken aan het leven van mijn dier. Ik vind het persoonlijk niet te verantwoorden om een vluchtdier in een angstsituatie (mijn pony was indertijd bang voor de dierenarts die ik een euth zou willen laten uitvoeren) medicatie te geven waardoor ze neer gaan en dus niet kunnen vluchten, beest vind 'mee gaan' geweldig en zou zonder twijfel mee gaan naar de slachter. Maar dat is mijn persoonlijke visie.
Jolliegirl schreef:Ik Zal het proberen uit te leggen hier, heb jaren bij een paardenslachterij gewerkt.
Het paard is hersendood als het geschoten is.
Dus het dier voelt niets meer. Hierna moet het verbloed worden (laatste hart kloppen)
Als dit gedaan is, is het dier klinisch dood(hart staat stil)
cissy schreef:Je hebt de pony niet al 26 jaar dus je kent haar medische voorgeschiedenis niet. Misschien heeft ze in het verleden wel eea gehad wat niet in paspoort staat. Is bij de mijne van 23 nl ook zo. De pony is ouder dan de verplichting om de medicijnen in paspoort te vermelden. Alleen al daarom zou ik haar niet in de voedselketen laten komen.
Schieten kan altijd maar vleesopbrengst zou ik niet doen.
Van die van mij is toevallig bekend waar ze hun hele leven geweest zijn maar er zijn toch genoeg paarden waar dat niet voor geldt. PDF 'paardenpaspoort- informatie voor slachterijen' schreef:Controleer of het paard bestemd is voor de slacht voor menselijke consumptie. Als het paard bestemd is voor de slacht, mag het de afgelopen 6 maanden geen medicijnen gehad hebben die op de zogenaamde positieve lijst staan. Of het paard deze medicijnen gehad heeft, staat op pagina 26, Hoofdstuk IX van het paspoort.