Kan ik deze pony laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:17

Waarom zou je je dier laten slachten wanneer het niet geschikt is voor consumptie?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:19

Buut kan bij mensen ongeneeslijke en soms dodelijke anemie veroorzaken, het is niet voor niets uit de handel gehaald voor mensen.
Een keertje buut ga je niet van dood. Op lange termijn kan het dus zeer vervelende bijwerkingen hebben. Daarom dus ook dat paarden die ooit buut gehad hebben gewoon niet voor menselijke consumptie gebruikt mogen worden.
Pergolide kan hartproblemen veroorzaken, eveneens uit de handel gehaald voor mensen (en sindsdien heeft boehringer er een goudmijn van gemaakt).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:21

@Jolliegitl: buut is dan ook niet gevaarlijk voor volwassenen, maar kan bij kinderen een vorm van kanker (uit mijn hoofd gezegd leukemie) veroorzaken.

@Koper: ik zou idd. de tip van Jolliegirl volgen en Nijkerk eens bellen.

Silly1972

Re: Kan ik deze pony laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:46

Van Veen is ook de slachter die mijn paard geschoten heeft bij mijn da

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:58

Damned schreef:
Waarom zou je je dier laten slachten wanneer het niet geschikt is voor consumptie?

In mijn geval omdat ik slacht een humanere manier vind om een einde te maken aan het leven van mijn dier. Ik vind het persoonlijk niet te verantwoorden om een vluchtdier in een angstsituatie (mijn pony was indertijd bang voor de dierenarts die ik een euth zou willen laten uitvoeren) medicatie te geven waardoor ze neer gaan en dus niet kunnen vluchten, beest vind 'mee gaan' geweldig en zou zonder twijfel mee gaan naar de slachter. Maar dat is mijn persoonlijke visie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:02

Hilli schreef:
@Jolliegitl: buut is dan ook niet gevaarlijk voor volwassenen, maar kan bij kinderen een vorm van kanker (uit mijn hoofd gezegd leukemie) veroorzaken.

@Koper: ik zou idd. de tip van Jolliegirl volgen en Nijkerk eens bellen.

Leukemie is een bloedziekte en bute is voor jong en oud niet aan te raden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:04

Thioro schreef:
Buut kan bij mensen ongeneeslijke en soms dodelijke anemie veroorzaken, het is niet voor niets uit de handel gehaald voor mensen.
Een keertje buut ga je niet van dood. Op lange termijn kan het dus zeer vervelende bijwerkingen hebben. Daarom dus ook dat paarden die ooit buut gehad hebben gewoon niet voor menselijke consumptie gebruikt mogen worden.
Pergolide kan hartproblemen veroorzaken, eveneens uit de handel gehaald voor mensen (en sindsdien heeft boehringer er een goudmijn van gemaakt).

:') je laatste zin...geweldig!Iemand die ze door heeft ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:06

Polly schreef:
Damned schreef:

In mijn geval omdat ik slacht een humanere manier vind om een einde te maken aan het leven van mijn dier. Ik vind het persoonlijk niet te verantwoorden om een vluchtdier in een angstsituatie (mijn pony was indertijd bang voor de dierenarts die ik een euth zou willen laten uitvoeren) medicatie te geven waardoor ze neer gaan en dus niet kunnen vluchten, beest vind 'mee gaan' geweldig en zou zonder twijfel mee gaan naar de slachter. Maar dat is mijn persoonlijke visie.

Natuurlijk, maar veel paarden zijn volgens mij ook bang bij de slachter... toch zeker als ze het niet gewoon zijn om vervoerd te worden. Het is een afweging die je waarschijnlijk paard per paard moet maken, ik heb er twee laten inslapen, en bij beiden is het zeer rustig en vlot verlopen en volgens mij was dat , toch voor hen, de beste manier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:18

Jolliegirl schreef:
Ik Zal het proberen uit te leggen hier, heb jaren bij een paardenslachterij gewerkt.

Het paard is hersendood als het geschoten is.
Dus het dier voelt niets meer. Hierna moet het verbloed worden (laatste hart kloppen)
Als dit gedaan is, is het dier klinisch dood(hart staat stil)

Dit klopt niet helemaal. Het paard moet niet verbloed worden na het schieten: na het schieten moeten hart en longen tot stilstand gebracht worden. Dat kan of door verbloeden, of door de dierenarts na het schieten een dodelijke injectie te laten geven.

Verbloeden kan alleen bij de paardenslager of in een kliniek ivm de grote hoeveelheid bloed en dus bodemverontreiniging. Schieten en dan laten doodspuiten kan ook thuis in de wei.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 21:25

cissy schreef:
Je hebt de pony niet al 26 jaar dus je kent haar medische voorgeschiedenis niet. Misschien heeft ze in het verleden wel eea gehad wat niet in paspoort staat. Is bij de mijne van 23 nl ook zo. De pony is ouder dan de verplichting om de medicijnen in paspoort te vermelden. Alleen al daarom zou ik haar niet in de voedselketen laten komen.
Schieten kan altijd maar vleesopbrengst zou ik niet doen.

Daar zeg je wat. Ze heeft bij mij nooit iets heftigers gekregen dan een wormenkuur. Haar paspoort is pas een paar jaar oud, van rond toen dat inlegvel verplicht werd. Wel is bekend bij wie die pony vanaf haar geboorte heeft gestaan. Ze is fokmerrie geweest en zowel bij de fokker als bij zijn broer heeft ze veulens gekregen. Daarna nog 1 eigenaar, die ook bekend is, en toen ik. Dus de geschiedenis zou wel te achterhalen moeten zijn.

Sammie paarden kunnen niet halal geslacht worden. Paarden zijn haram.

Jolliegirl thanks voor de info +:)+ Stel ik breng deze pony naar Nijkerk. Pony krijgt geen prascend (zoals ook valt op te maken uit de OP). Pony kan daar dus sowieso geschoten worden en vermoedelijk ook worden geconsumeerd? Nijkerk is niet ver, de eigenaar van de manege waar ik heb gereden heeft goede ervaringen met ze en ik heb er alle vertrouwen in dat 't daar netjes gaat. Mijn vraag gaat ook over slachten in een slachthuis, niet in een kliniek. Het is niet mijn bedoeling om geld te krijgen voor die pony. Ik vind het ook niet erg om te betalen om een paard te laten slachten.

Slachter bellen is inderdaad een goed idee. Dan kunnen ze me vast ook wel meteen vertellen of ik het inlegvel moet invullen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-04-16 21:36, in het totaal 3 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:28

ik mag toch aannemen dat bute niet eeuwig in het lichaam blijft?Mocht de pony het ooit gehad hebben?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:31

Dat doet het dus wel :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:37

Je kunt toch laten slachten voor
A consumptie
B destructie

Bij b gaat het dan alsnog de rendac bak in meen ik?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 21:38

En mijn vraag is dus: kan slachten in elk geval, ongeacht ras en wat er op het inlegvel staat?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:38

Bel wel even, want ik mocht niet met mijn paard op het terrein ivm de nieuwe voedsel en waren wet, vandaar ook bij mijn da laten schieten.

Nee, Slachten niet, schieten wel

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:39

Koper schreef:
En mijn vraag is dus: kan slachten in elk geval, ongeacht ras en wat er op het inlegvel staat?

Lijkt me wel.als je met slachten dood maken bedoelt. Kan altijd voor destructie ipv consumptie.

Als je slachten letterlijk neemt bedoel je portioneren in verkoopbare delen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:43

En dat is toch ook het hele idee van dat inleg vel. Mocht er medicatie in zitten die niet voor consumptie geschikt is mag het alleen voor destructie geslacht worden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 22:26

Het inlegvel is leeg. Maar wat cissy ook al zei: ik zou moeten gaan uitpluizen wat er in het verleden in die pony is gegaan om te achterhalen of er ooit iets in is gegaan wat haar ongeschikt maakt voor consumptie.

Van mijn ruin weet ik dat trouwens ook niet. Die is nu 7 jaar bij mij en ik weet waar hij in de 10 jaar daarvoor was maar niet wat hij daar eventueel voor medicatie heeft gehad.

Ik vraag me trouwens af hoe je dat allemaal zou moeten achterhalen voor een pony die bij een handelaar vandaan komt en waarvan je de 20e eigenaar bent :+ Van die van mij is toevallig bekend waar ze hun hele leven geweest zijn maar er zijn toch genoeg paarden waar dat niet voor geldt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:01

De bedoeling van het paspoort is zolang het paard niet is uitgesloten voor menselijke consumptie vrijwel elke medicatie vermeldt moet zijn. Een da hoort dat dus ten alle te controleren en vervolgens te noteren, mijn ervaring is echter dat eigenlijk alleen de klinieken er zo secuur mee omgaan en de wat lokalere da's niet. En bij bepaalde medicatie waaronder bute is het paard direct uitgesloten van de slacht en dient dit zinnetje ingevuld en ondertekent te zijn.

Uiteraard heb je bij de oudere paarden een overgangsperiode, maar dat 'sterft' vanzelf uit zeg maar. Dan is het imo aan jou in dit geval om te zeggen ik weet het niet dus ik doe dit of dat..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:10

karev schreef:
Je kunt toch laten slachten voor
A consumptie
B destructie

Bij b gaat het dan alsnog de rendac bak in meen ik?

C dierenvoeding. Bv voor dierentuin

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:22

Ik heb nog eens in de regels zitten snuffelen. Paard mag de laatste 6 maanden voor de slacht geen verboden geneesmiddelen gehad hebben.

http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch ... egelgeving

PDF 'paardenpaspoort- informatie voor slachterijen' schreef:
Controleer of het paard bestemd is voor de slacht voor menselijke consumptie. Als het paard bestemd is voor de slacht, mag het de afgelopen 6 maanden geen medicijnen gehad hebben die op de zogenaamde positieve lijst staan. Of het paard deze medicijnen gehad heeft, staat op pagina 26, Hoofdstuk IX van het paspoort.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:28

Verboden of medicatie dat nog enige tijd in het lichaam blijft zitten. Verboden medicatie wordt sowieso niet genoteerd, dus is controle lastig. Onder dat laatste valt bijv. ook een ontwormingsmiddel met enkele dagen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:30

Met 'verboden' bedoel ik uiteraard die 'positieve lijst'. Termijn is simpelweg 6 maanden, voor alles 'wat niet de voedselketen in mag'

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:52

Nogmaals: de pony krijgt geen chemische medicijnen. Het enige waar de veearts voor langskomt is om te enten tegen tetanus (en verder dingen als evt bloedonderzoek, foto's enz maar niks wat in die pony gaat). Het gaat mij om de maat van de pony en het gegeven dat ze PPID heeft. Dat is door middel van een bloedonderzoek vastgesteld. Ik kan me dus voorstellen dat er in andere weefsels ook wat terug te vinden is. Zijn die weefsels (o.a. vlees) dan niet ziek? En kun je zo'n pony dan gewoon eten? Gewoon de naturel pony dus, zonder toevoeging van farmaceutische troep.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:56

Ppid zorgt oa voor overmatige productie van hormonen wat er voor zorgt dat bepaalde lichaamsfuncties ontregeld raken. Goeie vraag verder, ik kan mij ergens voorstellen dat al die hormonen ook niet gezond zijn :D