2 paards trailer terug laten keuren, hoe gaat dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Re: 2 paards trailer terug laten keuren, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:17

Nieuwere trailers hebben een toegestane mm op kenteken en een technische mm. De toegestane moet omlaag voor rijden met B. Als technisch op het hoge getal blijft zal "omhoog keuren" makkelijker zijn. Waarschijnlijk zonder fysieke keuring.

Ik weet zo niet meer of oudere trailers ook twee gewichten op kenteken hebben. Als dat er maar één is kan ik me voorstellen dat terug zetten naar hoger gewicht net even lastiger is.

Maar goed, ik werk nu ook met aannames en eigenlijk zouden we dat niet moeten doen bij een onderwerp waar vaste (wettelijke) regels voor zijn :o

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:05

R_R mijn auto is ttm.1770 ;)
Het betreft een citroen xantia met het hydraulische systeem :)
Nu leen in regelmatig een 1,5 trailer maar tis krapjes kwa.ruimte met de sulky

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:47

Tweepaards hebben ook vaak een hogere kogeldruk dan een kleine trailer. Kijk daar ook even naar voordat je er eentje aanschaft. De auto heeft ook een max kogeldruk en die moet hoger zijn dan die vd trailer. Anders heeft het hele terugkeuren ook weinig zin.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:24

2 paards is normaal 100 kilo kogeldruk. Er zijn echter maar weinig auto's die dat halen ... (Enkel bestelwagens en jeep/terreinwagen-modellen)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:29

Volgens eerdere posten van ikke gaat het ook bij kogeldruk om werkelijk gewicht. Dus wegen of die tweepaards met pony en karretje erin inderdaad op 100 kg zit. Of dat ie met die inhoud veel lager, b.v. op 50-60 kg uitkomt.

De opgaves bij auto, trekhaak en aanhanger zijn statische maxima. Laagste getal bepaald. Dus als jij een eenpaardstrailer met 75 kg max achter jeep met 100 kg max hangt mag de druk op de kogel niet hoger zijn dan 75 kg. Als je een tweepaards met 100 kg max achter een middenklasser met 75 kg max hangt mag de kogeldruk niet boven de 75 kg uitkomen.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:34

Wij hebben hier toevallig vandeweek ook voor gekeken. wij hebben een auto die ook 1500 mag trekken en dus met 1 paard kan rijden, en er is een wv bus die gewoon met tweepaarden kan rijden.

Helaas is het zo dat, wanneer je hem terug keurt, je niet meer met meerdere paarden kan rijden achter een andere auto. hij blijft dan op het maximale gewicht van 1500. voor ons was dit dus geen optie omdat hij ook met twee paarden moet kunnen rijden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:52

Gelukkig is er een niet al te lastige oplossing: E achter B halen.