Moratoetje schreef:Ik heb er 1 op het oog met een laadvermogen van 1400kg .... nu nog ff kijken of het financieel haalbaar is.
Ik zou m zeker op de weegbrug zetten! Ze zijn nl zeer zeldzaam dat er 1400 kg daadwerkelijk laadvermogen is.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
cissy schreef:Moratoetje schreef:Ik heb er 1 op het oog met een laadvermogen van 1400kg .... nu nog ff kijken of het financieel haalbaar is.
Ik zou m zeker op de weegbrug zetten! Ze zijn nl zeer zeldzaam dat er 1400 kg daadwerkelijk laadvermogen is.
webster543 schreef:Een interessant topic, dat veel mensen moeten lezen.
Ik droom er ooit ook van om zo'n klein camionette te hebben voor mijn paarden, maar die zijn duur, helaas.
Vorig jaar op een beurs, spreek ik de vertegenwoordiger van Theault aan. Hij geeft uitleg en wanneer ik hem zeg dan het laadvermogen wel niet genoeg is voor twee paarden, lacht hij en zegt "maar madam, het voertuig kan dat aan. En je hebt sowieso een marge van 10% en die flikken controleren daar toch niet op"
Waarop ik lach en zeg "maar mijnheer, wij FLIKKEN controleren daar zeker op en ik zal mijn collega's er nog eens extra op attent maken!"
Hij slikte even en ik heb de stand verlaten.
Ik snap dat al die verkopers willen verkopen, maar ten koste van de veiligheid? Ten koste van de zware boetes die de eigenaren boven hun hoofd hangen?
Vorig jaar heb ik dan de stand van Böckmann bezocht op de equitana. Zeer correct, hebben zo goed als geen 3.5 ton staan, alleen als de mensen er echt achter vragen. Maar ze verwittigen. ( helaas is böckmann wel heeeeeel duur)
Na rondvraag bij neutrale experts, moet ik jullie waarschuwen voor camionettes die toch een hoog laadvermogen hebben. Van deze vervoermiddelen zijn de chassis zo licht mogelijk gemaakt, waardoor de materialen niet al te dik zijn of kwalitatief niet echt sterk zijn.
Deze hebben dan wel een hoger laadvermogen, maar gaan minder lang mee en bij een ongeval kan het zijn dat ze letterlijk uit elkaar scheuren.
Varekaj schreef:Geniaal antwoord Webster![]()
Wat voor mij persoonlijk ook een reden is om van zo'n camionette af te zien en te gaan voor een degelijke combi auto + trailer is de invloed van bijvoorbeeld wind. De mijne weegt met paard erop echt zowat nipt de max. van 3500kg. De hoogte is 3m60. Ik rij sowieso nooit harder dan 90, ook niet op de autostrade (tenzij ik even een andere vrachtwagen voorbij moet die 85 rijdt). Ik schrik er soms van hoe hard wind kan inbeuken op het geheel, en hoe makkelijk de boel soms dreigt opzij te schuiven door een harde windstoot.
Leeg voel je dit uiteraard nog beter.
Ik vraag me dan zo vaak af, die karretjes die wél 1100kg laadvermogen hebben... hoe veilig zijn die dan met deze weersomstandigheden? Je ziet zo vaak dat mensen met zo'n bakje wél 120 rijden "want we zitten onder B-rijbewijs dus het mag". Gemiddeld rij ik 2x/week ermee rond (150-200km/week, alleen al voor training op verplaatsing), voornamelijk gewone wegen en met de auto deed ik tot voor kort ook aardig wat km's. Daarnaast heb ik ooit al de theorie voor C-rijbewijs gehaald maar door omstandigheden nooit de praktijk.
Heel soms, bij echt ontzettend slecht weer, moet ik echt stevig aan de bak om het ding goed op de baan te houden, maar dan alleen als het écht niet anders kan, anders blijf ik thuis.
Hoeveel mensen kunnen er eigenlijk veilig en verantwoord mee rondkarren, en zijn "ervaren" genoeg bij slechte weersomstandigheden om ze in de hand te houden? Aangezien dit onder B-rijbewijs valt is dit dus eigenlijk ideaal voor jongeren die net aan hun rijbewijs hebben en geen BE kunnen/willen behalen. Maar ze gaan wel met een gevaarte op pad dat net een tikje anders is dan een gewone auto.
Varekaj schreef:Geniaal antwoord Webster![]()
Wat voor mij persoonlijk ook een reden is om van zo'n camionette af te zien en te gaan voor een degelijke combi auto + trailer is de invloed van bijvoorbeeld wind. De mijne weegt met paard erop echt zowat nipt de max. van 3500kg. De hoogte is 3m60. Ik rij sowieso nooit harder dan 90, ook niet op de autostrade (tenzij ik even een andere vrachtwagen voorbij moet die 85 rijdt). Ik schrik er soms van hoe hard wind kan inbeuken op het geheel, en hoe makkelijk de boel soms dreigt opzij te schuiven door een harde windstoot.
Leeg voel je dit uiteraard nog beter.
Ik vraag me dan zo vaak af, die karretjes die wél 1100kg laadvermogen hebben... hoe veilig zijn die dan met deze weersomstandigheden? Je ziet zo vaak dat mensen met zo'n bakje wél 120 rijden "want we zitten onder B-rijbewijs dus het mag". Gemiddeld rij ik 2x/week ermee rond (150-200km/week, alleen al voor training op verplaatsing), voornamelijk gewone wegen en met de auto deed ik tot voor kort ook aardig wat km's. Daarnaast heb ik ooit al de theorie voor C-rijbewijs gehaald maar door omstandigheden nooit de praktijk.
Heel soms, bij echt ontzettend slecht weer, moet ik echt stevig aan de bak om het ding goed op de baan te houden, maar dan alleen als het écht niet anders kan, anders blijf ik thuis.
Hoeveel mensen kunnen er eigenlijk veilig en verantwoord mee rondkarren, en zijn "ervaren" genoeg bij slechte weersomstandigheden om ze in de hand te houden? Aangezien dit onder B-rijbewijs valt is dit dus eigenlijk ideaal voor jongeren die net aan hun rijbewijs hebben en geen BE kunnen/willen behalen. Maar ze gaan wel met een gevaarte op pad dat net een tikje anders is dan een gewone auto.
Intussen is die alweer verlopen inderdaad, maar ik hou het wel goed in mijn achterhoofd als ik op pad ga.Moratoetje schreef:Veel paarden worden wel te zwaar geschat ..... ik heb een KWPN-merrie staan van 1.76m en die weegt maar 625kg (gewogen op de kliniek) en dat is toch echt een flink paard. Ik ben het er wel mee eens dat mensen de kop in het zand steken met het laadvermogen van de vrachtwagentjes. Ik heb wel begrepen dat je zo'n 10% overbeladen mag zijn (350kg bij 3500kg), of je dat moet willen is de andere vraag
Ik heb er 1 op het oog met een laadvermogen van 1400kg .... nu nog ff kijken of het financieel haalbaar is.
Persevero schreef:Ik geloof dat het vast wel kan met de juiste materialen maar dan moet je de kosten wel achterwege laten
ikke schreef:Persevero schreef:Ik geloof dat het vast wel kan met de juiste materialen maar dan moet je de kosten wel achterwege laten
Nee, je moet dan de juiste bus vinden (Renault Master, oud type, verlengt verhoogt) en die minimalistisch opbouwen.
Die Renault is er alleen in een vorm van rot te vinden, volledige restauratie van de carosserie, en dan netjes inrichten en als je dan toch bezig bent, leg er een zwaardere motor in dat je ook wat meer power onder de rechtervoet hebt......
http://link.marktplaats.nl/m1019417088 dit type en dan de verhoogde versie. Succes met vinden......
