2 paards vrachtwagen B-rijbewijs

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 20539
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:00

Moratoetje schreef:
Ik heb er 1 op het oog met een laadvermogen van 1400kg .... nu nog ff kijken of het financieel haalbaar is.

Ik zou m zeker op de weegbrug zetten! Ze zijn nl zeer zeldzaam dat er 1400 kg daadwerkelijk laadvermogen is.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:23

cissy schreef:
Moratoetje schreef:
Ik heb er 1 op het oog met een laadvermogen van 1400kg .... nu nog ff kijken of het financieel haalbaar is.

Ik zou m zeker op de weegbrug zetten! Ze zijn nl zeer zeldzaam dat er 1400 kg daadwerkelijk laadvermogen is.

Doe maar een paar foto's, kan ik het zo ook wel zeggen, geen weegbrug voor nodig.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:35

Ik zou ook 1140 kg gehad hebben, stond ook zo op papier. Tot bleek dat ze eerst het chassis gewogen hebben en direct erna de bak erop hebben gezet en direct te koop zijn gaan aanbieden. Uiteindelijk kan ik de bak wel gaan verbouwen en er makkelijk 600kg extra laadvermogen bij krijgen (dan zit ik op 875 ongeveer, bestuurder al meegeteld aan 75 kg). Mijn paard weegt hooguit 600kg, dan heb ik 200 over voor materiaal en een passagier. Alleen gaat die grap me zeker €6000 extra kosten en zolang gaat het chassis het niet meer uithouden ivm roest om nu die kosten nog te maken....

webster543

Berichten: 3452
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: 2 paards vrachtwagen B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:55

Een interessant topic, dat veel mensen moeten lezen.

Ik droom er ooit ook van om zo'n klein camionette te hebben voor mijn paarden, maar die zijn duur, helaas.

Vorig jaar op een beurs, spreek ik de vertegenwoordiger van Theault aan. Hij geeft uitleg en wanneer ik hem zeg dan het laadvermogen wel niet genoeg is voor twee paarden, lacht hij en zegt "maar madam, het voertuig kan dat aan. En je hebt sowieso een marge van 10% en die flikken controleren daar toch niet op"
Waarop ik lach en zeg "maar mijnheer, wij FLIKKEN controleren daar zeker op en ik zal mijn collega's er nog eens extra op attent maken!"
Hij slikte even en ik heb de stand verlaten.
Ik snap dat al die verkopers willen verkopen, maar ten koste van de veiligheid? Ten koste van de zware boetes die de eigenaren boven hun hoofd hangen?

Vorig jaar heb ik dan de stand van Böckmann bezocht op de equitana. Zeer correct, hebben zo goed als geen 3.5 ton staan, alleen als de mensen er echt achter vragen. Maar ze verwittigen. ( helaas is böckmann wel heeeeeel duur)

Na rondvraag bij neutrale experts, moet ik jullie waarschuwen voor camionettes die toch een hoog laadvermogen hebben. Van deze vervoermiddelen zijn de chassis zo licht mogelijk gemaakt, waardoor de materialen niet al te dik zijn of kwalitatief niet echt sterk zijn.
Deze hebben dan wel een hoger laadvermogen, maar gaan minder lang mee en bij een ongeval kan het zijn dat ze letterlijk uit elkaar scheuren.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:21

foute post......
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-02-16 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:21

webster543 schreef:
Een interessant topic, dat veel mensen moeten lezen.

Ik droom er ooit ook van om zo'n klein camionette te hebben voor mijn paarden, maar die zijn duur, helaas.

Vorig jaar op een beurs, spreek ik de vertegenwoordiger van Theault aan. Hij geeft uitleg en wanneer ik hem zeg dan het laadvermogen wel niet genoeg is voor twee paarden, lacht hij en zegt "maar madam, het voertuig kan dat aan. En je hebt sowieso een marge van 10% en die flikken controleren daar toch niet op"
Waarop ik lach en zeg "maar mijnheer, wij FLIKKEN controleren daar zeker op en ik zal mijn collega's er nog eens extra op attent maken!"
Hij slikte even en ik heb de stand verlaten.
Ik snap dat al die verkopers willen verkopen, maar ten koste van de veiligheid? Ten koste van de zware boetes die de eigenaren boven hun hoofd hangen?

Vorig jaar heb ik dan de stand van Böckmann bezocht op de equitana. Zeer correct, hebben zo goed als geen 3.5 ton staan, alleen als de mensen er echt achter vragen. Maar ze verwittigen. ( helaas is böckmann wel heeeeeel duur)

Na rondvraag bij neutrale experts, moet ik jullie waarschuwen voor camionettes die toch een hoog laadvermogen hebben. Van deze vervoermiddelen zijn de chassis zo licht mogelijk gemaakt, waardoor de materialen niet al te dik zijn of kwalitatief niet echt sterk zijn.
Deze hebben dan wel een hoger laadvermogen, maar gaan minder lang mee en bij een ongeval kan het zijn dat ze letterlijk uit elkaar scheuren.

Ehm, het is de verantwoording van de CHAUFFEUR om met een kloppende combi te rijden!!

Die verkoper heeft pas een probleem als hij dingen op papier zet die niet kloppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:27

Geniaal antwoord Webster :')

Wat voor mij persoonlijk ook een reden is om van zo'n camionette af te zien en te gaan voor een degelijke combi auto + trailer is de invloed van bijvoorbeeld wind. De mijne weegt met paard erop echt zowat nipt de max. van 3500kg. De hoogte is 3m60. Ik rij sowieso nooit harder dan 90, ook niet op de autostrade (tenzij ik even een andere vrachtwagen voorbij moet die 85 rijdt). Ik schrik er soms van hoe hard wind kan inbeuken op het geheel, en hoe makkelijk de boel soms dreigt opzij te schuiven door een harde windstoot.
Leeg voel je dit uiteraard nog beter.

Ik vraag me dan zo vaak af, die karretjes die wél 1100kg laadvermogen hebben... hoe veilig zijn die dan met deze weersomstandigheden? Je ziet zo vaak dat mensen met zo'n bakje wél 120 rijden "want we zitten onder B-rijbewijs dus het mag". Gemiddeld rij ik 2x/week ermee rond (150-200km/week, alleen al voor training op verplaatsing), voornamelijk gewone wegen en met de auto deed ik tot voor kort ook aardig wat km's. Daarnaast heb ik ooit al de theorie voor C-rijbewijs gehaald maar door omstandigheden nooit de praktijk.
Heel soms, bij echt ontzettend slecht weer, moet ik echt stevig aan de bak om het ding goed op de baan te houden, maar dan alleen als het écht niet anders kan, anders blijf ik thuis.

Hoeveel mensen kunnen er eigenlijk veilig en verantwoord mee rondkarren, en zijn "ervaren" genoeg bij slechte weersomstandigheden om ze in de hand te houden? Aangezien dit onder B-rijbewijs valt is dit dus eigenlijk ideaal voor jongeren die net aan hun rijbewijs hebben en geen BE kunnen/willen behalen. Maar ze gaan wel met een gevaarte op pad dat net een tikje anders is dan een gewone auto.

DePaardenman
Berichten: 285
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:32

Als je een oud klasse 3 duits rijbewijs had mocht je tot 7500 kg, als je die inleverde voor een nieuw europees standaard rijbewijs werd dat C1. Dat is de handel van Bockmann, die overigens zeer transparant zijn over hun gewichten. Wat er geadverteerd word weegt ie ook echt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 60200
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:51

Varekaj schreef:
Geniaal antwoord Webster :')

Wat voor mij persoonlijk ook een reden is om van zo'n camionette af te zien en te gaan voor een degelijke combi auto + trailer is de invloed van bijvoorbeeld wind. De mijne weegt met paard erop echt zowat nipt de max. van 3500kg. De hoogte is 3m60. Ik rij sowieso nooit harder dan 90, ook niet op de autostrade (tenzij ik even een andere vrachtwagen voorbij moet die 85 rijdt). Ik schrik er soms van hoe hard wind kan inbeuken op het geheel, en hoe makkelijk de boel soms dreigt opzij te schuiven door een harde windstoot.
Leeg voel je dit uiteraard nog beter.

Ik vraag me dan zo vaak af, die karretjes die wél 1100kg laadvermogen hebben... hoe veilig zijn die dan met deze weersomstandigheden? Je ziet zo vaak dat mensen met zo'n bakje wél 120 rijden "want we zitten onder B-rijbewijs dus het mag". Gemiddeld rij ik 2x/week ermee rond (150-200km/week, alleen al voor training op verplaatsing), voornamelijk gewone wegen en met de auto deed ik tot voor kort ook aardig wat km's. Daarnaast heb ik ooit al de theorie voor C-rijbewijs gehaald maar door omstandigheden nooit de praktijk.
Heel soms, bij echt ontzettend slecht weer, moet ik echt stevig aan de bak om het ding goed op de baan te houden, maar dan alleen als het écht niet anders kan, anders blijf ik thuis.

Hoeveel mensen kunnen er eigenlijk veilig en verantwoord mee rondkarren, en zijn "ervaren" genoeg bij slechte weersomstandigheden om ze in de hand te houden? Aangezien dit onder B-rijbewijs valt is dit dus eigenlijk ideaal voor jongeren die net aan hun rijbewijs hebben en geen BE kunnen/willen behalen. Maar ze gaan wel met een gevaarte op pad dat net een tikje anders is dan een gewone auto.

Ge weet dat uwen theorie maar 3 jaar geldig is he. Daarna moet ge hem opnieuw doen. :)

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:54

Varekaj schreef:
Geniaal antwoord Webster :')

Wat voor mij persoonlijk ook een reden is om van zo'n camionette af te zien en te gaan voor een degelijke combi auto + trailer is de invloed van bijvoorbeeld wind. De mijne weegt met paard erop echt zowat nipt de max. van 3500kg. De hoogte is 3m60. Ik rij sowieso nooit harder dan 90, ook niet op de autostrade (tenzij ik even een andere vrachtwagen voorbij moet die 85 rijdt). Ik schrik er soms van hoe hard wind kan inbeuken op het geheel, en hoe makkelijk de boel soms dreigt opzij te schuiven door een harde windstoot.
Leeg voel je dit uiteraard nog beter.

Ik vraag me dan zo vaak af, die karretjes die wél 1100kg laadvermogen hebben... hoe veilig zijn die dan met deze weersomstandigheden? Je ziet zo vaak dat mensen met zo'n bakje wél 120 rijden "want we zitten onder B-rijbewijs dus het mag". Gemiddeld rij ik 2x/week ermee rond (150-200km/week, alleen al voor training op verplaatsing), voornamelijk gewone wegen en met de auto deed ik tot voor kort ook aardig wat km's. Daarnaast heb ik ooit al de theorie voor C-rijbewijs gehaald maar door omstandigheden nooit de praktijk.
Heel soms, bij echt ontzettend slecht weer, moet ik echt stevig aan de bak om het ding goed op de baan te houden, maar dan alleen als het écht niet anders kan, anders blijf ik thuis.

Hoeveel mensen kunnen er eigenlijk veilig en verantwoord mee rondkarren, en zijn "ervaren" genoeg bij slechte weersomstandigheden om ze in de hand te houden? Aangezien dit onder B-rijbewijs valt is dit dus eigenlijk ideaal voor jongeren die net aan hun rijbewijs hebben en geen BE kunnen/willen behalen. Maar ze gaan wel met een gevaarte op pad dat net een tikje anders is dan een gewone auto.

Dat laatste is met name het punt. Die gebakjes doen het meestal nog wel, maar dat laatste restje veiligheidsmagre wordt verkloot door de sukkel achter het stuur.

Die 120km/h is niet eens het grootste probleem, het gaat erom hoe en onder welke omstandigheden je die 120km/h rijdt.
Ik ben ook weleens aan 140km/h met mijn Discovery-met-volle-trailer de A50 afgejakkerd. Was niet de bedoeling, maar op een volstrekt verlaten snelweg en vals plat naar beneden loopt de snelheid toch vrij vlot op. Het enige wat mij triggerde dat er iets niet helemaal goed ging was dat de motor hoorbaar werd (die liep op dat moment 4200 toeren!). De combi denderde echter strak die A50 af, gaf geen krimp. Ik heb dus voorzichtig m'n rechter poot van het gas gehaald en zo de combi heel geleidelijk weer terug gebracht naar de 80km/h, waar ie thuis hoort. Ook dat ging zonder problemen.

Resumee: snelheid is niet relevant, het zijn de omgevingsfactoren die bepalen hoe gevaarlijk het is.

Om met Clarckson te spreken: speed never has killed anyone. Suddenly becomming to a halt is what gets you.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:47

@ Ayasha: ja dat weet ik :j Intussen is die alweer verlopen inderdaad, maar ik hou het wel goed in mijn achterhoofd als ik op pad ga.

@ ikke: Klopt, het kan allemaal wel, maar de veiligheid wordt vaak uit het oog verloren. Waarom? "Omdat het kan", net zoals de verkoper vertelde aan Webster "want er wordt toch niet gecontroleerd". Het LIJKT allemaal stevig, solide en hoe lichter van gewicht hoe leuker maar man, ik vind het soms al spannend zat met een bijna te zware combi. Laat staan met eentje die vederlicht is.

Om die reden gaat mijn kar de deur uit en komt er een combi auto-trailer die geschikt is voor het werk. Ongeacht het gewicht ga ik sowieso mijn BE halen, zelfs al zou het mogelijk zijn om de combi op een B te rijden. Better safe than sorry.

Persevero

Berichten: 2377
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:03

Moratoetje schreef:
Veel paarden worden wel te zwaar geschat ..... ik heb een KWPN-merrie staan van 1.76m en die weegt maar 625kg (gewogen op de kliniek) en dat is toch echt een flink paard. Ik ben het er wel mee eens dat mensen de kop in het zand steken met het laadvermogen van de vrachtwagentjes. Ik heb wel begrepen dat je zo'n 10% overbeladen mag zijn (350kg bij 3500kg), of je dat moet willen is de andere vraag :o

Ik heb er 1 op het oog met een laadvermogen van 1400kg .... nu nog ff kijken of het financieel haalbaar is.


mee eens. mijn vorige merrie van 163 is ook eens gewogen en kwam op 424 kilo. Er zijn niet veel sportpaarden die zwaarder zijn dan 750 kilo, heb ik me laten vertellen door iemand die vrachtwagens bouwt.
hij vertelde ook dat het bijna niet haalbaar is een deugdelijke B-rijbewijs bus te bouwen waar 2 paarden op kunnen. Je moet dan zo erg bezuinigen op het gewicht dat de constructie waarschijnlijk de wensen over laat.

Ik geloof dat het vast wel kan met de juiste materialen maar dan moet je de kosten wel achterwege laten :D

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:07

Persevero schreef:
Ik geloof dat het vast wel kan met de juiste materialen maar dan moet je de kosten wel achterwege laten :D

Nee, je moet dan de juiste bus vinden (Renault Master, oud type, verlengt verhoogt) en die minimalistisch opbouwen.

Die Renault is er alleen in een vorm van rot te vinden, volledige restauratie van de carosserie, en dan netjes inrichten en als je dan toch bezig bent, leg er een zwaardere motor in dat je ook wat meer power onder de rechtervoet hebt......

http://link.marktplaats.nl/m1019417088 dit type en dan de verhoogde versie. Succes met vinden......

Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Re: 2 paards vrachtwagen B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:16

Mijn paard van 1,73 woog toen ze qua oog aan de dunnere kant was 580kg

Nu ziet er super uit schat ik haar op 650kg

Harder als 80 a 90 km rijd ik nooit met m'n vrachtwagentje. Wind voel je idd goed, maar wat mijn ervaring is is omdat je het al wat voelt je rijgedrag erop aan kan passen. In een auto voel je minder als dat de trailer voelt qua weer omstandigheden.

Al met al is degene achter het stuur toch degene die zorgt dat alles veilig over straat gaat. Gelukkig kan het bij mij precies maar we hebben dan ook super lang gezocht naar een vrachtwagentje

Persevero

Berichten: 2377
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:57

ikke schreef:
Persevero schreef:
Ik geloof dat het vast wel kan met de juiste materialen maar dan moet je de kosten wel achterwege laten :D

Nee, je moet dan de juiste bus vinden (Renault Master, oud type, verlengt verhoogt) en die minimalistisch opbouwen.

Die Renault is er alleen in een vorm van rot te vinden, volledige restauratie van de carosserie, en dan netjes inrichten en als je dan toch bezig bent, leg er een zwaardere motor in dat je ook wat meer power onder de rechtervoet hebt......

http://link.marktplaats.nl/m1019417088 dit type en dan de verhoogde versie. Succes met vinden......


ja dat bedoel ik, dan moet je de opbouw licht houden, daar zit dan ook het probleem. als je een wagen vind waarbij het kan dan zijn de wandjes enzo ws niet zo sterk meer.
En er zijn wel lichte en hele sterke materialen. die worden bv gebruikt bij de formule 1. of ontwikkeld voor de ruimtevaart. Maar die zijn zo duur dat dat ook niet echt uit kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:03

Ik heb gekeken naar platen van Monopan. Als ik me goed herinner kan een plaat van 30mm dikte op 10cm² een gewicht van 600kg houden. Meer dan genoeg om een paard te vervoeren dus, zeker als je onder die bodemplaat nog een keer versteviging hebt zitten. Daarnaast is dit type plaat waterafstotend en met een kunststof honinggraat, dus rotten kan ook al amper, en het is tot 60% lichter dan betonplex (of multiplex). Mooiste van al: je kan er zelf een bak van maken met L-profielen, alles kan je bij hen bestellen en zelfs hele grote panelen.

Dik nadeel: je bent een heuse som geld kwijt, en dan moet je nog de afwerking doen à la raampje, overal rubber, veiligheidshaken, tussenschot, hydraulische pompjes eventueel en ga zo maar door... Voor dat eindbedrag heb je ofwel een gloednieuwe Ifor ofwel een leuke 2ehands auto met goede 2ehands trailer.

spatter

Berichten: 14471
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:07

ikke die inderdaad maar dan met alluminium meubelbak :j

Heb ik 10 jaar gehad!

Kon er zonder problemen 120 mee over de snelweg :P

Goldie

Berichten: 10480
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:09

Ik vind ze wel altijd erg mooi, maar hoor toch altijd van veel mensen dat je toch beter met een knappe trailer kan rijden. Dat schijnt vaak toch stabieler op de weg te liggen.
Plus dat de prijzen van die leuke vrachtwagentjes me vaak ook even te hoog zijn :=
Het rijbewijs C1, vind ik op zich wel weer een uitkomst. Misschien dat ik die ooit nog wel eens ga halen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:20

Nou ik heb zo'n gebakje en dat is dan nog eentje die aardig zwaar is. Ben al een aantal keer aardig geschrokken hoeveel invloed een sterke zijwind kan hebben als je ermee op pad bent! Soms heb je het gevoel dat je tegen 90km/u zo naar een ander rijvak geblazen wordt, en moet je de hele rit fiks opzetten en tegensturen om netjes op de goede plek te blijven.

Ashkerlon

Berichten: 2653
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:04

Ben toch echt al met weer en wind de baan op gegaan met die van mij, en heb niet zo veel last van zijwinden en dergelijke. toch niet meer dan met mijn klein Yariske. In tegendeel, die kleine, die waait pas de baan over bij een forse zijwind.

Renault Master, degelijke opbouw van verpas, beetje dit type
http://img1.kapaza.be/desktop_images/05/059605001470315.jpg

Paard kan er serieus de brokkenpiloot in uithangen zonder dat het ding volledig om zeep is. Maar inderdaad, laadvermogen voor 2 paarden? ik heb mijn twijfels...
Afgetraind weegt mijn paard, als warmbloed van 1m60, zo'n 450kg.
Ik zou zo'n 1100kg laadvermogen moeten hebben. 2 arabiertjes zou ik er nog durven op zetten zonder overladen te zijn, maar 2 forse dressuurpaarden niet. Je hebt nog altijd 3 personen voorin zitten, je dieseltank die vol zit, eventueel wat water en hooi, en een heleboel spullen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:51

Mijn kar is 3m60 hoog, voor zover ik hoor van anderen is de bak hoger dan een standaard. Ikzelf heb daar geen benul van, nooit extreem grote paarden gehad dus kan niet vergelijken. Mijn paard is 1m67 gok ik, en voelt voor mij al aan als een grote vriendelijke reus naast mijn 1m60 :+

EmmaGonja
Berichten: 62
Geregistreerd: 09-11-09

Re: 2 paards vrachtwagen B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:02

Mocht je het idee hebben om voor c1 rijbewijs te gaan, zou ik aanraden om voor het c rijbewijs te gaan. Bij je c rijbewijs krijg je je c1 erbij en mag je met meer kilo's rijden.

vur

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:11

Bij C moet je toch veel meer leren en halen en is toch ook duurder?
Of ben ik nu in de war met het chauffeursdiploma?

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:17

vur schreef:
Bij C moet je toch veel meer leren en halen en is toch ook duurder?
Of ben ik nu in de war met het chauffeursdiploma?

Bij C inderdaad wel maar C1 is soort van de iets pittiger versie van B-rijbewijs.

EmmaGonja
Berichten: 62
Geregistreerd: 09-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:51

Ik heb zelf m'n c rijbewijs gehaald met code 95. Voor alleen c zijn 2 theorie examens en praktijk uit mijn hoofd. C1 is een grote auto om het heel simpel te zeggen.
Ik had binnen anderhalve week mijn praktijk gehaald, vond het zelf niet zo heel moeilijk. Voor meer vragen stel ze gerust

Maar er zijn geen 2 paardsvrachtwagens met c1 rijbewijs toch alleen b of c?