Leasepaard overkopen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:41

Billy schreef:
Ik zou niet keuren, dat is toch een momentopname, je kent het dier al jaren en weet hoe gezond hij is.
Artrose kan bij alle paarden voorkomen, komt van slijtage. Ook als je een paard koopt zonder artrose, kan dat na een jaar al anders zijn.

Ben ik het mee eens.
Verder zou ik zelf wel gewoon in 1x betalen. Het moet toch en dan kun je er maar beter vanaf zijn en is het duidelijk voor iedereen.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 09:44

Caesar schreef:
Brainless schreef:
Wat voor paard is het dan (leeftijd, afstamming, africhtingsgraad enz)?

Dat maakt niet uit. Het is wat de gek ervoor geeft. Elk paard is de slachtprijs waard + een hoop emotie :+

In dit geval is hij zeker meer waard dan de slachtprijs hoor, haha. Ik ben niet gek, dit gaat al meer dan een jaar zo. (Wel of niet verkopen) en het einde lijkt in zicht. Ik heb het met meerdere mensen besproken in de omgeving (met veel meer kennis) en zij vinden het een schappelijke prijs. Gezien ik ook al akkoord gegaan was lijkt het me niet netjes om nu te gaan onderhandelen.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 09:47

Brainless schreef:
@Ceasar
Klopt zeker hoor.
Maar TS krijgt het gevoel een koopje te hebben en dat de eigenaar haar wat gunt.

Toch zie je ook vaak dat het paard gewoon niet meer waard is (dat maakt voor TS misschien niet uit), maar wel dat het dan dus geen symbolisch bedrag is; maar de echte waarde.

Je begrijpt me verkeerd. Ik koop hem niet vanwege de prijs, ben al heel lang op zoek geweest naar een ander paard waar ik tot maximaal 4000 aan wilde besteden. Alleen ik heb een goede band met het paard en ik voelde me al schuldig bij het idee van het kijken naar een ander. toen werd duidelijk dat de eigenaar toch niet genoeg tijd voor hem kon opbrengen en is ze gaan nadenken over verkopen aan mij. Zo is het balletje gaan rollen. Ik beschouw het niet als koopje maar meer dat ik mijn maatje kan kopen, iets dat ik al vanaf het moment dat ik ermee begon wil. Alleen gaf ze toen aan het dier nooit te willen verkopen..

ingvdh

Re: Leasepaard overkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:48

Ik vermoed dat de oude eigenaresse door het in delen te laten betalen op deze manier zich nog een beetje eigenaar voelt en het dan nog niet zo definitief is. (dat gevoel krijg ik een beetje bij de laatste berichtjes).

Ik snap dat wel, maar aan de andere kant is dat niet verstandig, juist dan gaan er discussies ontstaan. Je kan beter afspreken dat ze nog wel langs kan komen als ze dat heel graag wil.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:15

Harvey1 schreef:
Brainless schreef:
1200 E is niet echt een symbolisch bedrag hoor.

Voor mij wel, ze had hem namelijk voor veel meer kunnen verkopen via Marktplaats. In ieder geval vanaf 2000 euro. Ik vind het netjes dat ze er geen winst op wil maken bij mij. Denk dat als ze geen student was (die het nodig heeft) ze het voor nog minder had gedaan.

Het is een vriendenprijsje. Een symbolisch bedrag is bijvoorbeeld maar 1 euro.

Wat leuk dat je je leasepony voordelig mag overkopen! Veel plezier samen.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:18

Als je toch al 4000,- klaar had staan voor een eigen paard, dan zou ik hem lekker in één keer afrekenen. Dan kan er ook geen onduidelijkheid bestaan over wie de baas is. :)

ElineRocco22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:22

Brigitte_D schreef:
Als je kan in een keer betalen, voorkomt een hoop gedoe bij eventuele miscommunicatie etc.
Kies je er wel voor in termijnen te betalen dan een contract opstellen.

precies dit!

zorg dat er zo min mogelijk miscommunicaties plaats kunnen vinden.
is voor beide partijen beter

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:23

Een dierenarts kijkt met hele andere ogen naar het paard dan dat jij doet.
Mijn oude merrie mankeerde nooit wat, altijd gezond en hard. Totdat ze plots iets kreupel was, foto's laten maken en bleek einde verhaal, heeft helaas maar 16 mogen worden. Had ik eerder foto's laten maken had ik eerder geweten dat er iets speelde en wellicht wat kunnen doen voor haar.
Heb ooit een 9 jarige gekocht, was na 3 maanden einde voor het paard, zo aan de buitenkant zag je er niets aan, bij vorige eigenaar nooit wat gehad, bleek toch van alles mis te zijn.
Vandaar mijn advies ga voor een keuring. Dan weet je waar je aan begint en heb je een keuze om het zo maar even te zeggen.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 12:38

Dan bedoel ik inderdaad een vriendenprijsje, dacht dat een symbolisch bedrag ook meer dan 500 betekende. Ik ga even met de staleigenaar bellen en hem voor de zekerheid nog vragen naar de gezondheid vh paard. Ze zijn altijd erg close met de dieren daar. En dan zal ik overwegen om hem toch te laten keuren. Maar stel dat ze hem afkeuren... Doe je het dan niet? Waar letten ze bij een keuring specifiek op?

Ik weet dat hij op harde ondergrond moet draven maar waarop zou een paard bijv afgekeurd kunnen worden?
Laatst bijgewerkt door Yevrah op 25-02-16 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 12:43

ingvdh schreef:
Ik vermoed dat de oude eigenaresse door het in delen te laten betalen op deze manier zich nog een beetje eigenaar voelt en het dan nog niet zo definitief is. (dat gevoel krijg ik een beetje bij de laatste berichtjes).

Ik snap dat wel, maar aan de andere kant is dat niet verstandig, juist dan gaan er discussies ontstaan. Je kan beter afspreken dat ze nog wel langs kan komen als ze dat heel graag wil.

Dat denk ik ook, ze heeft ook liever niet dat we de koop op stal afhandelen. Ik zeg prima dat kn ook bij mij thuis maar doe het wel liever face 2 face. Ze heeft het er moeilijk mee maar komt 1x per maand kijken of rijden.. Studeert nu in amsterdam en woont er ook. Zal lang duren voordat ze echt weer tijd heeft. Ik snap dat het moeilijk is maar ze weet ook wel wat beter is voor het paard. En ik wil niet jaren blijven hangen in het leasen. Heb nu het geld om er een te kopen en dit is de ideale situatie voor mij. Er zullen genoeg betere paarden zijn maar dit voelt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:57

Verstandig dat je gewoon in 1x wilt betalen! Het scheelt gewoon een hoop gedoe, en die tijd wil je liever in je paard steken dan in misverstanden met de oude eigenaar.

Toch zou ik de aankoopkeuring niet zo snel afwijzen. Je bent natuurlijk vrij om te kiezen wat je wilt, maar als je vertelt dat je € 4000 gespaard hebt en het nieuwe paard kost € 1500, waarom dan niet € 100 investeren in een klinische keuring? Dat is in verhouding tot de rest echt maar een heel klein bedrag, en je krijgt er een hoop gemoedsrust voor terug.
Of als je het omdraait; wat is de reden dat je geen keuring wilt? Als de reden deels is dat je het vervelend vindt richting de eigenaresse, dan zou ik daar toch nog eens over nadenken. Je koopt een paard namelijk niet voor een ander, maar echt alleen maar voor jezelf.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:01

Harvey1 schreef:
Maar stel dat ze hem afkeuren... Doe je het dan niet? Waar letten ze bij een keuring specifiek op?

Ik weet dat hij op harde ondergrond moet draven maar waarop zou een paard bijv afgekeurd kunnen worden?

Ze kijken sowieso naar het algemeen beeld van het paard: gezondheid, hartslag, bouw/stand, gebit, zenuwstelsel, ogen/oogleden etc.
Daarnaast kijken ze naar de buigproeven (elk been wordt op een bepaalde manier aangespannen en vanuit daar moet het paard vloeiend wegdraven). daarnaast wordt inderdaad gekeken op de harde volte hoe het paard loopt.

Zeker de moeite waard, dan weet je dat op het moment van koop het paard klinisch gezond is. Kan een hoop 'gezeur' schelen met de oude eigenaar, mocht het zover zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:13

Maar TS kent het paard al 3 jaar dan heb je toch wel een aardig beeld van je paard of dat je aan iets twijfelt. Ik zou dan zelf ook niet laten keuren.
Ik huurde mijn paard ook al 1,5 jaar voor ik hem kocht en heb ook niet laten keuren. Volgens mij was dat in mijn tijd ook nog helemaal niet zo'n hype misschien bij de duurdere sportpaarden maar zeker niet bij de recreanten.
Paard heb ik nu bijna 22 jaar

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:28

Cowgirl schreef:
Maar TS kent het paard al 3 jaar dan heb je toch wel een aardig beeld van je paard of dat je aan iets twijfelt. Ik zou dan zelf ook niet laten keuren.
Ik huurde mijn paard ook al 1,5 jaar voor ik hem kocht en heb ook niet laten keuren. Volgens mij was dat in mijn tijd ook nog helemaal niet zo'n hype misschien bij de duurdere sportpaarden maar zeker niet bij de recreanten.
Paard heb ik nu bijna 22 jaar

Ik had mijn paard ook al 3 jaar en bij verkoop heeft de koper een klinische keuring uit laten voeren. Paard werd afgekeurd op de harde volte rechtsom. Nooit wat gemankeerd, geen stap kreupel gelopen. Dan sta je echt wel even raar te kijken :+ Het zegt namelijk helemaal niets als een paard nooit wat heeft gehad, hij kan dus wel degelijk iets mankeren. En het hoeft niet ernstig te zijn, de dierenarts kan je daarover altijd adviseren.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 14:12

Wauw ik heb zoveel aan jullie reacties! Er moet wel om de zoveel tijd een goede osteo bij omdat hij soms blokkades kan hebben. Ik denk dat het door het vorige zadel kwam, beestje had namelijk ook schoftplekjes. Ik heb toen gespaard en een dressuurzadel gekocht. Schoftplekjes groeien inmiddels dicht. Zadel ook laten nakijken door meerdere personen maar hij doet het er goed onder en merk absoluut verschil. Als ik hem wel koop wil ik evt kijken naar een echt goed op maat gemaakt zadel. Maar dat komt dan wel..

Ik rij hem ook anders dan zij en het gaat nu zo goed dat ik er eigenlijk niemand anders meer op wil. Daarom hoop ik dat ze gauw beslist.

Hij is ooit gekocht als sportpony, 1.55 hoog en uiteindelijk heeft ze er L dressuur en B springen mee gereden. Hij heeft gewoon papieren (NRPS) maar doordat de eigenaar geen zin meer had in officiele wedstrijden zijn ze nooit verder gekomen. Helemaal met springen is het een topper maar ook dressuurmatig goed te rijden. We zijn van heel zwaar op de voorhand lopen (met 100000 kilo in je hand) naar een nette aanleuning gegaan. Moeten nog erg veel groeien hoor! Alleen hij is de laatste jaren gewoon erg recreatief gereden. Ook door mij in het eerste jaar.. Les nu al een jaar bijna elke week prive en sinds september groeien we echt.

Ik voel ook dat hij steeds meer naar mij toe trekt en hij is altijd zo lief. En zo braaf, zet geen stap verkeerd. Ik ben best een angstige ruiter maar vertouw hem wel. Dat is ook een reden waarom ik toch voor hem ga en niet voor een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:34

Dat klinkt op zich wel als het perfecte paard voor jou, dus ik snap dat je de koop zo snel en zo soepel mogelijk wilt afronden. :j

Natuurlijk staat het je helemaal vrij om te keuren of niet (en vroeger gebeurde dat ook veel minder), maar over het argument dat als je een paard al 3 jaar kent je geen aankoopkeuring meer hoeft te doen want je weet precies wat daaruit komt; draai het eens om. Hoeveel mensen verkopen er niet hun paard dat ze al drie jaar hebben, waarna er dan uit de keuring voor de nieuwe eigenaar ineens een probleem opduikt? Je kunt er wel van uitgaan dat er achter elk paard dat niet door een aankoopkeuring komt een oude eigenaar staat die die uitslag nooit had verwacht.
Zelf heb ik mijn paard zonder keuring gekocht omdat hij kreupel was en ook nooit door een keuring heen zou zijn gekomen, maar toen hij weer beter liep heb ik hem nog wel een keer 'light' laten keuren door mijn dierenarts, dus voltes en rechtdoor stappen/draven op het zachte/harde, buigproeven, hoeven testen, rug nalopen op gevoeligheid enz. Daar slaagde hij gelukkig met vlag en wimpel voor, en zo had ik tenminste zelf ook een duidelijke nullijn; stel dat hij nu weer kreupelheidsklachten heeft, dan weet ik tenminste dat hij toen en toen 100% goed was, dus dat het een nieuw probleem is en geen voortsukkeling van oude aandoeningen.
Een aankoopkeuring is dus niet alleen een test om te zien of het paard 'koopbaar' is, maar ongeacht of het advies nou positief of negatief uitpakt, je hebt in elk geval een nullijn vastgelegd van hoe hij er op dat moment aan toe was. Een soort APK voor je paard. ;)

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:43

Wat leuk dat je je leasepaardje wilt overkopen! :)

Ik heb afgelopen maand ook mijn 'verzorgpaard' gekocht. Ik ken haar vanaf haar geboorte, heb haar zelf ingereden en doorgereden naar ZZL niveau. Haar eigenaar heeft verder nooit wat met haar gedaan, hij hield van paardjes fokken dus hij heeft één keer een veulentje bij haar gefokt. Verder hield hij zich meer bezig met de Fjorden, dat was meer zijn ding.
In mijn situatie was het ook al een jaar geleden ter sprake gekomen dat ik haar wilde overkopen mocht het moment daar komen dat ze weg moest (een gedeelte van het erf staat namelijk te koop).
In februari hebben we beide de knoop doorgehakt en heb ik haar in één keer betaald.
Ik heb ervoor gekozen om haar niet te laten keuren. Waarom niet? Omdat ik mezelf de vraag heb gesteld of ik haar evengoed wilde kopen mocht ze iets mankeren. En dat antwoord was Ja! :)

Ik zou je adviseren om het bedrag in één keer te betalen, dit om misverstanden te voorkomen.
En stel jezelf de vraag of je hem ook wil kopen als hij niet door de klinische keuring heen komt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:13

Ik zou zelf je gevoel volgen betreft keuren.

Alleen laat je hem nu niet keuren, wees dat ook bereid eventuele dingen voor lief te nemen, en niet achteraf te klagen. Bijvoorbeeld als hij wel wat onder de leden heeft en na bv 1 jaar niet meer op gereden mag worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:20

Ik moet wel bekennen dat ik 1200,- niet direct een vriendenprijsje vind voor een e pony.
En ik betwijfel zeer of ze meer zou krijgen van een ander.
Maar dat is aan jou daar mee akkoord te gaan. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:33

Ligt aan t paard vind ik bruintje. Als het verder een jonggezond dieris met goed papier is het helemaal niet duur.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:38

Maar ook geen vriendenprijs.
Eerder een gewone huidige markt prijs.

En uit eerder bericht lees ik dat de eigenaar hem 10 jaar heeft.
Aankoop leeftijd staat er niet bij. Maar stel als veulentje is de pony nu minimaal 10 jaar.
Laatste jaren recreatief gereden.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 25-02-16 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:44

En daarom zou ik iemand anders, die geen partij is, even laten meekijken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:47

;) aande andere kant een mak en braaf paard dat precies aansluit bij jouw doelen is het geld dubbel en dwars waard. Helemaal als die ook nog gezond is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:49

Buiten ook niet mak las ik.
Maar als je dat als uitdaging ziet geen probleem natuurlijk. :)
Maar daarmee is dit bedrag voor een gezond 10+ pony die geen Z heeft gelopen de normale marktprijs. Geen vrienden prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:55

Aankoopkeuring zou ik toch wel een beetje af laten hangen van verschillende factoren. Is het jouw doel om nog iets te bereiken met het beestje? Hoe oud is hij?

Als jij hem ergens ook koopt om hem wel succesvol in de sport uit te brengen denk ik dat een klinische keuring zeker een overweging moet zijn. Wat je doet met de uitkomst is natuurlijk ook helemaal aan jou. Het kan zijn dat hij eruit komt met wat mankementjes of minpuntjes, maar daar kan je, je training en doelen weer op baseren. Veel dingen zijn gewoon prima te behandelen als je het in de gaten houdt.

Persoonlijk zou ik het wel doen, puur en alleen om een beeld te hebben van de gezondheid van het beestje. Ook als je hem ongeacht de resultaten gaat kopen is het goed om een beeld te hebben van hoe hij in z'n vel steekt en met wat voor dingen je rekening moet houden bij de aankoop. Zo zou slecht wegdraven na de buigproef op 1 been niet per se het einde betekenen, maar het is wel weer iets wat je in je achterhoofd kan houden met oog op de financiën voor later.

Ook vind ik 1200 voor een tussenmaat pony die eigenlijk amper iets bereikt heeft (L dressuur en B springen is leuk voor een recreatiepony maar je kan het natuurlijk niet echt een sportpony noemen) en waarschijnlijk al boven de 10 is als ik je verhaal zo lees echt geen vriendenprijs of een symbolisch bedrag. Dit is gewoon de marktprijs, misschien nog wel iets erboven. Als jij het ervoor over hebt, helemaal top en vooral doen. Maar juist dan zou ik wel willen weten wat voor mankementen er eventueel in de toekomst nog naar boven kunnen komen drijven. Met oog daarop zou ik hem misschien ook wel op de foto laten zetten voor aankoop.