Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:38

Toen ik nog wedstrijdjes deed en regelmatig naar het strand ging was het erg fijn om een trailer te hebben. Mijn vader kan rijden en heeft een BE rijbewijs en had een geschikte auto (niet eens een hele zware nodig vaak hoor, want onze trailer was ook niet zo groot en zwaar, maar wel met genoeg trekkracht en natuurlijk een trekhaak).
Toen mijn merrie ouder werd gebruikten we hem eigenlijk nooit meer, en werd hij vaker geleend door anderen dan dat we er zelf mee weg gingen. Die zetten hem dan vervolgens vol op de rem terug na het lenen, waarna hij na weken buiten staan natuurlijk iedere keer vastgeroest zat. Waren we een beetje klaar mee, dus we hebben hem weggedaan.
Nu lenen we in uitzonderlijke gevallen (zoals van de week toen mijn paard een paar dagen naar de kliniek moest voor een behandeling) de trailer van de stalhouder. Dat soort constructies zijn bij veel pensionstallen wel mogelijk gelukkig. Idd wel even belangrijk om vooraf uit te zoeken.
Voor geplande uitstapjes zoals wedstrijdjes en ruiterweekendjes oid als je dat van plan bent te gaan doen, kan je ook een trailer huren.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:40

De keren dat je met spoed naar een kliniek moet hoop ik dat je die nooit meemaakt!
Meestal kan de dieren arts ook gewoon naar je paard toe!

En dan nog al staat je paard thuis heb je die trailer wel nodig ?
ik zelf doe het al jaren zonder trailer ( 30 +) ging rijdende naar les en wedstrijden onderling niet verder dan 10 km en dat ging prima.
Tegenwoordig vind ik het zo een standaard beeld heb je een paard moet je een trailer want stel dat.... in al die jaren hebben we een keer de pech gehad om naar de kliniek te moeten.
En dat paard had zo een koliek dat het onverstandig zou zijn geweest om het dier (en jezelf )nog een trailer rit aan te doen.

En bijkomstig heb je wel het juiste rijbewijs ( of je ouders) en een auto met voldoende trekkracht voorradig?
Soms is vervoer inschakelen /huren veel gemakkelijker en scheelt een hoop kosten! ;)

smurffie

Re: Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:45

Met koliek kan het juist minuten werk zijn om optijd op de kliniek te komen om paardlief te redden. Even als bloedingen die te groot zijn om veilig thuis te kunnen hechten. Dan is het fijn als het slechts 2 minuten werk kost om aan te koppelen en weg te rijden.

Koliek wordt vaak zelfs aangeraden om in te laden en hobbels te gaan rijden; stress + hobbels maakt soms los.

Nee ik zou niet gelukkig zijn als ik met spoed niet weg zou kunnen. Mijn paard heeft een longbloeding gehad; ik was klaar om in te laden toen de dierenarts er was, bleek niet nodig maar zo wel is het inladen en we zijn er zo. Dierenarts was er trouwens binnen 15 minuten.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:50

Ik heb ook al jaren paarden en geen trailer.
2 vaste adressen op nog geen 10 min afstand waar ik een trailer tegen vergoeding kan lenen.
Tot nu toe 1 keer met enige spoed op zondag naar de kliniek gemoeten maar ook toen was het geen probleem. 1 telefoontje en we konden hem meteen halen.
Die auto die een trailer mag trekken en iemand die er ook mee mag rijden (wij lenen altijd 2 paardstrailer) is veel belangrijker. Als je en een auto en trailer en chauffeur op korte termijn moet regelen....

Voor de gewone dingen komt een dierenarts naar de plek waar je paard staat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:52

Ik denk dat het ook een beetje een drogreden is om een trailer aan te schaffen voor noodgevallen. Dan staat dat ding er, je moet hem onderhouden, regelmatig na laten kijken omdat je ooit en misschien hem wel nodig kunt hebben maar hopelijk nooit.
Als je dat ding hebt ga je hem toch gebruiken, voor wedstrijdjes, trektochtjes, om eens bij een vriendin te gaan tijden en noem maar op. En is het zo dat je daar stiekem een beetje op hoopt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:01

mrie schreef:
En is het zo dat je daar stiekem een beetje op hoopt?

Ik denk eerder dat de moeder van Julia dingen aan het bedenken is waarom er géén paard kan komen, eigenlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:14

Je kunt niet alles voor zijn.
Zal je net zien, heb je een trailer voor nood staan maar doordat je hem nooit gebruikt zit de rem vast op het moment dat je hem nodig hebt.
De laatste keer dat ik onverwachts naar de kliniek moest was ik niet met de auto naar stal. Dan staat daar leuk je trailer maar moest toch eerst echt naar huis om de auto te halen.

Wel altijd noodtransport nummers in je telefoon zetten.
Het is ook wel handig om te weten of je je paard überhaupt in een trailer krijgt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:20

Welnee, geen noodzaak!

In de meeste gevallen staat dat ding te rotten en kost het jou meer geld dan dat je er wat aan hebt.
Tenzij je elk weekend op wedstrijd gaat naar elders.................zeer fanatiek, dan heb je er wat aan.

Altijd is er wel een stalgenoot of stalhouder die een trailer heeft en dat kun je gebruiken in noodgevallen naar een kliniek.........tegen een vergoeding of is er ergens wel een trailerverhuur te vinden. Veel goedkoper, voordeliger.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:22

Denk dat het voor iedereen persoonlijk is..Ik moet er niet aan denken afhankelijk van andere te zijn en wil gewoon weg kunnen wanneer ik wil..Dus ja voor mij een trailer is een must! Uitlenen doe ik nooit alleen in geval van nood en dan rij ik zelf..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:28

Cerilene_ schreef:
Toen ik nog wedstrijdjes deed en regelmatig naar het strand ging was het erg fijn om een trailer te hebben. Mijn vader kan rijden en heeft een BE rijbewijs en had een geschikte auto (niet eens een hele zware nodig vaak hoor, want onze trailer was ook niet zo groot en zwaar, maar wel met genoeg trekkracht en natuurlijk een trekhaak).

Brrrr!

Vroeger deed je rijexamen in een luxe wagen, nul keer oefenen met de trailer, caravan etc en dan kreeg je BE.

Een trailer kunnen trekken is niet moeilijk, hele kleine autootjes kunnen dit. Trekkracht is niet belangrijk, je wilt toch niet snel optrekken met een paard.

Als we het hebben over veiligheid: kan de massa van de remmende auto de trailer tegenhouden - daar gaat het om. Dat de trailer zelf niet zwaar is, is een ding, maar je lieveling weegt als paard al snel 500 kilo en heeft een hoog zwaartepunt.
Dan is massa belangrijk!

Ik bezit zelf ook geen trailer, ik huur ivm clinics, of, wat nog nooit nodig was: spoedvervoer.
Dat is goedkoper en veiliger.
(Die zware auto heb ik nergens voor nodig - en een trailer heeft ook onderhoud nodig, moet ergens geparkeerd worden, etc. etc.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:33

Pol, ik neem aan dat jij je trailer niet enkel totaal ongebruikt hebt staan voor het geval er ooit iets gebeurd.

Ik heb ook een trailer en gebruik hem regelmatig. Maar het is een luxe om extra dingen te kunnen ondernemen dus dat kan gewoon niet iedereen betalen.

Overigens zijn er ook situaties in de winter te bedenken dat je ook gewoon niet veilig weg kan.
Wij zijn ook wel eens de dijk niet opgekomen ivm gladheid.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:38

Janneke: Mijn vader heeft zijn BE wel degelijk moeten halen toen hij met de trailer ging rijden (gewone rijbewijs pas op latere leeftijd gaan halen, dus na '84). Lijkt me sowieso verstandig voor degene die ermee gaat rijden om daarvoor te gaan lessen, een trailer met paard rij je niet zomaar mee weg, ook al kreeg je je rijbewijs bij een pakje boter.
Een auto moet natuurlijk zwaar genoeg zijn voor de trailer, daar zijn niet voor niets regelgevingen voor. Maar voor een lichtere 1 paardstrailer met een ranke E-pony Erin hoef je ook weer geen PC hoofdtractor Te hebben.
Rustig rijden, zo goed mogelijk anticiperen en sowieso niet Te hard remmen (ook niet met een dikke 4 wieldrive).
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 21-02-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:50

smurffie schreef:
Met koliek kan het juist minuten werk zijn om optijd op de kliniek te komen om paardlief te redden. Even als bloedingen die te groot zijn om veilig thuis te kunnen hechten. Dan is het fijn als het slechts 2 minuten werk kost om aan te koppelen en weg te rijden.

Koliek wordt vaak zelfs aangeraden om in te laden en hobbels te gaan rijden; stress + hobbels maakt soms los.

Nee ik zou niet gelukkig zijn als ik met spoed niet weg zou kunnen. Mijn paard heeft een longbloeding gehad; ik was klaar om in te laden toen de dierenarts er was, bleek niet nodig maar zo wel is het inladen en we zijn er zo. Dierenarts was er trouwens binnen 15 minuten.

Maar een slag in de darmen gaat er echt niet mee uit Hoor! En als je van ons in zeeland naar Roosendaal moet duurt alleen de reis al 2 ,5 uur En dat is echt heel lang als je paard een echte bloeding heeft!

En dan nog maar niet te spreken van het feit dat je paard wilt gaan liggen in het gunstigste geval of zich laat vallen en of gaat rollen komt dat de veiligheid niet ten goede hoor!!!
bedenk eerst of je er wel verstandig aan doet om zo op pad te moeten gaan!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:55

Ik ga ook met spoed ook naar een kliniek dichtbij. Dat je voor een pees oid 2,5 uur gaat rijden Maar met spoed niet.

Ja als je keuze opladen en behandelen, doodbloeden of inslapen is ben je heel blij als die eerste optie ook een optie is. En een slag in de darmen kan soms met goede echo's nog terug gekeerd worden zonder ingrijpende operatie. Dus ja ik wil met spoed naar de kliniek kunnen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:03

Persoonlijk zou ik wel graag een trailer willen hebben.
Ik heb wel een tijdje geen trailer gehad; maar echt leuk vond ik dat niet. Het is dat het een grote stal was met wedstrijden, lessen bos en alles, maar had liever zelf vervoer ook gehad, maarja, het ging toen gewoon even niet financieel.

Maar noodzaak met een paard is het denk ik niet, of je moet een kaal weitje in je eentje huren, dan zou ik het zelf wel willen hebben.
Op grote stal is het minder een punt, vaak staan daar al 10-20+ trailers, dus er is heus wel iemand die je wilt rijden naar kliniek als het moet.

Ik moest nu een mentrailer hebben, tja, die vind je niet op elke hoek, dus heb er zelf 1 gekocht. Nog geen minuut spijt van gehad

Maar ik ga er bijna 3x per week mee weg. Wedstrijden, lessen, bosritten etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:05

Nee. Daarnaast zou ik echt niet in zo'n stresssituatie zelf achter het stuur moeten stappen, dat gaat mis. Dan heb ik veel liever iemand die er emotioneel een stuk neutraler in staat EN flink veel ervaring heeft in het rijden met een trailer, want dat is zeker dan ook erg belangrijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:34

Ikheb al 32 jaar eigen ponies en nooit een trailer, niet eens een auto! Wel is het zo dat ik altijd in pension sta en als er een probleem was heeft de pensionhouder ons altijd gereden. In al die jaren pas 1 keer omdat pony naar de kliniek moest. De veearts komt gewoon op stal en heel veel kan daar ook opgelost worden.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:52

Het hoeft natuurlijk niet maar het maakt het paardrijden er in ons geval wel leuker op. Wedstrijdjes, clinics, oefenparcours, ponykamp en noem maar op. Tevens is ie dus voor handen indien spoedvervoer nodig is. Uitlenen of verhuren doe ik niet. Vind het een beetje gemakkelijke gedachtengang dat er altijd wel iemand is waarvan je kunt lenen. Dan heeft die wel de kosten van aanschaf en onderhoud en een ander het plezier. Het is nog niet voorgekomen maar in geval van spoed wil ik misschien een uitzondering maken maar dan zorg ik voor de trekauto en chauffeur.
Waar veel mensen niet bij stil staan, is dat er geen verzekering is als die ander schade aan jouw trailer rijdt. Als iemand geen geld heeft om een trailer te kopen, dan kan ie ook geen stukgereden trailer vergoeden. Ja een kapot achterlicht wel, en schade aan derden is ook wel verzekerd. Van ruilen komt huilen van lenen komt Wenen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:56

Morniclum schreef:
Vind het een beetje gemakkelijke gedachtengang dat er altijd wel iemand is waarvan je kunt lenen.

Daarom maak je -voordat je er gebruik van wilt maken- afspraken over met mensen die bereidt zijn hun trailer te verhuren/lenen. Dan is alles voor iedereen ok toch?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:01

Geloof mij dat als de nood aan de man is het lenen van een trailer hartstikke lastig is. Je beste vrienden laten je nog vallen want een paard met koliek slaat een trailer gerust aan gort van de pijn . Mijn motto in deze wereld is dat je jezelf waar mogelijk moet kunnen redden en niet afhankelijk zijn van de grillen van een ander.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:05

Bij mij thuis staat de trailer + auto altijd aangekoppeld. Maar ik gebruik de trailer ook bijna dagelijks. Zelf een trailer hebben is fijn, zeker weten. We hebben een aluminium trailer en in 15 jaar nog geen ding aan moeten repareren. Lenen is altijd zo'n gedoe, je moet altijd vragen en afspraken maken ed. Nu is het gewoon weg rijden. Voor mij de moeite waard!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:08

Ir111 schreef:
Morniclum schreef:
Vind het een beetje gemakkelijke gedachtengang dat er altijd wel iemand is waarvan je kunt lenen.

Daarom maak je -voordat je er gebruik van wilt maken- afspraken over met mensen die bereidt zijn hun trailer te verhuren/lenen. Dan is alles voor iedereen ok toch?

En dan staat er iemand met spoed aan je deur.
Vooraf nooit over gesproken.
Dus snel leen je je trailer uit want je wilt geen tijd verliezen.
Dus je loopt niet vooraf de trailer door met de lener.

Vervolgens krijg je hem terug en is hij aan de binnenkant beschadigd.
Omdat ik de trailer toen zelf wekelijks gebruikte met 100% trailer proof paard en elke keer na gebruik zuiver maakte wist ik dat het niet al was.

Lener er op aan gesproken maar die beweerde dat het al zo was.
Daar sta je dan met je goede bedoeling en je trailer van 2 jaar oud met beschadiging.

Hier wordt hij dus niet meer uitgeleend.
Ik werk hard om alles in orde te hebben voor mijn paarden.
Laat dat een ander ook maar doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:10

Ik heb wel een trailer maar beschouw het niet als noodzakelijk.

Zolang je op stal wat kan regelen in geval van nood komt het echt wel goed. De meeste mensen bij ons op stal hebben geen trailer en missen hem ook niet.
Als er echt nood aan de man is mogen ze altijd wel een trailer lenen, als ze zomaar een keertje weg willen kunnen ze een trailer huren bij een pompstation in de buurt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:19

@Morniclum
Ik heb wel een trailer, maar lang niet altijd gehad.

Daarnaast: toen ik wel met spoed naar de kliniek moest, lag de trailer net vol met (tuin)afval om weg te gaan brengen...
Ik ken gelukkig genoeg mensen met trailer waar ik bij nood altijd gebruik van mag/kan maken.
Mijn vriendin moest naar de kliniek, en die dag was net haar auto bij de APK.... tja dan sta je ook te kijken.
Of zoals ik... ik was met 1 paard de hort op terwijl de andere ziek werd.
Gelukkig viel het mee, maar dan had mijn man ook wat anders moeten regelen.

Ik heb binnen 2 km, 5 mensen met een eigen combinatie die bij nood altijd voor elkaar kunnen rijden.
Want helaas gebeuren spoed dingen altijd op het moment wanneer het net niet uitkomt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:23

piezze schreef:
Geloof mij dat als de nood aan de man is het lenen van een trailer hartstikke lastig is. Je beste vrienden laten je nog vallen want een paard met koliek slaat een trailer gerust aan gort van de pijn . Mijn motto in deze wereld is dat je jezelf waar mogelijk moet kunnen redden en niet afhankelijk zijn van de grillen van een ander.

Gelukkig is mijn motto en die van mijn vrienden anders.

Wij helpen elkaar altijd als er wat is, en rijden voor elkaar als dit nodig is.
Ga ik vlas halen, doe ik een belletje of ik mss ook wat voor een ander mee kan nemen.
Mij bellen ze ook op als ze bij de voerman staan of ik nog een zak voer moet hebben.

Doen samen met de paardentandarts, osteopaat, entingen enz.