Aankoop paard, aanbetaling & uitgestelde 'levering'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:49

Ik heb afgelopen jaar mijn veulen verkocht. Die bleef ook nog een tijdje bij mij voordat ie afgespeend kon worden. Ik heb een contract opgesteld en 10% aanbetaling gevraagd. Ik had contract van internet gehaald en iets aangepast naar een veulen.
Is helemaal prima gegaan.

De helft aanbetalen vind ik wel heel veel. Wie betaalt de kosten tot levering? Zoals stalling, DA, wormkuren enz.

Justy

Re: Aankoop paard, aanbetaling & uitgestelde 'levering'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 22:03

Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik blijf wat vaag over de redenen voor deze constructie omdat ik niet wil dat de eigenaar herkend wordt, dat lijkt me wel zo aardig - de situatie is nogal specifiek. In ieder geval kan ik me vinden in de reden voor uitgestelde levering - al lijkt het erop dat het toch eerder zal gebeuren. Nog niet meteen, maar dat komt mij ook niet slecht uit: ik ben op dit moment nog in het buitenland en kom pas eind deze maand terug. Het bedrag van de aanbetaling hebben we overigens lager gezet op mijn verzoek.

Ik word pas eigenaar op het moment dat de overdracht plaatsvindt - kosten voor stalling, DA, voer etc zijn tot die tijd voor de huidige eigenaar. Interessante kwestie vond ik die waarin het paard of ikzelf ineens invalide worden en wat er dan gebeurt. Zoals ik al zei, er komt een contract en dit zijn precies de dingen die ik helder wil hebben voordat ik iets teken. Dus nogmaals dank voor jullie suggesties!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:32

Je verblijft nu nog in het buitenland zeg je. Dan zou ik nu nog helemaal niks kopen, laat staan aanbetalen. En dan 2-3 weken voor de nu geplande overdrachtsdatum een keer gaan kijken en rijden. Paard los en onder het zadel in beweging en even stappen en draven op het harde. Neem iemand mee die verstand van paarden heeft en eventueel jouw roze wolk kan doorprikken. Als alles goed lijkt, dan afspraken maken over de prijs en aankoopkeuring.

Dat je deze mensen (goed) kent en vertrouwt zegt mij niets. Bokt staat vol met “help” en “wat nu” topics van mensen die een paard kochten bij mensen die ze vertrouwden. Als het om geld gaat heb je geen vrienden :7 .

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:34

Sorry, niet alle reacties gelezen.

Ik heb laatst ook zoiets aan de hand gehad. Na veel heen en weer discussie werd een aanbetaling geëist van meer dan de helft van het aankoopbedrag. Hier heb ik uiteindelijk de koop op ontbonden (mede door andere omstandigheden, dat wel). Het is namelijk wettelijk niet toegestaan om meer dan de helft te vragen als aanbetaling.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:40

Absolute AFrader!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:53

Maar ja aan de andere kant, als hier een topic verschijnt van iemand die z'n knol te koop heeft en de mensen willen pas over een half jaar afnemen staan er tig reacties onder van mensen die roepen dat je vooral wel een aanbetaling moet vragen...