Brainless schreef:Zijn het grote pakken of kleine baaltjes?
Vaak van die grote vierkante pakken.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
__Elizabeth schreef:Ibbel schreef:Vooruit, 32,50. Persen en wikkelen. Persen kost 17,50, en het wikkelplastic is onbetaalbaar en kost 15 euro per pak. Oppervlakte van het land maakt niet uit, kosten worden per pak gerekend.
Pff ik zit inderdaad te kijken op google. Wat een prijzen zeg!! Hie zitten wij op productiekosten van ronde balen omgerekent op zo'n 10 euro. Dan zijn de prijzen wel idioot omhoog gegaan de laatste jaren in nl. Wat ik alleen niet begrijp is dat de productiekosten nu zo hoog zijn. Dat er minder aanbod is en dat daardoor de prijs van balen zelf omhoog gaat ok dat gebeurt hier ook maar de kosten van het maken zelf?
jansje73 schreef:Als het mij land was geweest dan had ik met die man een contract getekend over de voorwaarde waarop hij het land mag gebruiken. Dan heb je alles zwart op wit staan. En daar in laten zetten dat jullie de eerste snee hooi krijgen en de 2e snee is voor hem . Hoeveel grote balen krijg je van de weiland af ?
Zelf hooi maken dat kan je doen . Als je zelf kan maaien , schudden en in de rug rijden dan bespaar het je geld. Als je dat niet kan dan moet je een ander vragen die het voor je kan doen. Dat kan door een loonwerker of door een andere boer.
Brainless schreef:Ik ben nu wel heel benieuwd wat hij vraagt per pak.
44Myrthe44 schreef:Er is een zeer simpele oplossing voor dit probleem, want dit is duidelijk oneerlijk. Eerder mocht je het hooi wel gratis van hem krijgen? Dan was het ook eerder dat de beste man het land gratis mocht gebruiken : vanaf 2016 betaalt hij huur!
Ibbel schreef:De oprol- en inpakkosten van een kleine ronde baal (=90kg) komen op ongeveer 15 euro. Dat is dus ex maaien en schudden (en ex de inhoud). Idem voor een groot vierkant pak (=400kg) zijn de maakkosten tegen de 40 euro. Grote ronde balen (=350kg) ook. Dus dat die boer ze niet gratis geeft aan iemand waar hij geen zakelijke relatie mee heeft (jij bent niet degene waarvan-ie het land mag gebruiken) lijkt me vrij logisch.
In de handel kost een kleine baal meestal 25 euro en de grote vierkante en ronde 50-60 euro.
tamary schreef:Gerritt schreef:Ligt er maar net aan, de grote ronde balen zijn vaak duurder dan de vierkante pakken. Er worden andere persers voor gebruikt.
Hier andersom. Ronde balen is 1 machine, vierkant is 2 machines.
Gydja schreef:Alleen dat laatste is met niet helemaal duidelijk. Denk dat het aan mijn manier van lezen ligt maar heb het al een paar keer over gelezen maar snap het nog niet helemaal. Vooral dat tussen haakjes "jij bent niet degene waarvan-ie het land mag gebruiken" Mijn oma is namelijk de gene waarvan hij dat land mag gebruiken en hij maakt alle afspraken met haar. Maar natuurlijk krijg ik hier ook het een en ander over mee omdat ik ook over de paarden ga. Wat mijn oma met het land doet moet ze zelf weten. Ik snap verder niet wat er met die laatste zin bedoeld word
_lotteeee schreef:Wij betalen ook voor ons hooi van eigen land.
Zomers is het alleen hooiland en hoeven wij hier ook niks aan te onderhouden.
Dit word allemaal gedaan door de buurman bij ons.
Mesten, stikstof, onkruid eruit halen, maaien, schudden, balen maken. Oftewel alles.
Swinters, na de laatste keer hooien, laten we het gras nog iets groeien en half november slaan we de palen in de grond en gaan de paarden de wei op.
(bosjes etc snoeien we wel zelf)
Wanneer in het voorjaar de paarden er weer uitgaan, zorgr de buurman er weer voor dat alles er top bij ligt.
Wij betalen ook voor de balen, in mijn ogen teveel.
Maar we hebben er geen omkijken naar, we zijn geen opslag nodig, wanneer nodig word er een baal gebracht en we hebben gewoon top spul.
Dus al met al ben ik er blij mee.
Als ik zie hoeveel mensen zooi voeren....
Ibbel schreef:Gydja schreef:Alleen dat laatste is met niet helemaal duidelijk. Denk dat het aan mijn manier van lezen ligt maar heb het al een paar keer over gelezen maar snap het nog niet helemaal. Vooral dat tussen haakjes "jij bent niet degene waarvan-ie het land mag gebruiken" Mijn oma is namelijk de gene waarvan hij dat land mag gebruiken en hij maakt alle afspraken met haar. Maar natuurlijk krijg ik hier ook het een en ander over mee omdat ik ook over de paarden ga. Wat mijn oma met het land doet moet ze zelf weten. Ik snap verder niet wat er met die laatste zin bedoeld word
In principe ben jij net als die boer huurder van je oma.
Je oma heeft een (zakelijke) relatie met die man. Zij geeft hem het land gratis in bruikleen.
Jij hebt een (zakelijke) relatie met je oma: jij 'huurt' gratis haar paarden die op haar stuk land staan.
Oma komt geen balen ophalen, jij komt balen ophalen. Maar met jou heeft de man niets te maken, jij bent niet de eigenaar van het land. Als iemand anders een paard bij je oma had staan, had die ook geen gratis hooi mee gekregen.
Dus je oma moet afspraken met die man maken, zowel over het land als over het hooi. Of je oma moet alles aan jou overdragen, zodat jij zowel over het land als over het hooi afspraken kunt maken. Nu staat het los van elkaar.
Overigens, vergis je niet wat het kost als je zelf gaat hooien, tenzij je zelf een tractor, maaier schudder/wierser hebt. Anders kun je al die uren ook nog eens bij een loonwerker inkopen. En dan is een klein stuk land in verhouding ook duurder, want veel loonwerkers hanteren wel een uur als minimumprijs (rond de 60 euro voor simpel werk zoals maaien en schudden)
Voor het persen/wikkelen van pakken maakt het zoals ik al eerder aangaf niet uit hoe groot het land is, je betaalt per pak. Ook bij kleine pakjes persen trouwens, hoewel de stuksprijs bij grotere hoeveelheden lager is. Ik betaal voor kleine pakjes 1,15 als het er minder dan 100 zijn. Worden het er meer, dan kosten ze 0,85 cent.
Britta31 schreef:_lotteeee schreef:Wij betalen ook voor ons hooi van eigen land.
Zomers is het alleen hooiland en hoeven wij hier ook niks aan te onderhouden.
Dit word allemaal gedaan door de buurman bij ons.
Mesten, stikstof, onkruid eruit halen, maaien, schudden, balen maken. Oftewel alles.
Swinters, na de laatste keer hooien, laten we het gras nog iets groeien en half november slaan we de palen in de grond en gaan de paarden de wei op.
(bosjes etc snoeien we wel zelf)
Wanneer in het voorjaar de paarden er weer uitgaan, zorgr de buurman er weer voor dat alles er top bij ligt.
Wij betalen ook voor de balen, in mijn ogen teveel.
Maar we hebben er geen omkijken naar, we zijn geen opslag nodig, wanneer nodig word er een baal gebracht en we hebben gewoon top spul.
Dus al met al ben ik er blij mee.
Als ik zie hoeveel mensen zooi voeren....
Zo gaat het bij ons ook alleen heeft hij er ook koeien op lopen.Maar nu is hij alleen nog hobbyboer en heeft het land eigenlijk niet meer nodig.Hij heeft wel alles opnieuw ingezaait en een omheining gemaakt(het was een knollenveld).Het kost hem nu geld om alles te doen.Ook is er een paard bij gekomen met een flinke eetlust.Hij betaald eigenlijk voor ons paard.Nu een bedrag afgesproken dat hij het onderhoud van het land blijft doen en hij regeld ook goed hooi bij de andere buren.Zit bij die prijs in.Dat is 350 euro.En af en toe zijn koetjes natuurlijk en de paarden van ons.
44Myrthe44 schreef:Dat denk ik zeer zeker niet.
Van een landje van 7000 m2 waar het hele jaar ook nog eens paarden op lopen kan nooit veel hooi komen. Om veel balen (en dus geld ) zal het dus niet gaan.
Bovendien bepaalt alsnog de eigenaar van het land de huurprijs. Dan zet je die toch gewoon even hoog als je voor het hooi moet betalen? Niks goedkoper uit :p.