Geld betalen voor hooi van eigen land

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 21:29

Brainless schreef:
Zijn het grote pakken of kleine baaltjes?

Vaak van die grote vierkante pakken.

Brainless

Re: Geld betalen voor hooi van eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:31

Zonder wikkelen: 30/35 Euro.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:31

Als hij verwerkingskosten vraagt (dus, hij heeft er idd werk aan, en vraagt jou enkel de kosten te betalen, 1 euro voor klein pakje, 30 euro voor een baal van 500 kg), zou ik daar mee in kunnen stemmen, maar daar tegenover komt dan wel te staan, hij moet dan idd zelf zijn onderhoud blijven houden aan het landje. Maar het is het land van je opa en oma, dus hún gras. Daarom hoef je het hooi niet te betalen. Boeren zijn eigenwijze mannetjes, of ze nou ui NH komen, of uit Limburg (bwvs), ze willen het liefst niets betalen (gebruik van het weiland) en wel vangen (hooibalen).

Edit: bij ons in NH kost het maken van grote balen (500kg voerdroog), incl maaien, opschudden, balen en wikkeln +/- 35/40 euro per baal!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:35

Gerritt schreef:
Ligt er maar net aan, de grote ronde balen zijn vaak duurder dan de vierkante pakken. Er worden andere persers voor gebruikt.

Hier andersom. Ronde balen is 1 machine, vierkant is 2 machines.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:40

Oke Elizabeth dat kan, ik dacht dat ik ook niet in een dure regio zat... Omgeving Zwolle/kampen/Noordoostpolder
Ik dacht persen 20/30 euro was??? Gezien de verkoop prijs van balen hier rond de 35/40 euro ligt??

Misschien heeft het ook te maken met het materiaal waar een gemiddelde loonwerker mee werkt?

Ik bedoel dan de bullebakken van trekkers en persers en geavanceerde wikkelaars... ? Voor hun is het natuurlijk hoe veel je er kan doen in een uur en gassen maar.

Tamary
Je bedoelt denk ik de machines die gras oprapen, ronddraaien en gelijk plastificeren?
2 machines denk ik aan eerst persen dan wikkelen. ( dus wikkelaar + perser )
Laatst bijgewerkt door Gerritt op 30-11-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:41

Ik betaalde vorig jaar voor een rechthoekige baal 40 euro (dus kopen he, niet laten maken). Dit jaar zijn de prijzen omhoog gegaan. Voor een baal die iets groter is zou ik nu 60 euro betalen en de iets kleinere 40 euro.

Dus als jullie 40 euro betalen voor verwerken en wikkelen, voor welk bedrag zou je ze dan verkopen?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:44

Als het mij land was geweest dan had ik met die man een contract getekend over de voorwaarde waarop hij het land mag gebruiken. Dan heb je alles zwart op wit staan. En daar in laten zetten dat jullie de eerste snee hooi krijgen en de 2e snee is voor hem . Hoeveel grote balen krijg je van de weiland af ?

Zelf hooi maken dat kan je doen . Als je zelf kan maaien , schudden en in de rug rijden dan bespaar het je geld. Als je dat niet kan dan moet je een ander vragen die het voor je kan doen. Dat kan door een loonwerker of door een andere boer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:52

Wat een prijzen zeg, wij hebben grote rechthoekige balen voor 35 euro, en dat is kwalitatief echt heel goed spul, en ronde balen voor 20 euro. Dat is meer stengelig.
En super kwaliteit kuil zowel pak als rol voor 50 a 55 euro..

Persoonlijk had ik die man niks betaald, of misschien iets symbolisch. Maar wel met de opmerking dat ik dan iets verwacht als bedankje voor het land hoor.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:54

__Elizabeth schreef:
Ibbel schreef:
Vooruit, 32,50. Persen en wikkelen. Persen kost 17,50, en het wikkelplastic is onbetaalbaar en kost 15 euro per pak. Oppervlakte van het land maakt niet uit, kosten worden per pak gerekend.

Pff ik zit inderdaad te kijken op google. Wat een prijzen zeg!! Hie zitten wij op productiekosten van ronde balen omgerekent op zo'n 10 euro. Dan zijn de prijzen wel idioot omhoog gegaan de laatste jaren in nl. Wat ik alleen niet begrijp is dat de productiekosten nu zo hoog zijn. Dat er minder aanbod is en dat daardoor de prijs van balen zelf omhoog gaat ok dat gebeurt hier ook maar de kosten van het maken zelf?

Dit lijken de kosten van de loonwerker, daar zitten zijn bedrijfskosten, loon en winst en btw bij inbegrepen. Voor een klein perceel kan het ongunstig uitkomen. Dat is een andere prijs alls dat iemand naast zijn eigen hooi ook nog wat andere balen perst.

Ik kom op fora prijzen van 10 - 12 euro voor persen en wikkelen tegen, plastic is duur maar er komen 25 balen uit bij 6 laags wikkelen, minder dan een euro de baal. Het lijkt mij allemaal een beetje opgedikt. ik denk dat de werkelijke productie kosten totaal rond de 15 euro per baal liggen.

De verkoopprijs van hooi ligt op dit moment rond de 10 euro de 100 kg hooi, let op dit zijn geen consumentenprijzen maar voor een vrachtwagen vol.

Als de verkoopprijs van een grote baal 40 euro is dan denk ik dat 20-25 euro als het van je eigen land afkomt reel is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:04

jansje73 schreef:
Als het mij land was geweest dan had ik met die man een contract getekend over de voorwaarde waarop hij het land mag gebruiken. Dan heb je alles zwart op wit staan. En daar in laten zetten dat jullie de eerste snee hooi krijgen en de 2e snee is voor hem . Hoeveel grote balen krijg je van de weiland af ?

Zelf hooi maken dat kan je doen . Als je zelf kan maaien , schudden en in de rug rijden dan bespaar het je geld. Als je dat niet kan dan moet je een ander vragen die het voor je kan doen. Dat kan door een loonwerker of door een andere boer.

Een hectare huren kost (per jaar) normaal minder dan de kosten van 1x hooien/inpakken.

edit:
Ik ben nu wel heel benieuwd wat hij vraagt per pak.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:08

Brainless schreef:
Ik ben nu wel heel benieuwd wat hij vraagt per pak.

Ja dat was mij nog niet helemaal duidelijk. Ik begreep van oma dat hij 10 a 20 voor een pak vroeg. Maar dan heb ik nog geen idee hoeveel het is. We hebben nu een kwart pak liggen waarvan ik heb begrepen dat mijn oma daar 10 euro voor heeft betaald. Maar dit weet ik niet zeker! Mijn oma kon niet een heel duidelijk antwoord geven wat hij vroeg voor een vol pak, daarop zei ze ook 10 a 20 euro. Maar tja we hebben nu een kwart voor 10 euro zo als ik het begreep. Hier kan je dus niets mee :')

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:24

Wij betalen ook voor ons hooi van eigen land.

Zomers is het alleen hooiland en hoeven wij hier ook niks aan te onderhouden.
Dit word allemaal gedaan door de buurman bij ons.
Mesten, stikstof, onkruid eruit halen, maaien, schudden, balen maken. Oftewel alles.

Swinters, na de laatste keer hooien, laten we het gras nog iets groeien en half november slaan we de palen in de grond en gaan de paarden de wei op.
(bosjes etc snoeien we wel zelf)

Wanneer in het voorjaar de paarden er weer uitgaan, zorgr de buurman er weer voor dat alles er top bij ligt.

Wij betalen ook voor de balen, in mijn ogen teveel.

Maar we hebben er geen omkijken naar, we zijn geen opslag nodig, wanneer nodig word er een baal gebracht en we hebben gewoon top spul.

Dus al met al ben ik er blij mee.
Als ik zie hoeveel mensen zooi voeren....

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:41

Hier in Frankrijk is 50/50 heel gewoon, dus 50% van de opbrengst voor de eigenaar van het land en 50% voor degene die hooit. Maar dat gaat dan wel om meerdere hectares.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:49

In mijn ogen ligt het er een beetje aan hoeveel hooi jullie van hem afnemen.. Gaat het om een paar pakken (tot zeg maar een stuk of 5) dan zou ik er niet voor willen betalen aangezien hij niks betaald voor de wei.. Beetje ons helpt ons idee..
Gaat het echt om tientallen pakken waardoor hij zelf nog extra hooi moet bijkopen tsja dan zou ik wel onkosten vergoeding willen betalen maar absoluut niet de hoofdprijs dat hij erop verdient, dan kun je beter zelf de wei gaan maaien/laten maaien en het hooi zelf gebruiken..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:43

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:49

44Myrthe44 schreef:
Er is een zeer simpele oplossing voor dit probleem, want dit is duidelijk oneerlijk. Eerder mocht je het hooi wel gratis van hem krijgen? Dan was het ook eerder dat de beste man het land gratis mocht gebruiken : vanaf 2016 betaalt hij huur!

Wat ik al zei: dat is goedkoper voor de gebruiker (helemaal als hij de balen normaal kan verkopen), dan dat hij de helft gratis moet weggeven.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:35

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:45

Ibbel schreef:
De oprol- en inpakkosten van een kleine ronde baal (=90kg) komen op ongeveer 15 euro. Dat is dus ex maaien en schudden (en ex de inhoud). Idem voor een groot vierkant pak (=400kg) zijn de maakkosten tegen de 40 euro. Grote ronde balen (=350kg) ook. Dus dat die boer ze niet gratis geeft aan iemand waar hij geen zakelijke relatie mee heeft (jij bent niet degene waarvan-ie het land mag gebruiken) lijkt me vrij logisch.
In de handel kost een kleine baal meestal 25 euro en de grote vierkante en ronde 50-60 euro.

Hallelujah waar laat jij balen persen joh?

Grote ronde balen kosten hier +- 12,50 voor het persen/wikkelen. Vierkanten tegen de 18- 20 soms.

Vorig jaar van die 80-100 kilo baaltjes laten wikkelen, in verhouding zijn die duur. Zo'n 8 euro voor wikkelen. Om in te kopen zijn ze rond de €20,- hier in de regio.

Als ik ronde balen inkoop van goede kwaliteit ben ik om en nabij de 35/40 euro kwijt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:46

Wij hebben hetzelfde. We hebben geen paarden meer en de wei is in gebruik door de buren voor de koeien en hooien ook. Hun onderhouden de boel maar betalen niks. Nu hebben wij nog twee mini's waar we dus af en toe hooi voor nodig hebben. dit jaar hebben ze 30 balen hooi in de schuur gegooid waar wij niks voor betaald hebben. Zou ik ook niet netjes hebben gevonden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:50

tamary schreef:
Gerritt schreef:
Ligt er maar net aan, de grote ronde balen zijn vaak duurder dan de vierkante pakken. Er worden andere persers voor gebruikt.

Hier andersom. Ronde balen is 1 machine, vierkant is 2 machines.

Klopt, ronde balen Is goedkoper ivm 1 machine. Vierkanten hebben de pers en wikkelaar apart.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 07:37

Gydja schreef:
Alleen dat laatste is met niet helemaal duidelijk. Denk dat het aan mijn manier van lezen ligt maar heb het al een paar keer over gelezen maar snap het nog niet helemaal. Vooral dat tussen haakjes "jij bent niet degene waarvan-ie het land mag gebruiken" Mijn oma is namelijk de gene waarvan hij dat land mag gebruiken en hij maakt alle afspraken met haar. Maar natuurlijk krijg ik hier ook het een en ander over mee omdat ik ook over de paarden ga. Wat mijn oma met het land doet moet ze zelf weten. Ik snap verder niet wat er met die laatste zin bedoeld word ;)

In principe ben jij net als die boer huurder van je oma.

Je oma heeft een (zakelijke) relatie met die man. Zij geeft hem het land gratis in bruikleen.
Jij hebt een (zakelijke) relatie met je oma: jij 'huurt' gratis haar paarden die op haar stuk land staan.

Oma komt geen balen ophalen, jij komt balen ophalen. Maar met jou heeft de man niets te maken, jij bent niet de eigenaar van het land. Als iemand anders een paard bij je oma had staan, had die ook geen gratis hooi mee gekregen.

Dus je oma moet afspraken met die man maken, zowel over het land als over het hooi. Of je oma moet alles aan jou overdragen, zodat jij zowel over het land als over het hooi afspraken kunt maken. Nu staat het los van elkaar.

Overigens, vergis je niet wat het kost als je zelf gaat hooien, tenzij je zelf een tractor, maaier schudder/wierser hebt. Anders kun je al die uren ook nog eens bij een loonwerker inkopen. En dan is een klein stuk land in verhouding ook duurder, want veel loonwerkers hanteren wel een uur als minimumprijs (rond de 60 euro voor simpel werk zoals maaien en schudden)

Voor het persen/wikkelen van pakken maakt het zoals ik al eerder aangaf niet uit hoe groot het land is, je betaalt per pak. Ook bij kleine pakjes persen trouwens, hoewel de stuksprijs bij grotere hoeveelheden lager is. Ik betaal voor kleine pakjes 1,15 als het er minder dan 100 zijn. Worden het er meer, dan kosten ze 0,85 cent.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:01

_lotteeee schreef:

Mesten, stikstof, onkruid eruit halen, maaien, schudden, balen maken. Oftewel alles.

Swinters, na de laatste keer hooien, laten we het gras nog iets groeien en half november slaan we de palen in de grond en gaan de paarden de wei op.

Wanneer in het voorjaar de paarden er weer uitgaan, zorgr de buurman er weer voor dat alles er top bij ligt.

Maar we hebben er geen omkijken naar, we zijn geen opslag nodig, wanneer nodig word er een baal gebracht en we hebben gewoon top spul.

Zo gaat het bij ons ook alleen heeft hij er ook koeien op lopen.Maar nu is hij alleen nog hobbyboer en heeft het land eigenlijk niet meer nodig.Hij heeft wel alles opnieuw ingezaait en een omheining gemaakt(het was een knollenveld).Het kost hem nu geld om alles te doen.Ook is er een paard bij gekomen met een flinke eetlust.Hij betaald eigenlijk voor ons paard.Nu een bedrag afgesproken dat hij het onderhoud van het land blijft doen en hij regeld ook goed hooi bij de andere buren.Zit bij die prijs in.Dat is 350 euro.En af en toe zijn koetjes natuurlijk en de paarden van ons.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 08:54

Ibbel schreef:
Gydja schreef:
Alleen dat laatste is met niet helemaal duidelijk. Denk dat het aan mijn manier van lezen ligt maar heb het al een paar keer over gelezen maar snap het nog niet helemaal. Vooral dat tussen haakjes "jij bent niet degene waarvan-ie het land mag gebruiken" Mijn oma is namelijk de gene waarvan hij dat land mag gebruiken en hij maakt alle afspraken met haar. Maar natuurlijk krijg ik hier ook het een en ander over mee omdat ik ook over de paarden ga. Wat mijn oma met het land doet moet ze zelf weten. Ik snap verder niet wat er met die laatste zin bedoeld word ;)

In principe ben jij net als die boer huurder van je oma.

Je oma heeft een (zakelijke) relatie met die man. Zij geeft hem het land gratis in bruikleen.
Jij hebt een (zakelijke) relatie met je oma: jij 'huurt' gratis haar paarden die op haar stuk land staan.

Oma komt geen balen ophalen, jij komt balen ophalen. Maar met jou heeft de man niets te maken, jij bent niet de eigenaar van het land. Als iemand anders een paard bij je oma had staan, had die ook geen gratis hooi mee gekregen.

Dus je oma moet afspraken met die man maken, zowel over het land als over het hooi. Of je oma moet alles aan jou overdragen, zodat jij zowel over het land als over het hooi afspraken kunt maken. Nu staat het los van elkaar.

Overigens, vergis je niet wat het kost als je zelf gaat hooien, tenzij je zelf een tractor, maaier schudder/wierser hebt. Anders kun je al die uren ook nog eens bij een loonwerker inkopen. En dan is een klein stuk land in verhouding ook duurder, want veel loonwerkers hanteren wel een uur als minimumprijs (rond de 60 euro voor simpel werk zoals maaien en schudden)

Voor het persen/wikkelen van pakken maakt het zoals ik al eerder aangaf niet uit hoe groot het land is, je betaalt per pak. Ook bij kleine pakjes persen trouwens, hoewel de stuksprijs bij grotere hoeveelheden lager is. Ik betaal voor kleine pakjes 1,15 als het er minder dan 100 zijn. Worden het er meer, dan kosten ze 0,85 cent.

Ah op die manier. Mijn oma haalt trouwens ook zelf het hooi op of ze maakt de afspraak dat hij het komt brengen (straat over steken). Het land onderhouden moet hij wel doen maar het is telkens wat gedoe en uiteindelijk ga ik dus nog samen met mijn vader het land door. En als hij wel wat doet is het echt op z'n "boers".

In elk geval erg bedankt voor het overzicht van zelf (laten) hooien :D

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:56

Britta31 schreef:
_lotteeee schreef:

Zo gaat het bij ons ook alleen heeft hij er ook koeien op lopen.Maar nu is hij alleen nog hobbyboer en heeft het land eigenlijk niet meer nodig.Hij heeft wel alles opnieuw ingezaait en een omheining gemaakt(het was een knollenveld).Het kost hem nu geld om alles te doen.Ook is er een paard bij gekomen met een flinke eetlust.Hij betaald eigenlijk voor ons paard.Nu een bedrag afgesproken dat hij het onderhoud van het land blijft doen en hij regeld ook goed hooi bij de andere buren.Zit bij die prijs in.Dat is 350 euro.En af en toe zijn koetjes natuurlijk en de paarden van ons.

Inderdaad.
Wij hebben er geen omkijken naar, hebben er geen onkosten van.
Alles is voor zijn rekening.

Nu gebruiken wij toch wel 1 grote ronde baal in de week.
Dus betalen van onze kant is wel netzo netjes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:12

44Myrthe44 schreef:
Dat denk ik zeer zeker niet.
Van een landje van 7000 m2 waar het hele jaar ook nog eens paarden op lopen kan nooit veel hooi komen. Om veel balen (en dus geld ) zal het dus niet gaan.
Bovendien bepaalt alsnog de eigenaar van het land de huurprijs. Dan zet je die toch gewoon even hoog als je voor het hooi moet betalen :)? Niks goedkoper uit :p.

Hij vraagt 10E voor een (groot) pak kuil... hun halen er 3 per winter... dus hij zou 30E moeten betalen in jou ogen?

Ik denk dat als oma er me zit, ze voor volgend jaar een betere afspraak moet maken en er niet vanuit moet gaan dat ze het hooi gratis krijgt.
Tegen die man zeggen: top dat jij het land onderhoud en zorgt dat de omheining vrij van planten/bomengroei blijft.
Ik wil in ruil voor het gebruik graag volgende winter 4 pakken van je hebben.

Dan weet iedereen waar hij aan toe is.