Registreer jij je zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Registreer jij je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 07:13

Eerlijk gezegd zie ik niet de meerwaarde van het registreren i.v.m. zadeldiefstal. De meeste zadels die gestolen worden gaan binnen zeer korte tijd de grens over. Die zie je nooit meer terug.

Wat zou zo'n database kunnen toevoegen dan?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:32

Anoniem schreef:
Leuk om te lezen dat men positief is met dit idee.
Het zou toch eigenlijk mooi zijn als er gewoon een landelijke database zou zijn waarop alles staat.
Van fiets tot telefoon, van zadel tot sieraden enz.
Fijn dat je het idee op hebt gepakt Ricie. +:)+

Dan moeten mensen ook aangifte doen of melding maken dat er een fiets, zadel of wat dan ook gestolen is. Er is nu een site waarop je kan zien of een fiets bijvoorbeeld gestolen is. Maar als de eigenaar geen aangifte doe sta je alsnog met lege handen. Ik heb onlangs zelf meegemaakt fiets gekocht voor mijn zoon eerst gekeken of de fiets niet gestolen was. Fiets stond niet geregistreerd als gestolen, wij hebben de fiets gekocht ongeveer 1 tot 1½ jaar gehad. Mijn zoon zet de fiets bij vrienden in de oprit neer. Wilt 's avonds zijn fiets pakken weg fiets.. Vervolgens ziet hij een paar dagen later een "oudere man" op "zijn" fiets fietsen spreekt de man aan, er ontstaat een woordenwisseling. Mijn zoon komt thuis verteld het verhaal, weet waar die man woont. Ik ga vervolgens naar de politie leg het verhaal uit, politie gaat het onderzoeken. Conclusie die man heeft de aankooppapieren met framenummer, geeft toe dat de fiets gestolen was maar nooit aangifte gedaan. Deze man zag zijn fiets ergens staan en heeft hem terug gestolen.. Voor ons was het helaas pindakaas..

@TS misschien heb ik er overheen gelezen maar als je nu het zadel verkoopt hoe wil je in dat dan in deze databank gaan verwerken? De oude eigenaar geeft het bijvoorbeeld niet door en de nieuwe eigenaar wilt het zadel wel registreren. Dan krijg je vragen of het zadel wel op een eerlijke manier verkregen is..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:44

flitzz schreef:
Anoniem schreef:
Het zou toch eigenlijk mooi zijn als er gewoon een landelijke database zou zijn waarop alles staat.

Dan moeten mensen ook aangifte doen of melding maken dat er een fiets, zadel of wat dan ook gestolen is. Er is nu een site waarop je kan zien of een fiets bijvoorbeeld gestolen is. Maar als de eigenaar geen aangifte doe sta je alsnog met lege handen. Ik heb onlangs zelf meegemaakt fiets gekocht voor mijn zoon eerst gekeken of de fiets niet gestolen was. Fiets stond niet geregistreerd als gestolen, wij hebben de fiets gekocht ongeveer 1 tot 1½ jaar gehad. Mijn zoon zet de fiets bij vrienden in de oprit neer. Wilt 's avonds zijn fiets pakken weg fiets.. Vervolgens ziet hij een paar dagen later een "oudere man" op "zijn" fiets fietsen spreekt de man aan, er ontstaat een woordenwisseling. Mijn zoon komt thuis verteld het verhaal, weet waar die man woont. Ik ga vervolgens naar de politie leg het verhaal uit, politie gaat het onderzoeken. Conclusie die man heeft de aankooppapieren met framenummer, geeft toe dat de fiets gestolen was maar nooit aangifte gedaan. Deze man zag zijn fiets ergens staan en heeft hem terug gestolen.. Voor ons was het helaas pindakaas..

@TS misschien heb ik er overheen gelezen maar als je nu het zadel verkoopt hoe wil je in dat dan in deze databank gaan verwerken? De oude eigenaar geeft het bijvoorbeeld niet door en de nieuwe eigenaar wilt het zadel wel registreren. Dan krijg je vragen of het zadel wel op een eerlijke manier verkregen is..

Als jullie bewijs hebben dat jullie die fiets ergens gekocht hebben (marktplaats ofzo) moet die man die gewoon teruggeven volgens de wet hoor. Jij hebt namelijk ter goeder trouw die fiets gekocht. Daarom altijd een aankoopcontractje opstellen ;)

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 09:29

Cardy schreef:
Eerlijk gezegd zie ik niet de meerwaarde van het registreren i.v.m. zadeldiefstal. De meeste zadels die gestolen worden gaan binnen zeer korte tijd de grens over. Die zie je nooit meer terug.

Zoals eerder gezegd, als het een succes zou worden is dit uit te breiden naar internationaal niveau. Dan zal het ook met "export" meer effect hebben.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 09:33

flitzz schreef:
Anoniem schreef:

Het zou de bedoeling moeten zijn dat bij verkoop je aangeeft dat het zadel geregistreerd word en dat het mail adres omgezet word naar die van de koper. Gebeurd dit niet en de koper wil later registreren. Dan moet er bewijs geleverd worden dat het zadel overgenomen is.

Dit zet me aan het denken dat het wellicht een idee is om ook tussen de niet gestolen zadels te kunnen zoeken. Zo kan je controleren of hij al geregistreerd is. Zo kan je eventueel aangeven bij koop dat je graag die registratie om wilt zetten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:50

Cardy schreef:

Dat kun je toch helemaal niet weten? De meeste zadels die gestolen worden zien we nooit meer iets van terug. Niet in het buitenland en ook niet hier. Maar misschien rijden we er wel massaal op. Er zijn zoveel tweedehands zadels in omloop. Een tweedehands zadel kan ook best nog wel duur zijn dus het is best prettig om daar iets meer achtergrond info van te hebben.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:21

@Zoe_97 daar zit nu het probleem die jongeman waarvan wij die fiets gekocht hadden was met de noorderzon vertrokken, huisbaas was zelf op ook zoek naar deze jongeman.. Deze zaak is zelfs voor de politierechter en al geweest. De vorige eigenaar kon aantonen dat hij de rechtmatige eigenaar was doordat hij het aankoopbewijs had. Hij had alleen nagelaten om de fiets als gestolen op te geven. En dan kan je te goeder trouw gehandeld hebben dan trek je echt aan het kortste eindje..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:24

Aangezien jij dus geen aankoopbewijsje had. Had jij de verkoper een papiertje laten tekenen en jij zelf tekende dat ook had je dus wel bewijs. Genoeg zaken van gestolen paarden niet terug gaan naar rechtmatige eigenaar omdat nieuwe eigenaar ter goeder trouw gehandeld heeft

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:38

Ik zou wel registreren als het geen geld extra kost of eenmalig een bedrag< €5,-per item, maar dan wil ik ook mijn tuig en garelen en antieke koets laten registreren. Maar moet je zadel dan ook geen uniek nummer /kenmerk hebben van de producent net zoals bij de barefoot zadels?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:57

Jennyj01 schreef:
Cardy schreef:

Dat kun je toch helemaal niet weten? De meeste zadels die gestolen worden zien we nooit meer iets van terug. Niet in het buitenland en ook niet hier. Maar misschien rijden we er wel massaal op. Er zijn zoveel tweedehands zadels in omloop. Een tweedehands zadel kan ook best nog wel duur zijn dus het is best prettig om daar iets meer achtergrond info van te hebben.

ja dat kan ik wel weten uit eigen ervaring (helaas).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:21

Dus jij weet waar jou zadel is gebleven? Het is in het buitenland terug gevonden.?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:31

Jennyj01 schreef:
Dus jij weet waar jou zadel is gebleven? Het is in het buitenland terug gevonden.?

nee, wel dat ik met zekerheid kan zeggen dat ze de grens over zijn gegaan en nooit meer terug zijn gekomen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:37

Goed idee ik zou mijn zadel zeker registreren!

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 14:52

Even een vraagje, zijn er mensen die mij even willen helpen met de site.
Ik zoek een aantal mensen die inhoudelijk een kritische blik willen werpen.

Hier mee wil ik even weten of mensen nog informatie missen op de website die ze graag nog zouden vinden of die erg belangrijk zou zijn en ik vergeten ben.

Laat even weten als je dit wilt doen, dan kies ik een aantal mensen uit en stuur ik die even een PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:54

Aangezien ik de 'bedenker' ben zou ik best eens mee willen kijken. :)F

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 15:26

Dankjwel, PB is verstuurd

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:33

En hoe doe je het dan met een merkloos zadel, die kunnen voor iemand ook van grote waar de e zijn.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 15:39

Bij een merkloos zadel kan bij het vakje "merk" gewoon merkloos ingevuld worden bij de registratie.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:43

Ja ik zou ook zeker mijn zadels registreren. Baat het niet dan schaadt het niet!

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:59

Fijn om te horen!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:27

Ik heb ook even meegekeken en ziet er goed uit!
Als het een merkloos zadel is dan kan je inderdaad gewoon merkloos invoeren in het kopje 'merk'.

Ik zou ook mijn zadel registreren :j

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:32

Ik zou het iets 'beknopter' maken, met postcode, woonplaats ed is het voor dieven weer makkelijk te achterhalen waar welke zadels te vinden zijn. ;)

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 18:37

Bedankt voor de reactie's weer! Heb pas al een groot gedeelte van de persoonlijke gegevens weg gehaald uit het registratie formulier. Dit is nu dus niet meer van toepassing.

Wel voor de gene die dat willen later eventueel nog in te vullen. Maar zijn niet verplicht gemaakt om in te vullen. Dit is dus een volledig vrije keuze van de gebruiker. Het zit in ieder geval niet meer standaard in de registratie.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:50

Ik vind dit een erg goed idee! Heb zelf geen zadel maar als ik er een had zou ik mijn zadel zeker willen registreren!