Verzekerd zijn met buitenrijden op andermans paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Verzekerd zijn met buitenrijden op andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:31

Woon je in Duitsland?
Want daar zijn de regels totaal anders.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 12:44

Dit is dus ook wat ik te horen kreeg toen ik eerder vroeg bij de eigenaresse hoe t zat met t buitenrijden en verzekering, die had ook zoiets vernomen van dr verzekering...

horsies5 schreef:
Mijn AVP zei destijds dat ze niet verzekerde buiten het erf.. dus een auto op de parkeerplaats van stal is verzekerd bij schade.. maar de auto op n buitenrit niet.. weet iemand hoe dat dan zit? Want anders heeft de TS (en eigenaar) er nog niets aan

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 12:44

Sizzle schreef:
Woon je in Duitsland?

Nee nederland haha

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:53

Zie TAO FAQ

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:19

Sizzle schreef:
Woon je in Duitsland?

Klopt hier heb je geen AVP.. maar toen woonde ik nog in Nederland ;)
Heb daar toen over gebeld en dat is toen wat ze tegen mij zeiden.. dat dat enkel gold op t erf zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:23

De meeste verzekeringen geldt het overal voor dus ook buiten het erf.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:33

horsies5 schreef:
Mijn AVP .....

Dat dus, er zit tussen verzekeraars verschil in de kleine lettertjes. Dus navragen, navragen, navragen. En als je de dekking voor paarden bij Wijnaaienuwaarubijstaat niet goed is gewoon overstappen naar Wijbesodemieterenuwaarubijstaat :+ Nou ja, gewoon kijken of de dekking bij een andere verzekeraar beter is dus ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:40

Yessy schreef:
Yvank_ schreef:
Eigenlijk is het vrij simpel Yessy :D

De eigenaar is ten alle tijde overal aansprakelijk voor schade die zijn paard aanricht aan anderen of eigendommen van anderen. Dus ook schade aan je bijrijder. Tenzij bewezen kan worden dat de schuld volledig bij de bijrijder ligt dan zijn die kosten voor de avp van de bijrijder even als schade aan het paard. Maar als de bijrijder er niets aan kon dan is het de kosten van de eigenaar en schade aan paard vergoed dan alleen een ziektekostenverzekering voor je paard.

Kijk dat is duidelijk, thanks! Dus als bijrijder besluit om een rondje snelweg te doen (of noem maar iets extreem doms) dan is zij (en/of haar AVP) aansprakelijk voor alles, trekt mijn paard spontaan een sprintje en ramt daarbij een fietser dan betaalt mijn AVP alles (schade aan bijrijder/fiets/fietser) maar niet schade aan mijn paard. Paard is zelf niet verzekerd dus de dierenartsrekening is mijn eigen probleem.

Je mag er niet vanuit gaan dat een (aansprakelijkheids)verzekering altijd het gehele bedrag aan schade uitkeert. Dat hangt van veel meer factoren af, bv de mate van eigen schuld. Als jij inderdaad de snelweg op rijdt met je paard (als voorbeeld) zou je mogelijk wel aansprakelijk zijn voor schade, maar zal niet iedere verzekeraar zomaar het gehele bedrag uitkeren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:03

arizonagreen schreef:
en ik zoek dus juist een verzekering die er voor zorgt dat dat niet zo is, en ik ten alle tijden aansprakelijk ben
Yvank_ schreef:
Eigenlijk is het vrij simpel Yessy :D

De eigenaar is ten alle tijde overal aansprakelijk voor schade die zijn paard aanricht aan anderen of eigendommen van anderen. Dus ook schade aan je bijrijder. Tenzij bewezen kan worden dat de schuld volledig bij de bijrijder ligt dan zijn die kosten voor de avp van de bijrijder even als schade aan het paard. Maar als de bijrijder er niets aan kon dan is het de kosten van de eigenaar en schade aan paard vergoed dan alleen een ziektekostenverzekering voor je paard.

Kort en bondig: dat wat jij wil en zoekt, bestaat gewoonweg niet. De wettelijk geregelde risico-aansprakelijkheid kun je niet zomaar even afwentelen op een ander (gelukkig) OOK niet dmv een verzekering.