Paard op proef mee. Wat voor contract?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:29

Bij mij komt een nieuw paard sowieso niet direct bij de andere paarden in de wei.
Maar eerst met de draad ertussen.
En dat zeker al een week.

Nee voor het klikken zou ik zeker geen proef doen.
En wat als ze haar letterlijk een blessure schoppen.
Krijg jij haar dan terug onder de noemer het klikt niet?

Persoonlijk doe ik niet aan proef.
Keuren voor aankoop.
Rijden op mijn erf of aanwezigheid zo vaak ze willen .
Maar dan is het betalen en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:31

Wat als ze niet in de kudde past en een trap krijgt en jij daardoor met een onbruikbaar/onverkoopbaar paard zit?
Dat is imo het risico van dit gebeuren, en dus jouw risico als je er een contract voor opstelt. Niet doen dus, want ik vind het risico persoonlijk echt te groot.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:32

En zorg dat ze het hele aankoopbedrag al betaalt hebben voor je paard het erf af gaat.
Als je afspreekt dat ze pas betalen als het paard bevalt kom je een stuk moeilijker aan je geld.
Stel dat er iets ergs gebeurd en je krijgt je paard stuk terug kun je echt fluiten naar je geld.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard op proef mee. Wat voor contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:34

Gebruik de zoekfunctie eens, een paard kosteloos of tegen een deel van de aankoopprijs op proef doen zou hier echt niet gebeuren. Uittesten mag eindeloos, op mijn erf. Pad af = betalen.
Natuurlijk kan je voorwaarden opstellen waaronder het paard teruggebracht kan worden maar na testen in een koppel hoort daar wat mij betreft niet bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:49

Verwonding = verkocht

Ken wel iemand die zo dom was om haar paard in de proeftijd een gebroken schouder te laten schoppen.
Die kon ze dus niet meer terug brengen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:54

Een week op proef is veel te kort voor verborgen gebreken en of het klikt met de overige paarden.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:59

Maureen95 schreef:
Oke bedankt voor de opheldering! waar bokt allemaal wel niet handig voor is :D

@albert
Ik ben helaas geen lid van de KNHS.

De redenen zijn dan inderdaad verborgen gebreken of als ze niet in de kudde zou passen.

let er wel op dat je in je contact vermeld dat het paard moet zijn zoals jij hem/haar verkocht heb.

zelf ook ooit paard op proef verkocht helaas kreeg ik een kreupel paard terug en scheef in alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:03

Als je het paard al onder contract verkoopt, wees dan heel specifiek. Ik ben ook een keer de boot in gegaan met een contract, waarvan ik dacht dat het waterdicht was.

'het paard dient in dezeflfde conditie te worden terug gebracht' is dan niet voldoende. Welke conditie gaat het over? Je kunt dan beter stellen: 'het paard dient in dezelfde conditie te worden terug gebracht, dat wil zeggen rijtechnisch recht, regelmatig etc(ga hier specifiek op in ten opzichte van jouw paard).'
'Het paard is verzorgd naar behoren, dat wil zeggen 3 keer per dag minstens .. kilo ruwvoer, minimaal .. uur weidegang en een stal van minimaal 3 x 3 mter' etc.

Heel specifiek zijn in je contract, want goed, netjes en voldoende zijn termen die voor iedereen anders zijn :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:54

Ik zou het paard enkel terug kopen wanneer het met de ruiter niet klikt.
Hiervoor zou ik geen contact opstellen.
In goed vertrouwen en anders niet.

Zij willen een week op proef ivm verborgen gebreken = imo ook een gebrek aan vertrouwen. Het moet van 2 kanten komen he.
In de kudde passen is leuk, maar zoals gezegd veel risico's , zeker als ze dit binnen een week voor elkaar willen krijgen. Er gewoon bij gooien is zeer onverstandig.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:00

Ik heb wel een standaard koopcontract voor je wat je zelf met de verkoper kunt aanvullen.Moet je even je mail adres naar mijn pb sturen.

Dit contract maak je in 2-voud...een voor de koper en een voor de verkoper.Houd wel in gedachte dat recht hebben en recht krijgen 2 verschillende dingen zijn.

Zet er ook in dat er in die periode geen wijzegingen aan het paard mogen plaatsvinden zoals bv manen trekken of sokken knippen om maar iets te noemen.

Ik heb ook een paard 14 dagen op proef gehad omdat het moest klikken met mijn eigen paard.Dat stond ook netjes in het contract.Ik heb wel gewoon het paard volledig betaald en de papieren meegekregen.

Let er dus wel op dat het volledige bedrag is betaald en de papieren overhandigd voordat de koper het terrein afgaat ;)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:13

Een paard op proef meegeven zonder betaling, wil zeggen dat het paard nog van jou is.
Ik neem dan in ieder geval aan dat je het papier bij je houdt.

Wanneer je een paard op proef doet, zou ik inderdaad afspreken om de helft, ofwel het hele bedrag te betalen.

Dan kan het paard na een week terug bij gebreken etc.

Willen mensen een paard vaker rijden, laat ze vaker bij jou komen.
Willen mensen paars op ander terrein zien, ook prima, spreek gezamelijk af waar.

En voor een contract moet je even goed internet afzoeken en van daaruit het een en ander aanpassen.
Een waterdicht contract is heel moeilijk, er is "altijd" wel een gaatje om er tussenuit te komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:31

:( Een nieuw paard gelijk in de kudde gooien is garantie voor gewonde paarden.Dat moet je niet toelaten, omdat je dan een geblesseerd paard terugkrijgt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 01:36

Oke. Mijn paard is verkocht :D

maar nu heb ik de vraag of iemand even zou willen kijken of het contract wat ik heb gemaakt, goed in elkaar is gezet en menselijk is :) Kan ik dit naar iemand doorsturen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 07:26

Als je paard is verkocht, heeft het weinig nut om naar het contract te kijken. Je kan het nu niet meer veranderen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 07:53

Normaliter bespreek je eerst het contract met de koper voordat je de daadwerkelijke koop sluit. Je kunt niet na de koop ineens met een contract aankomen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:39

Het gaat toch in feite om een 'teruggave' contract?
Dat kan prima nu gegeven worden. Dat is immers ten gunste van de koper. Het is in feite een soort garantiebewijsje.
Het was wel handiger geweest om het te tekenen voor dat er met geld geschoven wordt.
Een proefcontract is niet goed of fout, zolang jij zelf maar achter de terugbreng voorwaarden staat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:25

Misschien hebben ze alleen toegezegd het paard onder deze voorwaarden te kopenmaar nog niet betaald en opgehaald en noemt TS dat verkocht ;)

Verstandig om het paard niet gratis mee te geven.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 11:21

Het paard is inderdaad nog niet echt verkocht maar ik noemchet nu even zo.
Ze wordt al wel de 26ste opgehaald. Daarvoorafgaand bespreken en tekenen we natuurlijk eerst het contract. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:24

ik heb er ooit 1 gekocht en kreeg m 14 dagen op proef volgens mij stond er weinig in het contract verder. maar de volgende dag wilden we er wat mee doen en dat paard ging zo uit zijn dak, helemaal leip, over mijn buurmeisje heen gelopen, steigeren enz. niet normaal. we hebben opgebeld of we meteen konden komen en hebben hem terug gebracht. het geld zat nog netjes in de samen dichtgeplakte envelop (zegt natuurlijk ook niks) en hups netjes geregeld! wij blij en zij hoop ik ook ! (geen idee verder, hoef niet te weten hoe en wat)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 11:40

Ik laat het geld via de bank komen. Zodra dat gebeurd is. Is de overdracht :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:47

suuzepuus schreef:
ik heb er ooit 1 gekocht en kreeg m 14 dagen op proef volgens mij stond er weinig in het contract verder. maar de volgende dag wilden we er wat mee doen en dat paard ging zo uit zijn dak, helemaal leip, over mijn buurmeisje heen gelopen, steigeren enz. niet normaal. we hebben opgebeld of we meteen konden komen en hebben hem terug gebracht. het geld zat nog netjes in de samen dichtgeplakte envelop (zegt natuurlijk ook niks) en hups netjes geregeld! wij blij en zij hoop ik ook ! (geen idee verder, hoef niet te weten hoe en wat)

Tjonge.Had je er ter plekke, voor je hem kocht, niets mee gedaan? Wel een geluk dat je hem kon terugbrengen. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:42

Paard voordat hij verplaatst wordt op eigen terrein laten keuren. Komt het paard terug, weer laten keuren. Dat lijkt mij heel belangrijk, je wil niet dat je paard kapot terug komt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:29

Maureen95 schreef:
Dus eigenlijk zou ik gewoon het paard voor het bedrag moeten verkopen . En als er verborgen gebreken zijn, of ze heeft na een week geen klik met het paard, krijg ik het paard terug en zij het bedrag?
Want ze wil zekerweten of het wel klikt tussen haar en de paarden :)

Of het klikt tussen haar paarden en jouw paard en wat als jouw paard kreupel getrapt wordt komt hij dan terug??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 10:31

Ik zou altijd opnemen dat een verwonding betekend dat hij verkocht is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:28

Verborgen gebreken is al via de wet geregeld, dus zou ik niet in het contract opstellen. Kun je alleen maar fouten maken terwijl het al goed geregeld is.

Paard idd laten keuren op eigen terrein voor hij weggaat.

Maar ook een trauma kan de prijs behoorlijk beïnvloeden, dus ik zou eigenlijk helemaal geen contact maken.

Als het zo is dat het paard niet bevalt, dan zou ik hem wel liever terug kopen ipv de kans dat hij de handel in gaat.
Maar dat is dus wel een mondelinge overeenkomst. Zodat ik op basis wat ik zie kan besluiten of ik het paard terug wil kopen en niet via een contact waar de kans dat je wat vergeet op te schrijven groot is.