Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Himawari schreef:Bovenstaande lijkt me nog een goed plan. Ik zou hem sowieso geen twee keer willen laten vliegen, dat lijkt me ook zonde van het geld.
Eventueel kan ik een verzorger zoeken voor de tijd dat ik hem nog niet laat overvliegen.
Zijn er ook mensen met ervaring, die al een paard over een lange afstand per vliegtuig hebben laten transporteren?
Al blijft de twijfel wel door de stress tijdens het transport. Voor een ritje van tien minuten in de trailer is hij al volledig nat van het zweet. Voor de rest is hij wel rustig op transport, hij breekt de boel niet af of zo en blijft rustig staan eenmaal hij op de trailer staat.
Hobbyhorse schreef:Dat valt toch heel erg mee tussen de 250 en 350
J508 schreef:Himawari schreef:Bovenstaande lijkt me nog een goed plan. Ik zou hem sowieso geen twee keer willen laten vliegen, dat lijkt me ook zonde van het geld.
Eventueel kan ik een verzorger zoeken voor de tijd dat ik hem nog niet laat overvliegen.
Zijn er ook mensen met ervaring, die al een paard over een lange afstand per vliegtuig hebben laten transporteren?
Al blijft de twijfel wel door de stress tijdens het transport. Voor een ritje van tien minuten in de trailer is hij al volledig nat van het zweet. Voor de rest is hij wel rustig op transport, hij breekt de boel niet af of zo en blijft rustig staan eenmaal hij op de trailer staat.
*Steekt hand op*
Ik heb in totaal 3 paarden over een lange afstand per vliegtuig laten vervoeren. De eerste 2 paarden zijn samen gevlogen, en hebben ook een vlucht van 13-14 uur gehad. Ik verhuisde terug naar Nederland en had toen ik in het buitenland woonde 1 paard gekocht waarvan ik bij aankoop al wist dat hij mee terug naar Nederland zou gaan. Het andere paard is meegevlogen omdat zijn eigenaar ook terug naar Nederland zou verhuizen. Dat tweede paard is uiteindelijk door omstandigheden bij ons gebleven. Van mijn eigen paard wist ik dat hij koliek gevoelig is, ik had geen idee hoe hij zich gedroeg tijdens een ritje met de trailer maar het is mij achteraf heel erg meegevallen. Paarden werden super verzorgd tijdens de vlucht en allebei waren ze eigenlijk heel snel weer helemaal de oude.
Nummer 3 heeft een enorm lange vlucht met meerdere stopovers gehad, dat was niet de bedoeling toen we de vlucht regelden maar zo is het helaas toen wel gegaan. Uiteindelijk is hij wel behoorlijk wat gewicht kwijt geraakt tijdens de vlucht en was zijn immuunsysteem duidelijk niet helemaal top meer, maar eigenlijk heb ik bij al onze paarden gezien dat ze het heel goed aan konden terwijl het soms wel echt stresskipjes kunnen zijn.
Qua aanpassing aan klimaat heb ik bij onze paarden nooit gekke dingen gezien, maar die gingen juist van heel warm weer naar Nederland, dus de andere kant op. Wel heb ik andere paarden zien komen destijds, eerste "winter" scheer je ze, daarna maken ze zelf al geen dikke vacht meer aan. Verder worden vaak de tijden waarop je kan rijden en les kan krijgen aangepast op het klimaat. Dus 's ochtends vroeg of 's avonds maar niet op het heetst van de dag. Een van onze paarden had vroeger een super dun vachtje het hele jaar door, en nu is hij in de winter echt een beertje. Staat 24/7 buiten zonder deken zeg maar.
Voor info over hoe en wat precies tijdens de vluchten en erna kan je me wel een PB'tje sturen. Je kan overigens kijken of je andere mensen kan vinden die ook hun/een paard naar LA laten vliegen. Je betaalt per container (in ieder geval, dat was destijds wel zo), en of je nou alleen 10.000 euro moet betalen of als je nog 2 paarden kan vinden en je hoeft "maar" 5.000 of 3.333 te betalen, dat scheelt natuurlijk wel!
mrie schreef:Wat is de bron van de bedragen aan stalgeld? Of roept er iemand hier zomaar iets. Een amerikaanse kennis betaald 650,- dollar en da's een heel gewone stal. Ligt er vast ook aan waar je woont en welke luxe je wilt.
Google eens op: horse boarding usa Ik denk dat je daar heel wat informatie vind, ook in het gebied waar jij mogelijk naar toe gaat.
Thesserd schreef:Stel dat je er maar 2 jaar zit, dan zou ik echt geen 10.000 euro gaan betalen om je paard mee te nemen, die de reis wrs één grote hel gaat vinden.