vorige eigenaar wil papier niet afgeven.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: vorige eigenaar wil papier niet afgeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:24

Ik zou de oude eigenaar weer bellen en verhaal uitleggen en vragen in hoeverre jullie kunnen samenwerken om die handelaar aan te pakken.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 05:10

De oude eigenaar kan ook bij nrps aangeven dat er geen duplicaat mag worden uitgegeven van betreffende paard. Omdat er geschil is over papier, want handelaar zou ook duplicaat aan kunnen vragen.

Maar dat merk je bij aanvraag duplicaat wel en daar zou ik persoonlijk niet lang mee wachten, zodat je weet of er duplicaat afgegeven mag worden, en dat dan ook doen. dan heb jij je papier....

En ik zou die handelaar nog ff aanpakken en bv geld terug eisen...paard zonder papier....en dat geld evt je duplicaat betalen.

Maar hoe meer je nu over papier begint te vragen bij oude eigenaar, hoe groter de kans is dat er verbod komt op afgifte duplicaat. En daar kom je dus t snelste achter via email of bel contact met nrps.

Succes iig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 05:43

Heb je al op FB een oproep geplaatst voor het adres van de handelaar? Negen van de tien keer is dat op die manier zo boven water.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 06:19

Nou iig goed om te onthouden dat je de volgende keer een paard pas volledig betaald als alle bijbehorende documenten ter plekke overhandigd kunnen worden.
Ook een bewijs van eigendom (een verkoopcontract of verkoopbriefje) zodra de boel betaald is (bij een koopcontract kan evt het restbedrag staan wat betaald moet worden als de papieren later geleverd zouden worden)

Het klinkt alsof er behoorlijk gesjoemeld is met deze verkoop en je zal echt niet de enige zijn.

Weet je de naam van de handelaar en/of de naam van de stal waar het paard is aangekocht?Of is het paard verkocht via een particuliere stal?

Je kunt idd via FB kijke of je achter een adres kunt komen of via de kamer van koophandel (maar bij het laatste moet het een officiëel geregistreerd bedrijf zijn)

Sterkte en succes en vertrouw in zulke gevallen nooit meer iemand op zijn "mooie blauwe ogen" :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 06:21

cissy schreef:
Ik zou de oude eigenaar weer bellen en verhaal uitleggen en vragen in hoeverre jullie kunnen samenwerken om die handelaar aan te pakken.

Dit lijkt me idd een goed plan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:39

Je zegt dat er een dierenarts getuigen kan dat jij het paard gekocht hebt. Heb je het paard dan laten keuren? Staan er dan geen gegevens van de handelaar op het keuringsrapport? Volgens mij hoort dat wel.

Ik zou het ook wel bij de politie melden, eigenlijk heb jij het paard dus duurder gekocht dan jouw bedoeling was als je nu nog € 200,00 kosten moet maken voor het ( duplicaat-)papier. Dat klopt ook al niet naar mijn idee. Verder weet ik niet of je rechtsbijstand hebt, maar die kan je er misschien ook nog achter zetten.

Voor meer gegevens van die handelaar is het inderdaad wel handig om een oproep op facebook te zetten, ik zou het dan ook op bekende verkoop-facebookpagina's zetten. Weet je ook in welke omgeving die handelaar zit? Je hebt trouwens ook wel kans dat deze handelaar vaker dit soort verkooppraktijken heeft en zo kan je misschien meer slachtoffers van hem vinden. Samen sta je een stuk sterker!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 10:11

Lowara schreef:
Maar.. Waar heb je het paard dan gekocht of bekeken, dan ga je toch gewoon daar naar terug en dat papier eisen? Of was het ongunstig aan de andere kant van het land?

Het paard stond toen ik het kocht op een pensionstal waar de handelaar meerdere paarden te koop had staan van dezelfde eigenaar. Die pensionstalling heb ik inmiddels wel benaderd, maar die hebben ook geen contact meer met de handelaar (of zij ook gedupeerd zijn weet ik niet).
Van de vorige eigenaar begreep ik dat zij het papier van het andere paard dat de handelaar voor haar verkocht heeft ook niet afgeeft om dezelfde reden, dus er is nog iemand die geen papier bij zijn paard heeft gekregen.... dat maakt het aantal 'slachtoffers' van deze handelaar al 3.

De handelaar werkt denk ik als particulier, ik heb geen gegevens.

via Facebook bekendmaken zit ik ook al aan te denken.... hij heeft mij destijds via Facebook benaderd toen ik een oproep had gedaan dat ik een paard zocht. De laatste tijd heeft hij geen nieuwe advertenties meer geplaatst. Ik weet wel zijn woonplaats (als dat klopt op Facebook) dus ik heb wel gegoogled en ik ga eerst daar maar eens wat rondbellen, het is niet een veelvoorkomende naam.

NRPS ga ik vandaag ook eens even bellen.

Rechtsbijstand kan ik ook nog inschakelen als het moet, maar of die voor 200,- iets doen betwijfel ik. Misschien dat we dan inderdaad gezamenlijk iets kunnen regelen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:15

Een stamboekpapier is ook geen eigendomsbewijs, alleen een bewijs dat het paard is ingeschreven in het stamboek. De afstammingsgegevens staan waarschijnlijk ook in het paspoort. Dus papier heeft alleen waarde voor jezelf. Bij verkoop zou je altijd nog een duplicaat aan kunnen vragen.

Juridisch gezien is alleen een koopcontract een eigendomsbewijs.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:31

Als je wilt,stuur mij eens de gegevens van de handelaar per pb.
Ik ken enkele handelaren en het zou ka kunnen dat een van hun hem kent...

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:34

Ik zou ook melding maken bij de politie. Tevens zou ik contact opnemen met het stamboek en het verhaal uitleggen en zeggen dat je hoopt er met de vorige eigenaars uit te komen. Aangeven dat je dit doet om eventuele (toekomstige ) problemen er mee hoopt te voorkomen. En vragen of dit bij een eventuele duplicaat papier aanvragen problemen gaat opleveren. Ik zou dan alles wat dan besproken is wel via de mail dan bevestigen zodat je iets van 'bewijs' op papier hebt staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:35

Weet de oud- eigenaar van jouw paard geen adres?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:47

Even een domme vraag,

waarom zou je een duplicaat papier aanvragen en daar geld voor betalen terwijl je het nooit zal gebruiken?

Buiten het feit om dat het een principekwestie is, dat even daargelaten. Je had dit bij de koop moeten krijgen.

Maar als de verkoper het papier niet zal/kan verstrekken zou ik er geen cent aan uit willen geven om een duplicaat op te vragen, je hebt het immers nergens voor nodig. Alle relevante dingen staan in het paspoort en dat heb je.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:27

ingvdh schreef:
Even een domme vraag,

waarom zou je een duplicaat papier aanvragen en daar geld voor betalen terwijl je het nooit zal gebruiken?

Buiten het feit om dat het een principekwestie is, dat even daargelaten. Je had dit bij de koop moeten krijgen.

Maar als de verkoper het papier niet zal/kan verstrekken zou ik er geen cent aan uit willen geven om een duplicaat op te vragen, je hebt het immers nergens voor nodig. Alle relevante dingen staan in het paspoort en dat heb je.

Omdat je nooit weet wat de toekomst brengt? En er altijd omstandigheden kunnen zijn dat je wel moet verkopen. Met papier levert paard dan meer op.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:27

Dan kan je dan toch nog altijd een duplicaat aanvragen? Waarom nu al kosten maken voor iets wat misschien in de toekomst kan gebeuren terwijl je het ook dan alsnog op kan lossen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:30

Dat is ook iets dat ik niet helemaal snap.

Wat heeft dat papier op dit moment voor meerwaarde?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:34

Ik heb het idee dat er heel makkelijk gedacht wordt over een duplicaat aanvragen.

Ik heb in het verleden een duplicaat aangevraagd en dit was niet makkelijk. Gelukkig kon ik aantonen dat de incassobureau er alles aan gedaan heeft om het stamboek papier in hun bezit te krijgen en de oude eigenaar in de rechtbank had gezegd dat meneer de papieren had .

Wel had ik dit paard via een executie veiling.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:40

Ik snap TS wel.. als ik een paard heb gekocht waarvan ik weet dat er een stamboekpapier bij zit, zou ik dat ook willen hebben.
Of het nou wel of niet van 'waarde' is, ik heb ook liever de spullen compleet.. gewoon zoals het hoort.
En dan inderdaad het liefst het origineel.

Echter.. als ik ergens bij een paard ga kijken, wil ik ook de papieren inzien..
Als deze niet toonbaar zijn, zal ik serieus overwegen om het paard te laten staan.
Imo is er dan iets niet in de haak..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:29

justahorse schreef:
Ik heb het idee dat er heel makkelijk gedacht wordt over een duplicaat aanvragen.

Ik heb in het verleden een duplicaat aangevraagd en dit was niet makkelijk. Gelukkig kon ik aantonen dat de incassobureau er alles aan gedaan heeft om het stamboek papier in hun bezit te krijgen en de oude eigenaar in de rechtbank had gezegd dat meneer de papieren had .

Wel had ik dit paard via een executie veiling.

Je hebt gelijk, dat denk ik ook na mijn bericht in dit topic, en als mensen handig zijn, dan hebben ze al gebeld naar stamboek en ligt er verbod op duplikaat uitgifte. En als t merrie is, kan je bij veulen ook geen papier krijgen, als ik de oude eigenaar was geweest ha dik dat zowiezo gedaan. Geen duplicaat uitfite stb papier. Als je exht ervaring hebt met duplicaat aanvragen met zon geschil. Dan weet je hoe t zit...en dat t niet zo handig is....

En bij verkoop is er geen papier bij, dus krijgen veel mensen argwaan en terecht.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:40

paspoort is geen eigendomsbewijs (had je al gezegd) maar je hebt contant betaalt, en de handelaar is particulier, heb je dan een aankoop bewijs? tegenwoordig moeten toch alle paarden ingeschreven staan bij een stamboek, puur als aankoopbewijs?
ik zou of duplicaat aanvragen, of ff terug rijden naar die pensionstal, hij moet toch zo af en toe wel bij zn paarden komen kijken?

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:57

Dit verhaal komt me vrij bekend voor. Heb je voor mij naam van de handelaar?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:59

volgens mij heeft hij daar geen paarden meer staan. Ik heb de stal daar gebeld, en ze hadden geen contact meer met hem.
ik heb inderdaad geen aankoopbewijs, alleen het paspoort.
overschrijven op mijn naam kan denk ik niet zonder het papier, dat moet ik nog eens informeren.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:05

ik ga mijn paard ook niet laten overschrijven, maar ik heb een bon dat ik hem gekocht heb, met hand tekening ect ect, je hoeft je paard nie over te laten schrijven om eigenaar te zijn, juridisch gezien in het papier in bezit hebben genoeg, dacht ik..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:07

Bettyvn, inschrijving bij een stamboek is zeker niet verplicht en is ook geen eigendomsbewijs hoor.

TS, heb je al contact met de politie gehad? Ik zou het daar toch zeker melden, het zou toch schandalig zijn als hij hiermee wegkomt.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:29

Voor mij zou dit ool een principe kwestie zijn en zou ik geen extra kosten willen maken voor iets waar je gewoon voor hebt betaald. Verbaas me er een beetje over hoe makkelijk mensen nog even 200 euro extra uitgeven..

Ik zou toch contact opnemen met je rechtsbijstand verzekering om te zien waar je recht op hebt en zeker melding maken bij de politie om te zien in hoever zij wat kunnen betekenen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:55

T's zegt dat ze geen 'bonnetje' heeft. Dan kan ze dus niet aantonen dat het haar paard is, omdat ze geen aankoopbewijs heeft. Je hebt nu eigenlijk geen poot om op te staan.